F1-Uutisia 2020

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2533
TV-Grafiikoihin parannuksia.
No millä tavoin nämä nyt ovat mielestäsi parannuksia? Mitä lisäarvoa näistä täysin tekaistuista numeroista saa? Ei helvetti mitä jonneilua. Onneksi lajin sääntökirja on FIA:n hallussa, muuten nämä amerikkalaiset pellet tekisivät koko lajista pelkkää sirkustemppujen kimaraa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3385
Mihinkähän hävisi toissavuonna ollut "sektorien pilkkominen" aika-ajossa? Se oli mielestäni hyvä uudistus katsojilla välitettävään grafiikkaan ja tietoon. Mutta eipä näkynyt enää viimekaudella...
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3224
Sijainti
Helsinki
No millä tavoin nämä nyt ovat mielestäsi parannuksia? Mitä lisäarvoa näistä täysin tekaistuista numeroista saa? Ei helvetti mitä jonneilua. Onneksi lajin sääntökirja on FIA:n hallussa, muuten nämä amerikkalaiset pellet tekisivät koko lajista pelkkää sirkustemppujen kimaraa.
Vaikea sitä on tässä vaiheessa sanoa. Ehkä näiden grafiikoiden tarkoituksena on näyttää katsokille yksityiskohtaisenpaa tietoa auton käyttäyttymisestä. Amazon web service tekee reaaliaikaista grafiikkaa myös futiksessa.

Ehkä sä haluat takaisin 90-luvun perusgrafiikat isoilla sijoituspalkeilla.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
684
Mihinkähän hävisi toissavuonna ollut "sektorien pilkkominen" aika-ajossa? Se oli mielestäni hyvä uudistus katsojilla välitettävään grafiikkaan ja tietoon. Mutta eipä näkynyt enää viimekaudella...
Meinaatko sitä jossa näki reaaliajassa, miten kierros eteni? Omasta mielestäni hyvä että poistui. Vei kaiken jännityksen aika-ajosta kun näki jo esim. Ennen maaliviivaa, että onko parannusta tulossa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
3143
Vaikea sitä on tässä vaiheessa sanoa. Ehkä näiden grafiikoiden tarkoituksena on näyttää katsokille yksityiskohtaisenpaa tietoa auton käyttäyttymisestä. Amazon web service tekee reaaliaikaista grafiikkaa myös futiksessa.

Ehkä sä haluat takaisin 90-luvun perusgrafiikat isoilla sijoituspalkeilla.
Mun mielestä viime vuosina on menty jo sen rajan yli, mitä on tarpeellista näyttää. Esimerkiksi rengaskulumagrafiikka ja se "striking distance" tms. on aivan turhaa. Puhumattakaan siitä, että nuo rengaskulumat oli aina päin persettä.

Aivan kaikkea ei tarvitse tv-grafiikkoihin tunkea.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2533
Selostajat ovat sitä varten, että he kertovat, milloin jollain on selviä ongelmia ajettavuuden kanssa, auto yliohjaa tai siipi on pudonnut matkalle. TV-grafiikoihin näiden asioiden syöttäminen on idioottimaista ja halventaa katsojia. Luulen että tässä halutaan tehdä yksittäisistä tiktok-klipeistä "jännittäviä" ja "dynaamisia", jotta pikkujonnet innostuisivat formuloista. Mutta minkä vuoksi innostuisivat, kun formulaa näkee vain maksukanavilta eikä sellaiseen ole monella varaa?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3224
Sijainti
Helsinki
Selostajat ovat sitä varten, että he kertovat, milloin jollain on selviä ongelmia ajettavuuden kanssa, auto yliohjaa tai siipi on pudonnut matkalle. TV-grafiikoihin näiden asioiden syöttäminen on idioottimaista ja halventaa katsojia. Luulen että tässä halutaan tehdä yksittäisistä tiktok-klipeistä "jännittäviä" ja "dynaamisia", jotta pikkujonnet innostuisivat formuloista. Mutta minkä vuoksi innostuisivat, kun formulaa näkee vain maksukanavilta eikä sellaiseen ole monella varaa?
Liiallinen tietografiikka itseänikin ärsyttää, sen tärkeämmän näkee jo ruudusta. Kiinnostaako edes pikkujonnea tai jonnaa formulat, jos sen vastikkeena on ipadit ja e-urheilu? Perheenisäkin voi maksukanavien vastapalveluksi katsoa suttuista striimiä.

Ainakin Croft ja Brundle osaavat kertoa kisasta enemmän, kuin Niki ja kumppanit. Niki ei välttämättä saa selvää tiimiradiosta, kun Ossi tai Vilander kääntävät sen hänelle kehnosti.

Tv-gafiikoiden historiaa. Tässäkin otetaan kantaa infotulvaan.

 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
684
Selostajat ovat sitä varten, että he kertovat, milloin jollain on selviä ongelmia ajettavuuden kanssa, auto yliohjaa tai siipi on pudonnut matkalle. TV-grafiikoihin näiden asioiden syöttäminen on idioottimaista ja halventaa katsojia. Luulen että tässä halutaan tehdä yksittäisistä tiktok-klipeistä "jännittäviä" ja "dynaamisia", jotta pikkujonnet innostuisivat formuloista. Mutta minkä vuoksi innostuisivat, kun formulaa näkee vain maksukanavilta eikä sellaiseen ole monella varaa?
Tämä "ei ole varaa" käsite on kyllä juttu mitä en ymmärrä. Jos vähääkään Formulat kiinnostaa niin kyllä ei iso summa ole sijoittaa kanavapakettiin. Itse joskus opiskelijana ja työttömänäkin ollessa ei ollut mitään vaikeuksia maksaa Formuloista.
Mitä uusin graafikkoihin tulee niin ovat melkein aina perseestä. 2014-2019 grafiikat ovat täydellisiä eikä siihen tarvitse änkeä mitään diffuusorin telemetriaa mutkissa.
 

Cmoney

Well-known member
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13269
Meinaatko sitä jossa näki reaaliajassa, miten kierros eteni? Omasta mielestäni hyvä että poistui. Vei kaiken jännityksen aika-ajosta kun näki jo esim. Ennen maaliviivaa, että onko parannusta tulossa.
Samaa mieltä. Samoin ne "Battle forecast - within striking distance in 6 laps" pölöt arviot senhetkisistä kierrosajoista laskettuna saisivat jäädä pois. Useinkin kuskeilla varaa tarvittaessa muuttaa vauhtia.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
247

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
598
Tämä "ei ole varaa" käsite on kyllä juttu mitä en ymmärrä. Jos vähääkään Formulat kiinnostaa niin kyllä ei iso summa ole sijoittaa kanavapakettiin. Itse joskus opiskelijana ja työttömänäkin ollessa ei ollut mitään vaikeuksia maksaa Formuloista.
Ehkä oleellisempi kysymys kuin varallisuus maksaa formuloista on se, että miten kiinnostus herätetään jos nähdäkseen formulaa pitää maksaa? Siihen youtubekanava on kyllä varsin hyvä lääke,vaikka tulikin noin 15 vuotta myöhässä. Toinen fiksu veto on Netflix -sarja, joka tuo lajia laajemmin näkyville.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
247
Ehkä oleellisempi kysymys kuin varallisuus maksaa formuloista on se, että miten kiinnostus herätetään jos nähdäkseen formulaa pitää maksaa? Siihen youtubekanava on kyllä varsin hyvä lääke,vaikka tulikin noin 15 vuotta myöhässä. Toinen fiksu veto on Netflix -sarja, joka tuo lajia laajemmin näkyville.
Joo, en tiedä alkaisinko seurata Formuloita nyky päivänä? Juurikin tuon maksu jutun takia ja sen että ”yllätyksiä” ei nykyään enää tule niin paljoa kuin joskus aiempina vuosina. Sama on tietysti esimerkiksi jääkiekon kanssa joka on maksukortin takana.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
88
Red Bullin DAS-protestin taustalla uumoillaan olleen saada selvyys järjestelmän laillisuudesta, peilaten sitä, että heillä olisi itsellään se valmiina käyttöönottoa varten.

Onko mahdollista, että Red Bull teki protestin, koska heillä heillä on (DAS-)systeemi jo valmiina, mutta he eivät halua ottaa sitä käyttöön ennen kuin tuomaristo kertoo sen olevan laillinen, F1-toimittaja Sean Kelly kirjoitti.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
247
Red Bullin DAS-protestin taustalla uumoillaan olleen saada selvyys järjestelmän laillisuudesta, peilaten sitä, että heillä olisi itsellään se valmiina käyttöönottoa varten.


Voi olla DAS jo Red Bullin toimesta kopioitu. Tasoittaisi ainakin hieman kilpailua jos näin olisi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2533
Ei se ollut mikään huhu, hemmetti. Opetelkaa nyt lukemaan. Toimittaja heitti ilmoille täysin perustelemattoman ajatuksen siitä, että Red Bullilla voisi olla vastaava järjestelmä jo tehtaalla valmiina.

Näin ei tietenkään ole. Horner sanoi monta kertaa, että Red Bullin protestin taustalla on se syy, että heidän mielestään järjestelmä sallii parc fermé -sääntöjen kiertämisen. DAS on liian monimutkainen järjestelmä ja se tullaan kieltämään ensi kaudeksi, joten Red Bullilla ei ole insentiiviä kehitellä moista. Sen sijaan he voivat hakea muita samanlaista porsaanreikää hyödyntäviä tapoja auton säätöjen muuttamiseen aika-ajon ja kisan välillä.
 
Ylös