Nyt on sen tason keskustelua, että on pakko tehdä comeback vanhana Varikkolaisena vuosien takaa. Nimimerkki tosin on muuttunut.
Eikai kukaan tosissaan luule, että muilla talleilla vaihtotapahtuma on seuraavan kaavan mukainen: "kytkin alas, vaihteen vaihto, kytkin ylös"?
Sitä voi lähteä vaikka heti kokeilemaan omalla ooppelilla. Kaasu siis pidetään vakioasennossa (=pohjassa) vaihdon aikana. F1:n vaihtoaika on niin nopea, ettei kuljettajalla ole mahdollisuutta sovittaa kaasupolkimella moottorin kierroslukua edes hieman lähemmäksi oikeaa. Mitähän tästä sitten seuraa? Jos tehoa on tarpeeksi, niin joka hemmetin vaihdossa sutii tai paikat paukkuvat.
On jo aiemmin todettu, ettei kytkin kestä luistattamista edes lähdöissä. Siten se ei voi luistaa vaihtotapahtumassa. Moottorin pyörivät massat ovat toki kevyet, mutta vaihdon tapahtuessa maksimissaan 0.2 sekunnissa johonkin se ylimääräinen moottorin liike-energia on hukattava. Kytkimeen sitä ei oikein voida laittaa, joten takapyörien pitäisi sutaista joka vaihdossa.
Miksi näin ei tapahdu? Siksi, että JOKAINEN talli ohjaa vaihtotapahtuman aikana moottorin kierroslukua sopivammaksi muiden toimien ohella. Tämä on täysin sallittua sääntöjen puitteissa, koska moottoria saa ohjata elektronisesti vaihtotapahtuman aikana.
Mitä Ferrari sitten on tehnyt? Ferrarilla SAATTAA olla mekaanisesti nopein vaihdelaatikko-kytkin yhdistelmä. Ferrari SAATTAA myös olla ainoana tallina keksinyt käyttää loppuaikaa hyväksi välttääkseen sutimista entistä paremmin. Uskomattomalta tämä kyllä kuulostaa.
Mitään laitonta tässä ei voida osoittaa olevan. Vai pystyisikö joku todella määrittelemään missä menee sutimista ehkäisevän vaihtotapahtuman, jota siis tekee varmasti jokainen talli, ja sutimiseneston raja? Säännöthän sanovat selvästi, että moottoria saa ohjata kuljettajasta riippumatta tämän maksimissaan 200 ms vaihtotapahtuman aikana. Mitään muuta rajaa ei siis voida asettaa kuin säännöissä määritelty 0.2 sekuntia.
Kyllä se nyt vaan on niin, että Ferraria on onniteltava loistavasta innovaatiosta, jos kukaan muu ei todellakaan ole tälläistä asiaa keksinyt...