F1-racingissä Ferrarin vaihdelaatikosta

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, että ei sinne vaihdelootaan ollut mitään TC järjestelmää piilotettu.
Ymmärykseni mukaan Ferrarilla on moottorinohjausjärjestelmässä sellainen systeemi, että se ei anna kaikkia tehoja heti vaihteen vaihtamisen jälkeen vaan juuri tuolla 0,17s viiveellä. Paljonko se sitten hyödyttää, niin sitä on hankala sanoa.
Vihjeenä voisin sanoa, että NASCAR:ssa ajetaan pelkillä kaasareilla, eikä siellä ole edes nähty moisia höpönlöpön kusetusvehkeitä. Että jos rehellistä toimintaa haluaa nähdä, niin ei muuta kuin Winston Cupia seuraamaan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Jos tuo systeemi olisi McLarenissa niin Nazir Hoosein tai joku muu pelle Brasilian GP:n tuomaristossa määräisi sen heti laittomaksi Ferrarin inahduksesta, nyt mitään ei tule tapahtumaan koska "powers that be" tahtovat toisin.
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Originally posted by Vermula:
Olenko nyt ymmärtänyt toiminnan oikein:
Jos alaraja on 0.2s, sinä aikanahan ei saa välittää vetoa pyörille. Hyöty, minkä voi saada on se, että .17s:nnin aikana (itse asiassa koko 0.2s) lasketaan moottorin kierrokset sopiviksi. 0.2s:nnin jälkeen taas voimansiirto pyörille alkaa.

Siis systeemi sovittaa moottorin kierrokset seuraavalle vaihteelle sopivaksi, siten, että pyörät vääntävät vaihteen alusta samalla nopeudella kuin edellisen vaihteen lopussa.

Startissa tuo ei toimi. mutta eikös ole kiellettyä laskea moottorin kierroksia ilman että kuski keventää kaasua? On kai!
9.4.1) For the purposes of, and only during gear changing, the clutch and throttle need not be under the control of the driver.
Et ole ymmärtänyt oikein, 0,2 s on yläraja vaihtamiselle, alarajaa ei ole.

Vain vaihteen vaihdon aikana kytkin ja kaasuläppä saa olla pois kuljettajan kontrollista

Tässä käsitellyn systeemin idea on se, että se antaa mahdollisuuden elektronisesti ja sääntöjä hipoen ohjata poltoaineen syöttöä (throttle) 170 ms:n ajan, koska vaihteen vaihtoon on sallittu 200 ms. Vaikka vaihde ja veto ovat päällä 30 ms:ssä, jäljellä on vielä vaihteenvaihtoaikaa, jolloin kompuutterit voivat ohjata konetta laillisesti. Muutenhan kaasua ei saa säätää kuin kuljettaja.
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Luuleeko jotkut tosiaan, ettei sutimisenestosta ole mitään hyötyä kiihdytyksessä?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
No nyt selkis!

Tässä käsitellyn systeemin idea on se, että se antaa mahdollisuuden elektronisesti ja sääntöjä hipoen ohjata poltoaineen syöttöä (throttle) 170 ms:n ajan, koska vaihteen vaihtoon on sallittu 200 ms
Mutta eikös poltoaineen syöttöä järjestelmä voi ohjata koko 0.2s, ei pelkästään 170ms!

Nerokas systeemi. Luulen kyllä, että muillakin on vastaavat, tai jos ei, niin brasiliassa on.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
"Ferrari on vastustanut varsinaisen luistoneston palauttamista ja tämä tallin jo käytössä oleva järjestelmä antaa hyvän selityksen Ferrarin vastustukselle".

"Brittilehdiostö on esittänyt myös arveluita, että luistoneston hyväksyminen ylipäätään formuloissa oli Ferrarin aikaansaannosta. Lisäksi sen lykkääminen kauden alusta huhtikuulle oli myöskin Ferrarin ansiota. Kun tiimi ei saanut kuitenkaan järjestelmäänsä toimimaan, lykättiin sen käyttöönottoa".

Voi jeesus, oliskohan vielä jotain? Lähde, MTV-3:n sivut.
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Originally posted by Vermula:
No nyt selkis!

Mutta eikös poltoaineen syöttöä järjestelmä voi ohjata koko 0.2s, ei pelkästään 170ms!

Nerokas systeemi. Luulen kyllä, että muillakin on vastaavat, tai jos ei, niin brasiliassa on.
Voi ohjata ja ohjaakin niin, että vaihtamisen aikana on veto kytkimen irroittamana pois ja kaasu kiinni. Kokeile huviksesi mitä tapahtuu, kun painat kytkintä kaasun ollessa lähellä täyttä ja kuvittele sitten, mitä sitten voisi tapahtua F1-koneelle.

Muilla homma saattaisi kiikastaa 30 ms vaihdelaatikon tekemisestä. Tuo 0,2 s lienee lähes sellainen normaaliin F1-vaihtamiseen kuluva aika.

[ 27-03-2001: Message edited by: Tose ]
 

MarsuLaren

Well-known member
Liittynyt
20.3.2001
Viestit
62
Sijainti
Finland
Mutta, mutta, kaikkien katseet tuntuvat kohdistuvan Ferrarin laittomuuksiin. Yhtä hyvin "sallitut" luistonestot voivat olla Williamssin ja Sauberin autoissa, eikö??
Kummasti nekin ovat viime kaudesta parantuneet, joskaan niillä ei ole maailmanmestaruustaistelun kanssa mitään tekemistä. Olisiko peräti niin, ettei Frentzenin kuulo sittenkään pettänyt Australiassa. Niin tai näin, yksi asia on varma: tulee vielä päivä jolloin Ferrarin taso laskee kuin lehmän häntä, päivä, jolloin Michael vetäytyy eläkkeelle...
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Muistaakseni Sauber sai täksi vuodeksi Ferrarilta viime vuoden vaihdelaatikon. Williamsin vauhti taas johtuu mielestäni siitä, että BMW ja Michelin ovat kehittyneet.
 

Hënkka

Guest
Ei savua ilman tulta. Siinä se nyt nähtiin. Schumin ylivoima sateella joutuu täst edes uuteen valoon. Ajelkoot nyt hienolla systeemillään. Espanjasta tulee Imperiumin vastaisku.

[ 27-03-2001: Message edited by: Henkka ]
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Loistava keksintö !! Hyvää insinöörityötä.

ARTICLE 9 : TRANSMISSION SYSTEM
9.2 Propulsion :
9.2.1) No car may be equipped with a system or device which is capable of preventing the driven wheels from spinning under power or of compensating for excessive throttle demand by the driver.
(FIA)
Ai niin unohtui...No car...except Ferraris
:D

Edelleen eikös tässä olla ns. säännön henkeä vastaan? Joku juttu joskus kiellettin siihen vedoten :confused: Eipä kai

[ 27-03-2001: Message edited by: mustakaari ]
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Kyllähän se on vähintäänkin sääntöjen hengen vastainen, siitä ei päästä mihinkään. Näin ollen olisi korrektia kieltää kyseinen systeemi. Mutta kun kyseessä on Ferrari niin...

[ 27-03-2001: Message edited by: Masa ]
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Originally posted by Observer:
Jos tuo systeemi olisi McLarenissa niin Nazir Hoosein tai joku muu pelle Brasilian GP:n tuomaristossa määräisi sen heti laittomaksi Ferrarin inahduksesta, nyt mitään ei tule tapahtumaan koska "powers that be" tahtovat toisin.
Nyt on tässä topikissa ollut asian tiimoilta niin paljon juttua että pakko on itsekin jo laittomuuksiin uskoa. Eli Ferrarilla on kuin onkin se laiton "Traction Control". Mutta mutta. Olen kyllä olettanut ettei tämä olisi mikään uutinen. Miksei esimerkiksi McLarenilla voisi olla samanlainen järjestelmä? No jos McLarenilla on jotain samanlaista niin valituksia Ferrarin laittomuuksista Mäcin suunnalta tuskin tulee, MUTTA jos Mäcci on sääntöjen mukainen auto, niin kumma on jos ei johta valituksia ala tulla.

