F1-racingissä Ferrarin vaihdelaatikosta

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niin lehden mukaan Ferrarin luistonesto olisi piilotettuna vaihdelaatikon vaihtamissysteemiin. Ferrari vaihtaa vaihteen 30 millisekunnissa ja Fian alaraja on on 200 millisekunttia. Eli 170 millisekuntia voidaan käyttää TC:n käyttöön. Miten? älkää kysykö multa mutta tämä systeemi on Fiatilla hyväksytty.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Se nyt on tasan varma, etten sitä lehteä lue ja itse voin tehdä sata kertaa paremman jutun Ferrarin vaihdelaatikosta.
Ja kun kerran menin uhoamaan niin tässä se tulee:
Ferrarin vaihdelaatikossa on kuoret. Kuorien sisällä on akseleita ja hammasrattaita sekä tarpeellinen määrä laakereita(spekulaationa voisi mainita, että laakerien valmistaja on SKF, koska sen tarrat on auton kyljessä). Lisäksi vaihteistoon on yhdistetty automatisoitu vaihtamismekanismi. Vaihdelaatikon voitelua varten siellä on asiaan kuuluvaa öljyä.
Jos tuon Jonesin tähän referoidun jutun perusteella jotain pitäisi spekuloida, niin kovasti tuntuu hatusta vetäistyltä(eihän nyt ole 1.4.).
ensiksi ihmettelisin tuota FIA:n vaihtamisnopeuden alarajaa. 0,2 sekuntia pitäisi siis pykältämisen kestää. Minun ymmärtääkseni nykyiset laatikot ovat kaikki nopeampia. Tuo aikahan meni jo vanhoilla H-kaavion askeilla.
Sitten kokonaan toinen juttu on, että jos se vaihdelaatikko rajoittaa pyörille menevää vääntömomenttia, niin mihin se sen väännön siirtää, jos ei takapyörille?
 

mullpig

Well-known member
Liittynyt
21.12.2000
Viestit
49
Sijainti
Chicago
Formula1.com

"

Ferrari's advantage? 170 milliseconds.

For some time now, there have been unsubstantiated rumours and innuendo claiming that Ferrari's performance this year has come at the good grace of an illegal traction control system, something teams will actually be able to use, legally, as of the Spanish Grand Prix.
Despite these claims, no one has proven anything of the sort.

It now emerges, according to this month's issue of F1 Racing magazine, that Ferrari have cleverly exploited a loophole in new regulations introduced at the beginning of this season to produce a system which legally controls wheelspin.

The new rules implemented by the FIA stated that the maximum time allowed for a gear change in 2001 would be 200 milliseconds. In theory, this would curtail the possibility of using a traction control system because if the rules could stipulate the time the throttle and clutch were governed by electronics, it would limit the ability to replicate traction control via engine mapping.

But the FIA did not know that last year Ferrari had developed a gearbox that could change a gear in an astounding 30 milliseconds. Crucially, they did not set a minimum time for each gear change.

According to F1 Racing, this means that Ferrari's electronics have 170 milliseconds in which to legally control wheelspin, as it can be argued that a gear change is taking place.

It is not surprising, therefore, that Ferrari appeared to be keen on delaying the introduction of traction control as they clearly have a substantial and legal advantage.



:confused:
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
It is not surprising, therefore, that Ferrari appeared to be keen on delaying the introduction of traction control as they clearly have a substantial and legal advantage.
...kappas..on vormula1 komin pojille sattunut pikku typo. Tuo toiseksi viimeinen sanahan pitäisi olla muodossa illegal. ;)
 

BesserWisser

Banned
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
14
Originally posted by jones:
Niin lehden mukaan Ferrarin luistonesto olisi piilotettuna vaihdelaatikon vaihtamissysteemiin. Ferrari vaihtaa vaihteen 30 millisekunnissa ja Fian alaraja on on 200 millisekunttia. Eli 170 millisekuntia voidaan käyttää TC:n käyttöön. Miten? älkää kysykö multa mutta tämä systeemi on Fiatilla hyväksytty.
Tässä se taas nähään! On se kumma että ei saada rangaistuksia jo Ferrarille. Varmaan viime vuonna jo käyttivät luistonestoo ainakin viimesissä kisoissa. :mad:
MacLarenin pitäis tehdä protesti. Vai onko ne jo tehnyt? :confused:
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Perk... mulle ei tullut tänään f1-racingia. 2xperk... taas se ferrari kusettaa FIA ja muita talleja ajamalla laittomalla autolla.
 

Laama

hauki
Liittynyt
27.9.2000
Viestit
47
Sijainti
Oulu
Jos kuvitellaan, että tällainen systeemi Ferrarilla olisi, siitä ei olisi mitään hyötyä. Luistonesto olisi käytettävissä vain vaihdetta vaihtaessa. Kyllä ne renkaat rupee sitten heti vaihteen vaihdon jälkeen sutimaan, jos kaasua painaa.
 

Zetor

Traktormiäs
Liittynyt
6.2.2001
Viestit
5792
Sijainti
Walko-Wenäjä
No johan pomppas! Systeemistähän luulisi olevan roimasti hyötyä, koska luistonestoa tarviitaan juuri eniten tiukissa mutkissa joissa sormi käy vihdenamiskoilla tosi tiuhaan. :confused: :eek:
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Tämä juttu + vastaukset (paitsi pari) osoittavat, että F1-ympyröissä on kaksi maailmaa: fakta -tai siihen pyrkivä ja toinen, joka on jostain kuusta tai sinne pyrkivä.
Tämä juttu voidaan huoletta laskea jälkimmäiseen. Millä ilveellä jotain vaihtamisaikaa voidaan valvoa, ja oleellisempi kuten eräs jo vastasikin: mihin se vääntö siirretään, rattailleko hah! jutun kirjoittajalla ei ilmeisesti ole mitään käsitystä miten vaihdeaski toimii. Tämä voidaan huoletta laskea siihen maailmaan, jossa F1-maailmaa yritetään mystifioida, niinkuin se olisi jostain ihan eri maailmasta.
Katsokaa uusimmasta F1-maailmasta. Siinä on hyvä ja asiallinen juttu F1-laatikoista.
Toinen hyvä esimerkki on hiilikuitu: ko ainetta on käytetty jo vuosikymmeniä erilaisiin tarkoituksiin ja jo kymmenen vuotta mm suksiin ja sauvoihin. Silti se on jotain "high tech" materiaalia. Hah hah!
nimim itsekin hiilikuidulla laminoinut
 

iguana

Well-known member
Liittynyt
1.4.2000
Viestit
229
Sijainti
Nokia-City
Eiköhän tuo F1 racing yms. lehdet ole tarkoitettu pikkutytöille ja -pojille. Vittu, ketä kiinnostaa Ruupens Barikellon muotikuvat??? Sain kyseistä lehteä muutaman numeron jonakin "tilaajalahjana" ja saman tien lensivät paperinkeräykseen. Vauhdin maailma on lehti, josta saattaa joskus löytää asiallista juttua... :mad:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Toi tarina on ihan hatusta. Ilmaisee selvästi kohdeyleisön!

Siis. Sutimisenestoahan ei tarvita kuin hitaassa vauhdissa eli ykkös- ja hieman kakkosvaihteilla. Eli välissä on yksi vaihteenvaihto. Mitäköhän taikoja tuossa 170ms:nnin aikaka tapahtuu? Vai näpytteleekö schumi kenties ykkös ja kakkosvaihteen välillä kiihdytyksessä? :confused:
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
Tässä on nyt esiintynyt kaksi täysin vastakkaista mielipidettä. Haluaisin tietää, onko tuollaisesta teknisestä sovelluksesta mitään oleellista hyötyä, jos selainen on olemassa? Ja mikä lopullinen hyöty olisi?

En ymmärrä autojen tekniikasta mitään, joten voisitteko antaa selkokielisen kuvauksen mahdollisesta hyödystä? :confused:
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
The new rules implemented by the FIA stated that the maximum time allowed for a gear change in 2001 would be 200 milliseconds. In theory, this would curtail the possibility of using a traction control system because if the rules could stipulate the time the throttle and clutch were governed by electronics, it would limit the ability to replicate traction control via engine mapping.
Selitys tarinan jo valmiiksi lööperiksi tuominneille "asiantuntijoille":

FIA:n sallima vaihteen vaihdon maksimiaika vuonna 2001 on 200 ms ja Ferrarin puoliautomaattilaatikko pystyy vaihtamaan vaihteen 30 millisekunnissa. Tähän jää laillista aikaa elektronisesti ohjata kytkintä ja kaasuläppää 170 ms.

Koska laatikot ovat ilman kuljettajan kytkimen painamisia toimivia, elektroniikka hoitelee vaihdon aikana kaasun ja kytkimen.

Luistonestossa eston aikana estetään voiman siirtyminen takapyöriin ja helpoiten se tehdään polttoaineen syöttön katkaisemisella (eli voiman vähentämisellä) tai kytkimen irroittamisella.

Motor mapping tunnistaa äkillisen kierrosluvun nousun (se kierrosluvun derivaatta, josta Oho puhui toisessa topicissa) kytkimen ollessa kiinni sen 170 ms:n aikana ja vähentää esim. polttoaineen syöttöä. Kyllä yli 800 hv / 600 kg sutii vielä 6-vaihteellakin, jos kaasua painetaa raskaalla jalalla.

Pitäisi varmaan kokeilla käytännössä miten nuo ajat sopivat, mutta teoriassa tuo tuntuisi toimivan. Ehtiihän autokin kulkea 100 km/h nopeudella tuossa 170 ms:ssa lähes 5 metriä.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Originally posted by Vermula:
Mitäköhän taikoja tuossa 170ms:nnin aikaka tapahtuu? :confused:
Älkää unohtako, että siellä autossa istuu joku.
0,17 sekuntia Formula Ykkösissä on aika vitun pitkä aika tehdä vaikka mitä taikoja.
Startin ensimmäiset 170ms luistonesto? Kierrokset korkealla, vaihde päälle, ja estetään pyöriä ALOITTAMASTA sutia.
Ja seuraavia vaihteita kun lyödään silmään 1-2 sekunnin kuluttua, jälleen estetään pyörien sutimaan ALKAMINEN.
Yhdistettynä polkimen ja kypärän väliseen luistonestoon, tuolla maagisella 170ms:lla saadaan aika tappava yhdistelmä.

Kokeilkaapa lainata sitä iskän Saappia ja saada se sutimaan. Mitä jos kytkimen irti päästettyänne pari ensimmäistä metriä autossa olisi sutimisen esto? Eikö olisi vaikeampi saada kumit ulvomaan?

[ 27-03-2001: Message edited by: maxiv ]
 

Mikkis

Well-known member
Liittynyt
28.3.2000
Viestit
339
Sijainti
Turku
Rupeaa menemään jo kohtuullisen säälittäväksi tämä Ferrarin syyttely laittomuuksista. Järjetöntä kuvitella, että maclareni olisi edes tässä suhteessa parempi kuin muut vain sen takia, että Mika sattuu ajamaan sillä.
 

Dog

Well-known member
Liittynyt
15.2.2001
Viestit
234
Sijainti
Turku
Täytyy muistaa että kaikille on samat säännot ja mikä ei ole kiellettyä on sitten tietysti sallittua lopettakaa jo kitinä
 

Shoemaker

Maksamaton asiakas
Liittynyt
22.1.2000
Viestit
173
Sijainti
Kuopio, Funland
Naikkarin metissä huudellaan jo samasta aiheesta...
---
Ferrarilla on jo laillinen luistonesto

Ferrari on löytänyt F1-säännöistä porsaanreiän, jolla se on saavuttanut etua käyttämälä tämän kauden ajan laillista luistonestojärjestelmää.

Ferrarin laillinen luistonesto on paljastettu F1 Racing -lehden raportissa. Sen mukaan kyse on automaattisen vaihdelaatikon vaihtamisnopeudesta.

FIA:n uusien sääntöjen mukaan vaihtamisen on tapahduttava 0,2 sekunnissa. Ferrari on kehittänyt vaihdelaatikon, joka suoriutuu vaihtamisesta vain 0,03 sekunnissa. Kun FIA ei määritellyt vaihteiston toiminnalle minimiaikaa, toimii Ferrarin vaihteisto tuon erotuksen ajan eli 0,17 sekuntia luistonestojärjestelmän kaltaisesti säätämällä uuden vaihteen välittämää voimaa.

Vaikka kyse on selkeästi luistonestosta, voi toiminnan väittää kuuluvan vaihtamiseen vieläpä sääntöjen mukaisen ajan puitteissa.

Ferrari on vastustanut varsinaisen luistoneston palauttamista ja tämä tallin jo käytössä oleva järjestelmä antaa hyvän selityksen Ferrarin vastustukselle.

(MTV3)

---

Eilinen uutinen samassa metsässä huutelee että Ferrarin F1 ei kestä luistonestoa
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Originally posted by Mikkis:
Rupeaa menemään jo kohtuullisen säälittäväksi tämä Ferrarin syyttely laittomuuksista. Järjetöntä kuvitella, että maclareni olisi edes tässä suhteessa parempi kuin muut vain sen takia, että Mika sattuu ajamaan sillä.
Onko tässä syytelty Ferraria kohtuuttomasti laittomuuksista? Tässähän on kerrottu, mitä maailmalla puhutaan ja yritetty miettiä systeemin toimintaa.

Tämähän on porsaanreikäalueella ja oikeastaan pitäisi kehua Ferraria kekseliäisyydestä. FIA:aa voisi syytellä, kun se Ferrarin toivomuksesta siirsi luistoneston laillistamista: Ferrari saa systeemistään etua tänä vuonna muutaman kilpailun verran, kun muut eivät viitsi/ehdi ryhtyä kehittelemään vastaavaa näin lyhyeksi ajaksi.

Mielestäni juuri maxiv kertoi tuossa yllä menetelmän tehon: pito loppuu juuri parhaiten heti kytkimen mennessä kiinni. Moponkin sai sutimaan 1,5 hv:llä, kun nojasi tankin päälle, käänsi kaasun auki ja laski äkkiä kytkimen ylös.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Aika hölmöjä olette jos luulette ettei 0,17 sekunissa saada hyötyä aikaiseksi. Jos auto liikkuu muutamankin metrin niin ettei se aloita sutimaan ja renkaiden pyörimisnopeus kasvaa maximaalisella tasolla kuitenkaan sutimatta niin kyllähän sen jo eskorttikuskikin tajuaa että siitä on hyötyä. Varsinkin jos lähdetään hitaasta kurvista pienellä vaihteella jolloin vaihteita vaihdetaan hyvinkin tiiviisti. HH jäi juuri näistä "nollaa-ajettavista" kurveista lähdettäessä Nickille.

Ainakaan mä en ole syyttänyt Ferraria laittomuudesta vaan pikemminkin onnittelen toimivasta innovaatiosta.
 
Ylös