Itse näkisin asian niin, että jos säännöt jäädytettäisiin ainakin viideksi vuodeksi, niin pakka saattaisi alkaa tasottua selvästi ja kulut jossain määrin laskea. Autoja saisi kehittää, mutta kun säännöt pysyisivät samana, niin periaatteessa voitaisiin aina rakentaa vain evoluutio versio vanhasta autosta seuraavalle kaudelle eikä tarvitsisi aloittaa alusta. Nyt tälle kaudelle tilanne on ollut erityisen paha, mutta ensi kaudeksikin taas nuo keulat jotenkin muuttuvat ja parin vuoden kuluttuahan on kaavailtu noita isompia vanteita, niin kaikki tämä pitää sitten ottaa huomioon aero ja alusta kehityksessä ja se nostaa varmasti kuluja jossain määrin. Tallit voisivat (ehkä?) tehdä suunnitelmia niin että menisivät kaudet läpi hieman pienemmällä budjetilla koska pystytään tehdä pidemmän tähtäimen tavotteita, kun tiedetään että esimerkiksi vielä kolmen vuoden päästä autot ovat samat, joten edetään ns. "hiljaa hyvä tulee" -taktiikalla.Ex-kuski: Poissaolijoita ei jäädä kaipaamaan
- MTV Sport
Millä kuluja alas? Lisää standardi osia, lisää kehityksen jäähdyttelyä? Vai tarviiko tehdä mitään? Uusi talleja on tulossa jonoksi asti?
En minäkään kyseisiä talleja juuri kaipaamaan jää, mutta enemmän pitäisi ruudukosta autoja löytyä..
EhdottomastiMutta kun Räikkönen saa hanskaan sopivan auton on hän pitelemätön
Joo tuo juttu on niin sekavasti kirjoitettu eikä varmaan Bernien puheissakaan valtavasti logiikkaa ole. Käsitin, että nyt kuitenkaan loppukisoihin ei olisi näitä kolmansia autoja tulossa koska "Kolmatta autoa ei tällä kertaa tarvita, koska tallit voivat jäädä pois muutamasta kisasta. "Kyllä on sellainen sotku tällä hetkellä noista tallien määristä ja autojen määristä ettei paremmasta väliä. Nyt se Berniekin on selittänyt kuinka on joku tälläinenkin diili olemassa:
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ecclestone-kolmosauto-toiselle-tallille/4438224
Siis mitä helvettiä? Nytkö sitten joku Ericsson ajaa podiumille ensi kisassa Mersulla? Voiko tuo oikeasti pitää noin paikkansa?
Nyt olisi jo korkea aika miettiä että mitä tämän sarjan kanssa halutaan oikein tehdä. Alkaa niin kummalliseksi mennä tämä touhu.
Osto/myyntiautot ovat olleet kiellettyjä sinällään jo vuodesta 1980 lähtien tai heti sen kauden jälkeen silloisen Maranellon Sopimuksen eli Concorden esisopimuksen mukaan. Kielto vahvistettiin kaudella 1981. Tosin joitakin poikkeuksia sallittiin tai yritettiin sallia 1980-luvun puolivälissä F3000-autojen ja heikompien F1-autojen osalta. Sittemmin ainoastaan Toro Rosso-Red Bull-akselilla on ollut ostoauton tyyppistä toimintaa, mutta sekään ei ole sinällään sama asia. Lähitulevaisuudessa voisi harkita tuota toimintaa tai sitten GP2-tallien kanssa tehtävää yhteistoimintaa rajoitetusti huonompien tallien osalta.Eikö olisi paljon helpompaa jos rungon voisi ostaa/myydä ja säännöt sen verran lukkoon että edellisen kauden autolla voisi ajaa?
Mikä tuossa on epäselvää? Bernie tuossa selvittää, että lyhyellä tähtäimellä ei tarvitse tehdä mitään koska minimi onkin 16 yksittäiseen kisaan. Se aiemmin puhuttu 20 lienee sitten kaudelle ilmoittautuneiden minimi tjsp?Joo tuo juttu on niin sekavasti kirjoitettu eikä varmaan Bernien puheissakaan valtavasti logiikkaa ole. Käsitin, että nyt kuitenkaan loppukisoihin ei olisi näitä kolmansia autoja tulossa koska "Kolmatta autoa ei tällä kertaa tarvita, koska tallit voivat jäädä pois muutamasta kisasta. "
Kyllähän Super Aguri tais ostaa Hondan vanhan kaluston?Sittemmin ainoastaan Toro Rosso-Red Bull-akselilla on ollut ostoauton tyyppistä toimintaa, mutta sekään ei ole sinällään sama asia. .Lähitulevaisuudessa voisi harkita tuota toimintaa tai sitten GP2-tallien kanssa tehtävää yhteistoimintaa rajoitetusti huonompien tallien osalta.
