F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos pahin pelko joka oli ennen kauden alkua olisi toteutunut, niin moottorit olisivat loppuneet jo Spassa.

Olishan olleet mielenkiintoiset aika-ajot loppukaudesta, kun kaikki olisivat lähteneet varikonportilta. Mutta missä järjestyksessä? :eek:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Voisin kuvitella että yksi syy moottorimäärän rajoittamiseen on myös se, että sillä pidetään edes jonkinlaista yhteyttä siviiliautoiluun. Eli kehitetään kestäviä moottoreita, ja näitä juttuja voidaan ehkä käyttää jopa joskus normaaleissa kulkupeleissä.
Onhan toi tietysti ihan hyvä juttu jos siviiliautoihin tulee jotain formuloista niihin sovellettavissa olevaa teknologiaa. Tarviiko kilpa-autoilun kuninkuusluokan kuitenkaan muistuttaa jollain tapaa siviiliautoilua? On kuitenkin olemassa jo rallin MM-sarja jonka kilpurit pohjautuvat ulkoisesti siviiiliautoihin.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Onhan toi tietysti ihan hyvä juttu jos siviiliautoihin tulee jotain formuloista niihin sovellettavissa olevaa teknologiaa. Tarviiko kilpa-autoilun kuninkuusluokan kuitenkaan muistuttaa jollain tapaa siviiliautoilua? On kuitenkin olemassa jo rallin MM-sarja jonka kilpurit pohjautuvat ulkoisesti siviiiliautoihin.
Yleisön kannalta olisi melkein parempi, että F1 olisi mahdollisimman kaukana siviiliautosta. Ilmeisesti suuret autonvalmistajat joita formuloihin halutaan tykkäävät siitä, että F1-teknologiaa siirtyisi myös kadulle. Ensisijaisesti autofirmat on formuloissa autojaan myymässä joten ihmisille halutaan sellainen mielikuva, että kun noi osaa tehdä hyvän Formula-auton niin kai sitten nämä farmaritkin on ihan hyviä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/raikkonen-massasta/4466250

Kimi... xD hienoa mies!

Niin, mene ja tiedä sitten näistä hybridi hommista. Sinänsä ymmärrän tämän touhun, sillä onhan se vähän hullua tavallaan laittaa 300-400 miljoonaa euroa johonkin kiinni, saamatta siitä mitään takaisin paitsi mainosaikaa. Mielestäni nää hybridi jutut on ihan ok, mutta en ymmärrä miksi näidenkin kanssa pitää tällä tavoin säästellä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Yleisön kannalta olisi melkein parempi, että F1 olisi mahdollisimman kaukana siviiliautosta. Ilmeisesti suuret autonvalmistajat joita formuloihin halutaan tykkäävät siitä, että F1-teknologiaa siirtyisi myös kadulle. Ensisijaisesti autofirmat on formuloissa autojaan myymässä joten ihmisille halutaan sellainen mielikuva, että kun noi osaa tehdä hyvän Formula-auton niin kai sitten nämä farmaritkin on ihan hyviä.
Noi on vaan kovin vähissä niitä farmariautoja ja vastaavia valmistavat yritykset F1-sarjassa. Eikös Mersu ole ainoa F1-talli joka tekee ihan perus siviilipelejäkin. Ferrarin tuotanto on aika kaukana jokapäiväisistä käyttöautoista. McLarenin ehkä jopa vielä kauempana, ainakin heillä oli ensin F1-team ja vasta myöhemmin alettiin tekemään urheiluautoja jolla rahoitetaan F1-teamia. Muut teamit ei kai katuautoja valmista.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7582
Lotus ja Caterham toki tekee ihan perus jampan saatavilla olevia autoja, mutta sitä en tiedä onko itse f1-talleilla niiden kanssa paljoa muuta tekemistä kuin nimi?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Lotus ja Caterham toki tekee ihan perus jampan saatavilla olevia autoja, mutta sitä en tiedä onko itse f1-talleilla niiden kanssa paljoa muuta tekemistä kuin nimi?
No sitä tarkoitin. Ei ole juur muuta ja Caterhamin tallikin on jo konkurssissa. Marussiakin valmisti autoja, mutta ei valmista enää ja F1-tallin kanssa sama tilanne kuin Caterhamilla.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
No onhan yhden teamin siviilit hinnastoissa hieman Mesen alapuolella: Infiniti Red Bull Racing.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ja ensi vuonna Honda.

Sehän on nyt mielestäni aika selkeä että jos haluaa tehdä tutkimustyötä katuautoja varten, on F1 aika kallis laji sitä tehdä. BMW vetäytyi ykkösistä ja teki paluun DTM:ään hyvällä menestyksellä. Ja vuotta-paria myöhemmin kun toivat noita uusia M-autoja myyntiin, on niissä hyödynnetty tekniikka peräisin sieltä. Korin ja rungon rakenteet, alusta, moottorin öljyn kierrättäminen ja lämmittäminen/jäähdyttäminen, vaihteisto, yms.

Kyllähän se varmaan semmoinen näkyvyys ja markkinointi on ne isoimmat jutut ykkösissä, mutta isot valmistajat (Mersu) halusivat siirtyä näihin hybrideihin varmasti osittain sen takia että saavat edes jotain teknistä vastinetta rahalle. Ja en usko että Hondakaan olisi tekemässä paluuta tai VAG miettisi F1:siä ilman näitä nykyisiä systeemeitä.

Kuten sanoin, mielestäni sääntömuutokset tälle kaudelle ovat muuten ihan ok, mutta tälläinen turhanpäiväinen säästely osien määrässä ja bensan käytössä ja renkaissa on se mikä lähinnä nyppii allekirjoittanutta.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Noi on vaan kovin vähissä niitä farmariautoja ja vastaavia valmistavat yritykset F1-sarjassa. Eikös Mersu ole ainoa F1-talli joka tekee ihan perus siviilipelejäkin. Ferrarin tuotanto on aika kaukana jokapäiväisistä käyttöautoista. McLarenin ehkä jopa vielä kauempana, ainakin heillä oli ensin F1-team ja vasta myöhemmin alettiin tekemään urheiluautoja jolla rahoitetaan F1-teamia. Muut teamit ei kai katuautoja valmista.
Onhan ne nyt kun Honda, BMW ja Toyotakin lähti. Ideana on vaan se, että nykyään noita autojättejä haluttaisiin formuloihin esim. Volkkari.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
miksi moottoriurheilussa pitäisi olla tavoitteena ympäristöystävällisyys?
Imagosyistä. Miksi moottoriurheilussa pitäisi hirttäytyä siviililiikennettä kehittymättömämpään tekniikkaan? Varsinkaan "kuninkuusluokassa"?
Audin peräännyttyä F1-suunnitelmistaan Renault alkoi vaatia kuusisylttyisiä koneita tai se poistuisi takavasemmalle. Rellulle oli tärkeää, että F1-moottoreilla olisi jotain yhtenevää siviililiikenteen kanssa, jotta se voisi perustella läsnäoloaan sarjassa.
Eikö se ollut nimenomaan Ferrari, joka valitti sitä, että ei he voi uskottavasti ajaa rivinelosella kilpaa?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
McLarenin ehkä jopa vielä kauempana, ainakin heillä oli ensin F1-team ja vasta myöhemmin alettiin tekemään urheiluautoja jolla rahoitetaan F1-teamia. Muut teamit ei kai katuautoja valmista.
Katsopas historaa vähän taaksepäin niin et noilla sanankäänteillä löydä eroa Ferrarin ja McLarenin välillä, Ferrarin tapauksessa katuautojen tekeminen oli vielä välttämätön paha josta Enzo itse ei välittänyt pätkääkään....
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Sama taktiikka kuin kaikilla muillakin hämäräperäisesti rikastuneilla miljardööreillä, mitään vikaa ei ole koskaan toiminnassaan ollut ja pahoitellaan kun ei
