F1-Uutisia 2020

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Tätä menoo taitaa olla kohta 4-tallia myynnissä tai muuten omistussuhteiden muutoksissa.

Renu -> Venäläisille
Williams -> Latifin iskälle
Mese -> Wolfille ja Strollin iskälle
Racing point -> Wolffin ja Strollin iskän b-talli tai myyntiin, jos menee kaupaks..

Mielenkiintoinen kausi menossa pitkästä aikaa
Latifi laittoi rahansa (350m$) jo Mclareniin...
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3695
Mercedes oikoo aiempia huhuja vetäytymisestä ja tallikaupoista ja sanoo, että heillä on vakaa aikomus jatkaa F1-tallina sekä pitää Wolff johtoportaassa mukana. Autosportin mukaan on kuitenkin vielä epäselvää, millaisen roolin Wolff organisaatiossa haluaa.
Hyvä kuulla, mutta mielestäni edelleen on savua ja tulta, koska Hamiltonin jatkoa ei ole vahvistettu ja omistajuus ja johtajuuskuvioista spekuloidaan. Veikkaan kuljettajaspekulaationa, että johtoporras haluaa Vettelin, se saa Hamiltonin epävarmaksi, ja Alonsokin yrittää neuvotella tietään sisään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Hyvä kuulla, mutta mielestäni edelleen on savua ja tulta, koska Hamiltonin jatkoa ei ole vahvistettu ja omistajuus ja johtajuuskuvioista spekuloidaan.
No nyt haluat kuvitella asioita. Hamiltonin ensimmäinen jatkosopimuskin vahvistettiin vasta toukokuun lopulla – aikaa jota elämme nyt – ja toinen jatkosopimus heinäkuun lopulla. Mitä "savua" siinä on, että nyt on yksinkertaisesti liian aikaista tehdä kuljettajasopimuksia? Tässä poikkeustilassa Mercedes myös varmasti haluaa odottaa lisää ja selvittää, millaiset taloudelliset vaikutukset koronakriisillä on, koska se vaikuttaa Hamiltonin palkkaukseenkin. Aiemmin kai huhuttiin, että vuosipalkka saattaisi olla yli luokkaa 50–60 M$, mikä on moninkertainen korvaus jopa huippukuljettajallle.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9726
Sijainti
Helsinki
Tällä kaudella saatetaan kokeilla lauantain sprinttikisaa jälkimmäisessä tuplakisassa. Kilpailun lähdettäisiin pistetilanteen käännetyssä järjestyksessä ja voittaja lähtisi sunnuntain kilpailuun paalupaikalta. Kaikki muut tallit Mersua lukuunottamatta kannattivat ideaa. Näin kertoo Autosportin Adam Cooper.

https://the-race.com/formula-1/f1-aims-to-trial-reversed-grid-sprint-format-in-2020-openers/
https://www.autosport.com/f1/news/149706/mercedes-opposes-f1-plans-for-reversed-grid-trials
Kuin F2-kisat toisinpäin järjestettynä. GT World Challenge-kisoissa on jo vuosia ajettu systeemillä, jossa lauantain kilpailun voittaja lähtee paalupaikalta seuraavan päivän lähtöön.

Seuraako tästäkin jonkinlaista taktikointia?
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Tällä kaudella saatetaan kokeilla lauantain sprinttikisaa jälkimmäisessä tuplakisassa. Kilpailun lähdettäisiin pistetilanteen käännetyssä järjestyksessä ja voittaja lähtisi sunnuntain kilpailuun paalupaikalta. Kaikki muut tallit Mersua lukuunottamatta kannattivat ideaa. Näin kertoo Autosportin Adam Cooper.

https://the-race.com/formula-1/f1-aims-to-trial-reversed-grid-sprint-format-in-2020-openers/
https://www.autosport.com/f1/news/149706/mercedes-opposes-f1-plans-for-reversed-grid-trials
Kuin F2-kisat toisinpäin järjestettynä. GT World Challenge-kisoissa on jo vuosia ajettu systeemillä, jossa lauantain kilpailun voittaja lähtee paalupaikalta seuraavan päivän lähtöön.

