F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mestaruus voisi olla kolmen kauppa tän hetkisen kahden sijaan. Ei ainakaa uusia Caterhameja rämpimään.
Kun tällä foorumilla nyt on tupattu kovasti tarraamaan erilaisten uudistusten kanssa perinteeseen, niin tuossa nyt rikotaan kahtakin perinnettä. Kolmas atuo on nähty viimeksi 80-luvulla ja silloinkin se oli jo äärimmäinen harvinaisuus. Peräpään tallien rämpiminen taas on ollut mukana jokseenkin aina.

Kolmansia talleja kannatan vain, jos ne tulevat kaikille (eli talleja on niin vähän). Mieluummin näkisin ostoautot, eli suurien tallien kakkostallit, kun sellaisia on eri tavoin nähty jo aikaisemminkin.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kun tällä foorumilla nyt on tupattu kovasti tarraamaan erilaisten uudistusten kanssa perinteeseen, niin tuossa nyt rikotaan kahtakin perinnettä. Kolmas atuo on nähty viimeksi 80-luvulla ja silloinkin se oli jo äärimmäinen harvinaisuus. Peräpään tallien rämpiminen taas on ollut mukana jokseenkin aina.

Kolmansia talleja kannatan vain, jos ne tulevat kaikille (eli talleja on niin vähän). Mieluummin näkisin ostoautot, eli suurien tallien kakkostallit, kun sellaisia on eri tavoin nähty jo aikaisemminkin.
Eli siellä nyt pitäisi olla kiintiö-Caterham, joka ajattaa peräpäässä varakkaita marakatteja joiden kuskipaikat on pahimmillaan myynnissä eniten tarjoavalle?

Kakkostallit olisivat myös hyvä keksintö, ikään kuin Toro Rossoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Huonotkin tallit kuuluu lajiin ja ei Caterham aivan historian huonoin eikä edes historian huonoimpiakaan talleja ole ollut koko mittapuuta katsoen. Ja esimerkiksi ilman Minardia ei olisi aikanaan nähty Barcelonan testissä 2000 muuatta nuorta Fernando Alonsoa tai aikaisemmin maineestaan tippuneen Tyrrellin olemassaoloa esimerkiksi Jean Alesia ja Tyrrell ei tuolloin ollut edes mikään konkurssitalli. Esimerkkejä riittäisi vaikka mistä asti jaettavaksi, mutta toisaalta niilläkin pitää tietenkin olla jokin taso omassakin kastissaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Aijaa? Montoyallehan nimenomaan rakennettiin uutta etupäätä autoon McLaren-aikoihin kun ei se auto sopinut millään ajotyylille.

Oikeastihan toi homma menee niin yksi yhteen tän hetkisen Ferrari-tilanteen kanssa että vähän suorastaan naurattaa. Ei kulje niin millään "ykköskuskin" veroisesti eikä auto sovi ollenkaan. Osia räätälöidään tallin toimesta mutta hommaa ei saada silti toimimaan. Aikanaanhan Montoyalle naureskeltiin kovastikin kun tekosyitä autosta riitti eikä vauhtia löytynyt millään aikansa parhaan tasolle. Tällä kaudella taas talli ei vain osaa tehdä sopivaa autoa, kuskista se ei kiinni ole. :rolleyes:
Juuri näin. Muistan itse todella hyvin sen ivan, jota Suomessa Montoyaa kohtaan jatkuvasti luotiin.

Tosiasiahan on, että Montoya oli täysin oikeassa eikä kyseessä ollut mikään turha selittely. Mieshän on kaiken lisäksi ollut myös johdonmukainen koska mm. tämän vuoden Italian GP:ssä Sky Sportsille painotti sekä Vettelin että Kimin suorituksia tällä kaudella kommentoidessaan, että eivät nuo herrat ole taitojaan mihinkään kadottaneet, vaan kyse on vain siitä, että auton sopivuus merkitsee tuolla tasolla todella paljon.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Mieluummin enemmän talleja. Joku mersujen kolmoisvoitot saa vaan lajin nykyisenkin suosion laskemaan lisää.
Uusia talleja on tulossa kaksi kaudelle 2016, mutta ensi kaudella voi olla pakko sallia ainakin osalle talleista kolmannen auton ajattaminen, koska ainakin Caterhamin taru loppuu tähän kauteen eikä Marussian ja Sauberinkaan tulevaisuus valoisalta näytä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Alemmille talleille tai joillekin keskikastin talleille mikäli takarivin tallit eivät ole elinkelpoisia sen toteuttamiseen. Huipputalleille tuskin tulee tätä ellei sitten jo yleisesti ainakin tilapäisesti siirrytä lajissa kolmansiin autoihin. Vanhempiin aikoihin lähinnä kustannustekijät oli pitkälti se seikka miksi kolmansien autojen käytöstä luovuttiin aikanaan kauden 1986 alussa. Puhumattakaan sitten pisteseikoista. Tosin 1970-luvulla kun kolmannet tai jopa useammat autot olivat vielä sallittuja ja jopa huipputallitkin käyttivät ylimääräisiä tai säännöllisiä kolmansia kuljettajia niin silloin syy oli lähinnä Watkins Glenin rahakisassa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minäkin näkisin mieluummin enemmän talleja kuin että tallit ajattavat kolmea-neljää autoa (joko ihan yhden tallin alla tai sitten tällä "Toro Rosso -mallilla"). Nytkin on jo ollut sellaisia tilanteita välillä talleissa että toinen kuljettaja on alistettu aivan bitchin asemaan, joten en haluaisi nähdä sitä tilannetta että tallissa on kolme autoa joista kaksi on radalla vain auttamassa "The chosen onea". Ja sitten kun tulee tällaisia kausia joilla yksi talleista onnistuu rakentamaan aivan ylikylän auton, niin ei ole kovin mielenkiintoista jos palkintokorokkeella nähdään vaan yhden tallin miehiä koko kauden ajan. Mutta jos tähän lähdetään niin sitten tuo Toro Rosso -malli olisi parempi.

Ja kyllähän nuo häntäpään tallit tosiaan on aina kuuluneet lajiin, ainahan F1:ssä on ollut niin että on pari-kolme huipputallia, muutama keskikastin talli ja sitten häntäpään räpeltäjät jotka ovat joko kuolleet pois tai pystyneet nousemaan välillä keskikastiin. Se mikä tänä päivänä tökkii, on minusta se että tuolta häntäpäästä näyttäisi olevan entistäkin vaikeampaa nousta ylös, edes sinne keskikastiin. Kustannukset on niin valtavan suuret että se nousu häntäpäästä ei ole helppoa, ja F1:n tulonjakomalli ei ainakaan helpota tätä yhtään. Ja kyllä minun mielestä tämäkin syö vähän mielenkiintoa ja pienten tallien mahdollisuuksia nousuun kun autot on nykyisin niin luotettavia, ja radoista on tehty sellaisia että keskeytyksiä nähdään todella vähän, niin häntäpään tallien autoilla on ihan äärimmäisiä poikkeustilanteita lukuunottamatta käytännössä mahdotonta päästä pisteille. Ennen kuitenkin tuli välillä näitä kisoja joissa keskeytyksiä tuli paljon ja Minardilla nähtiin kunnon juhlat kun saivat yllättäen pari pistettä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kolmen auton tallit on vähän kaksiteräinen miekka. Toisaalta olisi minusta ihan hienoa, jos mukana olisi esimerkiksi vain 8 tallia, ja jokaisella 3 autoa, niin taistelu kärkisijoista olisi tiukempaa ja esimerkiksi kärkikymmenikkö olisi selkeästi tasaisempi. Myös autojen kehitys olisi nopeampaa kun sitä dataakin saataisiin enemmän.

Mutta jollain tavalla se kyllä sotisi Formuloiden perusmeininkiä vastaan. Ja onhan se sinänsä kivempaa kun on enemmän erinäkösiä ja värisiä autoja. Ja olisihan se kyllä tylsää jos Mersu ensi vuonna ottaisi kolmoisvoittoja. Jos saataisiin tasainen pakka kymmenellä tai 11 tallilla, niin olisihan se ihan mahtavaa, mutta se ei valitettavasti ikinä tule onnistumaan niin kauan kuin FIA rukkaa säännöt uusiksi joka vuodelle. Pikkutallit ei pysy sääntömuutosten perässä.

Itse melkein kannattaisin kolmen auton talleja, mutta vain jos kaikki tallit saisivat 3 autoa käyttöön.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Juuri näin. Muistan itse todella hyvin sen ivan, jota Suomessa Montoyaa kohtaan jatkuvasti luotiin.

Tosiasiahan on, että Montoya oli täysin oikeassa eikä kyseessä ollut mikään turha selittely. Mieshän on kaiken lisäksi ollut myös johdonmukainen koska mm. tämän vuoden Italian GP:ssä Sky Sportsille painotti sekä Vettelin että Kimin suorituksia tällä kaudella kommentoidessaan, että eivät nuo herrat ole taitojaan mihinkään kadottaneet, vaan kyse on vain siitä, että auton sopivuus merkitsee tuolla tasolla todella paljon.
Räikkösen kohdalle ne kuitenkin ovat selityksiä, kun "pitäisi pystyä hanskalla paikkaamaan auton sopimattomuusongelma" ?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Räikkösen kohdalle ne kuitenkin ovat selityksiä, kun "pitäisi pystyä hanskalla paikkaamaan auton sopimattomuusongelma" ?
Ei. Mutta Montoya ei toisaalta kyllä ollut lähimainkaan yhtä kaukana Kimistä kuin mitä Kimi on Alonsosta. Kimin nyt saama selkäsauna on täysin vertaistaan vailla koko F1-sarjan historiassa kahden ns. huippukuljettajan välillä. Suurin suu löytyy auton sopimattomuudesta, mutta vielä jää jäljelle Kimin todella kapea ikkuna huippusuorituksille, joihin vaaditaan lähes 100% käteen sopiva auto. Ja tuo on se asia, jota ainakin itse olen Kimin kohdalla kritisoinut.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ei. Mutta Montoya ei toisaalta kyllä ollut lähimainkaan yhtä kaukana Kimistä kuin mitä Kimi on Alonsosta. Kimin nyt saama selkäsauna on täysin vertaistaan vailla koko F1-sarjan historiassa kahden ns. huippukuljettajan välillä. Suurin suu löytyy auton sopimattomuudesta, mutta vielä jää jäljelle Kimin todella kapea ikkuna huippusuorituksille, joihin vaaditaan lähes 100% käteen sopiva auto. Ja tuo on se asia, jota ainakin itse olen Kimin kohdalla kritisoinut.
Vaikka olen kyllä Räikkösen suuri fani, tämä on valitettavan totta. Voiko tässä näkyä se kokemattomuus ennen F1:siin tuloa vai mikä, mutta Kimi kyllä tarvitsee selkeästi enemmän itselleen sopivan auton kuin esim. Alonso tai Hamilton. Ja samoin sade tuntuu olevan Kimille aina haaste enemmän tai vähemmän.

Mutta loistava kuski ja kyllä mielestäni kuuluu ehdottomasti sarjan eliittiin.
 

J0ne

Well-known member
Liittynyt
9.8.2007
Viestit
215
Vaikka olen kyllä Räikkösen suuri fani, tämä on valitettavan totta. Voiko tässä näkyä se kokemattomuus ennen F1:siin tuloa vai mikä, mutta Kimi kyllä tarvitsee selkeästi enemmän itselleen sopivan auton kuin esim. Alonso tai Hamilton. Ja samoin sade tuntuu olevan Kimille aina haaste enemmän tai vähemmän.

Mutta loistava kuski ja kyllä mielestäni kuuluu ehdottomasti sarjan eliittiin.
Mutta kun Räikkönen saa hanskaan sopivan auton on hän pitelemätön :)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vaikuttaakohan tämä aika-ajosysteemiin? Vai onko kiveen hakattu, että Q2:ssa on oltava 16 autoa? Vähän pöhköä vain kahta autoa alkaa pudottamaan ekalla osiolla.
Eikö tuo ole aina ollut niin että ensimmäisessä osassa pudotetaan puolet kymmenen yläpuolisista kuskeista?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ikäviä asioita. Caterhamin vetäytyminen oli odotettavissa, mutta Marussian vetäytyminen on kyllä jo varsin ikävä juttu. Autoja on vähemmän ja melkein kolmoskuskitkin voisivat ajaa joskin olihan CART-sarjankin raja aikanaan 18 autoa joten ei se mikään maailman huonoin määrä autoja ole, mutta jotenkin tuntuu vajaalta. Kolmansien autojen salliminen voi olla hyvinkin todennäköistä. Etenkin lähitulevaisuudessa ja ehkä jopa ensi vuonna. Tämän vuoden Concorde taitaa olla löyhin Concorde ehdoiltaan aikoihin. Mikäli Concordea edes on enää.

Nykyinen sopimusjärjestelmä on ilmeisesti jonkinlainen yhdistelmä Concordea ja kauden 1977 aikana viimeistä kertaa käytössä olleen Pierre Ugeauxin Pariisi-sopimuksen kaltaista vastaavaa sopimusta. Sen jälkeenhän oli eräänlainen yhdistelmäsopimus kausina 1978-1979 käytössä FISA-FOCA-sodan takia. Se taas oli vähän sellainen Brysselin, Geneven ja Mayfairin sopimuksen kaltainen sarjan rahanjaon periaatteista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
En ymmärrä hysteriaa. Super Agurin kaaduttua mentiin puolitoista kautta 20 autolla. Jos jokin talli olisi lopettanut esim. kesken kauden 2009, olisiko tietyt tallit (mitkä?) joutunut ajattamaan yhtäkkiä 3. autoja, vaikka seuraavalla kaudella (2010) tiedettiin tallien määrän kasvavan?

Toistan mantraani: Jos autojen määrän pelätään tippuvan, miksi talleja ei haeta jatkuvasti lisää? Luin aiemmin, että keväällä tallipaikkaa haki 15(!) eri yritystä. Jos kaikille olisi näytetty vihreää valoa, niin tilanne olisi loistava. Näistä varmasti puolet kuivuisi kasaan ennen kauden aloitusta, mutta todennäköisesti Australiassa nähtäisiin 26 autoa (ja ehkä enemmänkin karsinnoissa). Ja kuka tietää, ehkä jokin niistä olisi valmiiksi keskitason talli (kuten Bar tai Stewart).
Yhden tallin lopettaessa kaudella 2009 ei ehkä vielä olisi tullut kolmansia autoja, mutta kahden tallin lopettaessa olisi voinut jo tulla kolmansia kuljettajia talleihin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös