F1:n tulevaisuus

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Kiinnostavaa on se, että Bernien esitys 20 osakilpailusta ja testirajoituksista alkaa ottamaan tuulta alleen. Ferrari saataisin suosiolliseksi siirtymällä käyttämään 2,4 litraisia V8 moottoreita, johon puolestaan BMW suostuisi sillä ehdolla, että kauden aikaista testaamista rajoitettaisiin olennaisesti nykyisestä.

Lisäksi viikonlopuista tehtäisiin aidosti 2 päiväiset. Bernie antoi ymmärtää, että tämä olisi ollut tavoitteena jo täksi kaudeksi, mutta jotkut tahot eivät ajatusta lähteneet tukemaan. Yleisökin saisi perjantaina enemmän nähtävää, jos se olisi virallinen testipäivä.

Tässä alkavat pikkuhiljaa olla koossa ne palikat joilla kustannuksia on mahdollista saada hallintaan. Moottorityypin muuttaminen ja mittavat testirajoitukset eivät kuitenkaan ole ihan välittömästi toteutettavia asioita. Ongelmaksi voi muodostua Mosleyn näkemys f1 kilpailujen määrän laskemisesta 16, ja se tosiasia, että jos jotain ei tapahdu parissa vuodessa siirtyy vetovastuu väistämättä Bernieltä seuraajalle, jolloin todennäköisesti Mosleyn kanta osakilpailujen määrässä nousee voitolle, mikä romahduttanee myös pyrkimykset rajoittaa kaudenaikaista testaamista.

Kunnollinen testirajoitus voisi leikata myös rengastestikustannuksia ilman, että kahden toimittajan järjestelmää tarvitsisi romuttaa. Henkilökohtaisesti näen yhden toimittajan järjestelmässä vaarana sen, että yksi talli saa muita paremman kohtelun, ellei sitten laadittaisi jonkinlaista yleistä standardia rengasseoksille koko kaudeksi. Tässä tapauksessa puolestaan voisi olla vaikeata saada rengastoimittajaa mukaan sarjaan.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
F1:n suosio tai sen puute heijastelee myös urheilun yleistä asemaa. Sponsorit ovat siirtämässä rahojaan urheilusta poispäin, vaikka se edelleen suurin sponsorointikohde onkin, ja yleisökatokin on alkanut vaivata yhä useampia sarjoja ja tapahtumia. Huippu-urheilu kokonaisuudessaan elää laskusuhdannetta.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
No ei todellakaan ole NASCAR suositumpaa vain siksi että siellä on joskus ollut sankareita, homma liittyy siihen että kisat ovat autourheilua ja siksi mielenkiintoista, toisin kuin jonossa ajelun katsominen.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tietääkö kukaan miten paljon F1:n suosio on globaalisti laskenut huippuvuosista? Koska suosio on ollut huipussaan ja koska se on kääntynyt laskuun?

Kansallisia heilahteluja tapahtuu varmaan paljonkin sen mukaan miten oman maan kuljettajat menestyvät.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ilmari sanoi:
Tietääkö kukaan miten paljon F1:n suosio on globaalisti laskenut huippuvuosista? Koska suosio on ollut huipussaan ja koska se on kääntynyt laskuun?

Kansallisia heilahteluja tapahtuu varmaan paljonkin sen mukaan miten oman maan kuljettajat menestyvät.
En tiedä mutta arvaan, että muutamina viime vuosina F1 on teeveen katsojaluvuilla mitattuna ollut suositumpaa kuin koskaan. Nyt suunta on kuitenkin kääntynyt alaspäin.

EDIT: Suomessa Häkkisen lopettaminen laski suosiota roimasti. Kimi ei ole eikä tule olemaan Häkkisen kaltainen suosiomagneetti. Käytännössä se tarkoittanee sitä, että lähetykset loppuvat Suomesta.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
2002 katsojaluvut kääntyivät laskuun jopa Italiassa. Tais olla Bernielle herätyksen paikka, kun Ferrari-mestaruudet haukottivat jopa osaa Italialaisista.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Hurmurisija sanoi:
En tiedä mutta arvaan, että muutamina viime vuosina F1 on teeveen katsojaluvuilla mitattuna ollut suositumpaa kuin koskaan. Nyt suunta on kuitenkin kääntynyt alaspäin.
No joo, tämän viisas pystyy päättelemään keskustelusta. Mutta onko nyt näin että kukaan ei tiedä millainen suosion lasku nyt on tapahtunut ja mihin lukuihin tämä F1 KRIISI oikein perustuu. Kun "katsoo ympärilleen" ja seuraa medioita, ei kovin helposti pääse sellaiseen käsitykseen että suosio olisi kovin kamalasti laskusuuntainen.

Vai onko niin että kyseessä on tällainen "primitiivinen kollektiivireaktio" joka tarttuu ja alkaa keskustelun jälkeen tuntua todelliselta? Vai onko niin että kaikki yhdessä VISIOIVAT että tulevaisuudessa näin tapahtuu.

Tuntemuksia ja lääkkeitä on nyt esitetty runsaasti. Tietääkö kukaan mitään lähdettä mistä voisi löytää konkreettisia lukuja siitä mihin suuntaan tämä suosio on menossa ja millaisella vauhdilla?
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Ilmari sanoi:
No joo, tämän viisas pystyy päättelemään keskustelusta. Mutta onko nyt näin että kukaan ei tiedä millainen suosion lasku nyt on tapahtunut ja mihin lukuihin tämä F1 KRIISI oikein perustuu. Kun "katsoo ympärilleen" ja seuraa medioita, ei kovin helposti pääse sellaiseen käsitykseen että suosio olisi kovin kamalasti laskusuuntainen.

Vai onko niin että kyseessä on tällainen "primitiivinen kollektiivireaktio" joka tarttuu ja alkaa keskustelun jälkeen tuntua todelliselta? Vai onko niin että kaikki yhdessä VISIOIVAT että tulevaisuudessa näin tapahtuu.

Tuntemuksia ja lääkkeitä on nyt esitetty runsaasti. Tietääkö kukaan mitään lähdettä mistä voisi löytää konkreettisia lukuja siitä mihin suuntaan tämä suosio on menossa ja millaisella vauhdilla?

Lisäksi pitänee huomioida että F1-kisojen katsojalukujen mittaustapaakin rukattiin tässä jokin aika sitten. Ennen lukuihin kuulemma luettiin myös semmoiset jotka piipahtavat kisojen aikana kanavalla hiukkasen vilkuilemassa. Nykyään vaan suurkuluttajat huomioidaan.

Tämä taas laskee lukuja, mikä taas puolestaan saa sponsorit takajaloilleen kun näennäinen seuranta laskeekin, ja näin ollen menetetään potentiaalisia uhreja. Ja ei kun herne nokkaan ja inisemään että enää ei haluta maksaa niin paljon..

jne..
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
En yhtään ihmettele että katsojat vähenee. Kaikilla on hyvässä muistissa vuosi 2002 ja tylsyys. Nyt näyttää pahasti samalta, paitsi että MS ei ajakaan enää toisen ferrarin kanssa kärjessä vaan ihan yksinään.
 
Ylös