2007 sitä ainakin syytettiin Hondan edellisvuotisen kaluston käytöstä (ja sen sääntöjenvastaisuudesta). 2006 Super Aguri ajoi ylivuotisiin Arrowseihin pohjautuvia autoja. Niitä tuplakölejä ei helposti unohda.Kyllähän Super Aguri tais ostaa Hondan vanhan kaluston?
Ja ensimmäisellä kaudellaan kisasivat vanhalla Arrowsilla, tai siis vanhasta Arrowsista muovaillulla autolla.Kyllähän Super Aguri tais ostaa Hondan vanhan kaluston?
Ongelmana ei ole niinkään kulut vaan rahoituksen ja henkisen pääoman epätasa-arvo. Autotehtaat saavat brändinsä turvin solmittua rahakkaita sponsorisopimuksia. Sponsoritulojen jälkeen lopun alijäämän rahoittaa autotehdas.Ex-kuski: Poissaolijoita ei jäädä kaipaamaan
- MTV Sport
Millä kuluja alas? Lisää standardi osia, lisää kehityksen jäähdyttelyä? Vai tarviiko tehdä mitään? Uusi talleja on tulossa jonoksi asti?
En minäkään kyseisiä talleja juuri kaipaamaan jää, mutta enemmän pitäisi ruudukosta autoja löytyä..
Max Mosley ei ollut kulukattonsa kanssa ihan väärillä jäljillä, toisin kuin monet silloin väittivät.Sarjassa pitäisi lähteä siitä kuinka pienten ja suurten tallien välisiä budjettieroja voitaisiin kaventaa.
Ei tuosta ota mitään selkoa. Bernien ajatus alkaa jo pätkiä aika pahasti? Kyllä alkaa olla aika vaihtaa miestä.Joo tuo juttu on niin sekavasti kirjoitettu eikä varmaan Bernien puheissakaan valtavasti logiikkaa ole. Käsitin, että nyt kuitenkaan loppukisoihin ei olisi näitä kolmansia autoja tulossa koska "Kolmatta autoa ei tällä kertaa tarvita, koska tallit voivat jäädä pois muutamasta kisasta. "
Mutta, tuohan olisi jollekin Marussialle/Caterhamille elämänsä tilaisuus päästä ajamaan Mersulla? Kobayashille eka voitto, ehe ehe
Tulisi varmaan ihan hupaisalla tavalla perspektiiviä kun Koba nöyryyttäisi Rosbergia lainamersulla.
Mutta perseestähän se silti olisi muita talleja kohtaan.
Keskikasti, Williams etunenässä, tuon minun muistini mukaan torppasi. Ostoautot siis. Nykyisen keskikastin asema siinä on uhattuna, jos häntäpään autot korvautuvat kärkitiimien satelliittitalleilla. Jollain tiimillä on aina se heikoin auto ja siitä se alamäki alkaa, jos useamman vuoden putkeen on täysin kilpailukyvytön.Ei muuten tule hupputallit suostumaan antamaan autojaan pikkutiimeille. Eivät suostuneet pari vuotta sitten ja eivät suostu nyt.
Ei Bernien juttuja kannata ihan niin kirjaimellisesti ottaa. Tuskin tullaan käytännössä näkemään koskaan.http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ecclestone-kolmosauto-toiselle-tallille/4438224
Siis mitä helvettiä? Nytkö sitten joku Ericsson ajaa podiumille ensi kisassa Mersulla? Voiko tuo oikeasti pitää noin paikkansa?
Ja iso osa F1-Forumin F1-puolta. Lueskelin innoittamanasi huvikseni tuonaikaista FIA-FOTA-ketjua ja FIA/Max-vastaisuus oli aika silmiinpistävää. Ja FOTA-usko kova. Nythän moista järjestöä ei ole enää edes olemassa (se lakkautettiin helmikuussa).Ne monet taisi olla itse tallit.
Tottakai niillä on oma lehmä ojassa, mutta ei ne tietenkään ilmaiseksi niitä autoja antaisi. Eikös tuossa jossain vaiheessa määritelty kattohinta ostomoottoreille, saman voisi tehdä myös autoille. Ei tietenkään tappiollinen, mutta kohtuullinen.Silloin meni taloudellisesti vielä kovaa, niin miksi tässä nyt säästöjä tekemään. Ei muuten tule hupputallit suostumaan antamaan autojaan pikkutiimeille. Eivät suostuneet pari vuotta sitten ja eivät suostu nyt. Isojen tallien aika ajoin nouseva huoli sarjan tilasta on pelkkää paskaa. Sarja ei kiinnosta pätkääkään vaan raha. Autojen tekeminen pikkutalleille vie rahaa. Ei tapahdu.
Ei, kun ei ole kulukattoa. FiA:lla ei ole mahdollisuuksia puuttua budjettiasioihin, se vaatisi sääntömuutosta (jota isot tallit vastustaisivat).Eikö FIAlla todellakaan ole veto oikeutta budjettiasioissa? Jos ei niin miksi?