F1-racingissä Ferrarin vaihdelaatikosta

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Ferrarilla on keksitty maailman vanhin luistonesto, vaihteen vaihtaminen.
Mistähän muuten tuo vaihtoon kuluva aika 0,03s
on revitty? Hihasta? :cool:
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Suhtaudun varauksella tuohon F1 Racinging juttuun. Siinähän viitataan kytkimen käyttöön vaihtamisen aikana, mikä ei suinkaan pitäne paikkaansa, vaan vaihtaminen tapahtuu ilman kytkintä ja moottorin ohjauselektroniikka pitää huolen siitä että saavutetaan oikea kierrosluku vaihtamiselle.
 

Mikko

Well-known member
Liittynyt
1.5.1999
Viestit
114
Siis kun lukee noita sääntöjä niin aivan selvästi, jos Ferrarilla tuollainen systeemi on, on se sääntöjen vastainen. Millä ihmeen logiikalla, jos maksimiaika vaihteen vaihtoon on 200ms, ja siitä suoriutuu nopeammin, sen loppuajan saa sitten tehdä mitä lystää? Jos vaihde vaihdetaan 30ms:ssa, niin se on sitten vaihdettu eikä sen jälkeen saa enää säätää moottorin tehoja automaattiseti, oli sitten määrätty yläraja tai ei! (btw, itse en löytänyt tuota ylärajaa FIA:n säännöistä ollenkaan, voisiko joku kertoa mistä se on repäisty?)
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Lähteet ovat aivan poskettomat. F1-racing ja Mv3. Vau.
Tulosruutu uutisoi eilen, että "Ferrarin nopeuden salaisuus on selvinnyt". Eli suorituksilla ei ole enää mitään arvoa. Asiaa ei millään lailla spekuloitu, vaan se esitettiin lopullisena totuutena. way to go.
 

Merlin

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
78
Mie en nyt ymmärrä tuon systeemin toimivuutta. Oletetaan, että on tiukka mutka joka apexin jälkeen aukeaa hitaasti. Tuossa mutkassa kiihdytettäessä pitää vaihtaa vaihdetta. Tällöin TC astuu peliin ja kuski painaa kaasun pohjaan. Kiihdytys on optimaalista 0,17s, mutta mitä sitten kun yhtäkkiä luistonesto katoaa. Eikö yhtäkkiä tule kaikki teho takapyörille kurvissa ja auto siirry hietikon puolelle? Ja Ferrarit menivät kurvit kuin raiteilla märällä radalla Sepangissa.
:confused:
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Olipa systeemi toteutettu millä tekniikalla tahansa, niin se on ainakin varma, että Ferrarilla on tällä hetkellä sutimista estävä laite autoissaan. Asiasta ei voi olla enää pienintäkään epäilystä. Nyt on sitten hauska nähdä FIAn todelliset intressit Ferraria kohtaan. Jos aikaisempien vuosien Ferrareita suosineet päätökset johtuivat vain FIAn halusta tehdä sarjasta tasaväkisempi ja jännittävä, niin samaa logiikkaa käyttäen heidän tulisi nyt rajoittaa kerrankin myös Ferrareiden vauhtia.
Saas nähdä.
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Originally posted by ha!:
Lähteet ovat aivan poskettomat. F1-racing ja Mv3. Vau.
Tulosruutu uutisoi eilen, että "Ferrarin nopeuden salaisuus on selvinnyt". Eli suorituksilla ei ole enää mitään arvoa. Asiaa ei millään lailla spekuloitu, vaan se esitettiin lopullisena totuutena. way to go.
Mahtaa maikkaria jo vituttaa. Maksoivat itsensä kipeäksi formuloista, jotka näyttävät olevan pelkkää Ferrari-Schumacher showta koko kauden...kuinkas mahtaakaan käydä katsojaratingien?

Kenenkähän "asiantuntemusta" Maikkari on käyttänyt tuon lopullisen totuuden vahvistuksena? Sitä sopii miettiä... :rolleyes:

[ 28-03-2001: Message edited by: Kalevi ]
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Masa:
..se on ainakin varma, että Ferrarilla on tällä hetkellä sutimista estävä laite autoissaan. Asiasta ei voi olla enää pienintäkään epäilystä
Kyllähän tuo siltä vaffasti näyttää, mutta mutta epäillä voi siihen asti kun jotain oikeita todisteita löytyy. F1-racingin artikkeli ei riitä.
 

männänpalautusjousi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2001
Viestit
88
Nyt on sen tason keskustelua, että on pakko tehdä comeback vanhana Varikkolaisena vuosien takaa. Nimimerkki tosin on muuttunut. :)

Eikai kukaan tosissaan luule, että muilla talleilla vaihtotapahtuma on seuraavan kaavan mukainen: "kytkin alas, vaihteen vaihto, kytkin ylös"?

Sitä voi lähteä vaikka heti kokeilemaan omalla ooppelilla. Kaasu siis pidetään vakioasennossa (=pohjassa) vaihdon aikana. F1:n vaihtoaika on niin nopea, ettei kuljettajalla ole mahdollisuutta sovittaa kaasupolkimella moottorin kierroslukua edes hieman lähemmäksi oikeaa. Mitähän tästä sitten seuraa? Jos tehoa on tarpeeksi, niin joka hemmetin vaihdossa sutii tai paikat paukkuvat.

On jo aiemmin todettu, ettei kytkin kestä luistattamista edes lähdöissä. Siten se ei voi luistaa vaihtotapahtumassa. Moottorin pyörivät massat ovat toki kevyet, mutta vaihdon tapahtuessa maksimissaan 0.2 sekunnissa johonkin se ylimääräinen moottorin liike-energia on hukattava. Kytkimeen sitä ei oikein voida laittaa, joten takapyörien pitäisi sutaista joka vaihdossa.

Miksi näin ei tapahdu? Siksi, että JOKAINEN talli ohjaa vaihtotapahtuman aikana moottorin kierroslukua sopivammaksi muiden toimien ohella. Tämä on täysin sallittua sääntöjen puitteissa, koska moottoria saa ohjata elektronisesti vaihtotapahtuman aikana.

Mitä Ferrari sitten on tehnyt? Ferrarilla SAATTAA olla mekaanisesti nopein vaihdelaatikko-kytkin yhdistelmä. Ferrari SAATTAA myös olla ainoana tallina keksinyt käyttää loppuaikaa hyväksi välttääkseen sutimista entistä paremmin. Uskomattomalta tämä kyllä kuulostaa.

Mitään laitonta tässä ei voida osoittaa olevan. Vai pystyisikö joku todella määrittelemään missä menee sutimista ehkäisevän vaihtotapahtuman, jota siis tekee varmasti jokainen talli, ja sutimiseneston raja? Säännöthän sanovat selvästi, että moottoria saa ohjata kuljettajasta riippumatta tämän maksimissaan 200 ms vaihtotapahtuman aikana. Mitään muuta rajaa ei siis voida asettaa kuin säännöissä määritelty 0.2 sekuntia.

Kyllä se nyt vaan on niin, että Ferraria on onniteltava loistavasta innovaatiosta, jos kukaan muu ei todellakaan ole tälläistä asiaa keksinyt...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ferrarilla tosiaankin on sutimista estävä laite molemissa autoissa. Itse asiassa niitä on monta. Yksi on hyvä moottorinohjausjärjestelmä, toinen hyvän pidon tarjoava takaripustus. Lisäksi Schumacherin ja Barrichellon autoissakin on eroja. Schumin autossa sutimista estää Schumin oikea jalka ja Rubensin autossa Rubensin oikea jalka. Eikö olekin kamalaa?
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
MTV3 sukelsi alle iltapäivälehtitason, mutta jotain on tehtävä, että mainosmarkat saadaan kerättyä... :mad:

Merlin, hienoa että edes jotkut ajattelee näitä asioita.

