F1-racingissä Ferrarin vaihdelaatikosta

mullpig

Well-known member
Liittynyt
21.12.2000
Viestit
49
Sijainti
Chicago
Originally posted by ha!:
Lähteet ovat aivan poskettomat. F1-racing ja Mv3. Vau.
Tulosruutu uutisoi eilen, että "Ferrarin nopeuden salaisuus on selvinnyt". Eli suorituksilla ei ole enää mitään arvoa. Asiaa ei millään lailla spekuloitu, vaan se esitettiin lopullisena totuutena. way to go.
Tassa nyt on tama artikkeli jonka mina luin, en edes ole tsekannut mtv3 sivuja....
www.formula1.com

" Ferrari's advantage? 170 milliseconds 26 Mar 2001


For some time now, there have been unsubstantiated rumours and innuendo claiming that Ferrari's performance this year has come at the good grace of an illegal traction control system, something teams will actually be able to use, legally, as of the Spanish Grand Prix.
Despite these claims, no one has proven anything of the sort.

It now emerges, according to this month's issue of F1 Racing magazine, that Ferrari have cleverly exploited a loophole in new regulations introduced at the beginning of this season to produce a system which legally controls wheelspin.

The new rules implemented by the FIA stated that the maximum time allowed for a gear change in 2001 would be 200 milliseconds. In theory, this would curtail the possibility of using a traction control system because if the rules could stipulate the time the throttle and clutch were governed by electronics, it would limit the ability to replicate traction control via engine mapping.

But the FIA did not know that last year Ferrari had developed a gearbox that could change a gear in an astounding 30 milliseconds. Crucially, they did not set a minimum time for each gear change.

According to F1 Racing, this means that Ferrari's electronics have 170 milliseconds in which to legally control wheelspin, as it can be argued that a gear change is taking place.

It is not surprising, therefore, that Ferrari appeared to be keen on delaying the introduction of traction control as they clearly have a substantial and legal advantage.
"
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Säännöthän on täynnä porsaanreikiä joista ferrarikin mahtuu läpi.
 

Mikko

Well-known member
Liittynyt
1.5.1999
Viestit
114
Noi on viimevuotiset säännöt, uudet löytyy täältä, tosin pdf -muodossa. Eikä näistäkään kyllä löydy sitä 200ms:n sääntöä...
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ave !!!

Mitä mä olen tätä seurannut niin on liki selvää, että Ferrari käytää jotain luistoneston tapaista stydeemiä, jonka toteutustekniikka ja siten suhtautuminen sääntöihin on kyllä mulle ainakin täysi mysteeri. Atlaksen kolumnisti Roger Horton ja Williams kuski Juan Pablo Montoya seurasivat Sepangissa harjotuksia radan reunalta ja molemmat totesivat kuinka Ferrarit ja vasallit kiihdyttivät nätisti vikasta hiusneulasta ulos. Kolumnissaan Horton kiinnitti erityisesti huomiota Räikköseen, jolla ei Hortonin mukaan tuntunut olevan mitään vaikeuksia saada siisti pito kaarteesta ulos edes kierroksilla, joilla jarrutus ja mutkaan sisäänajo menivät selvästi pieleen. Sekä Horton, että Montoya totesivat kuinka esim. McLareneilla oli selviä vaikeuksia taittaa mutkasta ulos ja kuinka takarenkaat sutivat rajusti kiihdytyksen alussa. Mutta lukekaa Atlaksella Hortonin heijastukset.

Tuota alla on katkelma kirjoituksesta jonka hävyttömästi pöllin Atlakselta:

Strangely, even though he [Frenzen] was put under extreme pressure, he
never backed away from his original comments that the Sauber had
extraordinary traction out of slow corners, and a stroll out to
observe Friday's practice from turns 12, 13 and 14 certainly made
for some interesting observations when comparing the Ferrari
engined cars and the rest. F1 rookie Kimi Raikkonen was busy
learning the circuit, and although he missed his braking point a
few times on the entry into the turn 14 hairpin, he never seemed
to struggle on the exit, appearing to be able to get on the power
earlier and more consistently than most of the other drivers,
including a couple of former World Champions.

Later, F1 newcomer Juan Pablo Montoya, who had spent most of the
first session sitting on the sidelines as his Williams was worked
on to cure a succession of mechanical problems, chimed in with
his own very direct comments on a subject that was hard to escape
in Sepang. "You look at the McLarens, they are actually getting a
lot of wheel spin out of the corners, but if you look at a
Ferrari, you never see the rear breaking away at all, or the
Sauber or the Prost. I wouldn't think they are cheating, but I
think their (engine) mapping is brilliant."

There were many other senior F1 figures that, off the record,
were not prepared to be so charitable, and once again, Patrick
Head spoke for most people in the Paddock when he gave ....

- Oho -

[ 28-03-2001: Message edited by: Oho ]
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Kyllä tämä koko juttu nyt viittaa Ferrarin yritykseen suunnata huomia aivan väärään paikkaan. Varmasti kaikki tallit ovat olleet tietoisia tarkkaan kaikista pykälistä, ja tuollainen systeemi ei ole mitään uutta kenellekkään. Ja jos Ferrari vaihtaa 0.03sekunnissa, niin ei siihen esim mcLarenilla mene 0.2 sekuntia. ei todellakaan!
Luulen että tuon F1Racingin juttu on lähtöisin Ferrarilta tarkoituksena suunnata huomi pois laittomasta systeemistä(, joka kenties on kätketty tuon systeemin yhteytee).
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Ei siinä mitään laitonta ole, on vaan hiukan nerokkaammin toteutettu järjestelmä kuin muilla. Ikävä kyllä tämä järjestelmä yhdistettynä mailman nopeimman kuljettajan -vaikkakin kusipäisen- kanssa, tuottaa voittamattoman paketin. Tätä pakettia onneton Häkkinen ei tule ajamalla voittamaan, kuten ei oo tehny tähänkään mennessä piste
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Originally posted by Mikko:
Noi on viimevuotiset säännöt, uudet löytyy täältä, tosin pdf -muodossa. Eikä näistäkään kyllä löydy sitä 200ms:n sääntöä...
Tässä nyt syntyy sellainen mielikuva, että täälläkin sitä taitetaan peistä muka Ferrarin laittomuudesta kun puheena olevasta asiasta ei ole edes olemassa mitään sääntöä!

Ja koko juttu onkin ihan pelkkää tuulesta temmattua paskaa. Ja me tyhmät täällä forumilla ollaan menty siihen halpaan ihan kybällä...voivoi. :rolleyes:

Vai onko (ma)FIA:lla "ne oikeat" F1-säännöt jossain piilossa?? Hä?? Kuka löytää jostain tämän mystisen 200 millisekunnin sääntöpykälän??? :confused:

[ 28-03-2001: Message edited by: Kalevi ]
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Niin ja ihmettelen vielä sitäkin, että miksei se formulapaskaläpyskä F1-racingin valokuvaajaguru Darren Heath ei oo millään helvetillä saanu napattua kuvaa niistä Ferrarin Ihmejarruista? :mad:

Maclarenin "mukalaittomasta" jarrupolkimesta se oli kyllä aikonaan saanu kuvan oikein tunkemalla sen kameransa syvälle mäkin kabiiniin.

Mutta ei Ferrarin pyörästä yhtään lähikuvaa, ei kirveelläkään... :mad: ;)
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Originally posted by Kalevi:
Tässä nyt syntyy sellainen mielikuva, että täälläkin sitä taitetaan peistä muka Ferrarin laittomuudesta kun puheena olevasta asiasta ei ole edes olemassa mitään sääntöä!

Ja koko juttu onkin ihan pelkkää tuulesta temmattua paskaa. Ja me tyhmät täällä forumilla ollaan menty siihen halpaan ihan kybällä...voivoi. :rolleyes:

Vai onko (ma)FIA:lla "ne oikeat" F1-säännöt jossain piilossa?? Hä?? Kuka löytää jostain tämän mystisen 200 millisekunnin sääntöpykälän??? :confused:

[ 28-03-2001: Message edited by: Kalevi ]

:mad: Et kai tosissasi luule, että F1-Racing on tuollaisen säännön keksinyt omasta päästään? Kyllä se on olemassa, älä pelkää.
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Originally posted by maxiv:
:mad: Et kai tosissasi luule, että F1-Racing on tuollaisen säännön keksinyt omasta päästään? Kyllä se on olemassa, älä pelkää.

Suhtaudun yleensä kyllä melko skeptisesti näihin epämääräisiin skuuppeihin.

Tämä kyseinen sääntöpykälä voi toki olla olemassakin, mutta lähinnä kummastuttaa se että FIA:n nettisivuilla olevissa "säännöissä" sitä ei ole.

Joten, etkö voisi arvon maxiv vielä varmimmaksi vakuudeksi laittaa vaikka linkin ko. "oikeaan" sääntöpykälään. Ei kai se ole liikaa vaadittu, vai onko sittenkin? ;)
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
En tajua, miten joku voi olla niin sinisilmäinen, että väittää vielä ettei ferrarilla ole sutimisenestoa(tai jotain sen tapaista). Miljoonasta eri tietolähteestä tulee juttuja, kuinka Ferrrari ei sudi ja moottori pätkii kiihdytyksissä jne. Ja näkeehän sen silmälläkin, kuinka Ferrarit lähti märällä kelillä mutkista täysin sutimatta.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Originally posted by Kalevi:
Niin ja ihmettelen vielä sitäkin, että miksei se formulapaskaläpyskä F1-racingin valokuvaajaguru Darren Heath ei oo millään helvetillä saanu napattua kuvaa niistä Ferrarin Ihmejarruista?
Niin jos vain ferrari hyytyisi kisassa/harjoituksissa radanvarteen ja kukaan ei tulisi sitä siirtelemään heti varikolle, niin varmaan siitä jonkun kuvan saisikin. Mutta eihän se auto hajoa ja jos hajoaa niin bernie on varmistanut että se viedään heti turvaan :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ferrarin ollessa kyseessä porsaanreiästä mahtuu täysperärekka tai Ross Brawn. Ainut johdonmukainen ratkaisu olisi tyyliin Brasilia '98, mutta sitä lienee aivan turha toivoa.. :(
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Tuskimpa tuota 200ms sääntöä mistään löytyy, niinkuin ei löydy muutakaan tarkkaa infoa koskien F1:n sääntöjä. Suuntaa-antavat ohjeet löytyy, mutta niihin tulee vuodenaikana varmaankiin kilokaupalla lisäpykäliä sitä mukaa kun teamit tulkitsevat ohjenuoraa ja selvittävät omien innovaatiodensa laillisuutta FIA:lta.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin yksi syy luistoneston sallimiseen on juuri se, että FIA ei pystynyt valvomaan kunnolla käyttääkö tallit luistonestoa vai ei.

Tallit ovat voineet etsiä ja löytää porsaanreikiä säännöistä, joita ei voitukaan tehdä veden (tai vaikkapa Ferrarin/Mäcin) pitäviksi. Tallien tekninen taito on aina edellä FIA:n 'asiantuntijoita. Siksi taisi olla pakko sallia luistonesto. Samasta syystä on turha odottaa FIA:n pystyvän todistamaan mahdollisia luvattomuuksia nyt.

Surkuhupaisaa on, että tämä FIA pyrkii tässä ilmeisesti saamaan tallit samalle viivalle. Ei ainakaan nyt ole onnistunut. Käsittämätön päätös sallia luistonesto kesken kauden.

Joka tapauksessa Ferrarin mahdollinen (tai todennäköinen) luistoesto ei ole ratkaisut yhtään mitään - pelkästään. Ferrarin paketti on yksinkertaisesti paremmin kasassa. McLarenin epäonnistuminen auton kehittelyssä korostaa Ferrarin onnistumista.
 

Hanks

Well-known member
Liittynyt
29.3.2001
Viestit
116
Sijainti
Kempele
Häkällä on mahdollisuus Epsanjassa kyllä, mutta siinä vaiheessa on Ferrarilla jo saavuttamaton pistejohto.

Ferrari pelaa kieroa peliä ja FIA ei tee mitään, koska makaa samassa sängyssä Ferrarin kanssa.

Ainoa mitä voi toivoa on että Ferrarin koneet hajoavat Brasiliassa.

Oikeus voittakoon!

[ 29-03-2001: Message edited by: hanks ]
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
Originally posted by Dominic:
Noh viimeksi Brasilian kisassa Mäcin kolmas "jarrupoljin" ilmoitettiin FIA:n puolelta laittomaksi (nelipyörä ohjaukseksi) valituksen teki Ferrari.

Ehkä ensi viikonloppuna tulee Mäcin vastaisku ja Ferrari joutuu poistamaan kys. TC -järjestelmän.

:) Voipi olla mielenkiintoinen viikonloppu edessä.
FIATIN KANTA:

"Ei siinä mitään laitonta ole, on vaan hiukan nerokkaammin toteutettu järjestelmä kuin muilla. "


[ 29-03-2001: Message edited by: Palmu ]
 
Ylös