F1 moottoritehoista

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Onko kellään tietoa mitä tuolla Cossun moottoritallissa on tapahtunut, aikaisemminhan noi motit oli esim Minardille ja Jordanille lähinnä pakon sanelema juttu. Sitteminhän tuli joku isompi yrityskauppa jonka mukana moottoriteami siirtyi, onko ne saaneet lisää resursseja? Coswothin moottoreillahan on toki taidettu voittaa MM-mestaruuksiakin, jos ne vanhat saavutukset nyt painaa meinaa. Mutta selvästi uusi moottori vaikuttaisi paremmalta. Tiedä sitten vaikuttaako noihin ilmoitettuihin tehoihin se että Coswoth on asiakasmoottori ja tehot ei ole salaisuus kuten esim. Ferrarilla ?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No se Cosworthan oli Fordin omistuksessa myös ja myytiin samalla kun Jaguar, eli resurssit ei ole ainakaan lisääntyneet. Nyt omistajat löytyy rapakon takaa, ChampCar-taustavaikuttajat ja talliomistajat Gerald Forsythe ja Kevin Kalkhoven ostivat puljun kun syntyi pelko siitä, että ChampCar jäisi kokonaan ilman moottoreita.

Tehonlisäys liittyy käsittääkseni siihen, että jo Fordin aikana aloitettu uuden moottorin suunnittelu saatiin loppuun ja sen kehittely on ilmeisesti onnistunut varsin hyvin. Sinälläänhän nykyinen taso ei kerro vielä mitään nykyresursseista vaan pitää odottaa vuosi tai pari, jotta niiden vaikutukset nähdään. Nykypisteeseen on päädytty käytännössä Fordin pennosilla.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
niinjoo, formuloissa ei oo turboja koska niillä ei ollut kuin vähän huipputehoa? lähinnä kiellettiin siksi että tehoa oli pikkusen liikaa, mitäs luulet et lähtis nykypäivän ahdetusta 3 litrasesta kympistä jos ne repi 80 luvulla aikaajoon 1.5l ahdetusta kutosesta 1500hp, ja kisaanki 1000hp? en usko että paljoa olisi väliä sillä tehoalueella jos ois vastakkain ehkä 3000hp turbo kone ja 900 heppanen vapari. muutenki toi että turbolla ei muka saa ku turhaa huipputehoa ei pidä paikkaansa, kattele vaik huvikses jotain audin turbo koneita. 1.8t, vääntää 225nm 1950-5500rpm ja tehoa 163hp. 2.0tfsi vääntää 280 samalla alueella ja tehoa 200hp, et en nyt iha heti mee allekirjottaa noit sun huipputeho juttujas
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
pyrydaman sanoi:
niinjoo, formuloissa ei oo turboja koska niillä ei ollut kuin vähän huipputehoa? lähinnä kiellettiin siksi että tehoa oli pikkusen liikaa, mitäs luulet et lähtis nykypäivän ahdetusta 3 litrasesta kympistä jos ne repi 80 luvulla aikaajoon 1.5l ahdetusta kutosesta 1500hp, ja kisaanki 1000hp? en usko että paljoa olisi väliä sillä tehoalueella jos ois vastakkain ehkä 3000hp turbo kone ja 900 heppanen vapari. muutenki toi että turbolla ei muka saa ku turhaa huipputehoa ei pidä paikkaansa, kattele vaik huvikses jotain audin turbo koneita. 1.8t, vääntää 225nm 1950-5500rpm ja tehoa 163hp. 2.0tfsi vääntää 280 samalla alueella ja tehoa 200hp, et en nyt iha heti mee allekirjottaa noit sun huipputeho juttujas
Pidetään kuitenkin mielessä että ne nykyiset turbot olisivat edelleen enintään 1.5 litraisia ja ahtopaineet olivat jo turboajan loppuvaiheessa pudotettu aika alas huippuvuosista.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Moottoriaihetta sivuten:

Williams ilmeisesti tullee ajamaan Coswortheilla lähitulevaisuudessa, kun BMW tulee toimittamaan moottoreita Sauberille.
linkki
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Rusina sanoi:
Moottoriaihetta sivuten:

Williams ilmeisesti tullee ajamaan Coswortheilla lähitulevaisuudessa, kun BMW tulee toimittamaan moottoreita Sauberille.
linkki
Mielenkiintoista, itseasiassahan Bemari ostaisi Sauberin, tallin nimikin varmaan vaihtuisi omistajansa näköiseksi.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Aijai :(

Jotenkin tuntuu, että jos BMW ei ole saanut tulosta aikaan Williamsin kanssa, niin miten menestys nyt yhtäkkiä, varmaankin huomattavasti suuremmilla panoksilla, onnistuisi "omin voimin".

Onhan nuo Toyotat, ym. nähty. Ei riitä, että on rahaa, tarvitaan oikeat henkilöt ja ne ovat harvassa. :|
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sen verran on syytä muistaa, että BMW on autotehtaana teknologian tasolla aivan omaa luokkaansa verrattuna mihin tahansa muuhun. Toyota on käyttänyt TTE:tä autourheilutoimintansa pyörittämiseen ja kyllä sillä tiimillä on tietotaitoa autourheilusta. Organisaatio siellä mättää, ei osaaminen tai resurssit.

Jos sitten katsoo tuota Renaultia, niin sehän on Benettonin tiimin pohjalle rakennettu. BMW-Sauber yhteistyössä olisi pitkälti sama idea. Jos katsoo sitä mitä BMW on saanut aikaan autourheilussa ja f1:ssä, niin kyllä siellä tiedetään mitä voittamisen eteen pitää tehdä. Aikaisemminhan kuviteltiin, että vain Williamsilla ja McLarenilla on osaaminen f1-tasolla hanskassa. Viime vuosina ollaan nähty, että voivat muutkin pärjätä. B.A.R veti viime kauden hienosti ja perinteiset brittitiimit ajoivat heikoimmat kautensa yli 20 vuoteen.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
pmv sanoi:
Sen verran on syytä muistaa, että BMW on autotehtaana teknologian tasolla aivan omaa luokkaansa verrattuna mihin tahansa muuhun.
Ompahan ihan saatanan löysästi lausahdettu.......
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
pmv sanoi:
Sen verran on syytä muistaa, että BMW on autotehtaana teknologian tasolla aivan omaa luokkaansa verrattuna mihin tahansa muuhun.


Nyt ne lasit pois päästä. :p

Se, että ne osaa valmistaa laadukkaita henkilöautoja... (jatka ite).


Toyota on käyttänyt TTE:tä autourheilutoimintansa pyörittämiseen ja kyllä sillä tiimillä on tietotaitoa autourheilusta. Organisaatio siellä mättää, ei osaaminen tai resurssit.


No mutta onhan niillä ollut aikaa hieroa sitä organisaatiotansa jo monta vuotta. Missä on tulokset? On siellä varmasti osaamista, löytyyhän sitä jopa täältä suomesta, mutta onko osaamista F1:sten vaatimalla mittakaavalla. Vaatii ihan jotain muuta kuin jonkin puolivillaisen tutkinnon jostain, nimittäin kokemusta, ja paljon.


Jos sitten katsoo tuota Renaultia, niin sehän on Benettonin tiimin pohjalle rakennettu. BMW-Sauber yhteistyössä olisi pitkälti sama idea. Jos katsoo sitä mitä BMW on saanut aikaan autourheilussa ja f1:ssä, niin kyllä siellä tiedetään mitä voittamisen eteen pitää tehdä.


Varmasti tietävät mitä voittamisen eteen pitää tehdä, siitähän on ihan todisteita viime vuosilta. Se viimeisen askeleen nousu onkin sitten ihan eri asia. Tuntuu tässä tilanteessa jotenkin tyhmältä katkaista yhteistyöputki yhden sarjan osaaviman tiimin kanssa ja hypätä tuntemattomaan, kun sen sijaan voisivat jatkaa huomattavasti pienemmillä kustannuksilla, ja kunnon tulostakin varmasti tulisi jonain päivänä.

edit: Jotenkin tuntuisi BMW:n kannalta järkevimmältä, että pyrkisivät saamaan myllynsä vaikka 1-2 muuhun tiimiin(2006, V8), jolloin saataisiin osviittaa millä tasolla Williams oikein toimii...Samalla BMW saisi näkyvyyttä enemmän ja menot pysyisivät kurissa.

Mutta eiköhän siellä näitä mahdollisuuksia ole mietitty joten.. :p
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Williamsilla on toki vahvat näytöt osaamisesta. Tiimi oli tekniikan osaamisen suhteen aivan suvereeni vielä vajaat 10 vuotta sitten. Edellisen mestaruuden jälkeen voittoja on tullut 10. Moottorit ovat olleet tällä vuosituhannella aivan parhaita, joten siitä ei voittaminen ole ollut kiinni.

BMW on toimittanut Williamsille moottoreita vuodesta 2000 lähtien. Parhaina kausina tiimi on voittanut peräti neljä GP:tä(2001 ja 2003), tämä ei missään tapauksessa voi olla riittävä määrä. Suurin syy heikohkoon menestykseen on varmasti kaikkien mielestä ollut heikko auto ja tallin toiminta. Moottorin tehoissa, renkaissa ja kuskissa ei ole ollut juurikaan vikaa.

Mitä tuohon BMW:n teknisen osaamisen tasoon tulee, niin toivoisin että eri mieltä olevat voisivat edes jollain lailla perustella näkemyksiänsä.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
pmv sanoi:

Mitä tuohon BMW:n teknisen osaamisen tasoon tulee, niin toivoisin että eri mieltä olevat voisivat edes jollain lailla perustella näkemyksiänsä.
BMW:n osaaminen on korkealla tasolla, mutta ei se ole millään mittarilla katsottuna "omaa luokkaansa".

1) Kilpailumenestys
2) Luotettavuus henkilöautopuolella (joo, saa ne myös kenkää enemmän kuin perusriiseri, se on varma se)
3) hinta/laatu
4) suorituskyky
5) Tuotemerkin maine/ylläpito (myynnin kannalta olennaista, ja voidaan pitää osaamisena siinä missä tekninenkin osaaminen)
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
pmv sanoi:


Mitä tuohon BMW:n teknisen osaamisen tasoon tulee, niin toivoisin että eri mieltä olevat voisivat edes jollain lailla perustella näkemyksiänsä.
Siis kysehän ei niinkään ole siitä onko väitteessä sinäänsä perää vai ei vaan siitä kuinka saatanan löysästi tommosia kovin kattavia ja jokseenkin poleemisia väittämiä lausahdellaan ja mitä luultavimmin todella heppoisilla tiedoilla.

Mutta eipä siinä mitään, kyllähän näitä helmiä herran suusta on aiemminkin tipahdellut........

Ois vaan kiva jos ois ollut jotain kättä pidempää esittää väittämän tueksi, esim tutkimuskulujen osuus liikevaihdosta ja absoluuttinen määrä, tutkimusmäärärahojen jakautuminen perus- ja soveltavan tutkimusken ja puhtaan tuotekehitysken välille, ensisijaisesti tutkimustehtävissä olevan työvoiman määrä absoluuttisesti ja suhteesa kilpailijoihin ihan tämmösinä puhtaasti kvantitatiivisina kenties jopa tarjolla olevina epäsuorina indikaattorreina teknisestä osaamisesta. Myynnissä olevat autot ovat ainakin mun mielestä aika heikko teknisen osaamisen indikaattori.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Niin, luulisi että tämän teknologisesti aivan omaa luokkaansa olevan autotehtaan moottoreilla olis voitettu enemmänkin kuin vain yksi bensankäryinen mestaruus. Muut kymmenen vuotta ovatkin sitten olleet enemmän ja vähemmän korpivaellusta muutamia kausittaisia piikkejä lukuunottamatta. Ylivoimaisesta osaamisestakaan ei ole hyötyä jos johtotasolla ei osata paremmin valita mihin runkoon moottoreita kiinnitellään.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Oho sanoi:
Siis kysehän ei niinkään ole siitä onko väitteessä sinäänsä perää vai ei vaan siitä kuinka saatanan löysästi tommosia kovin kattavia ja jokseenkin poleemisia väittämiä lausahdellaan ja mitä luultavimmin todella heppoisilla tiedoilla.

Mutta eipä siinä mitään, kyllähän näitä helmiä herran suusta on aiemminkin tipahdellut........

Ois vaan kiva jos ois ollut jotain kättä pidempää esittää väittämän tueksi, esim tutkimuskulujen osuus liikevaihdosta ja absoluuttinen määrä, tutkimusmäärärahojen jakautuminen perus- ja soveltavan tutkimusken ja puhtaan tuotekehitysken välille, ensisijaisesti tutkimustehtävissä olevan työvoiman määrä absoluuttisesti ja suhteesa kilpailijoihin ihan tämmösinä puhtaasti kvantitatiivisina kenties jopa tarjolla olevina epäsuorina indikaattorreina teknisestä osaamisesta. Myynnissä olevat autot ovat ainakin mun mielestä aika heikko teknisen osaamisen indikaattori.
Onhan tämä jotain huumoria, mitä mä en vain ymmärrä, onhan? Siis tottakai noi asiat vaikuttaa, mutta ei ne nyt suoraan kerro kyllä yhtään mitään.

Ei ne määrät ratkaise, vaan se mitä niistä saadaan irti. Tuhat insinööriä voi suunnitella tuhkakuppia, ja se saattaa silti haleta pakkasessa. Kun taas yksi oikeissa oloissa, ja oikeat opit aikanaan saanut jamppa tekee sen yksin, nopeammin ja halvemmalla.

Ennemmin moittisin Williamsin putoamista kehityksen kelkasta, ehkei Frank enää pysty samanlaiseen ajanhermolla olevaan tulokseen kuin ennen. Tiedota ja taidot ovat kaikilla vanhentuneet niin rungoissa kuin kuskeissakin. (Ei, en väitä että Frank esim. suunnittelee itse rungot)

Bimmerin motit on kuitenkin vuosi toisensa jälkeen olleet todella kovaa luokkaa ykkösissä, ja Frank sekä Patrick Head on (muistaakseni) molemmat sanoneet että niillä pitäisi pystyä saavuttamaan paljon parempia tuloksia.

Ja henkilöautopuolen juttuja tähän on turha sotkea - Laakkoselta saa poikkeuksetta paskaa palvelua, mutta ihan oikeasti sillä ei ole merkitystä ykkösiin.... :rolleyes:

Ja jos et myynnissä olevien autojen perusteella pysty sanomaan merkin osaamistasosta, niin miten helevetissä sen kertoo se et montako äijää siellä on kahviossa leipomassa insinööreille pullaa?!? Tai edes että montako niitä syöjiä on. Jos ymmärsin postauksesi väärin, ja tarkoitit että henkilöautot, ja niiden laatu, ei ole verrattavissa ykkösiin niin sitten olen samaa mieltä.

Ykkösten kohdallahan BMW:stä voisi katsoa vaikkapa keskeytysten määrää moottorivikoihin, ja näitä hajanaisia tietoja moottoritehoista. Ei se nyt ihan huonosti mene, vaikka jollain tallilla saattaakin olla useampi siivooja.

Vai tarkoitatko että myynnissä olevat autot on huonompia kuin esim. Toyotalla, tai jollain muulla merkillä?

edit: tein tekstistä entistäkin vaikeaselkoisemman - referoiden vois sanoa että alkoi oikein vituttamaan tuo hianoilla termeillä kikkailu. Toivottavasti seuraavalla kerralla katsot sanakirjasta hieman tarkemmin myös miten ne kirjoitetaan. En ole samaa mieltä hahmon kanssa. Siinäpä tärkeimmät.
 
Viimeksi muokattu:

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Niin jos samat inssit suunnittelis moottoreita molempiin (mitä ne ei siis tee) niin täysin kyvyttömät ei sais varmaan tehtyä kumpiakaan..
:)

Muuta yhteistä noilla moottoreilla ei juuri taida olla.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Absolut sanoi:


Ei ne määrät ratkaise, vaan se mitä niistä saadaan irti. Tuhat insinööriä voi suunnitella tuhkakuppia, ja se saattaa silti haleta pakkasessa. Kun taas yksi oikeissa oloissa, ja oikeat opit aikanaan saanut jamppa tekee sen yksin, nopeammin ja halvemmalla.

Jos sä uskot tohon niin siitä vaan, mutta kyllä se noin karkeasti on tutkimukseen investointi, joka ratkaisee. Kaikilla suuremmilla autovalmistajilla on kuitenkin niin paljon porukkaa tuotekehityksessä ja tutkimuksessa, että yksilöiden väliset suuretkin erot häviävät. Aika epätodennäköistä on että esim BMW:n tutkimuspuolen insinöörit ovat kauttaaltaan jotenkin ratkaisevasti tai edes merkittävästi parempia kuin esim Daimler-Chryslerin, Toyotan, GMn, tai Fomocon vastaavat, se ei nyt vaan tunnu todennäköiseltä. F1 on oiva esimerkki, tallien menestyksen ja rahan käytön välineen korrelaatio on melkein yksi yhteen, Toytota on ainoa selkeä poikkeus mutta Toyotalla olikin hitosti kiinni otettavaa.

Täytyykin sille paremmalle puoliskolle, joka työkseen tekee teknologiatutkimusta, sanoa, että hän keskittyy ihan vääriin asioihin kerätessään ja vertaillessaan nimenomaan tutkimuksen osuutta firmojen liikevaihdosta yms. Tutkailis vaan tuhkakuppeja ja päättelis teknologisen osaamisen siltä pohjalta.

Mikäs siinä jos jostain sais luottamuksellista tietoa ja ois vielä edellytykset jotenkin sisäistää ja arvottaa niin siitä vaan mutta semmosta tietoa ei ole tarjolla eikä liioin asiantuntemusta. Tämmösiä maallikoita vaan kusetetaan niin helposti kaiken maailman hilavitkuttimilla ja teknologiademoilla, jotka usien ovat sitten silkkoa sisältä.


- Oho -
 
Viimeksi muokattu:

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
Renaultilla nyt myös hurjat hevosvoimat

F1-sähkeet 30.3.

Italialaislehti Quattroroute on julkaissut laskelmat nykymoottorien hevosvoimista Australian GP-kilpailun aika-ajossa.

Renault on sen mukaan kehittynyt valtavasti ja saavuttaisi aika-ajossa lähes sata hevosvoimaa enemmän kuin viime kaudella.

Käytetyt hevosvoimat Australian aika-ajossa: Honda 955, 2) Renault 940, 3) BMW 938, 4) Toyota ja Ferrari 935, 6) Petronas 925, 7) Mercedes 920, 8) Cosworth 915

TS/Rooma
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
mazeur sanoi:
Renaultilla nyt myös hurjat hevosvoimat

F1-sähkeet 30.3.

Italialaislehti Quattroroute on julkaissut laskelmat nykymoottorien hevosvoimista Australian GP-kilpailun aika-ajossa.

Renault on sen mukaan kehittynyt valtavasti ja saavuttaisi aika-ajossa lähes sata hevosvoimaa enemmän kuin viime kaudella.

Käytetyt hevosvoimat Australian aika-ajossa: Honda 955, 2) Renault 940, 3) BMW 938, 4) Toyota ja Ferrari 935, 6) Petronas 925, 7) Mercedes 920, 8) Cosworth 915

TS/Rooma
Aika hurjia lukemia. Hondan mylly tosin ei yllätä, Suzukassa taisi jo viime vuonna olla käytössä 960 hevosvoimaa. McLarenkin näyttäisi olevan siellä, missä suoravauhtien perusteella on.
 
Ylös