PS.
Kytkin on F1 -autossa liikkellelähtöä varten.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
En nyt muista tarkkaan, oliko se Mika vai Mika, kun joskus viime kaudella haastattelussa kertoi starttitapahtumasta, ja sen mukaan kyllä luistateltiin kytkintä. Kaasun ja kytkimen asentoa sopivasti säätelemällä mahdollisimman jouhevasti liikkeelle.

Olisiko jollain parempaa muistikuvaa (/videota) haastattelusta?
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Originally posted by Merlin:
Mie en nyt ymmärrä tuon systeemin toimivuutta. Oletetaan, että on tiukka mutka joka apexin jälkeen aukeaa hitaasti. Tuossa mutkassa kiihdytettäessä pitää vaihtaa vaihdetta. Tällöin TC astuu peliin ja kuski painaa kaasun pohjaan. Kiihdytys on optimaalista 0,17s, mutta mitä sitten kun yhtäkkiä luistonesto katoaa. Eikö yhtäkkiä tule kaikki teho takapyörille kurvissa ja auto siirry hietikon puolelle? Ja Ferrarit menivät kurvit kuin raiteilla märällä radalla Sepangissa.
:confused:
Totta helvetissä se kuljettaja osaa kaasupolkimen pitää muuallakin kuin pohjassa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Just, ja renkaat kääntyy vääntämättä ratista :D

Myöhemmin lehdessä muuten oli hyvä kuva Häkkisestä juuri silloin kuin eturipustus hajoaa. Rengas pikkasen on kantillaan...
 

star

Well-known member
Liittynyt
6.3.2000
Viestit
443
Luuleeko joku todellakin, että kaikissa muissa autoissa paitsi Ferrareissa vaihteenvaihto tapahtuu 200 millisekunnissa eli 0,2 sekunnissa??? Ei voi olla. Se on maksimiaika, jonka kaikki alittaa selvästi. Ei tarvitse kun kuunnella incar-kuvaa.

Jos Ferrari pystyy 170 ms estämään sutimista, esim. McLaren tekee sen 150 ms ajassa.

Erot kierrosajoissa johtuvat ajotaidoista, moottorista, auton rungosta, säädöistä, renkaista jne.

Mitähän Espanjan GP:n Ferrari-voiton jälkeen keksitään?
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Originally posted by maxiv:
Katsokaa osoitteesta
http://www.fia.com/regle/reg_tec/F1tec-a.htm
kohdasta "ARTICLE 9 : TRANSMISSION SYSTEM", siinä on suunnilleen kaikki säännöt, jotka koskee tätä keskustelua.
Häh?

En löytänyt ko. kohdasta lainkaan mainintaa tästä 200 millisekunnin "säännöstä". Liekö noi sitten vain ylimalkaiset lyhennelmät oikeista säännöistä vai olenko sokea? Vai onko tää koko juttu ihan silkkaa paskaa? Voisko joku vähä valaista mua tyhmää. :confused:

Jos noi muka on oikeat kokonaiset säännöt niin enpä ihmettele, että niitä kierrellään kuin pujottelukeppejä... :D

[ 28-03-2001: Message edited by: Kalevi ]
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Originally posted by star:
Erot kierrosajoissa johtuvat ajotaidoista, moottorista, auton rungosta, säädöistä, renkaista jne.
Aivan! Ferrarin tämän hetken ylivoima on monen asian summa. Voi olla, että tämän luistonesto-säännön kiertämisessä on onnistuttu hieman muita paremmin, mutta kyllä Ferrarilla on loksahtanut kohdalleen paljon muutakin.

McLaren/Mika-fanien on tällä hetkellä vaan alistuttava kohtaloonsa ja odotettava, josko McLaren vielä saa pakettinsa ajoissa toimimaan. Monien Ferrari-fanienkin on toisaalta hyvä muistella vähän aikaa taaksepäin kun ihmettelee tätä luistonesto-syyttelyä, ihan samat elkeet ne oli 98/99 käynnissä kun McLaren oli ylivoimainen. Aivan samallalailla silloin syyteltiin McLarenia ja kyseenalaistettiin Häkkisen ajotaitoa...
 
Ylös