F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ai se jo lakkautettiin? Melkoinen harmi ja surullinen tapahtuma koko järjestön 50-vuotisjuhlavuotena. Tuolloin tosin se oli perustettaessa F1CA nimeltään vuosina 1964-1977 ennen sen virallista muuttumista FOCA:ksi joskin FOCA:n nimeä oli alettu varovaisesti käyttämään jo kaudesta 1972 lähtien eli silloin kun Bernie Ecclestone enimmäkseen tuli mukaan lajiin tallin omistajana ja ennen pitkää kunnollisena formulavaikuttajana. Itse asiassa tuo F1CA:nkin muuttuminen FOCA:ksi oli lähinnä italiankielisestä rumasta sanasta johtuen tehty korjausliike.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ai se jo lakkautettiin? Melkoinen harmi ja surullinen tapahtuma koko järjestön 50-vuotisjuhlavuotena.
FOTA perustettiin heinäkuussa 2008, joten ei se noin pitkäikäinen ole. Lakkauttaminen ei loppujen lopuksi ollut mikään yllätys, kun jo 2009 kapinaliikkeen kestäessä rivit alkoivat rakoilla ja sittemmin ainakin Ferrari ja Red Bull lähtivät kävelemään järjestöstä. Pienemmät tallit jo aikaisemmin.

FOCA:n kuolemasta ei minulla ole tarkkaa tietoa, mutta eiköhän se lakannut joko siinä vaiheessa, kun FOPA perustettiin 1987 ja Bernie siirtyi tallipäällikön hommista hoitamaan F1:n kaupallisia asioita, tai viimeistään siinä vaiheessa, kun FOA perustettiin 1995. En muista FOCA:n kyllä muutenkaan toimineen enää kovin aktiivisesti FISA-FOCA-sodan (eli 80-luvun alun) jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
FOTA perustettiin heinäkuussa 2008, joten ei se noin pitkäikäinen ole. Lakkauttaminen ei loppujen lopuksi ollut mikään yllätys, kun jo 2009 kapinaliikkeen kestäessä rivit alkoivat rakoilla ja sittemmin ainakin Ferrari ja Red Bull lähtivät kävelemään järjestöstä. Pienemmät tallit jo aikaisemmin.

FOCA:n kuolemasta ei minulla ole tarkkaa tietoa, mutta eiköhän se lakannut joko siinä vaiheessa, kun FOPA perustettiin 1987 ja Bernie siirtyi tallipäällikön hommista hoitamaan F1:n kaupallisia asioita, tai viimeistään siinä vaiheessa, kun FOA perustettiin 1995. En muista FOCA:n kyllä muutenkaan toimineen enää kovin aktiivisesti FISA-FOCA-sodan (eli 80-luvun alun) jälkeen.
Tarkoitin tuolla 50-vuotisella ajalla koko järjestön olemassa ollutta historiaa. Ei FOTA tietenkään ollut lähimainkaan noin vanha järjestö. Ja FOCA tosiaan sinällään jakaantui jo FOPA:n ja FOA:n alle, mutta tiimit jäivät sinällään olemaan yhtenäisenä järjestönä jolloin eräänlaisena perintönä sitä nimiteltiin FOCA:ksi sinällään hyvinkin kauan kunnes keksittiin juurikin FOTA. Myös sittemmin varsin paljon Youtube-videoiden poisteluista tuttu FOM:kin kehittyi näistä järjestöistä. FOCA:lla oli pitkäänkin aktiivisia muita toimintoja ja osin FOCA:n alle jouduttiin perustamaan muita järjestöjä koska sillä oli liikaakin kaupallisia velvoitteita ja Bernie tietenkin ajoi jossain määrin niissäkin omia etujaan kuten aikanaan Pierre Ugeaux yritti omilla yrityksilläänkin. Jotka tosin olivat CSI:n alaisia bulvaaniyrityksiä.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Mosleyn ennustus käymässä toteen

"Kulukatto olisi ollut oikein"

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/mosleyn-ennustus-toteutumassa-kulukatto-olisi-ollut-oikein/4443024


Itsehän olen jankuttanut tätä jo vuosia, kuinka nämä Caterhamit ovat pelkkiä turisteja tässä sarjassa. Itse ehdotin myös kulukattoa aikoinaan, kun ihmettelin kun jollain talleilla oli ihan jossain muissa sfääreissä olevia budjetteja. En nähnyt mitään järkeä koko touhussa. Nyt Mosleyn ennustus on käymässä toteen.

Olen ollut vihatuin henkilö, kun olen ollut Max Mosleyn - siis tämän natsin - kanssa samalla linjalla. F1 alamäki alkoi, kun Mosley sai lähteä. Sen jälkeen kaikki on mennyt F1:ssä päin helvettiä.

Minun pitäisi päästä FIA:n johtoon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Mosleyn ennustus käymässä toteen

"Kulukatto olisi ollut oikein"

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/mosleyn-ennustus-toteutumassa-kulukatto-olisi-ollut-oikein/4443024


Itsehän olen jankuttanut tätä jo vuosia, kuinka nämä Caterhamit ovat pelkkiä turisteja tässä sarjassa. Itse ehdotin myös kulukattoa aikoinaan, kun ihmettelin kun jollain talleilla oli ihan jossain muissa sfääreissä olevia budjetteja. En nähnyt mitään järkeä koko touhussa. Nyt Mosleyn ennustus on käymässä toteen.

Olen ollut vihatuin henkilö, kun olen ollut Max Mosleyn - siis tämän natsin - kanssa samalla linjalla. F1 alamäki alkoi, kun Mosley sai lähteä. Sen jälkeen kaikki on mennyt F1:ssä päin helvettiä.

Minun pitäisi päästä FIA:n johtoon.
Itse asiassa vain hänen isänsä Oswald oli natsi tai natsimielinen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Kulukatolle on kieltämättä tarve, mutta sen lisäksi tulonjakoa pitäisi muuttaa niin, että tulot jaettaisiin tasaisemmin tallien kesken ja nämä yhdessä takaisivat pienille talleille paremmat menestysmahdollisuudet ja terveemmän taloudellisen pohjan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Muissa luokissa saa voitoista menestyspainot, Formula ykkösissä rahat.

Lievä kärjistys.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Onkos Red Bull ja Toro Rosso ainoat Renault-tallit ensi kaudella? En ihmettelisi jos ostaisivat Renaultin moottorituotannon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Mikäli käy huonoimmilla tavalla heille niin kyllä. Red Bull ja Toro Rosso taitavat jäädä vielä asiakkaiksi, mutta muut tallit eivät taida haluta Renaultin turboja käyttöönsä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5726
Eipä asia Renault'ta edes kiinnosta, koska aiemmin tällä kaudella Renault ja Red Bull vahvistivat täydellisen tehdastalliyhteistyön. Rellun kommentti muista talleista oli vain että elämä on. Käytännössä asia menee siis jatkossa niin, että Renault tekee koko pakettinsa Red Bullin toiveiden mukaan ja muille asiakkaille olisi tarjottu täsmälleen samaa settiä ilman mahdollisuutta vaikuttaa asiaan. Ehkä muutkin tekevät näin, mutta Renault on ennen toiminut toisin. Tuollaisen päätöksen jälkeen olisi muutenkin voinut odottaa rivien harvenevan.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Eipä asia Renault'ta edes kiinnosta, koska aiemmin tällä kaudella Renault ja Red Bull vahvistivat täydellisen tehdastalliyhteistyön. Rellun kommentti muista talleista oli vain että elämä on. Käytännössä asia menee siis jatkossa niin, että Renault tekee koko pakettinsa Red Bullin toiveiden mukaan ja muille asiakkaille olisi tarjottu täsmälleen samaa settiä ilman mahdollisuutta vaikuttaa asiaan. Ehkä muutkin tekevät näin, mutta Renault on ennen toiminut toisin. Tuollaisen päätöksen jälkeen olisi muutenkin voinut odottaa rivien harvenevan.
Ohhoh enpä tiennyt tätä. Ei mikään ihme että Lotuskin siirtyi Mersun leiriin. Hienoa että Honda tulee ensi vuonna mukaan, tarve olisi muitakin valmistajia saada. Audi/Porsche/VW, BMW, Ford, Nissan, Toyota, löytyisköhän mielenkiintoa näiltä?

