F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Aina kun viime aikoina on sääntöjä isommin rukattu, niin rikkaimmat ovat olleet karussa muilta ja köyhemmät saattavat olla aivan hukassa.
No mikähän on ennuste, kun ensi vuonna pitää tehdä kahta autoa samaan aikaa?

Kyllä riittää rahnaa ja ukkoja pyörittää moista rumbaa ennenkuin kulukatto tulee voimaan?
Ovat heti alusta alkaen niin paljon edellä, että kun toiset rupeavat saamaan homman toimimaan, niin nämä ovat jo tehneet kehitysversion x(+n).
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Aina kun viime aikoina on sääntöjä isommin rukattu, niin rikkaimmat ovat olleet karussa muilta ja köyhemmät saattavat olla aivan hukassa.
Ferrari 2014 oli ihan pihalla ja Williams säännöllisesti pallilla.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2701
Oliko tällä foorumilla jo käsitelty Ferrarin suorituskyvyn romahdus Austinissa? Aika vahvaa vihjailua oli Verstappeneiden ja muiden kommenteissa, että Ferrari on huijannut bensasäännöissä kesätauosta lähtien, ja nyt sääntöjä on tarkennettu.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oliko tällä foorumilla jo käsitelty Ferrarin suorituskyvyn romahdus Austinissa? Aika vahvaa vihjailua oli Verstappeneiden ja muiden kommenteissa, että Ferrari on huijannut bensasäännöissä kesätauosta lähtien, ja nyt sääntöjä on tarkennettu.
Maikkarin sivuilla aika laajastikin juttua aiheesta. Nyt FIA on selkeästi ilmoittanut miten homma tulee hoitaa. Binotto vakuuttelee ettei autoon ole tehty asian tiimoilta muutoksia Mehikon jälkeen, mutta muut tallipäälliköt ovat mitanneet varsin paljon rauhallisempia suoravauhteja.

Wolf totesi, että jos Ferrari on tehnyt homman, kun FIA asian uumoilee, kyseessä on huijaus, eikä mikään harmaalla alueella liikkuminen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Aikamoista mikäli tietysti todeksi kyettään osoittamaan Ferrarin bensaepäselvyydet.

Ei tosin ole tuntematonta olleet bensahuijaukset nekään La Famiglialle vuosien tai vuosikymmenten saatossa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ferrari 2014 oli ihan pihalla ja Williams säännöllisesti pallilla.
Samoin oli silloinen force india, mutta tämä johtui mersun moottorista, joka oli täysin omaa luokkaansa muihin verrattuna. Pikkuhiljaa muut moottorit paranivat ja näiden mainittujen etu katosi.

Ferrari ja Red Bull vakavaraisina nousivat kohtuu nopeasti kärkeen, vaikka eivät Mersua kiinni saaneetkaan moneen vuoteen.

Mietitääs sellaisesta lähtökohdasta mun aiempaa kommenttia, että mitä pidemmälle mennään samoilla säännöillä niin sitä pienempiä ovat saatavat parannukset ja heikommatkin tallit tulevat perässä muutaman vuoden viiveellä, jolloin väistämättä autojen väliset erot pienenee.

Suurissa muutoksissa harvoin tulee brawnimaisia yllätyksiä. Vaihtoehto voi olla myös mersumainen dominointi seuraavaksi viideksi vuodeksi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Samoin oli silloinen force india, mutta tämä johtui mersun moottorista, joka oli täysin omaa luokkaansa muihin verrattuna. Pikkuhiljaa muut moottorit paranivat ja näiden mainittujen etu katosi.

Ferrari ja Red Bull vakavaraisina nousivat kohtuu nopeasti kärkeen, vaikka eivät Mersua kiinni saaneetkaan moneen vuoteen.

Mietitääs sellaisesta lähtökohdasta mun aiempaa kommenttia, että mitä pidemmälle mennään samoilla säännöillä niin sitä pienempiä ovat saatavat parannukset ja heikommatkin tallit tulevat perässä muutaman vuoden viiveellä, jolloin väistämättä autojen väliset erot pienenee.

Suurissa muutoksissa harvoin tulee brawnimaisia yllätyksiä. Vaihtoehto voi olla myös mersumainen dominointi seuraavaksi viideksi vuodeksi.
Niin, Red Bull pystyi jopa nappaamaan jonkun voitonkin. Ferrari tais saada yhden pallisijoituksen.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
McLaren Mersun moottoreilla jäi reilusti Williamsin taakse. Isommalla budjetilla.

2009 ei myöskään unohdu koskaan. Brawnin auto toki kehitetty Hondan miljoonilla mutta silti. Ja Ferrari taas ihan hukassa.

Kyllä nämä sääntömuutokset ovat pikemminkin mahdollisuus kuin uhka pienemmille talleille.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Ja Williams on sittemmin jäänyt pahnan pohjimmaiseksi. Reilusti. Ero vain kasvanut
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Ja Williams on sittemmin jäänyt pahnan pohjimmaiseksi. Reilusti. Ero vain kasvanut
Huonoimmillaan varsinkin näin.

Taitaa kaikki peukut laitettu pystyyn uusien sääntömuutosten varaan parin vuoden kuluttua vaikka eihän ensi vuodesta tietysti sinänsä koskaan tiedä.

Hirveän hyvältä se ei kyllä näytä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5167
Mietitääs sellaisesta lähtökohdasta mun aiempaa kommenttia, että mitä pidemmälle mennään samoilla säännöillä niin sitä pienempiä ovat saatavat parannukset ja heikommatkin tallit tulevat perässä muutaman vuoden viiveellä, jolloin väistämättä autojen väliset erot pienenee.
Ei pidä paikkaansa. Pienemmät tallit voivat kuroa eroa kiinni vain mikäli taloudelliset seikat tasataan, tämä on jo nähty historian aikana. Esimerkiksi kausina 1998–2008 säännöt olivat hyvin stabiilit; lähinnä siivekkeitä siirreltiin sinne, tänne kaarrenopeuksien hidastamiseksi. McLaren ja Ferrari dominoivat käytännössä kaksistaan ja siinä ohessa Williams–BMW ja Renault hämmensivät välillä soppaa.

Suurissa muutoksissa harvoin tulee brawnimaisia yllätyksiä. Vaihtoehto voi olla myös mersumainen dominointi seuraavaksi viideksi vuodeksi.
Ja yllätys oli se, että...? En tajua. Suurimman budjetin talli voitti kauden 2009 mestaruuden, pitikö tällä muka osoittaa jotakin? Toki kesken kauden sitä budjettia ei enää ollut, koska Honda lähti kävelemään jo ennen kauden alkua, mutta sen rahoilla oli suunniteltu tuolle kaudelle autoa lähes kahden vuoden ajan.

McLaren Mersun moottoreilla jäi reilusti Williamsin taakse. Isommalla budjetilla.
Tällaiset kommentit vain kertovat sitä, ettei asiaa ymmärretä tai haluta ymmärtää. Suuri budjetti ei tarkoita sitä, että asiat tehtäisiin automaattisesti oikein. Se vain tarkoittaa sitä, että jos sarjassa on viisi tallia suurilla budjeteilla ja viisi tallia pienillä budjeteilla niin yksikään näistä viidestä pikkutallista ei kykene nousemaan kaikkien suuren budjetin tallien ohitse. Williams ei voittanut ainoatakaan kilpailua. Se teki ihan kelvollisen auton joka oli kuitenkin kaukana erinomaisesta; ainakin jos ei haluta lähteä spekuloimaan sillä, olisiko joku muu kuljettaja suoriutunut Williamsin ratissa paremmin.

Minua ei ainakaan katsojana kiinnosta suuremmin, miten hyvä taistelu pienemmistä pistesijoista saadaan aikaan, jos voitot valuvat aina yhdelle tai kahdelle samalle tallille vuodesta toiseen. Talleille sillä on taloudellisesti hyvin paljon merkitystä, jos he voivat sijoittua edes yhden kerran aivan kuumimpaan kärkeen, mutta ei se vittuakaan liity siihen, millainen viihdearvo Formula 1 -sarjalla on televisio-ohjelmana. Kyllä niitä pieniä talleja tarvitaan vähintään haastamaan satunnaisista osakilpailuvoitoista. En toisaalta pidä sitäkään välttämättä hyvänä asiana, jos F1:stä tulee Indycarin kaltainen sirkus, missä pakkaa hämmennetään tarkoituksellisesti vain jotta saataisiin useita eri voittajia ja autoja koristavien sponsoreiden tarrat esille.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Oliko tällä foorumilla jo käsitelty Ferrarin suorituskyvyn romahdus Austinissa? Aika vahvaa vihjailua oli Verstappeneiden ja muiden kommenteissa, että Ferrari on huijannut bensasäännöissä kesätauosta lähtien,
ja nyt sääntöjä on tarkennettu.
Verstappen jakelee sellaisia kommentteja Ferrarista, että ei varmaan tartte sinne päin soitella niin kauan kun Mattio Binotto on tallipäällikkönä. :)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Verstappen jakelee sellaisia kommentteja Ferrarista, että ei varmaan tartte sinne päin soitella niin kauan kun Mattio Binotto on tallipäällikkönä. :)
Toisaalta Ferrarin kausi oli katastrofi odotuksiin nähden, ettei äijä varmaan montaa vuotta tuolla ole.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
https://www.autobild.de/artikel/formel-1-geruechte-um-renault-15972853.html

Renault on neuvotellut FIA:n ja Liberty Median kanssa sarjan jättämisestä jo tämän kauden jälkeen. Ricciardolle ja Oconille se tietäisi melko varmasti välivuotta. Mielenkiintoinen tilanne myös McLarenille, jos lopettaisivat samalla moottorien toimittamisen.
Tuo olisi erittäin ikävä päätös mikäli näin, mutta haluaako Renault ottaa myös Concorde-sopimuksen rikkomisesta ennenaikaisesti siihen kuuluvan melkoisen suuren sakkomaksun?

Tosin siinä vaiheessa mikäli ottaisi niin tuolloin Renaultin täytyy olla jo erittäin epätoivoisella tasolla ja vaikka vaikeuksia onkin ollut monen kohun takia viime vuosina puhumattakaan tästä vuodesta niin ei ihan viime ajan ongelmat välttämättä ihan niin pahoja ole nyt ehkä kuitenkaan.

Eri asia toki vuoden 2021 tai sen jälkeen kun säännöt muuttuvat ja mikäli ihan väen välttämättä halutaan lähteä niin ehkä kuitenkin vasta ensi vuonna lähdetään ja siihenkin nähden tilanteen pitäisi pahentua entistäkin merkittävämmin.

Tai ensi kauden mennä ihan radallakin nykyistäkin ja viime vuosien tasoon verrattuna todella, todella huonosti eli toisin sanoen olla aivan pohjalla tai melkein pohjassa kiinni mikäli oletuksena esimerkiksi Williams jatkaa pohjassa olemistaan ensi kaudellakin.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei pidä paikkaansa. Pienemmät tallit voivat kuroa eroa kiinni vain mikäli taloudelliset seikat tasataan, tämä on jo nähty historian aikana. Esimerkiksi kausina 1998–2008 säännöt olivat hyvin stabiilit; lähinnä siivekkeitä siirreltiin sinne, tänne kaarrenopeuksien hidastamiseksi. McLaren ja Ferrari dominoivat käytännössä kaksistaan ja siinä ohessa Williams–BMW ja Renault hämmensivät välillä soppaa.
En puhunut pienistä talleista vaan heikommista. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan, ettei kierrosajat eivät juurikaan enää parane käytetyillä säännöillä. Tasoittuuko silloin tasoerot vai eivät? Onhan tässä menty jo monta vuotta mersun komennossa, mutta niin vaan erot ovat pienentyneet ja ferkku on mennyt jo ohikin. Kymmenestä tallista kaikki ei voi olla kärjessä ja jotkut ovat aina viimeisiä, vaikka kuinka kauan menisi aikaa. Kuten itsekin sanoit, ketä se edes kiinnostaa? Olisi edes siellä kärjessä tiukkaa.

Ennen hybridiaikakautta mentiin myös pitkään samanlaisilla säännöillä ja silloin oli tasaväkisiä kisailua, kunhan redbull oli ajettu kiinni.


Ja yllätys oli se, että...? En tajua. Suurimman budjetin talli voitti kauden 2009 mestaruuden, pitikö tällä muka osoittaa jotakin? Toki kesken kauden sitä budjettia ei enää ollut, koska Honda lähti kävelemään jo ennen kauden alkua, mutta sen rahoilla oli suunniteltu tuolle kaudelle autoa lähes kahden vuoden ajan.


Tällaiset kommentit vain kertovat sitä, ettei asiaa ymmärretä tai haluta ymmärtää. Suuri budjetti ei tarkoita sitä, että asiat tehtäisiin automaattisesti oikein. Se vain tarkoittaa sitä, että jos sarjassa on viisi tallia suurilla budjeteilla ja viisi tallia pienillä budjeteilla niin yksikään näistä viidestä pikkutallista ei kykene nousemaan kaikkien suuren budjetin tallien ohitse. Williams ei voittanut ainoatakaan kilpailua. Se teki ihan kelvollisen auton joka oli kuitenkin kaukana erinomaisesta; ainakin jos ei haluta lähteä spekuloimaan sillä, olisiko joku muu kuljettaja suoriutunut Williamsin ratissa paremmin.

Minua ei ainakaan katsojana kiinnosta suuremmin, miten hyvä taistelu pienemmistä pistesijoista saadaan aikaan, jos voitot valuvat aina yhdelle tai kahdelle samalle tallille vuodesta toiseen. Talleille sillä on taloudellisesti hyvin paljon merkitystä, jos he voivat sijoittua edes yhden kerran aivan kuumimpaan kärkeen, mutta ei se vittuakaan liity siihen, millainen viihdearvo Formula 1 -sarjalla on televisio-ohjelmana. Kyllä niitä pieniä talleja tarvitaan vähintään haastamaan satunnaisista osakilpailuvoitoista. En toisaalta pidä sitäkään välttämättä hyvänä asiana, jos F1:stä tulee Indycarin kaltainen sirkus, missä pakkaa hämmennetään tarkoituksellisesti vain jotta saataisiin useita eri voittajia ja autoja koristavien sponsoreiden tarrat esille.
Yllätys ei ole se, ettet tajua. Yllätys oli se, että Hondan raunioilla voitettiin mestaruus. Onko heittää faktaa kehiin, että brawnilla olisi ollut suurin budjetti kaikista? Suurempi kuin ferkulla, Bullilla tai rellulla? Oliko Hondalla tiedossa säännöt kaksi vuotta aiemmin?

Syy miksi Williams ja force india pärjäsi joillakin radoilla hybridikauden alkupuolella johtui enemmän ylivoimaisesta moottorista kuin siitä, että heillä olisi ollut niin valtavan hyvä auto. Eihän se mikään susihuonokaan voinut olla, mutta he pärjäsivät enemmänkin moottorin voimalla niillä radoilla missä sitä pystyi hyödyntämään.

Tulevissa sääntömuutoksissa vastaavia kokonaisvaltaisia muutoksia ei tule kuin 2013-2014. Ehkä onneksi. Mersun tyylistä dominointia ei ehkä tulla näkemään. Todennäköisyys kuitenkin pienten tallien yllätysmestaruuksiin brawnin tyyliin on aika pieni, koska suurten tallien budjetilla on suurempi todennäköisyys onnistua. Toki edellytyksellä, että sitä rahaa osaa käyttää oikein.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5167
No se nyt on tunnettu fakta, että Honda kehitti autoaan koko kauden 2008 ja että aloitti luultavasti sen parissa jo kauden 2007 aikana, kun sen vuoden malli osoittautui niin surkeaksi pommiksi, ettei enää ollut järkeä yrittää kehittää kyseisen mallin pohjalta toimivaa konseptia seuraavaksi vuodeksi, joka jäisi viimeiseksi ennen uuden sääntöpaketin voimaantuloa. Vuosibudjetin koko – varsinkin Brawn GP:n, josta totesin ettei heillä ollut rahaa – on epäolennainen seikka, kun auton kehittämiseen on kokonaisuudessaan kaadettu massiivisesti enemmän rahaa kuin muissa talleissa.

Todennäköisyys kuitenkin pienten tallien yllätysmestaruuksiin brawnin tyyliin on aika pieni, koska suurten tallien budjetilla on suurempi todennäköisyys onnistua. Toki edellytyksellä, että sitä rahaa osaa käyttää oikein.
Oliko todellakin tarpeellista toistaa minulle sama asia, minkä itse kerroin sinulle juuri tuossa lainaamassasi viestissä?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5167
En puhunut pienistä talleista vaan heikommista. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan, ettei kierrosajat eivät juurikaan enää parane käytetyillä säännöillä. Tasoittuuko silloin tasoerot vai eivät?
Eivät tasoitu, sanoin tämän jo ensimmäisellä kerralla. Rehellisyyden nimissä F1-sarjassa ei ole koskaan ollut sellaista pitkää ajanjaksoa, jona säännöissä ei olisi tapahtunut suuria muutoksia, joten tällä asialla ei ole edes järkeä spekuloida. Jopa tuolloin 1998–2008 ensin sallittiin luistonesto ja sitten se taas kiellettiin. Nähtiin rengassodan päättyminen, uusi rengassota ja senkin päättyminen. Moottoreita viilattiin V10:stä V8:iin ja niille asetettiin myös melko vaativia kestävyysvaatimuksia. Itse asiassa vuosina 2006–2008 autot vain hidastuivat juuri kolmen suuren takapakin vuoksi: moottorien kokoa pienennettiin, luistonesto kiellettiin ja Bridgestonesta tuli ainoa rengasvalmistaja.

Onhan tässä menty jo monta vuotta mersun komennossa, mutta niin vaan erot ovat pienentyneet ja ferkku on mennyt jo ohikin.
Taas kerran tulee se olo, että asiaa ei vaan ymmärretä, kun lauotaan tällaisia kommentteja. Voimasuhteet vaihtuvat aina jossain kohti, muuttuivat säännöt tai eivät. Ferrari kuuluu niihin suuren budjetin talleihin, joiden pitäisikin pystyä joskus olemaan paras. Tässä tapauksessa tosin sääntöjen stabiloitumista on turha kehua, sillä moottorikehityksen jäädyttäminen FIA:n toimesta oli avainsyy siihen, miksi Mercedesin ylivoima on saanut jatkua näinkin pitkään. Kun tallit eivät voineet tehdä vapaata kehitystyötä sillä osa-alueella, missä Mercedes oli täysin murskaava, niin totta kai se olisi voittanut mestaruuksia mestaruuksien perään vaikka olisi käyttänyt samaa autoa kolmen ensimmäisen vuoden ajan.

Ennen hybridiaikakautta mentiin myös pitkään samanlaisilla säännöillä ja silloin oli tasaväkisiä kisailua, kunhan redbull oli ajettu kiinni.
*Kämmen kohtaa otsalohkon*

Sebastian Vettelhän teki kauden 2013 päätteeksi perättäisten osakilpailuvoittojen ennätyksen ja Red Bull voitti kaksoismestaruuden täysin suvereenilla esityksellä siitä huolimatta, että tallin kakkoskuljettaja oli henkisesti jo eläkkeellä. Red Bullia ei missään vaiheessa ajettu kiinni. Heillä vain oli suuria vaikeuksia renkaiden kanssa kaudella 2012 ja seuraavan kauden alkupuoliskolla. Tämän jälkeen Pirelli muutti renkaita sellaisiksi, että autoilla pystyi ajamaan täyttä vauhtia, ja Red Bull katosi maisemaan saman tien.

Mainitsemasi aikakausi kesti kaudet 2009–2013 ja Red Bullilla voidaan sanoa olleen paras auto koko sen ajan. Brawn GP sai muutaman kilpailun verran etumatkaa kauden 2009 alussa, kun Red Bulllin oli muiden suurten tallien kanssa muokattava autoaan tupladiffuusorin mahduttamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Red Bull ja Alpha Tauriksi muuttuva Toro Rosso jatkavat samoilla kuljettajilla. Linkki vie Autosportin sivuille, jossa uutinen aiheesta.

Saa nähdä aletaanko Albonilta vaatia Verstappenin tasaista haastamista vai riittääkö ns. kakkosviulun soittelu. Tähän mennessähän Albon on ajanut varsin hyvin, vaikkei vauhdillisesti Verstappenin tasolla ole ollut. Ei sitä tosin voi oikein vaatiakaan, kun kesken kauden tulee siirto ja vielä ensimmäisellä F1-kaudella.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös