2Lman sanoi:
Sarjassa on nyt kaksi kuskia, jotka jokanen tallipäälikö haluaisi ja varmasti yrittääkin saada kuskiksi, Rorberg ja Kubica. Ja varmasti maksuhalukkuttakin löytyy. Alonsokin kelpaisi monelle edelleen, muttei varmasti nykyisellä hinalla, eikä ilman käytökseen liittyviä reunaehtoja.
En ehkä ihan ymmärtäisi, mikäli Kubicaa lähdettäisiin tässä vaiheessa vokottelemaan Ferrarin tai McLarenin suunnalta kovalla panostuksella. Ensinnäkään en näe kummankaan kaksikossa suurta syytä vaihtoon, minkä lisäksi polski ei ole vielä joutunut ajamaan paineiden alla, vaan on päässyt iskemään vielä vähän puskista samaan tapaan kuin Hamilton viime kaudella. Oudoksun, mikäli Robert ei jatka BMW:lla ainakin ensi kautta. Talli on kuitenkin edelleen vahvassa nosteessa ja voi olla jopa kärkiporukka ensi vuonna.
Rosbergin kohdalla en ymmärrä kommenttiasi alkuunkaan. Nopeahan Nico on, mutta virheitä tulee liikaa. Tähän mennessä omiin virheisiin on mennyt jo toistakymmentä pistettä ja tallikaveri Nakajimakin näyttää hänen rinnallaan varmalta. Kolmesta kärkitiimistä näkisin vain BMW:lla olevan minkäänlaista syytä haluta Rosberg, eikä todellakaan millä tahansa hinnalla.
---
Kuten jo jossain yhteydessä mainitsinkin, on kauden tähän asti vakuuttavin rattimies Kubican ohella ollut mielestäni Webber. Aussilta vaadittaisiin todellisia ihmetekoja, jotta kärkitallit innostuisivat, mutta Renault'lle hänellä voisi asiaa ollakin etenkin Alonson vaihtaessa maisemaa. Todennäköisyyttä ei ainakaan vähennä se, että myös Markin takana nyörejä kiskoo Briatore. Tyystin eri asia on, pärjääkö Renault RBR:lle ensi vuonna.
Fernando puolestaan on se suurin mysteeri - kärkitalleista tuskin löytyy tilaa (en ymmärtäisi BMW:n intoa jos ja kun Kubica jatkaa, sillä Alonso selvästi tarvitsee ykköskuskin kohtelun parhaaseen iskuunsa), mutta ensi kauden sääntömuutokset voisivat hyvinkin kannustaa siirtoon Toyotalle tai Hondalle. Jos voimasuhteissa joskus isoja heilahduksia nähdään, niin nyt. Jos arvata pitäisi, povaisin silti Renault-jatkoa.
Piquet'n lisäksi suurimmassa vaarassa jatkonsa suhteen on mielestäni Glock, joka ei valitettavasti ole esittänyt mitään kummallista. Nelsinhon korvaaja lienee Grosjean, ellei GP2-kausi jatku todella huonoissa merkeissä - di Grassin en usko ikinä nousevan F1:iin. Glockin korvaajaksi on helppo ennustaa Nakajimaa, joka on yllättänyt varmuudellaan ja väliin väläyttänyt nopeuttaankin. Heikosti kauden avannut Sutil on nyt nousussa ja itse odotan hänen vielä lyövän Fisicon loppuvuodesta.
Kokeneimmista kuskeista pitäisin DC:n kohtaloa jo sinetöitynä. Vettel vaihtaa RBR:lle ja skotti päätyy eläkkeelle. Hondan kaksikosta Barrichello on ollut hieman yllättäen niskan päällä tänä vuonna ja otteet voivat hyvinkin riittää vuoden jatkoon, jollei Honda saa Alonsoa riveihinsä. Buttonia sympatiseeraan itse kovasti, mutta tähän asti kausi on ollut pettymys. Taitoa olisi, kuten erityisesti sateella on nähty, mutta pää ei taida olla ihan samalla tasolla. Sopimus taitaa kuitenkin kattaa vielä ensi kauden, jollen omiani muista. Trulliin pätevät oikeastaan samat sanat kuin Barrichelloon ensi kauden paikkaa koskien.
Mitä tahansa tapahtuukin, uskoisin Williamsin menettävän ainakin toisen kuskeistaan. Heidfeldin jatko BMW:lla on minusta kiikun kaakun, mutta jos se ei toteudu, uskoisin nimenomaan Williamsin olevan kiinnostunut. Frankin kuskipolitiikan tietäen pitäisin muina varteenotettavina ehdokkaina talliin jo viime vuonna harkinnassa ollutta Liuzzia ja mahdollisesti jopa Willi Weberin uutta suojattia, testikuski Nico Hülkenbergiä. Samoin Toro Rosson toinen paikka vapautunee, mutta tallin epävarman tulevaisuuden vuoksi paikan kohtaloa tuskin kannattaa hirveästi arvailla. Bergerin jatkaessa taustalla voisi kai veikata Bruno Sennaa, joka ei mielestäni kuitenkaan ykkösiin kuulu.