Noh viimeksi Brasilian kisassa Mäcin kolmas "jarrupoljin" ilmoitettiin FIA:n puolelta laittomaksi (nelipyörä ohjaukseksi) valituksen teki Ferrari.

Ehkä ensi viikonloppuna tulee Mäcin vastaisku ja Ferrari joutuu poistamaan kys. TC -järjestelmän.

:) Voipi olla mielenkiintoinen viikonloppu edessä.
 

Hënkka

Guest
Kyllähän nyt on mielenkiintoiset ajat edessä. Vetää otsikko MaranelloRedinkin hiljaseksi. Käynyt näköjään kommentoimassa Coltin synttäriotsikossa, mutta tämä otsikko on jostain syystä jäänyt väliin. Kommentteja kaivattais...
 

Kenny

Thö spesölist
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
100
Sijainti
tampere, finland
Niin kommentteja...

Onkohan tätä väitettä todistettu millään?

Voisiko joku kertoo kuinka hyvin F1-auton kytkin kestää jatkuvaa luistattamista? Sehän on käsittääkseni ainoo asia millä voidaan tämän säännön puitteissa vähentää pyöriin tulevaa voimaa tämän 17 sadasosan aikana.

Siis jos tällänen järjestelmä olis käytössä, se perustuisi moottorin elektroniikan antamaan tietoon äkillisestä kierrosten noususta/kuorman laskusta. Moottorin ohjaushan on aika hyvin poissuljettu luistoneston käytön osalta.

Ja jos tässä haetaan että kuka näitä on käyttänyt ja kuinka kauan, niin muistaakseni 98-Mclarenissa oli pahoja ajettavuusongelmia mutkiin ja jarrutuksiin tultaessa. Olikohan asia niin että mutkasta ulos lähdettäessä aerodynamiikasta/alustasta johtuvat ajettavuusongelmat korjattiin jotenkin muuten?

Herneitä nenään!
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kenny: eihän tässä kytkintä luistateta, vaan ohjataan polttoaineen syötöllä / sytytyksen säädöillä koneesta tulevaa tehoa. Tämä siis vain sallitun vaihteenvaihtoajan puitteissa :confused:
 

Impotemp

Well-known member
Liittynyt
12.2.2001
Viestit
214
Sijainti
vaasa,finland
mutta on silti sutimisen esto järjästelmä!odotan mielenkinnolla brasiliaa,en niinkään mitä radalla tapahtuu vaan mitä tapahtuu kapiineissa!!!
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ehkei vielä. Odotellaan Imolaa...Ferrarit hylätään kaksoisvoiton jälkeen. No ei kai ikinä :confused:

Mun veikkaus on että erot tulee tasoittumaan Barcelonassa. Ferrari joutuu muuttamaan/poistamaan ton systeeminsä, koska se ei tule toimimaan yhdessä oikean luistoneston kanssa. Vaikka kyllä niillä varmasti nyt on kokonaisuutena paras auto, mutta kuinka paljon tämä luistonesto vaikuttaa paremmuuteen? Mene ja tiedä
 

Nurminen H J

Well-known member
Liittynyt
20.3.2001
Viestit
91
Sijainti
Lahti ja Möysä
Yli 30-vuotta elektroniikankanssa ammatikseni "turanneena" olen sitä mieltä että, elektroniikka on kaikkien saatavilla erilaisiin ohjauksiin niin alustassa kun moottorissakin,se ei ole sellainen isojentallien yksinoikeus kun -90 luvulla,materiaali ja kehyskulut ovat uusien komponentienmyötä laskeneet huimasti.

Jos eletroniikkaa ei sallita , asia on yksiselitteisen selvä ,kun se kielletään tyystin, sytys-ruiskutus pakettia lukuunottamatta joka olisi kailla sama yhdeltätoimttajalta ,mutta ei MAGNETTI MARELLI´lta ! :eek:
 

Örfil

Guest
No niin MaranelloRedkola, heitäppäs nyt joku Ferrarin maineen puhdistava artikkeli peliin - sinulla on nyt tilaisuutesi !!!
:D
 
Ylös