nyt enää voi tehdä mitään asioille. Mitä siitä vaikka oltu osallisena ties mihin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Bernie pesee kätensä talouskriisistä. Sanoo että tallien pitää keskenään sopia toisenlaisesta rahanjaosta, eikä vaatia että kaikkien pitää saada lisää jos pikkutallit saa. Ja jos niin tekevät niin lisää voisi tulla muualtakin.
Asiahan ei enää Bernien päätettävissä ole, joten vaikea hänen on tilanteeseen puuttua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sama taktiikka kuin kaikilla muillakin hämäräperäisesti rikastuneilla miljardööreillä, mitään vikaa ei ole koskaan toiminnassaan ollut ja pahoitellaan kun ei nyt enää voi tehdä mitään asioille. Mitä siitä vaikka oltu osallisena ties mihin.
Bernie: "probably my fault"
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Sehän on nyt mielestäni aika selkeä että jos haluaa tehdä tutkimustyötä katuautoja varten, on F1 aika kallis laji sitä tehdä. BMW vetäytyi ykkösistä ja teki paluun DTM:ään hyvällä menestyksellä. Ja vuotta-paria myöhemmin kun toivat noita uusia M-autoja myyntiin, on niissä hyödynnetty tekniikka peräisin sieltä. Korin ja rungon rakenteet, alusta, moottorin öljyn kierrättäminen ja lämmittäminen/jäähdyttäminen, vaihteisto, yms.
Varmasti aivan kaikki DTM:n ansiota. :D Tuo lukee kuin pressitiedote. Parissa vuodessa ei kyllä tekniikka siirry edes teoriassa radalta kadulle, ja käytännössä tuskin siirtyy ollenkaan DTM-auton ollessa on vielä ns. silhuettiauto eli edes teknisten sääntöjen osalta ei ole tuotantomallisidoksia (vrt. WRC, WTCC, GT3, GTE... ja nämäkin usein vain ulkoisesti tuotantomalleja). Joko muut ovat naiveja tai minä olen todella kyyninen, koska mielestäni jo pelkkä väite katuautojen kehittämisestä moottoriurheilulla ja tämän ikään kuin aiemmin osin totta olleen myytin ylläpitäminen on osa sitä markkinointia. Jos suuren valmistajan koko kehitysbudjetti on miljardeissa, niin miten siinä rinnalla edes F1:n budjetilla on mitään merkitystä, josta vain osa menee kehitykseen ja siitä edelleen häviävän pieni osa on edes etäisesti katuautokäyttöön sovellettavissa.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Varmasti aivan kaikki DTM:n ansiota. :D Tuo lukee kuin pressitiedote. Parissa vuodessa ei kyllä tekniikka siirry edes teoriassa radalta kadulle, ja käytännössä tuskin siirtyy ollenkaan DTM-auton ollessa on vielä ns. silhuettiauto eli edes teknisten sääntöjen ei ole tuotantomallisidoksia (vrt. WRC, WTCC, GT3, GTE... ja nämä usein vain ulkoisesti tuotantomalleja). Joko muut ovat naiveja tai minä olen todella kyyninen, koska mielestäni jo pelkkä väite katuautojen kehittämisestä moottoriurheilulla ja tämän ikään kuin aiemmin osin totta olleen myytin ylläpitäminen on osa sitä markkinointia. Jos suuren valmistajan koko kehitysbudjetti on miljardeissa, niin miten siinä rinnalla edes F1:n budjetilla on mitään merkitystä, josta vain osa menee kehitykseen ja siitä edelleen häviävän pieni osa on edes etäisesti katuautokäyttöön sovellettavissa.
Niin no en tiedä, näin muistelen nähneeni yhdessä amerikkalaisessa M5-arvostelussa ja lukeneeni toisesta Brittiläisestä. En ole autoalan tekijä joten luotan siihen tietoon mitä luen/näen/kuulen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös