F1-Uutisia 2020

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2539
Mielestäni tuollainen voisi olla ihan piristävä muutos kilpa-ajon kannalta, ettei parhailla autoilla ajavat aina saisi automaattisesti parhaita lähtöruutuja pääkisaan.
Tuo olisi hyvin teennäinen tapa varmistaa se, etteivät parhaat autot olisi koskaan kärkipaikoilla lähtöruudukossa. Äärimmäisen epäurheilullista. Mielestäni olisi sitten ihan sama tehdä niin, että ajetaan normaali kolmeosainen aika-ajo, mutta kielletään kärkitalleja osallistumasta Q3:een, jolloin paalulle saataisiin joku Force India.

Aika-ajokisa on tyhmä ajatus siksikin, että edes normaaleja kisoja ei nykypäivänä uskalleta viedä läpi huonoissa keliolosuhteissa jne. Tai ehkä se on tarkoituskin, että aika-ajon peruuntuessa saadaan kiva tekosyy laittaa kärkitallit gridin perälle, koska sääntö varmaan kuuluisi niin, että käännetty gridi pätee silloin kisaan. Lisäksi siinä on vaarana se, että pienten tallien kulut räjähtävät käsiin, jos "aika-ajossa" tulee kolareita ja autot menevät päreiksi.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
598
Mitä jos ajettaisiin aika-ajot ennen harjoituksia? Tällöin autoja ei olisi saatu säädettyä vielä täydellisiksi, jolloin eroja ratojen ja tiimien välillä syntyisi. Ajettaisiin ensin aika-ajot, sitten harjoitukset, sen jälkeen kisat.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
712
Mitä jos ajettaisiin aika-ajot ennen harjoituksia? Tällöin autoja ei olisi saatu säädettyä vielä täydellisiksi, jolloin eroja ratojen ja tiimien välillä syntyisi. Ajettaisiin ensin aika-ajot, sitten harjoitukset, sen jälkeen kisat.
Komppaan tätä(y) Mikä lieneee kronologisesti paras järjestys. Mutta muutosta tarvitaan. Varsinkin jos aletaan ajamaan 2 kisaa/viikonloppu.
 

Jabe__

New member
Liittynyt
2.6.2020
Viestit
1
Sijainti
Lappi
Ei taida uusi ehdotus toimia katuradoilla, ja muutenkin pitäisi palata pahimpaan ongelmaan eli ohittamisen vaikeuteen ja sitten vasta miettiä uusia sääntöjä kisojen läpi vientiin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2539
Mitä jos ajettaisiin aika-ajot ennen harjoituksia? Tällöin autoja ei olisi saatu säädettyä vielä täydellisiksi, jolloin eroja ratojen ja tiimien välillä syntyisi. Ajettaisiin ensin aika-ajot, sitten harjoitukset, sen jälkeen kisat.
Suuri osa harjoituksista kuitenkin on aika-ajoihin valmistautumista ja jos se kielletään, niin myös harjoitusten ajaminen muuttuu turhaksi ja se myös vähentää (ei niin arvokasta) TV-aikaa.

Jotain tuon tapaista on silti laadittu kauden 2022 sääntöpakettiin, ellei sitä sitten menty muuttamaan. Aiemmin on ajateltu niin, että parc ferme -sääntö astuisi voimaan jo ennen lauantain harjoituksia, eli autot kiertävät rataa mutta niiden säätöjä ei saa muuttaa. Omasta mielestäni hevonpaskaa mutta minkäs teet.


Ei taida uusi ehdotus toimia katuradoilla, ja muutenkin pitäisi palata pahimpaan ongelmaan eli ohittamisen vaikeuteen ja sitten vasta miettiä uusia sääntöjä kisojen läpi vientiin.
Omasta mielestäni malttia tarvittaisiin siksikin, että jos tekniset säännöt helpottavat ohittamista riittävästi, niin epäurheilullisiin purkkapaikkoihin ei tarvitse edes lähteä. Toisaalta tässä asiassa ei välttämättä riitä mikään muu kuin utopistinen maksimi...
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
684
Itse olen normaalin aika-ajon kannalla, mutta voitaisiinhan tuota sprinttiä kokeilla tällä kaudella niissä tuplakisoissa, jälkimmäisessä kisassa joita on kai se 2-3. Ihanteellinen formaatti mielestäni olisi lehdistötilaisuus perjantaiaamuna, yhdet 90 minuutin harjoitukset perjantaina. Aika-ajot lauantaina ja kisa sunnuntaina. Arvaamattomuus kasvaisi kun harjoituksia on vain yksi ja lisäksi katsojien olisi helpompi seurata koko viikonloppu ja mielenkiinto harjoitusta kohtaan myös kasvaisi.
Vaihtoehtoisesti 2 tunnin harjoitus perjantaina ja normaali "FP3" lauantaina, jos treenimäärää on pakko pitää korkealla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3226
Sijainti
Helsinki
Mitä jos ajettaisiin aika-ajot ennen harjoituksia? Tällöin autoja ei olisi saatu säädettyä vielä täydellisiksi, jolloin eroja ratojen ja tiimien välillä syntyisi. Ajettaisiin ensin aika-ajot, sitten harjoitukset, sen jälkeen kisat.
Ihan, kuin 90-luvun sunnuntai-aamuiset Warm-upit.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3226
Sijainti
Helsinki
Mitä, jos aika-ajo pidettäisiin kolmiosaisena, mutta Q3 ajettaisiin kuten 2003-2005 käytössä olleella yksi auto/radalla (Brittiselostajat viittasi tähän "shootout"-temillä)
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
3144
Harjoitukset voisi muutenkin dumpata suurimman osan pois. Lauantaiaamulle vain 60/90 minuutin pätkä. Helppo ratkaisu jolla saataisiin sarjan kuluja alaspäin, sekottaisi pakkaa hyvin ja kuskien ja muun henkilökunnan vapaa-aika lisääntyisi. Moni viime vuosien mielenkiintoisimmista kisoista on nähty, kun sade on pyyhkäissyt perjantain harjoitukset pois.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2539
Mitä, jos aika-ajo pidettäisiin kolmiosaisena, mutta Q3 ajettaisiin kuten 2003-2005 käytössä olleella yksi auto/radalla (Brittiselostajat viittasi tähän "shootout"-temillä)
Minkä ongelman tämä nyt sitten ratkaisee? Päin vastoinhan tämä huonontaa viihdearvoa, koska radalla on vain yksi auto kerrallaan ja se vähäinenkin jännitysmomentti jää oikeastaan pois. Ainakaan aika-ajon lopputulosta se ei muuttaisi, eli että nopeimmat ovat kärjessä ja hitaammat takana. Toisekseen tässä nyt on haettu jotain pakkaa sekoittavaa ratkaisua, jotta mahdolliset kakkoskisat eivät olisi ns. carboncopyja ensimmäisestä kisasta. Tältä kantilta voisin kannattaakin vaikka sitten gridin arpomista teelehdistä, mutta haluaisin itse ennemmin nähdä sellaisia kokeiluita, jotka voitaisiin ottaa käyttöön normaaleinakin vuosina.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2539
FIA näyttää kaikessa hiljaisuudessa unohtaneen ajatuksen karsintakisoista ja käännetystä gridistä. Christian Hornerin mukaan Mersu yksinään vastusti ehdotusta.

 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
253
Nyt on FIA hyvä mahdollisuus kokeilla uusia sääntöjä ja variaatioita tupla kisoissa. Nähtäisiin miten ne käytännössä toimisivat.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3226
Sijainti
Helsinki
Minkä ongelman tämä nyt sitten ratkaisee? Päin vastoinhan tämä huonontaa viihdearvoa, koska radalla on vain yksi auto kerrallaan ja se vähäinenkin jännitysmomentti jää oikeastaan pois. Ainakaan aika-ajon lopputulosta se ei muuttaisi, eli että nopeimmat ovat kärjessä ja hitaammat takan
Eli jatkossakin on kahden kerroksen väkeä. Tuskin kukaan haluaisi Nascarin kaltaisia gimmickejä, kuten "competition caution", kilpailun jako kolmeen erään ja päätöskisan voitolla mestariksi.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
679
Minkä ongelman tämä nyt sitten ratkaisee? Päin vastoinhan tämä huonontaa viihdearvoa, koska radalla on vain yksi auto kerrallaan ja se vähäinenkin jännitysmomentti jää oikeastaan pois. Ainakaan aika-ajon lopputulosta se ei muuttaisi, eli että nopeimmat ovat kärjessä ja hitaammat takana. Toisekseen tässä nyt on haettu jotain pakkaa sekoittavaa ratkaisua, jotta mahdolliset kakkoskisat eivät olisi ns. carboncopyja ensimmäisestä kisasta. Tältä kantilta voisin kannattaakin vaikka sitten gridin arpomista teelehdistä, mutta haluaisin itse ennemmin nähdä sellaisia kokeiluita, jotka voitaisiin ottaa käyttöön normaaleinakin vuosina.
Nyt Q3 ratkeaa käytännössä kahden parin minuutin mittaisen jakson aikana, jolloin koko kymmenikkö on radalla. Näin ollen ratkaisuhetkillä voidaan näyttää kunnolla vain yhden kuskin kierros. Yksittäin ajettaessa tätä ongelmaa ei olisi, ja virheetkin olisivat ratkaisevampia kun olisi vain yksi yritys. Mutta onhan tuossa tietysti ongelmansakin.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
253
Nyt Q3 ratkeaa käytännössä kahden parin minuutin mittaisen jakson aikana, jolloin koko kymmenikkö on radalla. Näin ollen ratkaisuhetkillä voidaan näyttää kunnolla vain yhden kuskin kierros. Yksittäin ajettaessa tätä ongelmaa ei olisi, ja virheetkin olisivat ratkaisevampia kun olisi vain yksi yritys. Mutta onhan tuossa tietysti ongelmansakin.
Puolensa olisi tuossakin variaatiossa aika ajo maliksi kyllä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2539
F1-pomo Chasen mukaan uuden kauden käynnistyttyä edes kuljettajan sairastuminen tai tallin vetäytyminen ei jatkossa johda kilpailun perumiseen. En vastusta.

 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3385
F1-pomo Chasen mukaan uuden kauden käynnistyttyä edes kuljettajan sairastuminen tai tallin vetäytyminen ei jatkossa johda kilpailun perumiseen. En vastusta.

Eihän siinä mitään, tämän takia talleilla on varakuljettajat sairastapauksia varten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13146
Eihän siinä mitään, tämän takia talleilla on varakuljettajat sairastapauksia varten.
Mikäli niitä vain kaikkiaan saa ajattaa.

Ja ellei tietenkin vain kaikki menisi varsin kalkkiviivoilla pannukakuksi kuten kävi Melbournen kisaviikonloppuna.

Toisaalta nyt varmaan kenties yritetään ajaa kisoja ennen mahdollista koronan toista tulemista syksyn tullen rajumpana.
 
Ylös