F1-Uutisia 2018

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ei varsinaisesti uutinen, mutta en löytänyt sopivaa topiccia. Mutta luin tuolta netistä mikä on Vettelin salainen kikka. Hän siis oppi kartingissa, että nojaamalla mutkissa ulkokaarteeseen, saa ulkorenkaille lisää pitoa. Tätä salakikkaa hän käyttää edelleen formuloissa! Mikseivät muut ole tätä keksinyt? Vai ovatko muut niin keskittyneitä ajamiseen, ettei nojailuun riitä enää kapasiteettiä?

Laskin äkkiä että nojaamalla pitäisi tulla n. 20-30 kiloa pitoa ja jos kokonaisdownforce on keskimäärin n. 2000kiloa on lisäetu joka mutkassa 1% . Ei kuulosta paljolta mutta esim 18 mutkaa x 1% onkin äkkiä 1-2 kymmenystä per kierros!
Jaa
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
No jaa jaa. Eikös se nyt tuo valtavan edun sebulle, että heilumalla/nojaamalla saa lisäpitoa. Edelleen ihmetten miksei MUUT OLE huomanneet tätä??
No nyt varmasti huomataan ja Sebu saa heittää hyvästit mestaruudelle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13841
Itse huomasin Turun kartingradalla joskus, kun yhden mutkan ihan sisäkurvissa oli hieman kosteutta, että nojatessani siksi ulkokurviin lähti auto siltikin luisuun. Sittemmin ajellut enemmän ajatuksella että pitoa kaikissa 4ssä kulmassa hyvä juttu. Ja sillä luultavasti olisin niskanpäällä Vetteliäkin vastaan.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Alkaako Grosjeanille lähtölaskenta käynnistymään?

MTV3 sanoi:
Haas-pomon tuki Romain Grosjeanille horjuu: “Meidän täytyy lakata menettämästä pisteitä”

Haas-tallin kärsivällisyys kuljettajansa Romain Grosjeanin tekemiä virheitä kohtaan saattaa olla pian lopussa, kertoo amerikkalaistallia kipparoiva Günther Steiner.

Itävallassa Grosjean nappasi kauden avauspisteensä kisan neljännellä sijallaan, mutta Silverstonessa ranskalaiskuskin kurssi kääntyi taas jyrkkään laskuun. Perjantaina Grosjean rikkoi autonsa rungon harjoitusten ulosajossa, jonka jälkeen sunnuntain kilpailussa hän osui ensin tallitoveriinsa Kevin Magnusseniin ja ajoi myöhemmin kisan päättäneen kolarin Renault’n Carlos Sainzin kanssa.
- En kutsuisi näitä epäonneksi. Ne ovat muuttumassa turhauttaviksi. Joka kerta kun toivomme asioiden hänen kohdallaan muuttuvan, niin tällaista tapahtuu jälleen. Tulemme asian kanssa toimeen, mutta helppoa se ei ole, tallipäällikkö Steiner kommentoi.
- Meidän täytyy kerätä pisteitä ja tehdä maksimaalinen tulos joka kisaviikonloppu. Meille on tärkeää mennä eteenpäin. Tuen Romainia, koska se on velvollisuuteni ja välitän tallin menestyksestä. Miten kauan se vielä jatkuu? En tiedä, milloin kriittinen hetki koittaa.
- Vielä se ei ole koittanut, mutta jossain vaiheessa meidän täytyy lakata menettämästä pisteitä. Se on äärimmäisen tärkeää. Kauden ensimmäisellä puoliskolla olemme menettäneet aivan liikaa pisteitä omiin virheisiimme - sitä ei voi hyväksyä, Steiner lisäsi.
Linkki alkuperäiseen juttuun: https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/haas-pomon-tuki-romain-grosjeanille-horjuu-meidan-taytyy-lakata-menettamasta-pisteita/6988570#gs.gCfHv6Q

Youtubessa oli hyvä Scott Mansellin (Driver61) analyysi tuosta Sainzin ja Grosjeanin kolarista. Tuomitsi sen aika lailla kilpailutilanteeksi mutta enemmän kuitenkin Grosjeanin mokaksi. Mansellin mukaan Sainz jätti Grosjeanille juuri ja juuri tarpeeksi tilaa, mutta hänen mukaansa Grosjeanilta puuttuu tarvittava tarkkuus ja täsmällisyys tuollaisissa tilanteissa ajamiseen ja sen takia Grosjean joutuu toistuvasti onnettomuuksiin silloin kun hän joutuu tiukkoihin tilanteisiin jossa ajetaan ihan kylki kyljessä. Aika pitkälti samaa mieltä olen kyllä tuosta analyysista.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6298
Alkaako Grosjeanille lähtölaskenta käynnistymään?



Linkki alkuperäiseen juttuun: https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/haas-pomon-tuki-romain-grosjeanille-horjuu-meidan-taytyy-lakata-menettamasta-pisteita/6988570#gs.gCfHv6Q

Youtubessa oli hyvä Scott Mansellin (Driver61) analyysi tuosta Sainzin ja Grosjeanin kolarista. Tuomitsi sen aika lailla kilpailutilanteeksi mutta enemmän kuitenkin Grosjeanin mokaksi. Mansellin mukaan Sainz jätti Grosjeanille juuri ja juuri tarpeeksi tilaa, mutta hänen mukaansa Grosjeanilta puuttuu tarvittava tarkkuus ja täsmällisyys tuollaisissa tilanteissa ajamiseen ja sen takia Grosjean joutuu toistuvasti onnettomuuksiin silloin kun hän joutuu tiukkoihin tilanteisiin jossa ajetaan ihan kylki kyljessä. Aika pitkälti samaa mieltä olen kyllä tuosta analyysista.
Grosjean ei pomon ajatuksista välitä, sillä itse uskoo vielä istuvansa Ferrarin ohjaamoon kiskakuskina jonain päivänä. *huutonauruu*
 
Liittynyt
10.7.2018
Viestit
7
Alkaako Grosjeanille lähtölaskenta käynnistymään?



Linkki alkuperäiseen juttuun: https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/haas-pomon-tuki-romain-grosjeanille-horjuu-meidan-taytyy-lakata-menettamasta-pisteita/6988570#gs.gCfHv6Q

Youtubessa oli hyvä Scott Mansellin (Driver61) analyysi tuosta Sainzin ja Grosjeanin kolarista. Tuomitsi sen aika lailla kilpailutilanteeksi mutta enemmän kuitenkin Grosjeanin mokaksi. Mansellin mukaan Sainz jätti Grosjeanille juuri ja juuri tarpeeksi tilaa, mutta hänen mukaansa Grosjeanilta puuttuu tarvittava tarkkuus ja täsmällisyys tuollaisissa tilanteissa ajamiseen ja sen takia Grosjean joutuu toistuvasti onnettomuuksiin silloin kun hän joutuu tiukkoihin tilanteisiin jossa ajetaan ihan kylki kyljessä. Aika pitkälti samaa mieltä olen kyllä tuosta analyysista.
Ehdottomasti uran vaikein kausi Grosjeanilla meneillään. Parhamillaan tosi nopea, mutta kilpailutilanteissa meno alkaa jo muistuttaa kauden 2012 pahinta vaihetta, jolloin joutui huilaamaan Monzan kilpailun. F1-ura todellakin vaakalaudalla, jollei aja loppukautta täysin nappiin ja virheittä. Pikku hiljaa alan itsekin kallistua ajatukseen, että ranskalaiskuljettajan ura kuninkuusluokassa on tämän kauden päätteeksi ohi.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4522
Ehdottomasti uran vaikein kausi Grosjeanilla meneillään. Parhamillaan tosi nopea, mutta kilpailutilanteissa meno alkaa jo muistuttaa kauden 2012 pahinta vaihetta, jolloin joutui huilaamaan Monzan kilpailun. F1-ura todellakin vaakalaudalla, jollei aja loppukautta täysin nappiin ja virheittä. Pikku hiljaa alan itsekin kallistua ajatukseen, että ranskalaiskuljettajan ura kuninkuusluokassa on tämän kauden päätteeksi ohi.
Mä oisin laittanut kaverin jo huilille, ei opi virheistään sitten millään.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Grosjeanilla on ongelma, että ei vissiin ole ikinä ottanut yhtäkään kolaria omaan piikkiin. Aina jonkun muun vika.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8982
Sijainti
Vantaa
Ehdottomasti uran vaikein kausi Grosjeanilla meneillään. Parhamillaan tosi nopea, mutta kilpailutilanteissa meno alkaa jo muistuttaa kauden 2012 pahinta vaihetta, jolloin joutui huilaamaan Monzan kilpailun. F1-ura todellakin vaakalaudalla, jollei aja loppukautta täysin nappiin ja virheittä. Pikku hiljaa alan itsekin kallistua ajatukseen, että ranskalaiskuljettajan ura kuninkuusluokassa on tämän kauden päätteeksi ohi.
Onhan Grosjean tehnyt erittäin paljon virheitä, mutta nyt on tullut selkeästi kierre. Tuo pitäisi päästä katkaisemaan jotenkin. Tekisikö yhden kisan huili jopa hyvää? Eikös Grosjean palannut Lotukselle huilin jälkeen aivan uudelle tasolle?

Itse en potkisi Grosjeania vielä pois koko sarjasta. Onhan tuolla useampikin kaveri Grosjeanin alapuolella, tosin yhtä virheherkkää ei tule mieleen paitsi Verstappen. Oma veikkaukseni on, että Leclerc ja Grosjean vaihtavat tällä kaudella vielä paikkoja Ferrarin pyynnöstä. Näin Ferrari näkee Leclercin oikean tason, kun vieressä on vastusta.

Pitää muistaa, että onhan Haas myös pettänyt Grosjeanin alta tällä kaudella useampaan otteeseen kuten Australia ja Kanadan aika-ajot.
 
Viimeksi muokattu:

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Jos Leclerc menisi ensi kaudelle Haas:lle, tarkoittaisi tämä käytännössä Kimin jatkoa. Vaikea uskoa että Ferrari sinne vuoden sopimuksella ottaisi esim. Kvyatia tai Grosjeania. Anyway uskon että ensi kaudella Haasia ajavat K-Mag sekä Leclerc
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Anyway uskon että ensi kaudella Haasia ajavat K-Mag sekä Leclerc
Tuo ei kyllä välttämättä olisi huono kenenkään kannalta. Leclerc on nuori ja kokematon joten en ole ihan varma onko Ferrari vielä näin nopeasti hänelle oikea paikka, kun taas Kimi olisi todennäköisesti vielä ensi kaudellakin hyvä pari Vettelille. Leclerc saisi todennäköisesti Sauberia paremman kaluston ja mahdollisuuden ottaa urallaan taas yksi askel eteenpäin, mutta Haas ei olisi ympäristönä ihan niin raaka nuorelle kaverille kuin Ferrari. Hän saisi kypsyä rauhassa. Ja Haas saisi pienen upgraden kuljettajiinsa, koska vaikka Grosjeaniltakin löytyy nopeutta niin Leclercin potentiaali on suurempi ja hän taitaa olla jo tässä vaiheessa paljon varmempi kuljettaja kuin Grosjean.
 
Liittynyt
10.7.2018
Viestit
7
Tuo ei kyllä välttämättä olisi huono kenenkään kannalta. Leclerc on nuori ja kokematon joten en ole ihan varma onko Ferrari vielä näin nopeasti hänelle oikea paikka, kun taas Kimi olisi todennäköisesti vielä ensi kaudellakin hyvä pari Vettelille. Leclerc saisi todennäköisesti Sauberia paremman kaluston ja mahdollisuuden ottaa urallaan taas yksi askel eteenpäin, mutta Haas ei olisi ympäristönä ihan niin raaka nuorelle kaverille kuin Ferrari. Hän saisi kypsyä rauhassa. Ja Haas saisi pienen upgraden kuljettajiinsa, koska vaikka Grosjeaniltakin löytyy nopeutta niin Leclercin potentiaali on suurempi ja hän taitaa olla jo tässä vaiheessa paljon varmempi kuljettaja kuin Grosjean.
Täysin samaa mieltä. Ericsson ei ole ollut Leclercille oikeastaan minkäänlainen mittari ja hyppy Ferrariin Vettelin, ehkä jopa tämän kauden mestarin viereen olisi aika kova. Toki, kaikki aina mahdollista ja totta kai olisi hieno tarina, jos Leclerc homman hoitaisi. Mutta ensi kausi Haasilla ja 2020 Kimin paikalle! :ahem:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Täysin samaa mieltä. Ericsson ei ole ollut Leclercille oikeastaan minkäänlainen mittari ja hyppy Ferrariin Vettelin, ehkä jopa tämän kauden mestarin viereen olisi aika kova.
Toki, kaikki aina mahdollista ja totta kai olisi hieno tarina, jos Leclerc homman hoitaisi. Mutta ensi kausi Haasilla ja 2020 Kimin paikalle! :ahem:
Kovasti huhutaan ettei Kimi enää ensi vuonna Ferraria aja. Mahdollista on että menee kuitenkin Vettelin pariksi. Vettel olisi (edelleen) tallin ykköskuski ja Leclercin ei heti tarvisi edes haastaa ykköskuskia.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Kimi on alkanut olla vauhdillinen uhka Vettelille -> Vaihdetaan nuoreen ja kokemattomaan Leclerciin joka ei vielä pariin kauteen pysy Vettelin vauhdissa -> Vettelin ykköskuskin asema ja maine pelastettu :)
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Kimi on alkanut olla vauhdillinen uhka Vettelille -> Vaihdetaan nuoreen ja kokemattomaan Leclerciin joka ei vielä pariin kauteen pysy Vettelin vauhdissa -> Vettelin ykköskuskin asema ja maine pelastettu :)
Leclerc paljon kovempi haaste Vettelille kuin nykykuntoinen Kimi. Leclercin otteet Sauberilla muistuttavat Räikkösen otteita Sauberilla 2001.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Leclerc paljon kovempi haaste Vettelille kuin nykykuntoinen Kimi. Leclercin otteet Sauberilla muistuttavat Räikkösen otteita Sauberilla 2001.
Eli pystyisi voittamaan Vettelin sijoituksissa ja aika-ajossa Kimiä useammin? Vaikka aivan varmasti olisi kokemattomuudestaan johtuen vielä enemmän kakkoskuski kuin Kimi. Niin lahjakas kuin Leclerc onkin, niin en usko, että hänen edes annettaisiin olla Kimiä kovempi haaste, vaikka siihen välillä kykenisikin.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3081
Jonkun Ericssonin dominoimisesta on vielä aika pitkä matka siihen, että tosissaan haastettaisiin Vettel kärkiäutolla. Onhan näitä nähty ennenkin, kun joku nostetaan kovalla hypellä kärkitalliin, mutta hommat ei sitten sujukaan ihan odotetun vahvasti. Leclercin näytöt on niin ohuet, että en millään jaksa uskoa ferraripestin aukeavan vielä tässä vaiheessa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Vaikka tuota Leclercin Ferrari-siirtoa on nyt hyvin vahvasti huhuiltu ja puhuttu joissakin lähteissä jopa varmana, niin minä suhtaudun kyllä tuohon edelleen isolla varauksella niin kauan kuin sopimus on julkaistu. 21-vuotiaan, yhden kauden ajaneen kuljettajan nostaminen Ferrarille on vaan niin epä-Ferrarimainen veto että menee siksi sarjaan "en usko ennen kuin näen". Nämä huipputallit ei ole helppoja paikkoja nuorille ja kokemattomille kuljettajille, ja näkisin että Ferrari on ympäristönä vielä vaikein näistä huipputalleista, joten siksi ymmärtää Ferrarin yleensä aika konservatiivisen kuljettajapolitiikan. Voihan se olla että Ferrarikin joskus yllättää ja tekee poikkeuksen, mutta kun heillä on näiden Sauber- ja Haas-yhteistyökuvioiden kautta mahdollisuus tarjota kuljettajalle vähän hitaampi polku huipulle niin miksi kiirehtiä, koska liian nopea nousu huipputalliin saattaa myös kääntää lupaavan kehityksen toiseen suuntaan? Kimin suoritustaso tällä kaudella on kuitenkin ollut sitä luokkaa että mitään välitöntä tarvetta kuljettajavaihdokseen ei ole, ja vaikka Kimi päättäisi itse lopettaa niin markkinat on täynnä hyviä kuljettajia.
 

Seibertron

Well-known member
Liittynyt
8.9.2016
Viestit
61
Vaikka tuota Leclercin Ferrari-siirtoa on nyt hyvin vahvasti huhuiltu ja puhuttu joissakin lähteissä jopa varmana, niin minä suhtaudun kyllä tuohon edelleen isolla varauksella niin kauan kuin sopimus on julkaistu. 21-vuotiaan, yhden kauden ajaneen kuljettajan nostaminen Ferrarille on vaan niin epä-Ferrarimainen veto että menee siksi sarjaan "en usko ennen kuin näen". Nämä huipputallit ei ole helppoja paikkoja nuorille ja kokemattomille kuljettajille, ja näkisin että Ferrari on ympäristönä vielä vaikein näistä huipputalleista, joten siksi ymmärtää Ferrarin yleensä aika konservatiivisen kuljettajapolitiikan. Voihan se olla että Ferrarikin joskus yllättää ja tekee poikkeuksen, mutta kun heillä on näiden Sauber- ja Haas-yhteistyökuvioiden kautta mahdollisuus tarjota kuljettajalle vähän hitaampi polku huipulle niin miksi kiirehtiä, koska liian nopea nousu huipputalliin saattaa myös kääntää lupaavan kehityksen toiseen suuntaan? Kimin suoritustaso tällä kaudella on kuitenkin ollut sitä luokkaa että mitään välitöntä tarvetta kuljettajavaihdokseen ei ole, ja vaikka Kimi päättäisi itse lopettaa niin markkinat on täynnä hyviä kuljettajia.
Samaa mieltä.
Jos katsoo muita nopeasti nostettuja lahjakkuuksia viime vuosien saatosta, niin Hamilton lienee ainut huipulla pysynyt joka ei ole ajanut vähintäänkin 1,5 kautta ennen nostoa huipputiimiin.
Bianchi (joka lienee lähin vertailupohja Leclerciin) ajoi toista kauttaan Marussialla, Verstappen oli melkein 1,5v. Torolla, Massa ajoi useamman vuoden Sauberilla jne jne....
Toki Vandoorne ja Magnussen pääsi aika nopsaan McLarenille mutta toisaalta molempien alku on ollut aika rämpimistä.

Leclerc vaikuttaa todella hyvältä, mutta toisaalta alkukausi oli hankala ja nyt muutaman hyvän kisan jälkeen kaveria ylistetään jo todella korkealle.
En jaksa kanssa uskoa Ferrarin hätäilevän Leclercin kanssa, etenkin kun hän jo valmiiksi kuuluu Ferrarin piiriin sopimuksen myötä...
 
Ylös