F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3778

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Puhdasta huuhaata tuo silti on. Norris suli hyvin monessa kilpailussa juuri kisan aikana ja jäi Sainzin taakse, vaikka olisi aika-ajoissa ollutkin edellä. Näin hän myös suli jo F2-sarjassa plus että oli huono aika-ajaja.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Puhdasta huuhaata tuo silti on. Norris suli hyvin monessa kilpailussa juuri kisan aikana ja jäi Sainzin taakse, vaikka olisi aika-ajoissa ollutkin edellä.
Jossakin vaiheessa ainakin turva-autotuuri ja autotuuri oli Norrisilla Sainzia huonompaa. Sen lisäksi rengassääntö syrjii aika-sjon sijoilla 7-10 jonne Norris yleensä ajoi. Todellinen ero Sainzin ja Norrisin välillä on pistetilannetta pienempi, mutta enpä nyt tiedä onko nuo arvostelutkaan oikeassa, että tässä kaksi huippukuskia...
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3778
Ei noita äänestyksiä kannata niin vakavissaan ottaa. Eihän ne ole totuuksia kuin korkeintaan Hallikaiselle. :rolleyes:
Joo ei monia rankkauksia tarvitse tuijottaa, mutta onhan se tallipomojen sana jonkin näköinen laki, jotka kuskien työpaikat päättää. Ärsytti Verstappenin korkea sijoitus sinua sitten kuinka paljon tahansa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Joo ei monia rankkauksia tarvitse tuijottaa, mutta onhan se tallipomojen sana jonkin näköinen laki, jotka kuskien työpaikat päättää. Ärsytti Verstappenin korkea sijoitus sinua sitten kuinka paljon tahansa.
Tuskinpa se noissakaan puljussa on työntekijät yhden henkilön mielivallan takana.

Verstappenin sijoittuminen ei ärsytä lain.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
En ymmärrä Albonin hehkutusta kyllä. Ajoi melko tasaisesti Kvyatin kanssa Toro-Rossolla häviten hänelle jonkun verran pisteissä ja Red Bullilla jäi täysin tallikaverin jalkoihin. Toki suoriutui paremmin kuin Gasly, mutta ei nyt voi mitenkään kovaksi onnistujaksi rankata.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
En ymmärrä Albonin hehkutusta kyllä. Ajoi melko tasaisesti Kvyatin kanssa Toro-Rossolla häviten hänelle jonkun verran pisteissä ja Red Bullilla jäi täysin tallikaverin jalkoihin. Toki suoriutui paremmin kuin Gasly, mutta ei nyt voi mitenkään kovaksi onnistujaksi rankata.
Voi olla, että Red Bull vain natsas paremmin ajotyyliin kuin Gaslylla, mut onhan se fakta, että paremmin silti pärjäs. Se merkkaa. Gasly toki suoritui vaihdon jälkeen paremmin myöskin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Voi olla, että Red Bull vain natsas paremmin ajotyyliin kuin Gaslylla, mut onhan se fakta, että paremmin silti pärjäs. Se merkkaa. Gasly toki suoritui vaihdon jälkeen paremmin myöskin.
Eikös Gasly vihjannut että Marko sabotoi hänen uraansa Red Bullilla Maxin hyväksi?
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
mutta enpä nyt tiedä onko nuo arvostelutkaan oikeassa, että tässä kaksi huippukuskia...
Luultavasti kisa-arvosteluja vääristää se että näitä vertaillaan keskikastiin, jolloin ovat lähes aina onnistuja hyvän keskikastin auton vuoksi. Luulin, että näiden arvostelujen olisi tarkoitus poistaa auton vaikutusta tulokseen, mutta usein se tuntuu jonkin vivutuksen kautta korostavan sitä.

Toinen mitä en ymmärrä on miksei Vettel ole tasoissa Leclercin kanssa, kun vauhdillisesti ja tuloksellisesti olivat tasoissa, mitä nyt Leclercille lahjoitettiin yksi voitto, ja Vetteliltä riistettiin yksi voitto tuomaroinnilla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3778
Toinen mitä en ymmärrä on miksei Vettel ole tasoissa Leclercin kanssa, kun vauhdillisesti ja tuloksellisesti olivat tasoissa, mitä nyt Leclercille lahjoitettiin yksi voitto, ja Vetteliltä riistettiin yksi voitto tuomaroinnilla.
Ihan oikeinhan se meni, Vettelin sipuli ei kestänyt Kanadassa ja joutui vetämään mutkan suoraksi ajovirheen takia ja palasi takaisin radalle kuin rattijuoppo motarin liittymästä. Kun taas Leclerciltä tekninen vika vei varman voiton Bahrainissa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei mennyt kuin Hinwillissä.

Kimi Räikkösen edustama F1-talli Alfa Romeo on ajautunut vaikeuksien keskelle. Saksalaisen Motorsport-Magazinin mukaan Alfa Romeo reputti uuden kauden alla tehtävän törmäystestin. Seuraukset ovat varsin merkittävät.

F1:ssä törmäystestin reputtaminen ei ole mitenkään epänormaalia. Alfa Romeolle tapaus aiheuttaa kuitenkin suurta päävaivaa.

Motorsport-Magazinin mukaan Alfa Romeon auton runko romuttui totaalisesti kansainvälisen autoliiton FIA:n testissä. Tämä johti hylkäykseen.

Yleensä reputus johtaa siihen, että tallit joutuvat tekemään pieniä viilauksia. Nyt seuraus on se, että Alfa Romeon pitää rakentaa koko runko uudestaan, samalla muokaten sitä niin, että runko läpäisee uudet testit.

Lehden mukaan Alfa Romeon auton kehitystyöhön tulee nyt merkittävä, useiden viikkojen mittainen viivästys.

F1:ssä kauden ensimmäinen tapahtuma tulee vastaan helmikuussa, jolloin ajetaan talvitestit. Ensimmäinen kolmen päivän rupeama on ohjelmassa 19.-21.2. Toinen ajetaan 26.-28. helmikuuta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kimi-raikkosen-f1-tallista-kantautui-huolestuttavia-uutisia/7664726#gs.n35n7z
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Sauber-pomo vakuuttelee edelleen, että diili Alfa Romeon kanssa jatkuisi vielä hyvän tovin. Kesällä huhuttiin siitä, että Ferrari-/FIAT-johdon vaihduttua konsernin sisällä olisi ollut halukkuutta Alfan vetämiseksi F1-sarjasta pois. Ilmeisesti nämä huhut eivät sitten ole olleet niin tarkkoja.

https://www.autosport.com/f1/news/147713/vasseur-got-peter-sauber-to-bless-alfa-rebrand

"It's a long-term deal with Alfa Romeo and we can only build up something if you have the long-term or mid-term view."

"You can't build up something with a project of three months."

Vasseur's pledge that the Alfa tie-up is a long-term project counters rumours towards the end of the season that the partnership may end after a mixed season with an all-new driver line-up of 2007 world champion Kimi Raikkonen and rookie Antonio Giovinazzi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Williams laittaa organisaatiotaan lihoiksi käytännössä myymällä pois Advanced Engineering -osastonsa, joka on näperrellyt pienempien asiakastilausten parissa.

En osaa noita talouslukuja niin analysoida mutta löysin maininnan, että kuluvan vuoden alkupuoliskolla kyseinen haara tuotti vain pari miljoonaa puntaa ennen vähennyksiä ja ylimääräisiä kuluja eli ei välttämättä ollut edes kannattavaa liiketoimintaa. Talli on nyt selvästi puristamassa pois kaikki ylimääräiset rahareiät.

https://www.motorsport.com/f1/news/williams-advanced-engineering-sale-emk-capital/4616416/
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Vuosikymmen takana ja F1 on huonoimmassa tlassaan koskaan. 12 eri voittajaa 10 vuoden aikana. Vuosikymmen jona oli eniten kisoja mihinkään muuhun kymmenlukuun verrattuna. 1,2 voittajaa per kausi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Keskiarvo on kylläkin 5,0 voittajaa per kausi. Edellisellä vuosikymmenellä 5,2 eli pelkästään voittajien määrässä mitattuna muutos ei ole kovin dramaattinen. 1990-luvulla keskiarvo oli vain 4,9, mihin toki kisojen määrä vaikuttanee jonkin verran.

Nopeasti tarkistettuna uusia voittajia saatiin 1990-luvulla 10 kpl, 2000-luvulla 13 kpl ja 2010-luvulla 5 kpl.

Liitteenä nopeasti kyhätty taulukko kolmelta vuosikymmeneltä, asiavirheet mahdollisia. Ensimmäisessä sarakkeessa voittajien määrä kyseisellä kaudella ja toisessa sarakkeessa uusien voittajien tunnukset.

Näytä liitetiedosto 26684

(Herbert näköjään lipsahti vuoden 96 riville vaikka piti olla 95.)

Muodostin vielä nopeasti lukuarvot 1980-luvulle: 7, 10, 11, 8, 5, 7, 5, 5, 3, 6. Keskiarvo 6,7 voittajaa vuodessa. Uusia voittajia en lähtenyt jäljittämään mutta ei niitä aivan mahdottomasti ole; ehkäpä joku 15. "Hullut vuodet" päättyivät 80-luvun alkupuolella ja sen jälkeen F1 on ollut enemmän tai vähemmän kaavamaista. Jokaiselle vuosikymmenelle mahtuu vuosia, jotka olivat läpeensä tylsiä voittajien kirjossa mitattuna, mutta myös jokunen valonpilkahdus.

Omasta mielestäni 2010-luku tullaan muistamaan FIA:n ja presidentti Jean Todtin katastrofaalisesta päätöksenteosta. Mercedesin ylivoiman takana oli ensisijaisesti FIA:n päätös jäädyttää uusien hybridien kehitys heti alkuunsa, mikä salli Mercedesin säilyttää murskaavan moottoriylivoimansa ainakin kolmen ensimmäisen vuoden ajan. Se myös pudotti Renaultin pysyvästi pois moottorikilvasta ja hidasti Hondan kehitystä radikaalisti. Toinen täysi katastrofi oli Ecclestonen kulisseissa neuvottelemat "räätälöidyt concordet", joilla hän suhmuroi leijonanosan rahanjaosta isojen tallien taskuihin ja loi sillä aggressiivisen kastijaon, jossa kärkeen on mahtunut enintään kolme tallia loppujen laahatessa sekuntitolkulla niiden perässä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös