F1 moottoritehoista

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
noista ralliautoista, veikkaisin et on suhteellisen helppoa vahtia niitten tehoja ihan silleen et ne laitetaan vaa testipenkkiin ja katotaan mitä dyno sanoo. se tehohan on se huipputeho, mutta ei oo nykysellä elektroniikalla kovin vaikeeta saada sitä kolmeesataa heppaa melkee koko kierrosalueelta ku vääntö vaa optimoidaan sopivaksi.
ja noist koneista, renaultilla oli helvetinhyvä runko viime vuonna, williamsilla aika heikko, huono tasapaino ja "kömpelyyttä" kun lähetään monacoon ni sillon ei paljoa suorilla oteta kiinni kun renault on mutkissa parempi. kun mennään monzaan ni siinä ei rellu taas paljoa juhli vaikka olisikin mutkissa nopeampi koska williams paukuttaa suorilla.
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
pyrydaman sanoi:
noista ralliautoista, veikkaisin et on suhteellisen helppoa vahtia niitten tehoja ihan silleen et ne laitetaan vaa testipenkkiin ja katotaan mitä dyno sanoo. se tehohan on se huipputeho, mutta ei oo nykysellä elektroniikalla kovin vaikeeta saada sitä kolmeesataa heppaa melkee koko kierrosalueelta ku vääntö vaa optimoidaan sopivaksi.
ja noist koneista, renaultilla oli helvetinhyvä runko viime vuonna, williamsilla aika heikko, huono tasapaino ja "kömpelyyttä" kun lähetään monacoon ni sillon ei paljoa suorilla oteta kiinni kun renault on mutkissa parempi. kun mennään monzaan ni siinä ei rellu taas paljoa juhli vaikka olisikin mutkissa nopeampi koska williams paukuttaa suorilla.
Niitä ralli autojen tehojahan ei käsittäkseni mitenkään valvota.

Imuilmaa rajoitetaan ja muutenkin moottoreja ilmeisesti valvotaan aika tehokaasti,ainakin noita hylkäyksiä moottorien väärien osien perusteella tulee aina silloin tällöin.

Tuohon väitteeseen että saataisiin 300hv irti koko kierrosalueelta en kuitenkaan usko.

Vääntökäyrät kyllä voi olla noissa ralli vehkeissä aika mielenkiintoisia.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
ROENICK sanoi:
En jaksa vaivautua vastaamaan koko roskaan, mutta tuskin moottorista josta löytyy "hetkittäistä" huippu tehoa, on muutenkaan tehoton moottori!
Ei ole kyse mistään _hetkittäisestä_ huipputehosta, vaan koneesta jossa on kapea vääntöalue. Jos F1-kone rakennetaan pelkästään "kapeaa" vääntöaluetta silmälläpitäen, siitä ei saada nopeinta mahdollista radalle.

Moni on varmasti nähnyt sen 2000-mallin Ferrarin F1-koneen vääntökäyrän joka liikkuu netissä.. Vääntökäyrähän oli 325-350Nm@11500 - 18000rpm. Eli tuossa on hyvin nähtävissä hyvän F1-koneen rakentajan ohjesääntö: Paljon vääntöä laajalle alueelle.

Tehohan on sitten vain laskennallinen suure kun kerrotaan vääntö kierrosluvulla, eikä sillä ole niinkään merkitystä mietittäessä moottorin käytöstä, kunhan sitä vain on tarpeeksi :)

edit: lisäys.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
gnz sanoi:

Moni on varmasti nähnyt sen 2000-mallin Ferrarin F1-koneen vääntökäyrän joka liikkuu netissä.. Vääntökäyrähän oli 325-350Nm@11500 - 18000rpm. Eli tuossa on hyvin nähtävissä hyvän F1-koneen rakentajan ohjesääntö: Paljon vääntöä laajalle alueelle.
Minä en ole nähnyt... Mistä sen näkis?

Mutta noinhan se on minunkin ymmärryksen mukaan. :)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
gnz sanoi:
Ei ole kyse mistään _hetkittäisestä_ huipputehosta, vaan koneesta jossa on kapea vääntöalue. Jos F1-kone rakennetaan pelkästään "kapeaa" vääntöaluetta silmälläpitäen, siitä ei saada nopeinta mahdollista radalle.

Moni on varmasti nähnyt sen 2000-mallin Ferrarin F1-koneen vääntökäyrän joka liikkuu netissä.. Vääntökäyrähän oli 325-350Nm@11500 - 18000rpm. Eli tuossa on hyvin nähtävissä hyvän F1-koneen rakentajan ohjesääntö: Paljon vääntöä laajalle alueelle.
Se linkki tosiaan kiinnostaisi. Minulla on F1-moottorista täysin päinvastainen kuva. Huipputehot tulevat ulos kovilla kierroksilla ja hyvin kapealla alueella. Tämä on tyypillisesti kierroskoneiden ongelma. Kun ahtimet on kielletty ja iskutilavuus on rajoitettu, on F1-kehitys johtanut kierrosluvun kasvattamiseen.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Törni sanoi:
Huipputehot tulevat ulos kovilla kierroksilla ja hyvin kapealla alueella.
Tämä on tyypillisesti kierroskoneiden ongelma. Kun ahtimet on kielletty ja iskutilavuus on rajoitettu, on F1-kehitys johtanut kierrosluvun kasvattamiseen.
http://www.hut.fi/u/mkortet/kuva.png

Ja jokainen sitten pitää tuota absoluuttisena totuutena kerran se on internetistä saatu :D

Tuo vääntökäyrä kertoo kaiken oleellisen. Aika turbomaisen oloinen käppyrä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
gnz sanoi:
Kai F2000:kin on myyty jo joillekin yksityisille?
Ehkä, ehkä ei. Myyntiversioissa moottoria ohjaavat lastut on kuitenkin yleensä ohjelmoitu aivan eri tavalla tai peräti vaihdettu. Kone on muutenkin käsittääkseni näissä tapauksissa melkoisesti kesytetty, varsinkin jos asiakkalla on tarkoitus ajaa autolla. Tehokäyrät ovat tällöin dramaattisella tavalla erilaiset kuin yhtä kilpailua varten äärimmilleen viritetyssä koneessa.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
gnz sanoi:
Kai F2000:kin on myyty jo joillekin yksityisille?
No lienee Maranellon pojat, myynti-soppariin jonkunlaisen sanktio ehdon keksineet mikäli ovat moottorinsa myyneet.... Ja tosiaan ei liene aivan sama kone joka "lauloi" kilpailussa Scumin takana..... Eli ei tarvitse ihan kaikkea uskoa mitä näkee.... täältä
löytyy lisää faktaa....
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Hevosvoimilla se auto liikkuu ei väännöllä..

F1 autojen moottorien ominaisuuksien kehittämistä rajoittaa melkoisesti että saa käyttää vain 7 vaihdetta. Silloin 1 vaihteen alueesta tulee väkisinkin määrätyn levyinen ja sille alueelle on pakko saada mahdollisimman paljon tehoa.

Edit:

tuo ferrarin moottorin alapään teho on järkyttävän huono verrattuna esim civic type r:ään.. Joten mahtaakohan edes pitää paikkaansa koko käppyrä.

Edit2: vain onko tuossa teho kilowateissa? Silloin se olisi melkein yhtä hyvä kuin katu civic..
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Mossi Superstar sanoi:
No lienee Maranellon pojat, myynti-soppariin jonkunlaisen sanktio ehdon keksineet mikäli ovat moottorinsa myyneet....


Lieneekö väliä vaikka tietoja jostain 2-3 kautta vanhasta kulkineesta pääsisikin kilpailijoille.. Varsin huolestuttavaa olisi jos ne vielä kykenesivät niistä hyötymäänkin :D

edit: Ja toisekseen, koneen kyllä pystyy penkittämään ilman myymistäkin... Yllätys :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
bigbear sanoi:


tuo ferrarin moottorin alapään teho on järkyttävän huono verrattuna esim civic type r:ään.. Joten mahtaakohan edes pitää paikkaansa koko käppyrä.

Edit2: vain onko tuossa teho kilowateissa? Silloin se olisi melkein yhtä hyvä kuin katu civic..
Tehot on kilowateissa luonnollisesti.

Ja F1-autoa ei radalla kierrätetty tuolloin, eikä kierrätetä nykyäänkään missään 9000 rpm:ssä.

Kyllä tuo antamani käppyrä on ihan uskottava. Siitä ei tietenkään voida mennä takuuseen onko se aito vai ei.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
bigbear sanoi:
F1 autojen moottorien ominaisuuksien kehittämistä rajoittaa melkoisesti että saa käyttää vain 7 vaihdetta. Silloin 1 vaihteen alueesta tulee väkisinkin määrätyn levyinen ja sille alueelle on pakko saada mahdollisimman paljon tehoa.
Putosin taas hieman kärryiltä (taitaa olla ominaista minulle) :D

Miksi tuolle 1 vaihteelle on pakko saada mahdollisimman paljon tehoa? Sehän on kilpailuissa vähiten käytetty vaihde. Että lähdön tärkeyden takia? Ei mahdu logiikkaan. Launch controlhan joka tapauksessa estää kaiken mahdollisen tehon valloilleen pääsyn.

Toinen ihmetyksen aihe on se, että miten tuo 1 vaihde vaikuttaa dramaattisesti moottorin tehokäyrien suunnitteluun? Vaihteitahan säädellään välityksillä eikä moottorin tehokäyrillä. Kyllä sillä joku vaikutus on, mutta ei se ole mitenkään merkittävä. Merkittävää on moottorin teho.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Anteeksi epäselvyyteni.
Tarkoiten yhden vaihteen "leveys" vaikuttaa moottorin suunnitteluun ratkaisevasti en ykkös vaihteen.

Eli Esim Moottori kiertää 19000rpm ja vaihdetaan isommalle niin kierrokset voi tippua esim 17000rpm tasolle,silloin moottorin suunnittelijan on keskityttävä tuohon 17000-19000rpm alueelle.

Jos vaihteita olisi vain yksi niin moottorin pitäisi toimia vaikka 1000-19000rpm hyvin,jos taas formuloissa saisi käyttää variaattoria niin riittäisi että koneesta saataisiin vain korkea huipputeho jollakin kierroksella
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Toki rata profiili vaikuttaa myös siihen kuinka paljon vaihteiden välitys erot ovat ja siksi esim monzassa voidaan ottaa koneesta enemmän tehoa ,koska välitykset ovat lähempänä toisiaan kuin vaihtelevimmilla radoilla

Helppo tapa tehojen ja vauhtien että kulujen alentamiseksi olisi sallia vaihteiden maksimimääräksi vaikka 4 ;)
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
ei herra jestas. et vaihteisto on vakio ja moottori suunnitellaan välitysten mukaan? aivan, miksen heti tajunnu. paras ajettava kone on sellainen jossa on mahdollisimman leveä "hyvä alue", millä tarkoitan
tasaista vääntö/kierrosluku suhdetta, milloin kone vetää tasaisesti vaikka 15-18k, eikä tule yhtäkkiä mitään hirveää tehopiikkiä jollain kierroksilla. ja siitä ykkösestä senverran et todella harvalla radalla ajetaan alle 60kmh, siinä lähdössä ne kierrokset vaa kyllä kytkimellä sinne tehoalueelle
 
Ylös