F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Pehmeimpiä tarvitaan jo senkin takia paljon, että kyseessä on pääasiallinen aika-ajorengas. Parhaimmat tallit tarvitsevat vähintään kolme, mielellään neljä settiä pelkästään aika-ajoon.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
FIA muutti rengaspaineitten mittaustapaa täksi viikonlopuksi ja kummallisesti Mersu kärsii rengasongelmista joita ei ole vielä koskaan nykyisten autojen aikana nähty!

Muinoin v8 aikaan heillä oli vastaavia ongelmia, vauhtia oli muttei kestävyyttä koska renkaiden suorituskykyä ulosmitattiin liikaa kestävyyden kustannuksella.

Ettei vaan....
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
FIA muutti rengaspaineitten mittaustapaa täksi viikonlopuksi ja kummallisesti Mersu kärsii rengasongelmista joita ei ole vielä koskaan nykyisten autojen aikana nähty!

Muinoin v8 aikaan heillä oli vastaavia ongelmia, vauhtia oli muttei kestävyyttä koska renkaiden suorituskykyä ulosmitattiin liikaa kestävyyden kustannuksella.

Ettei vaan....
Erittäin hyvä huomio. Noinko suli osittain etumatka muihin, kun renkaat on 'samanlaiset' muiden kanssa?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Mersullahan oli vaikka mitä virityksiä v8 aikaan hillitäkseen rengasongelmia kuten 2-osainen jäähdytetty vanne jne. En tiedä onko nämä nykyään enää sallittuja.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Mersullahan oli vaikka mitä virityksiä v8 aikaan hillitäkseen rengasongelmia kuten 2-osainen jäähdytetty vanne jne. En tiedä onko nämä nykyään enää sallittuja.
Siis sen vanteen tarkoitushan oli lämmittää rengasta sisältä päin ohjaamalla jarruista nouseva lämpö vanteen reikien kautta renkaan sisäpintaan.

Kisassa Mersuilla ei mielestäni ollut mitään ongelmia renkaiden kanssa. Stintit olivat pituuksiltaan muiden tasolla sillä poikkeuksella, että Hamilton teki aika aikaisen toisen stopin. Hänellä oli yli kymmenen kierrosta Rosbergia uudemmat renkaat ja tuli kuitenkin varikolle ensin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Mercedeksen tapauksessa renkaat kesti kaudella 2012 lukuisia kierroksia muita vähemmän ja Mersun ratkaisu tähän ongelmaan oli rakentaa 2-kerrosvanne jossa jarrujen lämpö ei päässyt lämmittämään renkaan sisällä olevaa ilma-kaasuseosta...
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Tiimien rengas valinnat Unkariin. Ferrarilla on ainakin riittävästi Super Soft renkaita :


 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
On taas Pirelli antanut valinnat Unkariin...Olisi pitänyt olla Ultrasoft, Supersoft ja Soft
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
On taas Pirelli antanut valinnat Unkariin...Olisi pitänyt olla Ultrasoft, Supersoft ja Soft
Viime vuonna ajettiin mediumeilla ja softeilla joten mielestäni ihan ok että otetaan nyt kolmanneksi mukaan se niistä yksi pehmeämpi, kuten on toimittu vissiin kaikissa kisoissa tänä vuonna Venäjää lukuunottamatta.

