F1-racingissä Ferrarin vaihdelaatikosta

Mikkis

Well-known member
Liittynyt
28.3.2000
Viestit
339
Sijainti
Turku
Originally posted by Impotemp:
ja taas kerran on schumilla sutimisenesto,rupee noitten saavutusten arvo laskemaan koko ajan!
Miksi laskee? Eikö autoa saa kehittää?
 

Impotemp

Well-known member
Liittynyt
12.2.2001
Viestit
214
Sijainti
vaasa,finland
laskee arvoa sen takia,että voitot on saavutettu ylivoimaisella autolla,kuten jokainen ferrari fani väittää,että schumacher on ylivoimainen kuski niin mihinkä se sitten tarvii ylivoimaista autoa??????????????
 

Mikkis

Well-known member
Liittynyt
28.3.2000
Viestit
339
Sijainti
Turku
Joku kirjoitti:
Ferrari vaihtaa vaihteen 30 millisekunnissa ja Fian alaraja on on 200 millisekunttia.

Ja joku muu:
FIA:n uusien sääntöjen mukaan vaihtamisen on tapahduttava 0,2 sekunnissa.

Elikkä kumpi nyt onkaan oikeaa tietoa vai onko kumpikaan? Onko tuo 200ms ylä- vai alaraja vaihtamiseen kuluvalle ajalle? Miksi tuollainen raja on olemassa?
 

Impotemp

Well-known member
Liittynyt
12.2.2001
Viestit
214
Sijainti
vaasa,finland
kyllä minä tunnustan nauttivani tilanteesta,kun daavid(ei kuutiopää)hakkaa goljatin!en sitten tiedä sun mielipidettä,mutta sullahan onkin oikeus olla ihan mitä mieltä vaan!=)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Aikamoisen kikan ovat Ferrari tehneet.
Ovat kyllä hyvin suurennuslasilla tota FIAN sääntöä tutkineet,ja rakentaneet sitten sellasen laatikon, joka on aika uskomaton laitos.....
Onnittelut sääntöjen hyödyntämisestä 100%:sesti....

Mutta, silti tekee kipeää lukea noita juttuja. Tämähän tarkoittaa sitä, että Ferrarit lähtevät Brasilliassa hitaista mutkista kuin tykinsuusta... JÄLLEEN.

S.A
 

Mikkis

Well-known member
Liittynyt
28.3.2000
Viestit
339
Sijainti
Turku
tuo on täysin totta. Mutta ei hyvä huononnu voittaessaan, ainoastaan tekee kisasta tylsemmän.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ferrari on siis tehnyt laillisen ratkaisun joka on erittäin hyvin toimiva!

Eihän tässä mitään vikaa ole, auto on siis varsin mainio kaikkine keksintöineen!

Tekee vielä hienommaks sen että Häkä tulee ja voittaa Brasiliassa! :)
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
McLarenin ja Britzojen välit ovat tulehtuneet koska Mclaren haluaisi pehmeämmän pinnan rankaisiinsa - Ferrari ei. Ferrari sanoo pehmeämmän keston loppuvan liian pian ja renkaan sortavan kurvissa ja McLaren taas ei saa kovemmalla tasapainoa kuntoon renkaan menettäessä pidon kaasua aukaistessa. Ts pito loppuu vaihtaessa kun taas Ferrarilla pehmeämpi ei kestä Ferrarin sivuvoimia.
 

txk

Well-known member
Liittynyt
27.3.2000
Viestit
280
Originally posted by Impotemp:
laskee arvoa sen takia,että voitot on saavutettu ylivoimaisella autolla,kuten jokainen ferrari fani väittää,että schumacher on ylivoimainen kuski niin mihinkä se sitten tarvii ylivoimaista autoa??????????????
Eli Häkkisen MM -98 ei sitten olekkaan niin hieno juttu?
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
o.17 sekuntia lähdöstä auto ei ole liikkunut vielä metriäkään ja ykkönen on päällä todennäköisesti yli kaksi sekuntia jolloin auto on liikkunut 3-40 metriä.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
onko se musta pöly mitä ferrarien kyljissä aina kisan jälkeen on näkynyt, liityksissä tähän? muilla ei vastaavaa paskaa ole kyljissä tässä määrin nähynyt. hieno keksintö joka tapauksessa!! sotii vaan säännön henkeä vastaan, jos ei nyt ihan suoraan.