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/vettel-puolustaa-red-bullin-ratkaisua/4464418

On se tämäkin perkele. Eikö nuo sääntöjen laatijat näe metsää puilta? Suupielet vaahdossa laaditan toinen toistaan hurjempia muutoksia, kuten että saa käyttää vain viittä "moottoriyksikköä" per kausi, ja sitten se on ihan ok kun joku joutuu jättämään aika-ajot väliin? Auta armias jos esim. Hämiksellä loppuvat varaosat kesken ja joutuukin lähteä varikolta viimeiseen kisaan. Mistä muuten saakin sitten tuplapisteet... Rosberg voittaa kisan ja saa ansaitun? mestaruuden...

Edit: Ja niin sitä piti vielä, osaako joku viisaampi kertoa, että kuinka paljon oikeasti se muka säästää rahaa, että rakennetaan vaikka 10 moottoria viiden sijaan? Eikö se suurin moottoreihin menevä raha uppoa kuitenkin siihen kehitystyöhön?
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7582
Fordista toivoisi Hondan tapaan moottorivalmistajaa. 1.6 turbot sopisi hyvin Ecoboost-brändiin.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Edit: Ja niin sitä piti vielä, osaako joku viisaampi kertoa, että kuinka paljon oikeasti se muka säästää rahaa, että rakennetaan vaikka 10 moottoria viiden sijaan? Eikö se suurin moottoreihin menevä raha uppoa kuitenkin siihen kehitystyöhön?
Hyvin äkkiä insinöörit kuluttaa enemmän rahaa kehitystyössä siihen että saavat osan kestämään kaksin kertaisen ajan verrattuna siihen että tallin koneistaja tekisi kaksi osaa (sisältäen kaikki materiaalit, koneet, työkalut...).

Samaa jatkoa jos joku viisaampti tietää...
Mitkähän ovat moottoreiden kalleimmat osat ja ovatko ne kuluvia/herkiten hajoavia osia? Voisiko näitä vakioda tai lisätä uudelleenkäyttöä. En tiedä mikä on totuus, mutta itsestä tuntuu että F1:kin ovat mukana tässä kertakäyttökulttuurissa. Eli kun joku paikka hajoaa niin vaihdetaan kerralla koko moduli (tarkoitan esim. vaihdelaatikkoa), eikä yritetä korjata sitä. Eli pahimmillaan muutaman euron osan takia vaihdetaan koko laatikko, kun hajonnut osa sattuu olemaan sinetin takana. Sama moottorissakin vai vieläköhän moottoreita porataan ylikokoon, kun käy harvaksi?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1368
Voisin kuvitella että yksi syy moottorimäärän rajoittamiseen on myös se, että sillä pidetään edes jonkinlaista yhteyttä siviiliautoiluun. Eli kehitetään kestäviä moottoreita, ja näitä juttuja voidaan ehkä käyttää jopa joskus normaaleissa kulkupeleissä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Voisin kuvitella että yksi syy moottorimäärän rajoittamiseen on myös se, että sillä pidetään edes jonkinlaista yhteyttä siviiliautoiluun. Eli kehitetään kestäviä moottoreita, ja näitä juttuja voidaan ehkä käyttää jopa joskus normaaleissa kulkupeleissä.
Varmaankin tämä. Ainakin näennäisesti. Ja kun ekologisuus on nostettu sarjassa jalustalle niin onhan se vihreämpää ajattelua käyttää kaudessa viisi, kuin kymmenen moottoria.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Edit: Ja niin sitä piti vielä, osaako joku viisaampi kertoa, että kuinka paljon oikeasti se muka säästää rahaa, että rakennetaan vaikka 10 moottoria viiden sijaan? Eikö se suurin moottoreihin menevä raha uppoa kuitenkin siihen kehitystyöhön?
Hyvin äkkiä insinöörit kuluttaa enemmän rahaa kehitystyössä siihen että saavat osan kestämään kaksin kertaisen ajan verrattuna siihen että tallin koneistaja tekisi kaksi osaa (sisältäen kaikki materiaalit, koneet, työkalut...).

Samaa jatkoa jos joku viisaampti tietää...
Mitkähän ovat moottoreiden kalleimmat osat ja ovatko ne kuluvia/herkiten hajoavia osia? Voisiko näitä vakioda tai lisätä uudelleenkäyttöä. En tiedä mikä on totuus, mutta itsestä tuntuu että F1:kin ovat mukana tässä kertakäyttökulttuurissa. Eli kun joku paikka hajoaa niin vaihdetaan kerralla koko moduli (tarkoitan esim. vaihdelaatikkoa), eikä yritetä korjata sitä. Eli pahimmillaan muutaman euron osan takia vaihdetaan koko laatikko, kun hajonnut osa sattuu olemaan sinetin takana. Sama moottorissakin vai vieläköhän moottoreita porataan ylikokoon, kun käy harvaksi?
Niin siis itsekkin juuri tarkoitin tämän asian näin päin. Eli kuinka paljon se muka säästää, että esim. kymmenen sijasta rakennetaan vain viisi.

Itsekkään en osaa kuvitella, että rajoittamalla moottorien määrää yhden kauden aikana, saadaan merkittäviä säästöjä.

Ideahan tässä taisi alunperin olla se, että kun polttomoottoreiden käytössä on näin tiukat rajat (mottien määrä, bensan määrä sekä virtaus) alkaisivat tallit enemmän kehittää tuota sähkö-hybridi puolta. Josta päästään sitten siihen, että miksi moottoriurheilussa pitäisi olla tavoitteena ympäristöystävällisyys?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Voisin kuvitella että yksi syy moottorimäärän rajoittamiseen on myös se, että sillä pidetään edes jonkinlaista yhteyttä siviiliautoiluun. Eli kehitetään kestäviä moottoreita, ja näitä juttuja voidaan ehkä käyttää jopa joskus normaaleissa kulkupeleissä.
No siis juuri näin.

Olisi taas pitänyt lukea rauhassa kaikki vastaukset ennen kuin itsekkin alkaa kirjoittelemaan... :)
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5726
Voisin kuvitella että yksi syy moottorimäärän rajoittamiseen on myös se, että sillä pidetään edes jonkinlaista yhteyttä siviiliautoiluun. Eli kehitetään kestäviä moottoreita, ja näitä juttuja voidaan ehkä käyttää jopa joskus normaaleissa kulkupeleissä.
F1-moottorit suunnitellaan edelleen muutamaa tuhatta kilometriä varten siinä missä henkilöautojen koneet ovat kestäneet satoja tuhansia kilometreja jo vuosikymmeniä sitten. Moottoreiden jäädytyksellä ei ole yhtymäkohtia siviiliautoiluun. Hybriditeknologia on paljon merkittävämpi asia siltä kantilta. Kers-yksikköhän ei aiemmin edes ollut moottorirajoitusten piirissä. Nyt "power unitien" aikakaudella on järkevää vaatia myös sähkömoottorilta ja turboahtimelta samaa elinkaarta, koska niiden osuus voimansiirrossa on merkittävä.

Niin siis itsekkin juuri tarkoitin tämän asian näin päin. Eli kuinka paljon se muka säästää, että esim. kymmenen sijasta rakennetaan vain viisi.

Itsekkään en osaa kuvitella, että rajoittamalla moottorien määrää yhden kauden aikana, saadaan merkittäviä säästöjä.

Ideahan tässä taisi alunperin olla se, että kun polttomoottoreiden käytössä on näin tiukat rajat (mottien määrä, bensan määrä sekä virtaus) alkaisivat tallit enemmän kehittää tuota sähkö-hybridi puolta. Josta päästään sitten siihen, että miksi moottoriurheilussa pitäisi olla tavoitteena ympäristöystävällisyys?
Sanoisin ympäristöystävällisyyden olevan vain brändi, jolla lajia myydään ekotietoisina itseään pitäville katsojille. Rehellisemmät syythän ovat niitä, että halutaan jotain relevanssia henkilöautopuolelle, koska se on autonvalmistajien mieleen. Moottoriuudistusta suunnitellessa päädyttiin aluksi nelisylinterisiin turbomoottoreihin Audin vaatimuksesta. Audin peräännyttyä F1-suunnitelmistaan Renault alkoi vaatia kuusisylttyisiä koneita tai se poistuisi takavasemmalle. Rellulle oli tärkeää, että F1-moottoreilla olisi jotain yhtenevää siviililiikenteen kanssa, jotta se voisi perustella läsnäoloaan sarjassa.

Silloin tällöin eri tahot FIA mukaan lukien syyttävät isoja automerkkejä F1-sarjan kulutason järjettömyydestä mutta toisaalta koko ajan näitä samoja suuria tekijöitä mielistellään, jotta he pysyisivät sarjassa mukana.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös