F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
707
Vähän sekoilin seoksissa. Kyllä C1 varmaankin osoittautuu varsin kovaksi seokseksi ja on syystä jätetty hyvinkin pieneen rooliin.

Toisaalta australiassa C2 oli mielestäni parempi kuin kukaan osasi kuvitellakaan. Jos auton olisi sille optimoinut niin varmaan tulos olisi voinut olla varsin hyväkin.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Onko rengasvalinnat tehty ennen Australian kilpailua?

Epäilisin että on. Muuten veikkaisin että kaikilla talleilla olisi myös kovin seos kokeiltavaksi eli vähintään toisella kuljettajalla kaksi settiä kovaa rengasta. Renkaat osoittautuivat australiassa hyvinkin ongelmallisiksi, valinnanvaran maksimointi olisi mielestäni syy moiseen.
Rengasvalinnat tehdään muistaakseni 8 viikkoa ennen Euroopan kisoja, ja 14 viikkoa ennen ei-Euroopan kisoja
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4218
Todella hyvä ja järkeen käypä analyysi Ferrarin ongelmista Australiassa.

Ongelmana oli huono pito hitaissa mutkissa (Mersua heikompi), auto aliohjaa hitaissa mutkissa etusiipikonseptin takia. Tämä on pääteltävissä jo Barcelonan testien ja sektoriaikojen perusteella, viimeisessä sektorissa Mersu oli Ferraria 3 kymmenystä nopeampi joka sisältää oikeastaan vain hitaita mutkia.

Etusiipeä ei juurikaan voi lisätä koska se johtaisi yliojaamiseen ja ongelmiin nopeissa mutkissa. Dilemmasta johtuen menivät säädöissä suuntaan jossa perästä tehtiin heikko jottei aliohjautuminen enää vaivaisi (pitoa pois, jousitus pehmeämmäksi), tästä tuli iso lasku suuren takarenkaitten kulumisen muodossa ja vauhti laski paljon stintin lopussa kärkeen verrattuna. Enemmän siis kuin autojen todellinen absoluuttinen vauhtiero on. Lelercilla ei ongelmaa varsinaisesti ollut koska 2. stintillä käytössä oli kovin rengas.


https://www.reddit.com/r/formula1/comments/b5nlw9/amus_why_was_ferrari_so_weak_the_truth_about_the/



Meneekö etusiipi konsepti kokonaan uusiksi? Vauhtia ainakin nopeilla radoilla löytyy mutta niitä kisoja saadaan odotella loppukesään (Silvestone, Spa, Monza)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18373
Autosportin toimittajat spekuloivat mitkä voisivat olla kenties mahdollisia "uusia tiimejä" kaudella 2021. Siellä ottivat esille seuraavat: Audi Sport, Prema Powerteam, Andretti Autosport, SMP Racing, ja Aston Martin. Mutta tosiaan huhuja on ollut vuosikymmenet, esim Audi ollut esillä jo iät ja ajat.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Autosportin toimittajat spekuloivat mitkä voisivat olla kenties mahdollisia "uusia tiimejä" kaudella 2021. Siellä ottivat esille seuraavat: Audi Sport, Prema Powerteam, Andretti Autosport, SMP Racing, ja Aston Martin. Mutta tosiaan huhuja on ollut vuosikymmenet, esim Audi ollut esillä jo iät ja ajat.
Domenicalin mukaan oli vakavastikin projekti valmiina. Päästöhuijaus ja siitä tulleet kulungit tappoivat projektin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5187
Autosportin toimittajat spekuloivat mitkä voisivat olla kenties mahdollisia "uusia tiimejä" kaudella 2021. Siellä ottivat esille seuraavat: Audi Sport, Prema Powerteam, Andretti Autosport, SMP Racing, ja Aston Martin. Mutta tosiaan huhuja on ollut vuosikymmenet, esim Audi ollut esillä jo iät ja ajat.
Eiköhän Audi tekisi kuitenkin oman moottorinsa ja ainakin F1-pomot ovat julkisesti koko ajan puhuneet, ettei sarjaan ole tulossa uusia moottorivalmistajia ja että moottorisäännöt myös laaditaan sen tilanteen mukaan. Tunnusteluissa Audi oli jo Porschen valeasussa mukana mutta he vetäytyivät pois.
 

Meloni

Well-known member
Liittynyt
26.11.2018
Viestit
67
Kohta hyppää vielä Frank takaisin ohjaksiin ja pestaa Mansellin ja Prostin rattiin :doubtful: :D
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ei ei ja ei! :wall:

Tuo tiimi kaipaa jonkinlaista piristysruisketta eikä mitään nostalgiajuttuja. Joku tällä vuosituhannella elävä tallipäälliköksi (esim. Boullier), Claire Williams joksikin "non-executive owneriksi" tms. ja kaikki resurssit ensi kauden autoon.
Tuo Boullierin nosto on sinänsä ihan mielenkiintoinen, sillä kansainvälisesti hyvin arvostettu F1-toimittaja Joe Saward sanoi aikoinaan että Boullier on erittäin taitava manageri ja että hänen näkemyksensä mukaan McLarenilla hän ei saanut johtaa tallia ihan niin kuin olisi halunnut. McLarenin räpiköinti teki varmasti miehen maineelle hallaa, mutta voisi olla oiva valinta Williamsille. Motivaatiota varmasti ainakin löytyisi.
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
williams on syviss vesiss, mclaren alkaa nousta, mut kuinka noustaan tarpeeks ilman ison firman tukee, red buliin siipiä ei oo kaikilla...
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5187
Tuo tiimi kaipaa jonkinlaista piristysruisketta eikä mitään nostalgiajuttuja. Joku tällä vuosituhannella elävä tallipäälliköksi (esim. Boullier), Claire Williams joksikin "non-executive owneriksi" tms. ja kaikki resurssit ensi kauden autoon.
Eipä Williamsilla taida olla resursseja oikein mihinkään tällä hetkellä. Auton rakentamista piti lykätä, koska ei ollut rahaa maksaa toimittajille. Nyt autot pyörivät niillä osilla mitä niissä on sisällä, koska varaosiin ei ole rahaa. Tässä tilanteessa lienee turha puhua mistään kehitystyöstä, mitä nyt jollain tietokoneohjelmalla voidaan vähän klikkailla.

williams on syviss vesiss, mclaren alkaa nousta, mut kuinka noustaan tarpeeks ilman ison firman tukee, red buliin siipiä ei oo kaikilla...
McLarenin sekoilut on tähänkin asti maksanut taustalla häärivä, tallin suuromistajiin kuuluva öljysheikki. Jossain vaiheessahan usko loppunee häneltäkin mutta tuskin vielä tällä kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8422
Sijainti
Vantaa
Eipä Williamsilla taida olla resursseja oikein mihinkään tällä hetkellä. Auton rakentamista piti lykätä, koska ei ollut rahaa maksaa toimittajille. Nyt autot pyörivät niillä osilla mitä niissä on sisällä, koska varaosiin ei ole rahaa. Tässä tilanteessa lienee turha puhua mistään kehitystyöstä, mitä nyt jollain tietokoneohjelmalla voidaan vähän klikkailla.


McLarenin sekoilut on tähänkin asti maksanut taustalla häärivä, tallin suuromistajiin kuuluva öljysheikki. Jossain vaiheessahan usko loppunee häneltäkin mutta tuskin vielä tällä kaudella.
Veikkaa, että Williams ei sijoita tällä hetkellä rahojaan nykyisiin osiin. Niissähän on iso ongelma. Kaikki raha mennee uusien osien suunnitteluun.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Aamupäivän tuloksia Bahrainin tiistain testeistä. Mielenkiinnolla seuraan Mick Schumagherin edesottamuksia.

 
Ylös