Harmittavasti myös omalla tavallaan merkittävän jäljen ainakin englantilaiseen ja miksei osin myös muuhun vanhemman ajan autourheiluun jättänyt David 'Dave' Morgan on tosiaan lähtenyt keskuudestamme 74-vuotiaana.:frown:
Toki ikähän ei tietenkään tule yksin ja hän ei ollut voinut kovin hyvin näinä päivinä joten asia ei ollut ihan niin yllättävä kuin voisi luulla.
Herra Morgan tosiaan ajoi uransa aikana vain yhden ainoan F1-kisan Silverstonessa 1975 kun rahoja ei vain ikinä löytynyt enempää isomman uran luomiseen. Mikäli rahat olisivat löytyneet niin summan riittäessä Morgan olisi ajanut varmasti Surteesilla Nürburgringillä 1975, Österreichringillä 1975 ja Monzassa 1975. Lisäksi vielä Watkins Glenin kisaan 1975 Morgan olisi saattanut päästä ajamaan jos John Surteesin rohkeus mahdollisesti olisi riittänyt riittävän isojen palkintorahojen toivossa. Mosportia 1975 kun ei tietenkään kaljasponsorien välisten kiistojen takia ikinä ajettu.
Suomen Leo Kinnusen ajovuonna 1974 Herra Morgan oli myös ehdolla ajoittain menemään AAW Racingille mikäli tulevaisuudessa olisi suomalaiselle pientallille rahoitusta järjestynyt ja tuohon aikaan John Surteeskin oli kysynyt, että miksi Herran tähden niin lupaava kuljettaja ei vielä ollut ajamassa F1:ssä ja sitten tosiaan Herra Surtees järjestikin asioita vaikkakin vuoden 1974 puolelle hän ei millään voinut siinä vaiheessa paikkaa järjestää.
Ikävä kyllä huonompana puolena piti sitten kuitenkin torpata taas Leksan tallin suunnitelmia britin suhteen edes tulevaisuudessa.
Herra Morgan olikin ehkä enemmän merkittävä alempien luokkien formulanimi ja brittiläinen vakioautosarjojen nimi kuten myös urheiluautoilijakin.
Valitettavasti hänet F1-piireissä muistetaan korkeintaan kolmesta asiasta:
Ensimmäisenä hän oli se ajaja jota James Hunt veteli turpiin F3-kisan päätteeksi Crystal Palacessa 1970 kun Huntilta meni kakkosija herra Morganin takia ja kun herra Morgania uhattiin tuohon aikaan uskomattomalla vuoden kansallisella kilpailukiellolla kun hän oli kisatuomariston mielestä vielä erikseen provosoinut Huntia lyömään häntä.
Vaikka itsehän se Hunt tyypillisen tapansa mukaan tuohon aikaan löi ensin ja ajatteli vasta sitten tekojensa seurauksia.:frank:
Toisena hänet muistetaan vuonna 1991 olemisestaan Modena-Lambo-Lamborghinin pääkisainsinööri ja tätä ennen tietenkin olemisestaan vuodesta 1981 lähtien eri F1-talleissa muuna mekaanikkona ja pääinsinöörinä kun vuonna 1981 Morgan lopetti kilpa-autoilijana uransa kieltäydyttään tätä ennen muun muassa lukuisista Rallin MM-Sarjan ajajapaikoista joista erikoisin olisi ollut muun muassa Mitsubishin rallihanke tuohon aikaan.
Kolmantena ja varmaankin tuoreimpana asiana hänet muistetaan ehkä sellaisena kansainvälisenä hahmona Robert Kubican löytämisestä, manageroinnista ja myös ohjastamisesta puhuttaessa vuonna 2005 Epsilon Euskadi-talliin Formula Renault 3,5-litraisten maailmassa.
Dave Morgan tosiaan oli aikamoinen persoona koska huolimatta joistakin pienistä ongelmistaan hänellä oli helkkarin hyvä huumorintaju ja pelisilmää niin radalla kuin en ulkopuolella viimeistään nyt ainakin tämän James Hunt-tapauksen jälkeen.
Morgan oli myös muun muassa Eric van de Poelen eräänlainen henkinen isähahmo varikolla F3000-sarjan aikoina ja hän myös lopetti monien entisten F1-kuskien ja James Huntinkin mukaan hänen päähänpinttymäkseen jääneen piipunpolttonsa jos van de Poele voittaa osakilpailun.
Tosiaan belgialainen voitti kisan ja herra Morganin onnesta pois viskaama piippu tosiaan legendaarisesti jäi epäonnistuneen Colin Chapmanin lakinheiton imitoinnin sijaan suoraan van de Poelen auton alle ruutulipulla Paun osakilpailussa.
Lisäksi vetoon kuului, että van de Poelen F1-kisan voittaessaan herra Morgan olisi aloittanut piipunpolton uudelleen ja lopettanut sen jälleen mikäli van de Poelesta tulisi maailmanmestari F1:ssä.
Sitä ei ikinä tapahtunut.
David 'Dave' Morganilla oli myös nuorempi veli joka tietenkin on edelleen elossa eli Richard 'Ricky' Morgan jonka ajajaura isoveljen tapaan jäi vaisuksi ennen kaikkea rahoituksen vähyyteen. Ennen rahoituksen vähyyttä Rickyn sanottiin olleen jopa veljeään parempi ja ainakin Formula Ford-piirejä nuorempi Morganin veljeksistä dominoi ennen kun käytännössä tie nousi pystyyn.
David 'Dave' Morganin oman ajajauran ehkä paras hetki oli voittaa Mallory Parkissa 1972 F2-kisa jonka jälkeen hän olikin kaikkien tallipäälliköiden huulilla vain sittemmin ensin jäädessä odottelemaan vuoroaan ja kun vuosina 1976-1978 ei rahaa oikein löytynyt niin oletettu F1-ura Silverstonen 1975 jälkeen oli päättynyt jo oikeastaan ennen kuin ehti edes alkaakaan.
Viimeinen tilaisuus tietenkin olisi ollut Dave Morganilta päästä F1-puolelle vielä loppukaudesta 1975 tai alkukaudesta 1976 kun Peter Warr olisi halunnut Morganin ajavan testejä Lotukselle.
Ensin kuitenkin Morgan ei päässyt John Playersin suosittelemien kuskien listalle jonka vei tietysti kisapaikan osalta Brian Henton ja sitten vuoden 1976 puolella Warr halusi Morganin ajavan F1:siä Lotuksella ennemmin kuin esimerkiksi Ronnie Petersonin jonka sopimuspaikan kanssa tunnetusti oli riitaa, mutta Colin Chapman sanoi ei Morganin tarjouksesta ja ennen pitkää myös Petersoninkin kanssa meni sukset ristiin sillä kaudella ja jo ennen kauden aloitustakin vaikka Ronni ehti yhden kisan ajaakin ennen siirtymistään Marchille.
Lepää rauhassa.:frown: