F1-Uutisia 2020

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
"Ehkä me etsimme jonkun vielä radikaalimman ratkaisun nyt, kun se on virallisesti sallittu, Horner sivaltaa" MTV3/F1

RedBullilla Newey kaltainen nero... saapas nähdä mitä sieltä tulee. Vaikkapa ohjauskulmilla ajokorkeuden muutos suorille, yms. Saattavat saada aikamoisen edun?
Jotenkin jäänyt mielikuva Redbullin laskelmoiduista viestinnästä. Joten kukahan tämän pelin voittaja loppupeleissä onkaan? :unsure:
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5269
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ferrarin-f1-auto-vaihtui-paskakasaan-mika-salo-teki-kaikkensa-mutta-sai-yllattaen-katkeran-viestin/7861566#gs.9p4k4m
"Ei oikeastaan todellista F1-kokemusta. Olin käytännössä ainoa F1:stä siellä."

"– Olin melko tuohtunut kun palasin, eikä mitään ollut tehty."

"– Aina tiimit syyttävät kuskeja ensin, kun auto on paska."

"– Se ei ollut mukavaa, koska valmistauduimme kauteen 2003. Auto oli silloin paljon parempi, koska se oli minun kehittämän"
Melkoinen minä minä minä tuo Salo. En ookkaa ennen kuullut että huono auto menee aina kuskien piikkiin...
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Onpas katkera vuodatus Salolta. Muistelen itse lukeneeni joskus kauan sitten, että Salo sai potkut Toyotalta, koska hän haukkui autoa liikaa. Se ei sopinut japanilaisille varsinkaan kun projekti oli vasta aluillaan. Tulosten valossa en näe, että seuraavan kauden Toyota oli hirveästi parempi. Osin tuollaista muistikuvaa värittänee se, että kaudella 2003 alettiin jakaa pisteitä top 8:lle, kun edellisellä kaudella pisteitä sai vain top 6.

Jos kaudella 2002 olisi myös jaettu pisteitä kahdeksalle parhaalle, niin Toyota olisi kerännyt peräti 8 pts (vs. 16 kaudella 2003). Vastaavasti jos kaudella 2003 olisi edelleen jaettu pisteitä vain top 6:lle, niin Toyotan saalis olisi jäänyt säälittävään neljään pisteeseen (vs. 2 kaudella 2002). Ehkä auton suurin vika olikin kaudella 2003 Salon kaltaisen rattimiehen puute...
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
"Ehkä me etsimme jonkun vielä radikaalimman ratkaisun nyt, kun se on virallisesti sallittu, Horner sivaltaa" MTV3/F1

RedBullilla Newey kaltainen nero... saapas nähdä mitä sieltä tulee. Vaikkapa ohjauskulmilla ajokorkeuden muutos suorille, yms. Saattavat saada aikamoisen edun?
Jotenkin jäänyt mielikuva Redbullin laskelmoiduista viestinnästä. Joten kukahan tämän pelin voittaja loppupeleissä onkaan? :unsure:
Kilpailun kannalta olisi hyvä jos RedBull onnistuisi suunnitelmissaan. Mercedes on etumatkalla muihin nähden ainakin vielä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Onpas katkera vuodatus Salolta. Muistelen itse lukeneeni joskus kauan sitten, että Salo sai potkut Toyotalta, koska hän haukkui autoa liikaa. Se ei sopinut japanilaisille varsinkaan kun projekti oli vasta aluillaan. Tulosten valossa en näe, että seuraavan kauden Toyota oli hirveästi parempi. Osin tuollaista muistikuvaa värittänee se, että kaudella 2003 alettiin jakaa pisteitä top 8:lle, kun edellisellä kaudella pisteitä sai vain top 6.

Jos kaudella 2002 olisi myös jaettu pisteitä kahdeksalle parhaalle, niin Toyota olisi kerännyt peräti 8 pts (vs. 16 kaudella 2003). Vastaavasti jos kaudella 2003 olisi edelleen jaettu pisteitä vain top 6:lle, niin Toyotan saalis olisi jäänyt säälittävään neljään pisteeseen (vs. 2 kaudella 2002). Ehkä auton suurin vika olikin kaudella 2003 Salon kaltaisen rattimiehen puute...
Molemmat kuskit vaihtuivat ja olen aina ajatellut vaihdot juuri niin, että Panis korvasi Salon ja da Matta McNishin. Ensinmainitussa ei niin suurta tasonvaihtelua ollut, mutta jälkimmäisessä mentiin kyllä parempaan suuntaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
McNishin vaihtumisessa ei ollut mitään ihmeellistä, sillä hän oli jo silloisten standardien mukaan ns. liian vanha olemaan keltanokka formuloissa tehdessään debyyttinsä 32-vuotiaana. Toyotan japanilaiseen kulttuuriin kuului antaa hänelle yhden vuoden kilpapesti kiitokseksi aiemmasta testipanoksesta. Näinhän Toyota menetteli myös WRC:ssä ajattaessaan Hännistä yhden kauden verran paluunsa jälkeen. Sen sijaan Salon kanssa jatkaminen oli eittämättä ajatuksensa kunnes mies kiroili itsensä ulos.

Panis sai BAR:lla ajaessaan aika pahasti Villeneuvelta pataan, että enpä olisi niin varma, ettei hän ollut *downgrade* Mika Salosta.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Onpas katkera vuodatus Salolta. Muistelen itse lukeneeni joskus kauan sitten, että Salo sai potkut Toyotalta, koska hän haukkui autoa liikaa. Se ei sopinut japanilaisille varsinkaan kun projekti oli vasta aluillaan. Tulosten valossa en näe, että seuraavan kauden Toyota oli hirveästi parempi. Osin tuollaista muistikuvaa värittänee se, että kaudella 2003 alettiin jakaa pisteitä top 8:lle, kun edellisellä kaudella pisteitä sai vain top 6.

Jos kaudella 2002 olisi myös jaettu pisteitä kahdeksalle parhaalle, niin Toyota olisi kerännyt peräti 8 pts (vs. 16 kaudella 2003). Vastaavasti jos kaudella 2003 olisi edelleen jaettu pisteitä vain top 6:lle, niin Toyotan saalis olisi jäänyt säälittävään neljään pisteeseen (vs. 2 kaudella 2002). Ehkä auton suurin vika olikin kaudella 2003 Salon kaltaisen rattimiehen puute...
Salon kirjan lukeneena voi kyllä sanoa, että luuli ja luulee edelleen itsestään vähän liikoja. Kaikki huonot suoritukset on pistänyt auton piikkiin, ja esim. vertailussa Häkkisen kanssa ei tainnut kirjassaan kertaakaan antaa yhtään kredittiä Häkälle. Aina vaan sitä samaa, Häkkisellä oli parempi auto. Tuossakin Beyond the Grid -podcastissa sanoi parisen viikkoa sitten että olisi voittanut Irvinen 'heittämällä' täyden kauden aikana.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Eddie Irvinen Ferrari-uraan liittyy sellainen knoppi, että mies oli niin alisteinen Schumacherille, ettei saanut edes valita omaan autoonsa säätöjä mielensä mukaan. Tämä muuttui vasta kaudeksi 1999, jolloin Irvine neuvotteli itselleen suotuisammat ehdot, ja Schumacherin pöläytys myöhemmin kauden aikana toki vieläkin helpotti oloja.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Eddie Irvinen Ferrari-uraan liittyy sellainen knoppi, että mies oli niin alisteinen Schumacherille, ettei saanut edes valita omaan autoonsa säätöjä mielensä mukaan. Tämä muuttui vasta kaudeksi 1999, jolloin Irvine neuvotteli itselleen suotuisammat ehdot, ja Schumacherin pöläytys myöhemmin kauden aikana toki vieläkin helpotti oloja.
En kyllä tuota väitettä usko noista auton säädöistä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
En kyllä vähättelisi Salon ajotaitoja. Enkä kyllä JJ:nkään. Esim Kovalaista huimasti lahjakkaampia molemmat.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Salon kirjan lukeneena voi kyllä sanoa, että luuli ja luulee edelleen itsestään vähän liikoja. Kaikki huonot suoritukset on pistänyt auton piikkiin, ja esim. vertailussa Häkkisen kanssa ei tainnut kirjassaan kertaakaan antaa yhtään kredittiä Häkälle. Aina vaan sitä samaa, Häkkisellä oli parempi auto. Tuossakin Beyond the Grid -podcastissa sanoi parisen viikkoa sitten että olisi voittanut Irvinen 'heittämällä' täyden kauden aikana.
Joo, sama pisti silmään rivienvälistä. Ei oikein Häkkälle antanut Kredittiä kirjassaan.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
En kyllä vähättelisi Salon ajotaitoja. Enkä kyllä JJ:nkään. Esim Kovalaista huimasti lahjakkaampia molemmat.
Joo, Kyllä Salo aikanaan Ferrarilla näytti että on vähintään voittoihin pystyvä kuski jos auto on riittävän hyvä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Montakohan GP-kisaa pitää saada ajettua, jotta mailmanmestaruudet voidaan jakaa tälle vuodelle?
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Esim Kovalaista huimasti lahjakkaampia molemmat.
Perustuen mihin? Varmaan makukysymys ketä JJ:stä, Salosta ja Heikistä pitää lahjakkaimpina. Kukaan noista ei ole huono kuski, jos ei loistavakaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5731
Mugello on ihan hyvää vaihtelua GP-kalenteriin. Talleillekin vähän haastetta, kun ei ole liiaksi hinkattu siellä.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Perustuen mihin? Varmaan makukysymys ketä JJ:stä, Salosta ja Heikistä pitää lahjakkaimpina. Kukaan noista ei ole huono kuski, jos ei loistavakaan.
Vaikea kysymys kyllä tämä. Kovalaisella oli voittaja-auto allaan koko kauden ja 2009 ehkäpä puoli kautta auto jolla pystyi ajamaan podiumille. Tuloksena yksi voitto ja yhteensä kolme palkintopallisijoitusta. Ei kauhean mairitteleva saldo, kun tallikaveri vei mestaruuden. Salo puolestaan ajoi 6 kilpailua voittaja-autolla, joista ilmeisesti yhdessä kisassa (oliko unkari) Salon omien puheiden mukaan hänen vauhtiaan rajoitettiin, mene ja tiedä. Belgiassa taidettiin pilata Salon kisa, kun miestä käskettiin hidastelemaan. Hockessa oli voittovauhdissa ja varmaan voiton olisi pokannutkin ilman tallimääräystä, joka totta kai vallitsevassa tilanteesssa annettiin. Monzassa ajoi podiumille. Muista kisoista en tiedä. JJ:llä homma meni Benettonilla pieleen testionnettomuuden takia ja ei tainnut ikinä palata täysissä voimissaan auton rattiin ja mahdollisuus suli pois, kuten formuloissa on tapana kun tulosta ei tule.

Omana mielipiteenäni kyseisistä kuljettajista sanoisin, että JJ on vähän katsomaton kortti formuloiden suhteen, mahdollisuus oli mutta testionnettomuus vei parhaimman terän miehestä. Menestymättömin kyllä tilastojen valossa näistä herroista. Salon nostan itse Kovalaisen edelle, juurikin tuon Ferrari stintin ansiosta. Se, että miksei Salo päässyt tuon kauden -99 jälkeen huipputalleihin on itselleeni kysymysmerkki. Kovalaisella taas oli kyllä auto, jolla parempaa tulosta olisi pitänyt tehdä. Sai mahdollisuuden ja ei saanut itsestään tarpeeksi irti.
 

Shangrila

Re:member
Liittynyt
25.10.2018
Viestit
43
Sijainti
Far Away
Montakohan GP-kisaa pitää saada ajettua, jotta mailmanmestaruudet voidaan jakaa tälle vuodelle?
Kahdeksan kisaa kolmessa eri maanosassa.

"The minimum number of races needed for a season is eight, as set out under Article 5.4 of the sporting regulations."
"Article 2.4.3.b.i states that in order to qualify as a world championship, the calendar "must include Competitions taking place on at least three continents during the same season."

Lähde: How many races does Formula 1 need to declare a season?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Mikä lie tarkoitus tuolla säännöllä, että kolmessa eri maanosassa pitää ajaa? Vai onko vaan joku muinainen sääntö jota ei ole jaksettu poistaa.
 
Ylös