F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ex-kuski: Poissaolijoita ei jäädä kaipaamaan



- MTV Sport


Millä kuluja alas? Lisää standardi osia, lisää kehityksen jäähdyttelyä? Vai tarviiko tehdä mitään? Uusi talleja on tulossa jonoksi asti?

En minäkään kyseisiä talleja juuri kaipaamaan jää, mutta enemmän pitäisi ruudukosta autoja löytyä..
Itse näkisin asian niin, että jos säännöt jäädytettäisiin ainakin viideksi vuodeksi, niin pakka saattaisi alkaa tasottua selvästi ja kulut jossain määrin laskea. Autoja saisi kehittää, mutta kun säännöt pysyisivät samana, niin periaatteessa voitaisiin aina rakentaa vain evoluutio versio vanhasta autosta seuraavalle kaudelle eikä tarvitsisi aloittaa alusta. Nyt tälle kaudelle tilanne on ollut erityisen paha, mutta ensi kaudeksikin taas nuo keulat jotenkin muuttuvat ja parin vuoden kuluttuahan on kaavailtu noita isompia vanteita, niin kaikki tämä pitää sitten ottaa huomioon aero ja alusta kehityksessä ja se nostaa varmasti kuluja jossain määrin. Tallit voisivat (ehkä?) tehdä suunnitelmia niin että menisivät kaudet läpi hieman pienemmällä budjetilla koska pystytään tehdä pidemmän tähtäimen tavotteita, kun tiedetään että esimerkiksi vielä kolmen vuoden päästä autot ovat samat, joten edetään ns. "hiljaa hyvä tulee" -taktiikalla.

Tämäkin on tietenkin vähän mutuilua, mutta ei tuo mielestäni ainakaan auta asiaa että kun joka vuodeksi tehdään muutoksia joka pakottaa tallit enemmän tai vähemmän aloittamaan auton suunnittelua ja rakennusta puhtaalta pöydältä.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Ei kukaan niitä pikkutalleja jää tietoisesti kaipaamaan, mutta silti niiden poissaolo heikentää sarjaa. Jää näkemättä vino pino kolareita, moottoririkkoja, rengasrikkoja, sähläyksiä ja sympaattisia kuskeja tekemässä vaikutusta isompiin talleihin. Siinä kun parin tallin verran antaa siimaa, niin jossain kohtaa siinä puskista joku Sauber pistää liinat kiinni ja sen jälkeen sarjaa ei todellakaan voi pitää minään kuninkuusluokkana jos siinä on 16 autoa. 20 on se käytännön minimi mitä Melbournessa pitää olla.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kyllä on sellainen sotku tällä hetkellä noista tallien määristä ja autojen määristä ettei paremmasta väliä. Nyt se Berniekin on selittänyt kuinka on joku tälläinenkin diili olemassa:

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ecclestone-kolmosauto-toiselle-tallille/4438224

Siis mitä helvettiä? Nytkö sitten joku Ericsson ajaa podiumille ensi kisassa Mersulla? Voiko tuo oikeasti pitää noin paikkansa?

Nyt olisi jo korkea aika miettiä että mitä tämän sarjan kanssa halutaan oikein tehdä. Alkaa niin kummalliseksi mennä tämä touhu.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Kyllä on sellainen sotku tällä hetkellä noista tallien määristä ja autojen määristä ettei paremmasta väliä. Nyt se Berniekin on selittänyt kuinka on joku tälläinenkin diili olemassa:

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ecclestone-kolmosauto-toiselle-tallille/4438224

Siis mitä helvettiä? Nytkö sitten joku Ericsson ajaa podiumille ensi kisassa Mersulla? Voiko tuo oikeasti pitää noin paikkansa?

Nyt olisi jo korkea aika miettiä että mitä tämän sarjan kanssa halutaan oikein tehdä. Alkaa niin kummalliseksi mennä tämä touhu.
Joo tuo juttu on niin sekavasti kirjoitettu eikä varmaan Bernien puheissakaan valtavasti logiikkaa ole. Käsitin, että nyt kuitenkaan loppukisoihin ei olisi näitä kolmansia autoja tulossa koska "Kolmatta autoa ei tällä kertaa tarvita, koska tallit voivat jäädä pois muutamasta kisasta. "

Mutta, tuohan olisi jollekin Marussialle/Caterhamille elämänsä tilaisuus päästä ajamaan Mersulla? Kobayashille eka voitto, ehe ehe :D
Tulisi varmaan ihan hupaisalla tavalla perspektiiviä kun Koba nöyryyttäisi Rosbergia lainamersulla.

Mutta perseestähän se silti olisi muita talleja kohtaan.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Eikö olisi paljon helpompaa jos rungon voisi ostaa/myydä ja säännöt sen verran lukkoon että edellisen kauden autolla voisi ajaa?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Eikö olisi paljon helpompaa jos rungon voisi ostaa/myydä ja säännöt sen verran lukkoon että edellisen kauden autolla voisi ajaa?
Osto/myyntiautot ovat olleet kiellettyjä sinällään jo vuodesta 1980 lähtien tai heti sen kauden jälkeen silloisen Maranellon Sopimuksen eli Concorden esisopimuksen mukaan. Kielto vahvistettiin kaudella 1981. Tosin joitakin poikkeuksia sallittiin tai yritettiin sallia 1980-luvun puolivälissä F3000-autojen ja heikompien F1-autojen osalta. Sittemmin ainoastaan Toro Rosso-Red Bull-akselilla on ollut ostoauton tyyppistä toimintaa, mutta sekään ei ole sinällään sama asia. Lähitulevaisuudessa voisi harkita tuota toimintaa tai sitten GP2-tallien kanssa tehtävää yhteistoimintaa rajoitetusti huonompien tallien osalta.

Edellisen kauden autolla saa tiettävästi nykyäänkin ajaa jos haluaa, mutta suoritustaso ei tietenkään välttämättä ole kovin. Tiedä sitten, että ovatko säännöt jo rajoittaneet sitäkin työtä. Vanhemmilla autoilla saa testata ja periaatteessa niissä ei ikärajoituksia olekaan, mutta järjetöntä olisi testata vaikka jollakin 2000-luvun alun tai 1990-luvun lopunkin autolla.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Joo tuo juttu on niin sekavasti kirjoitettu eikä varmaan Bernien puheissakaan valtavasti logiikkaa ole. Käsitin, että nyt kuitenkaan loppukisoihin ei olisi näitä kolmansia autoja tulossa koska "Kolmatta autoa ei tällä kertaa tarvita, koska tallit voivat jäädä pois muutamasta kisasta. "
Mikä tuossa on epäselvää? Bernie tuossa selvittää, että lyhyellä tähtäimellä ei tarvitse tehdä mitään koska minimi onkin 16 yksittäiseen kisaan. Se aiemmin puhuttu 20 lienee sitten kaudelle ilmoittautuneiden minimi tjsp?

Kolmosautosoppa on kyllä melko erikoinen muuten. Ilmeisesti siinä on tarkasteltu tilannetta, jossa kriisitallilla ei olisi autoa valmiina tai ajokunnossa kauden alussa. Tuohan ei ole tilanne Caterhamin eikä Marussian kohdalla, vaan tallien toimintakyky on muuten mennyt talousvaikeuksien takia.

Miten kumpainenkaan talli kykenisi ajattamaan laina-autoa, jos talli on konkurssissa? Kummallakin tallilla on kisakelpoiset autot olemassa. Jos eivät niitä saa radalle koska talli on konkassa, niin ei se tiimi silloin pysty laina-autoakaan ajattamaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8799
Sijainti
Vantaa
Sittemmin ainoastaan Toro Rosso-Red Bull-akselilla on ollut ostoauton tyyppistä toimintaa, mutta sekään ei ole sinällään sama asia. .Lähitulevaisuudessa voisi harkita tuota toimintaa tai sitten GP2-tallien kanssa tehtävää yhteistoimintaa rajoitetusti huonompien tallien osalta.
Kyllähän Super Aguri tais ostaa Hondan vanhan kaluston?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kaikki ehdotukset kuulostavat pelkältä sarjan tekohengitykseltä. Uusia ideoita tarvitaan. Joltakin muulta kuin 90-vuotiaalta muumiolta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllähän Super Aguri tais ostaa Hondan vanhan kaluston?
2007 sitä ainakin syytettiin Hondan edellisvuotisen kaluston käytöstä (ja sen sääntöjenvastaisuudesta). 2006 Super Aguri ajoi ylivuotisiin Arrowseihin pohjautuvia autoja. Niitä tuplakölejä ei helposti unohda.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Kyllähän Super Aguri tais ostaa Hondan vanhan kaluston?
Ja ensimmäisellä kaudellaan kisasivat vanhalla Arrowsilla, tai siis vanhasta Arrowsista muovaillulla autolla.

Se jokunen vuosi sitten mukaan yrittänyt Stefan GP -talli meinasi muistaakseni kisata Toyotan kaudelle 2010 suunnittelemalla autolla. Onhan nuita ollut virityksiä.
 

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Ex-kuski: Poissaolijoita ei jäädä kaipaamaan



- MTV Sport


Millä kuluja alas? Lisää standardi osia, lisää kehityksen jäähdyttelyä? Vai tarviiko tehdä mitään? Uusi talleja on tulossa jonoksi asti?

En minäkään kyseisiä talleja juuri kaipaamaan jää, mutta enemmän pitäisi ruudukosta autoja löytyä..
Ongelmana ei ole niinkään kulut vaan rahoituksen ja henkisen pääoman epätasa-arvo. Autotehtaat saavat brändinsä turvin solmittua rahakkaita sponsorisopimuksia. Sponsoritulojen jälkeen lopun alijäämän rahoittaa autotehdas.

Pienet tallit taas eivät kiinnosta rahakkaita sponsoreita. Ongelmaa lisää myös globaali talous- ja pankkikriisi.

Sarjassa pitäisi lähteä siitä kuinka pienten ja suurten tallien välisiä budjettieroja voitaisiin kaventaa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ne monet taisi olla itse tallit. Silloin meni taloudellisesti vielä kovaa, niin miksi tässä nyt säästöjä tekemään. Ei muuten tule hupputallit suostumaan antamaan autojaan pikkutiimeille. Eivät suostuneet pari vuotta sitten ja eivät suostu nyt. Isojen tallien aika ajoin nouseva huoli sarjan tilasta on pelkkää paskaa. Sarja ei kiinnosta pätkääkään vaan raha. Autojen tekeminen pikkutalleille vie rahaa. Ei tapahdu. Eikö FIAlla todellakaan ole veto oikeutta budjettiasioissa? Jos ei niin miksi?
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Joo tuo juttu on niin sekavasti kirjoitettu eikä varmaan Bernien puheissakaan valtavasti logiikkaa ole. Käsitin, että nyt kuitenkaan loppukisoihin ei olisi näitä kolmansia autoja tulossa koska "Kolmatta autoa ei tällä kertaa tarvita, koska tallit voivat jäädä pois muutamasta kisasta. "

Mutta, tuohan olisi jollekin Marussialle/Caterhamille elämänsä tilaisuus päästä ajamaan Mersulla? Kobayashille eka voitto, ehe ehe :D
Tulisi varmaan ihan hupaisalla tavalla perspektiiviä kun Koba nöyryyttäisi Rosbergia lainamersulla.

Mutta perseestähän se silti olisi muita talleja kohtaan.
Ei tuosta ota mitään selkoa. Bernien ajatus alkaa jo pätkiä aika pahasti? Kyllä alkaa olla aika vaihtaa miestä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei muuten tule hupputallit suostumaan antamaan autojaan pikkutiimeille. Eivät suostuneet pari vuotta sitten ja eivät suostu nyt.
Keskikasti, Williams etunenässä, tuon minun muistini mukaan torppasi. Ostoautot siis. Nykyisen keskikastin asema siinä on uhattuna, jos häntäpään autot korvautuvat kärkitiimien satelliittitalleilla. Jollain tiimillä on aina se heikoin auto ja siitä se alamäki alkaa, jos useamman vuoden putkeen on täysin kilpailukyvytön.

Jos tuonne Marussian ja Caterhamin tilalle tulee Mersun ja Ferrarin satelliittitalli, siinä on äkkiä pari nykyistä keskikastin tallia ns. kusessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ne monet taisi olla itse tallit.
Ja iso osa F1-Forumin F1-puolta. Lueskelin innoittamanasi huvikseni tuonaikaista FIA-FOTA-ketjua ja FIA/Max-vastaisuus oli aika silmiinpistävää. Ja FOTA-usko kova. Nythän moista järjestöä ei ole enää edes olemassa (se lakkautettiin helmikuussa).
Silloin meni taloudellisesti vielä kovaa, niin miksi tässä nyt säästöjä tekemään. Ei muuten tule hupputallit suostumaan antamaan autojaan pikkutiimeille. Eivät suostuneet pari vuotta sitten ja eivät suostu nyt. Isojen tallien aika ajoin nouseva huoli sarjan tilasta on pelkkää paskaa. Sarja ei kiinnosta pätkääkään vaan raha. Autojen tekeminen pikkutalleille vie rahaa. Ei tapahdu.
Tottakai niillä on oma lehmä ojassa, mutta ei ne tietenkään ilmaiseksi niitä autoja antaisi. Eikös tuossa jossain vaiheessa määritelty kattohinta ostomoottoreille, saman voisi tehdä myös autoille. Ei tietenkään tappiollinen, mutta kohtuullinen.
Eikö FIAlla todellakaan ole veto oikeutta budjettiasioissa? Jos ei niin miksi?
Ei, kun ei ole kulukattoa. FiA:lla ei ole mahdollisuuksia puuttua budjettiasioihin, se vaatisi sääntömuutosta (jota isot tallit vastustaisivat).
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös