F1-Uutisia 2020

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2810
Se on sellainen urheilullinen periaate, että maailmanmestaruuden ratkaisemiseksi pitää kilpailla kaikkialla "maailmassa". Minä en kyllä ymmärrä, mitä väliä kisapaikkojen sijainnilla on, kun kuljettajat kuitenkin tulevat käytännössä kaikki Euroopasta.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
1989
Eiköhän tuo maanosasääntö ole kumottavissa, kun vaan muuten tulee riittävästi kisoja. Rallissa on sama outo sääntö, kun taas FIA:n MM-sarjoista muissa sitä ei ole. Kartingin MM ratkaistaan kerrasta poikki, että se niistä urheilullisista periaatteista. :rolleyes:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2810
Renault'n protesti Racing Pointin autoa vastaan koskee jarrujen jäähdytyskanavia ilmeisesti siitä syystä, että niiden kopiointi viime kaudella olisi ollut sallittua mutta ei ole enää tänä vuonna, koska ne on sittemmin lisätty "listed parts" -listalle, jolla olevat komponentit jokaisen tallin on suunniteltava täysin itsenäisesti. Renault siis käytännössä yrittää jallittaa Racing Pointin autot hylkyyn, ei sitä kiinnosta ollenkaan se, että onko auto oikeasti laiton kopio Mercedesistä. (FIA tutki jo autoa yleisesti ja totesi, että Racing Point todellakin on kopioinut ulkoiset aspektit valokuvien pohjalta eikä ole käyttänyt Mercedesin CAD-dataa.)

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3778
Sijainti
Helsinki
IL viittaa Corriere della Sellan lähteeseen, jonka mukaan Ferrarin kehitysosaston johtaja Antonello Coletta siirtyisi Binotton paikalle.

Binotto myönsi tallipääliköiden tiedotustilaisuudessa, että FIA:n tekemät muutokset polttoainevirtaukseen ja pandemian vuoksi suljetut tehtaat pudottivat tallin kehityksestä.
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4051
Sijainti
Kokkola
Sitähän sopii kanssa tietysti miettiä, kiinnostaisiko Rellua hevon ... mitkään RP:n jarruputket tms, ellei RP olisi tehnyt Rellujen hylkyyn johtanutta protestia Japanissa. Eli ihan selvä kostohan tässä on omasta mielestä. Sitä tässä mietin, että miksi kiinnostus on juuri tuonne puolelle, koska vielä enemmän aerodynamiikassa on ilmiselvä yhdennäköisyys ainakin keulan osalta?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2810
Säännöt on sääntöjä ja niitä pitää noudattaa. Sinällään protestin jättöä on vaikea kritisoida. Ei FIA tule ketään hylkäämään muiden tallien toiveesta vaan kyllä siellä pitää olla selkeä sääntörikkomus taustalla. Käytännössähän tässä Renault uskoo tai toivoo, että kun jarrukanavat on lisätty rajoitettujen osien listalle vasta täksi kaudeksi, niin Racing Pointilla olisi voinut käydä huolimattomuudesta seurannut vahinko ja heillä olisi siitä syystä laittomia osia autossa. Mutta Racing Point toi ilmeisesti samanmalliset jarrukanavat Unkarin GP:henkin eli se uskoo itse täysin siihen, ettei niitä tulla toteamaan kopioiksi.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4051
Sijainti
Kokkola
Säännöt on sääntöjä ja niitä pitää noudattaa. Sinällään protestin jättöä on vaikea kritisoida. Ei FIA tule ketään hylkäämään muiden tallien toiveesta vaan kyllä siellä pitää olla selkeä sääntörikkomus taustalla. Käytännössähän tässä Renault uskoo tai toivoo, että kun jarrukanavat on lisätty rajoitettujen osien listalle vasta täksi kaudeksi, niin Racing Pointilla olisi voinut käydä huolimattomuudesta seurannut vahinko ja heillä olisi siitä syystä laittomia osia autossa. Mutta Racing Point toi ilmeisesti samanmalliset jarrukanavat Unkarin GP:henkin eli se uskoo itse täysin siihen, ettei niitä tulla toteamaan kopioiksi.
Varmasti näin, ja kyllähän minä tiedän sääntöjen merkityksen. Mitä tulee omaan spekulointiini edellisessä viestissä, niin mielenkiintoinen sattuma tässä vain on. Edelleen toistan ihmettelyni, että miksei keulan muotoon ole kiinnitetty mitään huomiota, siinä on vielä selvempi yhdennäköisyys. Vai saako keulan muodon kopioida? Kuten Stewartkin 1999 jäljitellessään McLarenin keulaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2810
Ei sillä ole mitään helvetin väliä, minkä muotoisia osat ovat. Säännöissä kielletään (tiettyjen) osien ostaminen muilta talleilta, ei niiden kopiointia omin avuin. Sellaistahan ei ole edes mahdollista kieltää.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4051
Sijainti
Kokkola
No anteeksi kun kysyin :sneaky: Asialliseen kysymykseen voi vastata asiallisestikin ilman voimasanoja.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
400
miksi kiinnostus on juuri tuonne puolelle, koska vielä enemmän aerodynamiikassa on ilmiselvä yhdennäköisyys ainakin keulan osalta?
Joku taisi jo aiemmin tuodakin ilmi syyn tuohon. Eli on tarkoituksella valittu osa, jota ei noin vaan voi yksi yhteen kopioida laillisin menetelmin. Joku keula tai muu näkyvä osa/alue on vielä helpohkosti kopioitavissa kuvien perusteella. Jos nuo jarrukanavat paljastuu identtisiksi, niin se on selvä merkki että siellä on ollut dataa käytössä.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4051
Sijainti
Kokkola
No, tokihan se niin on, että jos siellä on tuollainen identtisyys, niin varmasti Mersukin joutuu siitä kuultavaksi. Edelleen vähän sen kosto-spekulaationi kannalla, mutta mikäli protesti menee läpi, niin silloinhan se on ihan aiheesta tehty kuten aina muulloinkin.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
500
No, tokihan se niin on, että jos siellä on tuollainen identtisyys, niin varmasti Mersukin joutuu siitä kuultavaksi. Edelleen vähän sen kosto-spekulaationi kannalla, mutta mikäli protesti menee läpi, niin silloinhan se on ihan aiheesta tehty kuten aina muulloinkin.
Vähän epäilyttää että pelkkien kuvien perusteella olisi saatu kopioitua noin toimiva konsepti ja nopea auto?
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
523
Vähän epäilyttää että pelkkien kuvien perusteella olisi saatu kopioitua noin toimiva konsepti ja nopea auto?
Siihen on myös ostettu kai kaikki sääntöjen sallimat komponentitkin. Mitä lie säännöt sanovat esimerkiksi tuulitunneli- tai muun datan jakamisesta, koska niistä saataisiin merkittävää hyötyä tälläisessä ”käänteisessä suunnittelussa”...
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
472
Liero-Stroll yrittää saada pojalleen nopeaa autoa keinoja kaihtamatta ja ties millaisilla voitelurahoilla. Ei tämä ole kyllä Mersullekaan mitään hyvää pr:ää.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
500
Liero-Stroll yrittää saada pojalleen nopeaa autoa keinoja kaihtamatta ja ties millaisilla voitelurahoilla. Ei tämä ole kyllä Mersullekaan mitään hyvää pr:ää.
Ei oikein jos sääntöjä on rikottu? Mutta näitä yhteistyö kuvioita tallien välillä ollut ennenkin. Ja ainahan näistä ollut puolesta ja vastaan mielipiteitä.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
728
Liero-Stroll yrittää saada pojalleen nopeaa autoa keinoja kaihtamatta ja ties millaisilla voitelurahoilla. Ei tämä ole kyllä Mersullekaan mitään hyvää pr:ää.
Tuskimpa, kyllä Stroll on siellä tekemässä (isoa) businesta. Ja samalla tarjoaa pojalleen hyvä paikan. Tekisin itse kyllä saman, jos siihen olis mahdollisuuus :D Hyvinhän poika on ajanut vaikka ei mikään huippulahjakuus taida olla. Lance saattaapi olla melkoinen tekijä F1:ssä ajouran jälkeen?

Enempi olen kyllä huolissani Toton ja Strollin yhteenliittoutumasta. Totolla taitaa olla äänivaltaa / omistusta kolmesta tallista. Mikä on muuten Toton rooli (teknologia siirto) Wiliamsin noususta. Ja nähdäänkö Wiliams jopa Ferrarin edellä loppukaudesta.

Ja kaiken lisäksi uutta Concordea sorvataan tulevaisuuteen. Onhan se toisaalta älytyöntä, jos käytetään satojamiljoonia huipputuotteeseen, jonka elinkari on niin lyhyt. Uskon, että Toto ja Stroll ajaa tähän muutoksen, tavalla taikka toisella. Siinä ei paljon F1 kuttuuriperintö äkinät auta. Päivän kysymys sitten lienee, kuka saa tulevaisuudessa voittaa...

Saapas nähdä! Rellu lähtenyt mielenkiintoiselle protestointilinjalle. Enkä usko, että tuolla mallillla tulevat voittamaan mitään. Toisekseen, olisi aika amatöörimäistä, jos kopioitia ei olisi tehty nyky säännöt huomoiden. Rellulla ei tosin taida olla vaihtoehtoja, kun jokin "syyllinen" pitää löytää omalle menestymättömyydelle.
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4051
Sijainti
Kokkola
Edelliseen: Siihen liittyykin se salaliittoteoriani siitä, että Rellun protesti oli pelkkä kosto viime vuodesta, siitä huolimatta että on ehkä jopa aiheellinenkin, kuten se RP:n protesti viime vuonna. Rellulla kun se oma menneisyys näissä on kaikkea muuta kuin puhdas, vaikka kyse ei ollutkaan "väärien osien" kopiseeraamisesta kilpailijalta.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
252
Varmasti näin, ja kyllähän minä tiedän sääntöjen merkityksen. Mitä tulee omaan spekulointiini edellisessä viestissä, niin mielenkiintoinen sattuma tässä vain on. Edelleen toistan ihmettelyni, että miksei keulan muotoon ole kiinnitetty mitään huomiota, siinä on vielä selvempi yhdennäköisyys. Vai saako keulan muodon kopioida? Kuten Stewartkin 1999 jäljitellessään McLarenin keulaa.
Saa muotoja kopioida. On erikseen listattu, mitkä pitää olla omaa suunnittelua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2810
Ei se ole kopiointia sen enempää kuin että päätyy samaan lopputulokseen puhtaasti tuulitunnelin ja CAD-softan perusteella. Jos numerot sanovat, että sen näköinen design on aerodynaamisesti paras, niin pitäisikö tallin tyytyä paskaan ratkaisuun vain sen takia, että joku toinen talli käyttää jo enemmän tai vähemmän samanlaista osaa?
 
Ylös