ARTICLE 9 : TRANSMISSION SYSTEM
9.2 Propulsion :
9.2.1) No car may be equipped with a system or device which is capable of preventing the driven wheels from spinning under power or of compensating for excessive throttle demand by the driver.
9.2.2) Any device or system which notifies the driver of the onset of wheel spin is not permitted.
9.3 Clutch control :
9.3.1) A system which compensates for clutch wear is permissible provided it is clear that this is its sole function.
9.3.2) Except during gear changes and stall prevention, or as a result of compensation for wear, the amount by which the clutch is engaged must be controlled solely and
directly by the driver at all times. The way in which the clutch is re-engaged during gear
changes must be such that it is clear Article 9.2 cannot be contravened.

9.4 Gear changing :
9.4.1) For the purposes of, and only during gear changing, the clutch and throttle need not be under the control of the driver.


(FIA)
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Originally posted by mustakaari:
onko se musta pöly mitä ferrarien kyljissä aina kisan jälkeen on näkynyt, liityksissä tähän? [klip]
Se pöly ei liity tähän asiaan vaan Ferrarin vallankumoukselliseen jarrujärjestelmään, joka on aktiivijäähdytteinen ts. Ferrarin jarrupaketissa on puhallinjärjestelmä, jonka käyttö töhrii jarrupölyllä piilin kyljet...näin on. :eek:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Originally posted by Kalevi:
Se pöly ei liity tähän asiaan vaan Ferrarin vallankumoukselliseen jarrujärjestelmään, joka on aktiivijäähdytteinen ts. Ferrarin jarrupaketissa on puhallinjärjestelmä, jonka käyttö töhrii jarrupölyllä piilin kyljet...näin on. :eek:
no se on sitte jarrupölyä... kohta ne varmaan puhaltaa puhaltimella "jäteoljytkin" perässäajavan päälle napista painamalla varoitusvalon syttyessä :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
McLarenin ja Britzojen välit ovat tulehtuneet koska Mclaren haluaisi pehmeämmän pinnan rankaisiinsa - Ferrari ei. Ferrari sanoo pehmeämmän keston loppuvan liian pian ja renkaan sortavan kurvissa ja McLaren taas ei saa kovemmalla tasapainoa kuntoon renkaan menettäessä pidon kaasua aukaistessa. Ts pito loppuu vaihtaessa kun taas Ferrarilla pehmeämpi ei kestä Ferrarin sivuvoimia.
Mistäs tämä tieto on peräisin?

Huono homma Macin kannalta koska luin jostain että Bridgestone roudaa Brasiliaan kovemmat rengasseokset kuin aikaisempiin kisoihin!

Ja jälleen lisäetua Ferrarille, jos näin jatkuu niin on melko varmaa että MacLaren siirtyy kilpailevaan leiriin ensi kaudeks!
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Miksi lähdössä pitäisi antaa 0.03s tasoitusta laittamalla pykälä silmään vasta valojen sammuttua?
Miten tällä systeemillä selitetään Ferrarien nopeus ja tasapaino kaarteissa, jotka pääasiallisesti ajetaan yhdellä vaihteella? Olisiko sittenkin alusta, renkaat ja kuskit olleet syy menestykseen Malesiassa?
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Originally posted by mustakaari:
[klip] kohta ne varmaan puhaltaa puhaltimella "jäteoljytkin" perässäajavan päälle napista painamalla varoitusvalon syttyessä :D
Ferrari testasi tätäkin järjestelmää Malesian GP:ssä hieman huonolla menestyksellä tosin. Sen sijaan että öljyt olis lentäny taaksepäin ne lensikin eteenpäin. Tästä lievästä nk. miskonfiguraatiosta johtuen molemmat punaiset pörräsivät nurtsille kisan alkuvaiheissa...
:eek:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Kyllä yli 800 hv / 600 kg sutii vielä 6-vaihteellakin, jos kaasua painetaa raskaalla jalalla.
Kyllä sutii, jos auto on paikallaa. mutta kutosvaihteella ajetaan 300km/h, jolloin talla on pohjassa. eipä sudi.

Olenko nyt ymmärtänyt toiminnan oikein:
Jos alaraja on 0.2s, sinä aikanahan ei saa välittää vetoa pyörille. Hyöty, minkä voi saada on se, että .17s:nnin aikana (itse asiassa koko 0.2s) lasketaan moottorin kierrokset sopiviksi. 0.2s:nnin jälkeen taas voimansiirto pyörille alkaa.

Siis systeemi sovittaa moottorin kierrokset seuraavalle vaihteelle sopivaksi, siten, että pyörät vääntävät vaihteen alusta samalla nopeudella kuin edellisen vaihteen lopussa.

Startissa tuo ei toimi. mutta eikös ole kiellettyä laskea moottorin kierroksia ilman että kuski keventää kaasua? On kai!

[ 27-03-2001: Message edited by: Vermula ]
 
Ylös