Ei tuo huono idea olisi ollut ottaa nuo sinun ehdottamasi seoksetkaan, mutta katsotaan ensin mitä näiden kanssa tapahtuu.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Mersu aikooo uusia Maclarenin viime vuotisen tempun ja tuoda samassa kisassa kaksi uutta moottoria Lewiksen käytöön. Toinen aika-ajoon ja toinen uusi kisaan. Menee sitten "samoila" rangaistuksilla vain yks kisa pieleen.
Tais olla Button, joka viime vuonna teki ennätyksen lähtöpäikka rankkujen suhteen. Lähtöpaikka oli pitänyt olla luokkaa 75 vai oliko isompikin vielä ?
No Seuraavaksi tämän tekee ehkä Vettel. (4 moottoria jo käytetty).
Vaikka mikäs estää Kimiä tekemästä saman kun tulee 3:s moottori vaihto kuntoon. Tulee moottorit 4. ja 5. samalla käytöön.
Nyt varsinkin kun Ferrarin moottorin kehitys poletit on aika vähissä jo.

https://twitter.com/ams_formula1/status/754187970110824448
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Mersu aikooo uusia Maclarenin viime vuotisen tempun ja tuoda samassa kisassa kaksi uutta moottoria Lewiksen käytöön. --
Vaikka mikäs estää Kimiä tekemästä saman kun tulee 3:s moottori vaihto kuntoon. Tulee moottorit 4. ja 5. samalla käytöön.
Nyt varsinkin kun Ferrarin moottorin kehitys poletit on aika vähissä jo.
Eihän siinä ole mitään järkeä, että korkataan koneita huvin vuoksi ennen kuin raja on täynnä. Sen jälkeen uusia ei saa vaihtaa rangaistuksetta. Hamiltonilla tuo raja on nyt kohta täynnä, koska sillä viimeiselläkin moottorilla on jo ajettu muutama kisa. Tai oikeastaanhan hänellä tekee tiukkaa vasta turbo- ja ers-h-yksiköiden kanssa. Siitä huolimatta on parempi vaihtaa kaikki kerralla, koska Mersu on niin nopea.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Imolan radan omistajat ovat tehneet Ecclestonen kanssa sopimuksen Italian GP:n järjestämisestä radalla jo ensi vuodesta alkaen. Sopimus tarvitsee vielä viimeisen hyväksynnän valtiolta. Ilmeisesti politiikka voi vielä pilata sopimuksen ja jopa johtaa Italian GP:n lakkauttamiseen.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
En tiedä, mutta jostain syystä itsessäni tuo Imola ei herätä minkäänlaista "kiimaa". Tuntuu, että jotain Redditin formulaosioitakin lukee niin jengi on ihan haltioissaan, että Imola tulee takaisin.
Joo onhan siellä vedetty se vanha viimeinen shikaani pois ja nyt on edes jonkinlainen pääsuora, mutta jotenkin profiililtaan on sellainen Unkari, että sitten taas ihmetellään miksi ei tule ohituksia ja vingutaan "nykyformuloista".

Onhan se legendaarinen rata ja paikka, mutta siihen se omalta osaltani ainakin jää. Katsotaan nyt jos ja kun tulee, että miten kisat sujuu mutta pessimisti olen.
Etenkin jos tulee Monzan tilalle, niin en tykkää yhtään. Mielestäni formuloissa pitäisi olla se muutama rata, joissa on joku tietty erikoisominaisuus, kuten Monza, joka on melkein pelkkää suoraa.
Kohta on jokainen rata aivan samasta muotista kisakalenterissa. Toki toisaalta onhan meillä nyt niiden suorien pohjalta laittaa tiskiin uudet ratat Bakussa ja Meksikossa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
En tiedä, mutta jostain syystä itsessäni tuo Imola ei herätä minkäänlaista "kiimaa". Tuntuu, että jotain Redditin formulaosioitakin lukee niin jengi on ihan haltioissaan, että Imola tulee takaisin.
Joo onhan siellä vedetty se vanha viimeinen shikaani pois ja nyt on edes jonkinlainen pääsuora, mutta jotenkin profiililtaan on sellainen Unkari, että sitten taas ihmetellään miksi ei tule ohituksia ja vingutaan "nykyformuloista".

Onhan se legendaarinen rata ja paikka, mutta siihen se omalta osaltani ainakin jää. Katsotaan nyt jos ja kun tulee, että miten kisat sujuu mutta pessimisti olen.
Etenkin jos tulee Monzan tilalle, niin en tykkää yhtään. Mielestäni formuloissa pitäisi olla se muutama rata, joissa on joku tietty erikoisominaisuus, kuten Monza, joka on melkein pelkkää suoraa.
Kohta on jokainen rata aivan samasta muotista kisakalenterissa. Toki toisaalta onhan meillä nyt niiden suorien pohjalta laittaa tiskiin uudet ratat Bakussa ja Meksikossa.
Vähän samoilla linjoilla. Imola olisi minusta ihan kiva saada takaisin, mutta ei Monzan kustannuksella. Varsinkin kun ensi vuodeksi tuota Monzaa tullaan muokkaamaan, ja olisi mielenkiintoista nähdä miten F1-autot siellä sitten kulkisivat.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Vähän samoilla linjoilla. Imola olisi minusta ihan kiva saada takaisin, mutta ei Monzan kustannuksella. Varsinkin kun ensi vuodeksi tuota Monzaa tullaan muokkaamaan, ja olisi mielenkiintoista nähdä miten F1-autot siellä sitten kulkisivat.
Jos Monzassa ajettaisii tuolla uudella profiililla, jos te tulee, niin luusimpa sen vähentävän ohituksia huomattavasti, kun tiukka mutka ja jarrutus poistuu. Eikö Roggiassakaan nähtäisi ohituksia koska vauhdit hiljenisi ja jarrutukset lyhenisivät.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Mieluummin Monza kuin Imola jos nuo ovat vaihtoehtoina toisilleen. Imola on kuitenkin tuollainen aika perinteinen rata jonka kaltaisia on kalenterissa jo vaikka miten paljon, kun taas Monza on jotain ihan erilaista. Koska minun mielestäni kalenteriin pitäisi saada lisääkin eri luonteisia ratoja näiden samasta puusta veistettyjen tilketysten (vaikka osa Tilken radoista onkin hyviä) sijasta niin en mielelläni Monzasta luopuisi. Mutta kyllä Imolan voisi tuoda takaisin kalenteriin esim. Sotshin tilalle.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Samoilla linjoilla ollaan täälläkin eli Imola on hieno perinteinen rata mutta jos sen tähden Monza poistuu niin huonompi juttu.
Imolan uusikin rata on kuitenkin kuljettajilla todella hieno rata ajaa, kuten tässä Fisichella näyttää malli suoritusta vuodelta 2011 :
https://www.youtube.com/watch?v=DHjuw3TNiQ4

Rata on kyllä aika kapea joten ohitus paikat on aika kortilla. Toki tuo uusi "mutkainen" pääsuora (1.2 km) hieman helpoittaa asiaa.
Ulosajo alueet on taas hyvät koska ne on soraa. (No F1 kisaan mennessä ne ehditään pilaamaan asfaltilla).
2017 autot taitaa mennä jo niin kovaa tuota pääsuoraa että jos jarrutuksessa tulee ongelma niin auto taitaa päätyä Tamburellon mutkasta suoraan Santerno jokeen.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Samaa mieltä edellisten kanssa eli ei Monzan kustannuksella Imolaa. Muuten toivotan tervetulleeksi. Sotshi oma inhokkirata uudemmista radoista, joten vaikka sen tilalle. Itsellä ainakin hyviä muistoja Imolasta ja tunnelmaltaan voittaisi 100-0 nämä sysipaskat Sotshit ja kumppanit. Mutta Monzan pitää ehdottomasti jäädä kalenteriin. Kuitenkin todella ainutlaatuinen voimarata ja tifosit luomassa tunnelmaa.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Eka reaktio oli että en kyllä kaipaa Imolaa takaisin. Muistan että kisat oli unettavan tylsiä kun ohi ei vaan päässyt.
Mutta ehkä nykyisellä DRS aikakaudella se voisi toimiakin. :dunno:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös