F1 tallipaikat kaudella 2009

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Toro Rosson paikat Buemille ja Bourdaisille

Hieno homma jos Bourdais saa vielä toisen mahdollisuuden! Buemista en osaa sanoa kun en juuri seurannu testi- & gp2-menestystä.
Oikeudenmukainen päätös ehdottomasti. :thumbup: Pikeekin sai jatkopaikan, niin skandaalihan se olisi ollut jättää Le Seb ulkopuolelle. Takuma tuskin olisi tilannetta muuttanut paremmaksi, mikäli sponsseja ei lasketa.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Oikeudenmukainen päätös ehdottomasti. :thumbup: Pikeekin sai jatkopaikan, niin skandaalihan se olisi ollut jättää Le Seb ulkopuolelle. Takuma tuskin olisi tilannetta muuttanut paremmaksi, mikäli sponsseja ei lasketa.
Niin ja Sveitsillekin ensimmäinen kuljettaja kuninkuusluokassa reiluun vuosikymmeneen. Toivottavasti pärjää paremmin kuin se toistaiseksi viimeisin. :eek:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
En millään usko Bourdaisin olevan niin huono kuin kauden loppupisteistä voisi päätellä. Eivät ne ChampCar-mestaruudet kuitenkaan helpolla tule, vaikka sarjan taso ei mitään F1-luokkaa ollutkaan. Toivon siis miehelle jatkoa ykkösissä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
En millään usko Bourdaisin olevan niin huono kuin kauden loppupisteistä voisi päätellä. Eivät ne ChampCar-mestaruudet kuitenkaan helpolla tule, vaikka sarjan taso ei mitään F1-luokkaa ollutkaan. Toivon siis miehelle jatkoa ykkösissä.
Kesällä uudistettu Toro Rosso ei vaan sopinut Bourdaisille, sen on muuten Vettel vahvistanut. Vanhalla versiollahan Bourdais oli Vetteliin nähden kilpailukykyinen ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse olisin halunnut nähdä Takuma-sanin Toro Rosson ratissa.
Samoin. En osaa sanoa miksi, mutta Bourdais ei kaikista ChampCar-mestaruuksista huolimatta ole koskaan erityisesti säväyttänyt. CARTer varmaan keksii useitä syitä miksi olisi pitänyt, enkä varsinaisesti voi väittää vastaankaan.

Buemia pidin tulevana F1-kuskina, mutta olisi kaveri minun puolestani voinut vielä vuoden kerätä kokemusta GP2:ssa. Tosin sieltä puskee Hülkenbergiä sun muita takaa, joten onni voi ajaa nopeasti ohi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mutta joo eiköhän Takuma ole jo saanut riittävän monta kauttaa tuloksiin nähden. Toisinaan värikäs mutta ei se mitään uutta enää tarjoais.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bourdaisin sois saavan ajaa ainakin toisen kauden. Ja jos tulokset paranee niin miksipä ei enemmänkin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
En millään usko Bourdaisin olevan niin huono kuin kauden loppupisteistä voisi päätellä. Eivät ne ChampCar-mestaruudet kuitenkaan helpolla tule, vaikka sarjan taso ei mitään F1-luokkaa ollutkaan. Toivon siis miehelle jatkoa ykkösissä.
Totta sinänsä mutta sehän on nähty jo useaan otteeseen, ettei yhdessä sarjassa pärjääminen (edes dominointi) korreloi välttämättä millään tavalla toisessa sarjassa pärjäämisen kanssa. On niin paljon erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kuskin menestykseen, ettei pelkkä ratinkääntämisen taito riitä oikeastaan mihinkään.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Mutta joo eiköhän Takuma ole jo saanut riittävän monta kauttaa tuloksiin nähden. Toisinaan värikäs mutta ei se mitään uutta enää tarjoais.
Niin no joo... Mutta kyllä Sato (ja Davidson) ansaitsisi uuden mahdollisuuden, koska joutui "lopettamaan" ilman omaa syytään.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Ollaanko nyt siis siinä tilanteessa ensi kauden tallipaikkojen suhteen, että vain Hondan toinen paikka on periaatteessa avoin. Ihmettelen, jos Barrichello saa jatkaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Samoin. En osaa sanoa miksi, mutta Bourdais ei kaikista ChampCar-mestaruuksista huolimatta ole koskaan erityisesti säväyttänyt. CARTer varmaan keksii useitä syitä miksi olisi pitänyt, enkä varsinaisesti voi väittää vastaankaan.
Ihan noin yleisestä mielenkiinnosta sitten, ketkä kuljettajat ovat suorituksillaan säväyttäneet, jos ei Bourdais?

Itselleni Seabass edustaa niitä kuljettajia, joiden taidot ehdottomasti olisivat riittäneet "moottoriurheilun kuninkuusluokkaan", mutta eivät koskaan päässeet sinne asti. Sebastien on ikäänkuin 2000-luvun Gil de Ferran, jonka saavutukset pienissä ja suurissa luokissa ovat olleet niin hyviä, että olisi ollut suoranaista haaskausta, jos F1:ssä hänen sijastaan ajelisi kuljettajia, joiden parhaimpana saavutuksena voidaan pitää pääsemistä johonkin nuorten kuljettajien ohjelmaan.

Bourdais on tehnyt kaikkensa vakuuttaakseet ja säväyttääkseen korkeassa asemassa olevia ihmisiä. Ensimmäisellä kierroksella politiikka tuli hänen unelmansa väliin. Toisella kerralla hän pääsi ykkösiin ja hyvän tulokaskauden jälkeen häntä jälleen poljetaan maahan.

Jos on pitänyt päänsä puskassa, eikä ole seurannut Bourdais'n ajoja rapakon takana, niin viimeistään Span viikonlopun tänä vuonna olisi pitänyt säväyttää. Todellisella kuljettajan radalla Kermit vei nuoren tallikaverinsa kouluun. Sen ainoan kerran kun STR:n uusi auto todella sopi hänen käteensä, Vettelillä ei ollut mitään saumaa vastata ranskalaisen vauhtiin. Kauden alussa vanhalla autolla hän oli tasavertainen Vettelin kanssa ja vähintäänkin tästä syystä hänen kuuluisi saada jatkaa unelmansa elämistä vielä toisenkin vuoden.

Mutta kuten Bobakki muistuttaa, vielä ei kannata huokaista helpotuksesta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutta eikös HK:n tallipaikkauutiset/-huhut ole yleensä pitänyt paikkansa?
Yleensä joo, vaan ei aina. Esimerkkinä vaikkapa se, että myös HK kuului niihin, jotka huhusivat Kovalaista Toyotalle vielä päiviä ennen McLaren-sopimuksen julkistamista.
CARTer sanoi:
Toisella kerralla hän pääsi ykkösiin ja hyvän tulokaskauden jälkeen häntä jälleen poljetaan maahan.
--
Jos on pitänyt päänsä puskassa, eikä ole seurannut Bourdais'n ajoja rapakon takana, niin viimeistään Span viikonlopun tänä vuonna olisi pitänyt säväyttää. Todellisella kuljettajan radalla Kermit vei nuoren tallikaverinsa kouluun. Sen ainoan kerran kun STR:n uusi auto todella sopi hänen käteensä, Vettelillä ei ollut mitään saumaa vastata ranskalaisen vauhtiin.
Minen kyllä mitenkään voi yhtyä siihen, että Bourdaisin tulokaskausi olisi ollut hyvä, ja tuskin yhtyisi Seabass itsekään. Toinen mahdollisuus sillä toki ansaittaisiin ajoittaisten väläysten ja parin muun seikan ansiosta, muttei minusta juuri muuta.