Seuraako tästäkin jonkinlaista taktikointia?
Ideana kuulostaa vähän oudolta F1 sarjaan. Toki lisää show meininkiä tuo uudistus varmasti tuo.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Tällä kaudella saatetaan kokeilla lauantain sprinttikisaa jälkimmäisessä tuplakisassa. Kilpailun lähdettäisiin pistetilanteen käännetyssä järjestyksessä ja voittaja lähtisi sunnuntain kilpailuun paalupaikalta. Kaikki muut tallit Mersua lukuunottamatta kannattivat ideaa. Näin kertoo Autosportin Adam Cooper.
Eikä kerro. Jutussa lukee selvästi, että Mercedes vastustaa ehdotusta, mutta osa talleista ei ole vielä edes päättänyt kantaansa. Jutussahan lukee näin: "Autosport understands that while the majority of teams gave their assent to the plan on Friday, including Ferrari, Mercedes made its opposition clear, while other teams said they also needed more time to consider it."

Toto Wolff valitti mediassa vähän aikaa sitten sitä, että viimeiset puoli vuotta ovat olleet hänen uransa politisoituneimpia aikoja, ja nyt se on toki Mercedes ja Toto Wolff, jotka vastustavat tätä FIA:n ehdotusta... poliittisista syistä... No mutta joo, ei ole reilua syyttää pelkästään Mersua.

Enpä kyllä itsekään lämpiä jutussa esitellylle kaavalle. Jokin ihmeen puolen tunnin "aika-ajokisa", eli ajellaan 30 minuuttia turhaan rinkiä ja sen jälkeen startataan itse kilpailuun samoista asetelmista. Liikaa sähläystä vaikka tarkoitus onkin maksimoida tuottoisa TV-aika.

Itse haluaisin silti nähdä ennemmin niin, että käännetään gridi MM-pisteiden perusteella ja käytetään tuo 30 (tai 60) minuuttia vanhaan kunnon warmupiin, jonka aikana auton saa säätää kisakuntoon. Ja rengassäännöt pois eli joku saa kokeilla vetää kisan läpi yhdellä kovalla setillä ja toinen saa käyttää vaikka kolme settiä pelkkiä pehmeitä. Haen tällä sitä, että jos talleilta viedään kilpailuetua pois kääntämällä gridi nopeimpia vastaan, niin silloin heille pitäisi antaa jotain myös takaisin vapaamman taktiikan muodossa. Nimittäin käännetty gridi itsessään jo tarkoittaa sitä, etteivät kärkitallit voi vain laskea optimaalista taktiikkaa ennen kisaa ja mennä etukäteen laaditulla suunnitelmalla step-by-step. Hirveän paljon vaikuttaa se, jumittuuko kenen taakse, ja arkiset turva-autoskenaariotkin ovat paljon merkityksellisempiä. Rajoituksilla kampittaminen ainoastaan vähentää näyttävää kilvanajoa.

Omasta mielestäni nämä kokeilut pitäisi laatia niin, että niistä voisi ottaa hyödyllisiä ideoita tulevaisuutta varten ns. normaaleihin kisoihin. Turhanpäiväiset sirkustemput jonkin koronaviruksen vuoksi ovat typeriä ja alentavat sarjan arvoa.
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Tällä kaudella saatetaan kokeilla lauantain sprinttikisaa jälkimmäisessä tuplakisassa.
Toivon mukaan tällaisiin typeryyksiin ei lähdetä. Mersulle pisteet, perinteisen racing luonteen vaalimisesta. Tai ainakin selkeästä kieltävästä kannasta. En tosin usko, että muutkaan tallit tuolle lämpenevät...

Jos tällainen showmalli on nyky F1 visio. Niin samassa suhteessa kyllä vähenee allekirjoittaneen F1 -ruutuaika!

PS. Yleensäkkin mikähän noissa F1 säännöissä niin vaikeita. Olisivat antaneet 4 parhaan tallin ulkopuolelle jääneille luvan testata enenpi (ja ihan oikeilla F1 radoilla). No, ennen kuin joku kerkeää sanomaan, että isot olisivat olleet siellä tavalla taikka toisella mukana (esim. sateliittitallit). Niin mitäs sitten. Ainakin rahaa olisi pumpattu enempi häntäpään talleihin ja saatu näkyvyyttä. Puhumattakaan F1 infran hyödyntämisestä, nuorten kuskien testaamisesta, ja valtavasta medianäkyvyydestä.
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
912
Toivon mukaan tällaisiin typeryyksiin ei lähdetä. Mersulle pisteet, perinteisen racing luonteen vaalimisesta. Tai ainakin selkeästä kieltävästä kannasta. En tosin usko, että muutkaan tallit tuolle lämpenevät...

Jos tällainen showmalli on nyky F1 visio. Niin samassa suhteessa kyllä vähenee allekirjoittaneen F1 -ruutuaika!

PS. Yleensäkkin mikähän noissa F1 säännöissä niin vaikeita. Olisivat antaneet 4 parhaan tallin ulkopuolelle jääneille luvan testata enenpi (ja ihan oikeilla F1 radoilla). No, ennen kuin joku kerkeää sanomaan, että isot olisivat olleet siellä tavalla taikka toisella mukana (esim. sateliittitallit). Niin mitäs sitten. Ainakin rahaa olisi pumpattu enempi häntäpään talleihin ja saatu näkyvyyttä. Puhumattakaan F1 infran hyödyntämisestä, nuorten kuskien testaamisesta, ja valtavasta medianäkyvyydestä.
En itsekään lämpene erityisesti kilpailullisille handicapeille, mutta kieltämättä tuo testimäärän lisääminen häntäpään talleille voisi olla reilu ja toimiva ratkaisu. Kukaan ei saisi suoraa ilmaista etua, vaan tallien pitäisi tehdä parannustyö edelleen itse, mutta tuolla siihen saataisiin paremmat mahdollisuudet.

Ylipäätään tuntuu, että F1-sarja on ollut ihmeen tumput suorina sen suhteen, että kilpailu on viime vuodet ollut hyvin epätasaista. Jotain mainitun kaltaista kehitystä soisi tapahtuvan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Testiratojen kiertäminen on sellainen iso ja turha kuluerä, josta kaikki pienemmät tallit päin vastoin haluavat eroon. Se on liki yhtä kallista kuin osakilpailuun paikalle meneminen mutta kukaan ei maksa siitä pennin jeniä. "Isojen tallien" eli ennalta valittujen inhokkien sortaminen säännöissä on yhtä onnetonta näpertelyä kuin muutkin kikkailut. Sääntöjen pitäisi olla sellaiset, ettei niitä tarvitse heti olla muuttamassa, kun kolmen suuren kärjestä tuleekin kahden tai neljän suuren kärki...
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Testiratojen kiertäminen on sellainen iso ja turha kuluerä, josta kaikki pienemmät tallit päin vastoin haluavat eroon. Se on liki yhtä kallista kuin osakilpailuun paikalle meneminen mutta kukaan ei maksa siitä pennin jeniä. "Isojen tallien" eli ennalta valittujen inhokkien sortaminen säännöissä on yhtä onnetonta näpertelyä kuin muutkin kikkailut. Sääntöjen pitäisi olla sellaiset, ettei niitä tarvitse heti olla muuttamassa, kun kolmen suuren kärjestä tuleekin kahden tai neljän suuren kärki...
Voi hyvinkin olla "turha" kustannus, joka ei kiinnosta. Mutta silloinhan tuo voidaan jättää vapaasti säännöissä avoimeksi /harkittavaksi ns. seuraavan tason talleille. Vaikea sanoa, miten nuo kustannukset oikeasti menevät. Itse en oikein usko, että testi,- simulaatio,- virtuaaliympäristöt olisi ns. halpoja ratkaisuja. Mutta kuinka ne sopivat eri kokoluokan talleille onkin sitten toinen juttu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Ei tässä fokus ole pelkästään kulujen karsimisessa vaan myös siinä, että yritetään rajoittaa kehitystyötä sillä tavalla, ettei jokin talli saa suunnatonta hyötyä esimerkiksi maantieteellisestä sijainnistaan. Katsos kun sinne testiradalle pitää matkustaa ja kulut ovat sitä kalliimmat, mitä kauempana tallin tehdas sijaitsee. Eikä kulukatto automaattisesti ratkaise sitä ongelmaa, että toisilla talleilla on enemmän rahaa kuin toisilla. Kaikkien budjetti ei välttämättä veny kulukaton ylärajalle asti varsinkaan kun kuljettajien ja tallipäälliköiden palkat eivät de facto ole kulukaton piirissä.

Voin kuvitella, että tuo tiettyjen henkilöiden laskeminen pois budjettikatosta tulee ensi vuonna aiheuttamaaan päänvaivaa tälläkin foorumilla, kun folioiden kanssa mietitään, että miksi Mercedesin budjetti on 300 M€ vaikka sen piti olla käpättynä 145 miltsiin...
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ei tässä fokus ole pelkästään kulujen karsimisessa vaan myös siinä, että yritetään rajoittaa kehitystyötä sillä tavalla, ettei jokin talli saa suunnatonta hyötyä esimerkiksi maantieteellisestä sijainnistaan. Katsos kun sinne testiradalle pitää matkustaa ja kulut ovat sitä kalliimmat, mitä kauempana tallin tehdas sijaitsee. Eikä kulukatto automaattisesti ratkaise sitä ongelmaa, että toisilla talleilla on enemmän rahaa kuin toisilla. Kaikkien budjetti ei välttämättä veny kulukaton ylärajalle asti varsinkaan kun kuljettajien ja tallipäälliköiden palkat eivät de facto ole kulukaton piirissä.

Voin kuvitella, että tuo tiettyjen henkilöiden laskeminen pois budjettikatosta tulee ensi vuonna aiheuttamaaan päänvaivaa tälläkin foorumilla, kun folioiden kanssa mietitään, että miksi Mercedesin budjetti on 300 M€ vaikka sen piti olla käpättynä 145 miltsiin...
Niin no, kulukatto onkin sitten uusi tuleva sääntö kuluijen ja kehityksen ohjaamiseksi. Lähinnä tuossa spekuloin, että pienemmät tallit olisi voinut jäädä jo aiemin testirajoitusten / muiden vastaavien rajoitteiden ulkopuolelle. Siitä olisin aika varma. Että jos tietyillä talleilla olisi mahdollisuus käydä välillä testaamassa. Vaikkapa varmistamassa, simulaatioiden toimivuutta. Siellä kiertäs yksi jos toinenkin talli säännöllisen epäsäännöllisesti rataa.

Turhaapa tuosta vänkäämään, vähän molempi parempi juttu. Toisekseen enempi ja vähempi spekulointia olettamuksilla. Kukaan ei myöskään tiedä uusien sääntöjen vaikutuksia, jotka jäävät nähtäväksi.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Toivon mukaan tällaisiin typeryyksiin ei lähdetä. Mersulle pisteet, perinteisen racing luonteen vaalimisesta. Tai ainakin selkeästä kieltävästä kannasta. En tosin usko, että muutkaan tallit tuolle lämpenevät...

Jos tällainen showmalli on nyky F1 visio. Niin samassa suhteessa kyllä vähenee allekirjoittaneen F1 -ruutuaika!

PS. Yleensäkkin mikähän noissa F1 säännöissä niin vaikeita. Olisivat antaneet 4 parhaan tallin ulkopuolelle jääneille luvan testata enenpi (ja ihan oikeilla F1 radoilla). No, ennen kuin joku kerkeää sanomaan, että isot olisivat olleet siellä tavalla taikka toisella mukana (esim. sateliittitallit). Niin mitäs sitten. Ainakin rahaa olisi pumpattu enempi häntäpään talleihin ja saatu näkyvyyttä. Puhumattakaan F1 infran hyödyntämisestä, nuorten kuskien testaamisesta, ja valtavasta medianäkyvyydestä.
Samaa mieltä. Sprinti kisat kuluu pikku formuloihin eivätkä F1 luokkaan.
Muuten minä vuonna oli se aika ajo formaatti jossa ajettiin aika yksitellen?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Samaa mieltä. Sprinti kisat kuluu pikku formuloihin eivätkä F1 luokkaan.
Kaikki kisat tulisivat olemaan ihan normaalin pituisia. Sprinttejä ei ole missään ehdotettu. Ei se ole mahdollistakaan, koska kaikista kisoista halutaan jakaa täydet pisteet.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3695
Kaikki kisat tulisivat olemaan ihan normaalin pituisia. Sprinttejä ei ole missään ehdotettu. Ei se ole mahdollistakaan, koska kaikista kisoista halutaan jakaa täydet pisteet.
Sprinttikisa olisi puolen tunnin aika-ajokisa, johon lähdettäisiin käännetyssä pistejärjestyksessä. Kisa sekin on, vaikka palkintona olisi pisteiden sijaan vain lähtöruutuja. Mielestäni tuollainen voisi olla ihan piristävä muutos kilpa-ajon kannalta, ettei parhailla autoilla ajavat aina saisi automaattisesti parhaita lähtöruutuja pääkisaan. Ja tietenkin itse sprinttikisat käännetyllä järjestyksellä olisivat huippujännittäviä, aika-ajoon verrattavia spektaakkeleita. Itse olisin valmis lisäämään lajin viihdearvoja aitouden kustannuksella.
 
Ylös