Mitä tulee Spahan, niin toisaalta Sebin viimeinen kierros jätti aika valjun jälkimaun. Sen se toki varmisti, ettei kohtalo ollut sama kuin Kimillä, mutta... jotain muuta olisi palkintosijan häämöttäessä toivonut.

Se on vielä sanottava, että oma suhtautumiseni Bourdaisiin muuttui kyllä positiivisempaan suuntaan kauden edetessä. Joidenkin ChampCar-aikojen kommenttien sekä käytöksen takia pidin häntä valittajana, mutta pikemminkin hän sanoo suoraan, mitä ajattelee. Suht harvinaista näinä päivinä ykkösissä, en voi kuin kannattaa kuten Alonsonkin kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Saattaa olla, että F1 on saanut Bourdaisin myötä uuden Zanardin eli kuljettajan, jonka osalta homma ei vain yksinkertaisesti toimi ja joka pian jatkaa ansiokasta uraansa, jossain ihan muualla kuin F1-tasolla. Toki Bourdais pystyi hetkittäin väläyttämään ja on kiinnostavaa nähdä löytääkö hän vauhtinsa uusien sääntöjen myötä. Ainakin Red Bull/Toro Rosso ilmeisesti uskoo siihen, jos kerran Bourdais tämän kauden suoritusten perusteella on päätetty pitää tallissa.

Buemista ei ole vielä juuri mitään käsitystä. Hän vaikuttaa ihan perusnopealta kuljettajalta, joka voi ottaa Vettelin roolin Toro Rosson syömähampaana. Ensimmäisen kauden osalta tavoitteena on varmasti tallikaverin lyöminen. Jos Bourdaisille häviää, saattaa ura F1:ssä tyssätä yhteen kauteen, sillä kaikki muistavat kyllä sen, mihin Vettel edellisenä vuonna häntä vastaan pystyi.

Paljon kuljettajien tilanteeseen toki vaikuttaa se, millaisen auton Toro Rosso onnistuu heille tarjoamaan. Ainakin KERS:n osalta tasoitusta annetaan kauden ensimmäinen puolisko. Mikäli Toro Rosso palaa takaisin vanhalle tasolleen, ei kuljettajien ero pistemäärissä välttämättä kasva suureksi.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Hieno homma, jos Bourdais saa paikan ensi vuodeksikin. Vaikka pistesaalis olikin surkea, mies kuitenkin väläytteli ja paransi otteitaan. Toinen kausi pitää ehdottomasti saada, jos vaihtoehtona on Takuma Sato.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3358
Sijainti
Lahti
Totta sinänsä mutta sehän on nähty jo useaan otteeseen, ettei yhdessä sarjassa pärjääminen (edes dominointi) korreloi välttämättä millään tavalla toisessa sarjassa pärjäämisen kanssa. On niin paljon erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kuskin menestykseen, ettei pelkkä ratinkääntämisen taito riitä oikeastaan mihinkään.
Nördaisilla oli ajoura jo ennen Champ Cariakin. Kyyti oli mestaruuden arvoista niin F 3, kuin Formula 3000-luokassakin. Kyllä siitä jo aika hyvä värisuora ja vakuuttava näyttö yleiskyvyistä rata-autoilijana tulee!
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kyllä Bourdais muutaman kerran säväytti hyvillä otteillaan, mutta hiukan liian usein jäi muiden taakse ajelemaan ympyrää. Esimerkkinä voisi mainita vaikkapa Interlagosin, jossa hän oli innokkaasti menossa Trullista ohi, sitten hiekalle, ja loppukisa jossain Hondien perässä melkein kierros Vettelille jääneenä. Jos olisi päässyt Trullista ohi, niin tiedä vaikka olisi lopussa pistänyt Hamiltonin tiukoille. Monzan perusteella ainakin nopeus sateella on hyvää tasoa.

Mielenkiinnolla odotan josko ensikausi olisi SE kausi Bourdaisille. Jos auto sopii käteen, ja on nopea, niin uskon että hänellä on mahdollisuudet olla härnäämässä jopa kärkitalleja välillä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Minen kyllä mitenkään voi yhtyä siihen, että Bourdaisin tulokaskausi olisi ollut hyvä, ja tuskin yhtyisi Seabass itsekään. Toinen mahdollisuus sillä toki ansaittaisiin ajoittaisten väläysten ja parin muun seikan ansiosta, muttei minusta juuri muuta.
Enhän minäkään täällä Bourdais'n häikäisevän ylivoimaista tulokaskautta hehkuttanut, mitä nyt toin esille ne esitykset, jotka uskon melko monelta menneen ohi Kimin kohtaloa surkutellessa. Sebi itse myönsi olleensa pettynyt tähän kauteen, mutta mitä suuremmissa määrin häntä ei voi pitää siitä yksikseen vastuussa. Kuten Bourdais sanoi kauden päätyttyä, auto ei sopinut hänelle niin hyvin kuin se sopi Vettelille ja koska ei ollut tallin oma, ei mitään perusteellista uudelleenrakentamista kauden aikana voitu tehdä. Bourdais myös antoi ymmärtää, että talli oli haluton kuuntelemaan hänen ehdotuksiaan, koska Vettel pärjäsi autolla paremmin. Joidenkin tallivaikuttajien mielestä vika oli selvästi ranskalaisessa, eikä heidän autossaan. Kuten aina.

Mitä tulee Spahan, niin toisaalta Sebin viimeinen kierros jätti aika valjun jälkimaun. Sen se toki varmisti, ettei kohtalo ollut sama kuin Kimillä, mutta... jotain muuta olisi palkintosijan häämöttäessä toivonut.
Kyllähän minä sen tiedän ja Bourdais tiesi sen myös välittömästi. Ei hän muuten olisi nieleskellyt kyyneliään kisan jälkeen ITV:n haastattelussa. Silti, jos antaa viimeisen kierroksen lottoarvonnan vaikuttaa kokonaisuuden arviointiin, on pahasti hakoteillä. Bourdais ei ollut ainoastaan kilpailussa nopeampi kuin tallitoverinsa, vaan oli sitä aika-ajoissa ja harjoituksissa. Ja Vettelistä sentään kaavaillaan tulevaisuuden maailmanmestaria.
Se on vielä sanottava, että oma suhtautumiseni Bourdaisiin muuttui kyllä positiivisempaan suuntaan kauden edetessä. Joidenkin ChampCar-aikojen kommenttien sekä käytöksen takia pidin häntä valittajana, mutta pikemminkin hän sanoo suoraan, mitä ajattelee. Suht harvinaista näinä päivinä ykkösissä, en voi kuin kannattaa kuten Alonsonkin kohdalla.
Sebastien on aina ollut yllättävän suorasanainen ja Champ Car - menestyksen ansiosta hänen itseluottamuksensa oli hämmästyttävän huikea. Hän ei yksinkertaisesti hyväksynyt itseltään virheitä, joten jotkut helposti käsittivät sen ylimielisyydeksi ja Sebi sai valittajan leiman otsaansa. Viitannet kommentteilla ja käytöksellä Mont-Tremblant'n kisaan viime vuonna, jonka jälkeen Bourdais arvosteli kovaäänisissä Doornbosin ajotapaa, eikä suostunut onnittelemaan hollantilaista palkintokorokkeella. Kyllähän se meni hieman yli, mutta täytyy muistaa, että pari viikkoa aiemmin Doornbos oli saanut rangaistuksen blokkaamisesta ja Bourdais kävi omasta mielestään kuumana täysin aiheesta. Sen kisan jälkeen Bourdais'n suhtautuminen muuttui ja hänestä tuli paljon rennompi ja avoimempi. Oliko syynä se, että katsojat buuasivat äänekkäästi hänelle vai Paul Newmanin pitämä oppitunti arvokkaasta käyttäytymisestä, mutta tänä vuonna F1-radoille asteli paljon nöyrempi Sebastien Bourdais.

Minusta Sebin lähestymistapa oli alkukaudesta täysin oikea, mutta mitä lähemmäksi kauden loppua tultiin, Bourdais ei tuntunut löytävän vanhaa tappoasennettaan, kuten Miamissa 2002, Denverissä 2004 tai Meksikossa 2006, vaan hän oli ehkä turhan tyytyväinen vain oppimaan uusia ratoja uudella autollaan. Motivaatiokin siinä tietenkin laski, kun tuloksia ei tullut, mutta nostan tuon Span aina esille, koska siellä ensimmäistä kertaa näin F1-kuljettaja Sebastien Bourdais'lla sen vanhan tutun palon silmälasien takana, joka oli hänelle tuonut neljä Champ Car - mestaruutta.

Tuon jälkeenhän tuloksia alkoi tulla ja vaikken epäonneen uskokaan, niin se on lähimpänä kuvaamaan kaikkea sitä, mitä Bourdais'lle viimeisissä kisoissa tapahtui. Monzassa STR:n kaksoisvoitto jämähti lähtöruutuun, mutta Bourdais ajoi itsensä joukonhänniltä aivan kuudennen sijan tuntumaan. Ainoa huono puoli oli, että hän oli kierroksen jäljessä. Kimi Räikkösen jälkeen kenellä oli kilpailun toiseksi nopein kierros?

Singaporessa autoa ei saatu säätöihin ja uskon myös Paul Newmanin poismenon tuon viikonlopun aikana vaikuttaneen ranskalaisen psyykkeeseen. Japanin kaikki muistavat ja Kiinassa Trulli osui ensimmäisessä mutkassa pilaten Sebin kilpailun. Bourdais kuitenkin nousi tuossakin kisassa viimeiseltä sijalta ollen maalissa 13. Aika-ajoissa hän oli vain kymmenyksen ihmepoika-Vettelistä. Brasiliassa kaksi kymmenystä Vettelistä ja taas kisa piloille Trullin takia. Trullihan oli se, joka yritti ohitusta, eikä Bourdais. Trulli ajatti Sebin nurmikolle. Tallikaverien välistä vertailua tehtäessä täytyy myös muistaa, että Vettel oli ajanut kaikilla näillä radoilla viime vuonna Bourdais'n ollessa nyt tulokas. Kun hieman jaksaa avata silmiä, huomaa helposti, että Kermit antoi montakin sähköiskua kauden loppuvaiheessa, kun talli niitä vaati.

Kun katsotaan kisoja, joissa Bourdais omien sanojensa mukaan ajoi tallipaikastaan, nähdään, että vauhtia Kermitiltä kyllä löytyi. Mutta toisaalta taas eihän F1:ssä ole enää vuosikymmeniin ollut kyse nopeista ja taitavista kuljettajista. Bourdais on yksi niistä harvoista, joka voi sanoa osoittaneensa vauhtinsa Indyssä, Le Mansissa ja ykkösissä. Loppu on jälleen kerran vain politiikkaa ja ihmisten välistä katkeruutta. Sellaista, josta F1:n piraajaklubi on tunnettu ja kuuluisa.

Haluan loppuun todeta, kun sitä jotkut ehkä ihmettelevät, että seuraan Sebastienin F1-uraa suurelta osin sen takia, että hän omien sanojensa mukaan edustaa Champ Car - yhteistöä ja ajaa edesmenneen sarjan muistolle. Ensimmäisestä CART-testistään lähtien Sebastien teki selväksi, että F1 on hänen unelmansa ja siksi itse haluaisin nähdä tämän omantiensä kulkijan saavan toteuttaa unelmaansa mahdollisimman kauan ja menestyksekkäästi.
 
Ylös