F1-Uutisia 2020

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3676
Itse pidän käännetyn lähtöjärjestyksen ajatuksesta sikäli, että se laittaa kaikki tekemään sen minkä Kimi teki kaudella 2005. Systeemi on kaikille sama ja asetelman parhaiten käsittelevä voittaa. Nopeasti sieltä hitaammat tulee alas, ja ohittamistaito ratkaisee paljon varsinaisen kilpailun lähtöruudukkoa. Muuttujia on paljon.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Samat hitaammat autothan Red Bullien ja Ferrareidenkin pitäisi ohittaa. Sitä paitsi tuollaisen sanominen ääneen tarkoittaa sitä, että Mersu-pomo pelkää rehellistä kilpa-ajoa. Näin kauas on pleikkarisukupolvi eksynyt oikeasta kilpailemisesta.
Vai että rehellistä kilpa-ajoa, mielestäni kyllä aika keinotekoista, liilkaa muuttujia ja epävarmuustekijöitä.

Eikös yrityksen eli tässä tapauksessa tallin tehtävä ole tehdä mahdollisimman hyvää tulosta, eikä lähteä mihinkään ihmeellisyyksiin mukaan.

Yhtälailla rallissa yritettiin aikoinaan laittaa mm-johtaja auraamaan reittiä, mutta onneksi luovuttiin epäreiluuden vuoksi.

Mitähän seuraavaksi? yritettäänkö luoda rehellistä kilpa-ajoa kastelemalla rataa keinotekoisesti, sitäkin kun joskus muinoin ehdoteltiin.
Tai menestyspainot, pelkkää kilpa-ajon dna:n vastaista, keinotekoista kakkaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Eivät keinotekoinen ja rehellinen kilpa-ajo ole toisiaan poissulkevia asioita. Rehellistä siinä on se, ettei keltään oteta vauhtia pois esimerkiksi menestyspainojen kautta tai juurikin tuolla mainitsemallasi WRC:n kikalla, että nopeimmat autot laitetaan auraamaan tietä hitaampien edeltä. Käännettyä gridiä oli tarkoitus käyttää vain tuplakisoissa eli ehkä 2, 3 tai 4 kertaa koko kauden aikana, toivottavasti. Käännettyä gridiä on toki erittäin helppoa väärinkäyttää. Jos joku kärkiautoista on sijoittumassa pisteiden ulkopuolelle sijalle 11 tai 12, niin soralle pyöräyttämällä saa tulokseksi DNF:n ja pääsisi starttaamaan paalulta muiden haastajien ollessa jonon hännillä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kun mikään ei ole koskaan hyvä...

Ironista tässä on se, että usein toivotaan kisoihin lisää muuttujia ja epävarmuustekijöitä, koska kisat ovat liian ennalta arvattavia. Nyt kun niitä muuttujia ja epävarmuustekijöitä tarjotaan, niin ei se olekaan hyvä asia.

Sj:llä on kyllä mielestäni hyvä pointti tuossa, että toto pelkää kilvanajoa. Helppoahan se on ajattaa ylivoimaista autoa paalulta voittoon, noin kärjistetysti ilmaistuna. Käännettyy systeemiin pitäisi laittaa mukaan se todellinen epävarmuustekijä eli vasta aika-ajon jälkeen suoritetaan virallinen lantin heitto kummallako systeemillä sillä kertaa mennään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Samat hitaammat autothan Red Bullien ja Ferrareidenkin pitäisi ohittaa. Sitä paitsi tuollaisen sanominen ääneen tarkoittaa sitä, että Mersu-pomo pelkää rehellistä kilpa-ajoa. Näin kauas on pleikkarisukupolvi eksynyt oikeasta kilpailemisesta.
Kaikkea muuta kuin rehellistä pujotella sieltä Red Bullien ohella mm. "pikku-Red Bulleista" eli AlphaTaureista ohi. Rehellistä kilpailua vain ansaita hyvät paikat olemalla hyvä. Muu kolaririskin kasvattaminen sattumaa tai likaista peliä.
Uloslipeämisistä soisin maksettavan mutta enää ei niin paljoa ole muuta kuin asvalttikenttää. Se olisi urheilullista epävarmuustekijää, että tulos kärsii jollei radalla pysy.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2851
Käännetyssä lähtöjärjestyksessä on varmaan isoin ongelma juuri nuo asiakastallit, joiden takia homma ei olisi kovinkaan tasapuolista. Ja muutenkin noilla tasoeroilla homma menisi ehkä aika kikkailuksi; siellä olisi hitaammilla talleillakin tarkkaan laskettu kenen kanssa kannattaa alkaa sijoituksista vääntämään ja kenet vaan päästää suosiolla ohi optimoidakseen oman tuloksensa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Sitä paitsi tuollaisen sanominen ääneen tarkoittaa sitä, että Mersu-pomo pelkää rehellistä kilpa-ajoa. Näin kauas on pleikkarisukupolvi eksynyt oikeasta kilpailemisesta.
Tässä nyt kyllä Mersu puolustaa lajin perinteitä ja pleikkarisukupolvi yrittää tehdä kesäteatteria. SJ:n ja muun pleikkarisukupolven onneksi muutaman vuoden kuluttua kaikki autot muistuttaa vielä enemmän toisiaan ja F1-luokan ominaispiirteitä on vaikea erottaa F2:sta tai Indycareista.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Siinä ei ole mitään pleikkarointia minun osaltani, että Wolff on nyt kahden todistajan mukaan sanonut neuvottelutilanteessa olevansa muutosta vastaan, koska hänen tallinsa on paras eikä hän siksi hyväksy sitä, että ehdotus potentiaalisesti vaikeuttaa mestaruuksien voittamista. Brawn tähdensi vielä sitä, että Woflfin oma julkinen lausunto asiasta oli hänen mielestään pelkkää harhautusta. Wolffin syyt vastustaa muutosta eivät ole urheilullisia vaan poliittisia, ja hän pelkää rehellistä kilvanajoa.

Toto was quite frank in the meeting. "We're in what we think is the best competitive position, we're chasing a seventh world championship, why would I give up that opportunity I have? Because this proposal will put me in a far more difficult position." -- I think all the stuff that came out afterwards was just fog.
https://www.autosport.com/f1/news/149798/brawn-moots-reverse-grid-replacement-idea
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Siinä ei ole mitään pleikkarointia minun osaltani, että Wolff on nyt kahden todistajan mukaan sanonut neuvottelutilanteessa olevansa muutosta vastaan, koska hänen tallinsa on paras eikä hän siksi hyväksy sitä, että ehdotus potentiaalisesti vaikeuttaa mestaruuksien voittamista. Brawn tähdensi vielä sitä, että Woflfin oma julkinen lausunto asiasta oli hänen mielestään pelkkää harhautusta. Wolffin syyt vastustaa muutosta eivät ole urheilullisia vaan poliittisia, ja hän pelkää rehellistä kilvanajoa.



https://www.autosport.com/f1/news/149798/brawn-moots-reverse-grid-replacement-idea
Juurikin asiallista toimintaa tiimipäälliköltä.
Omista vahvuuksista pitää osata ja myös uskaltaa pitää kiinni, vaikka toiseen suuntaan tuliskin pyllistys

Show lajit on erikseen.
Mario Kart 8 säännöt sopii näköjään hyvin muille tiimeille, ei kuitenkaan ammattilaisille.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
No sitten varmaan on turha vinistä F1-sarjan alennustilasta ja kaatumista talleista, mikäli saavutetuista eduista kiinni pitäminen on ainoa ammattitaidon kriteeri...

Mercedes F1:n paras talli vain siitä syystä, että FIA ensin epäreilusti kielsi muita valmistajia kehittämästä moottoreitaan, ja toisekseen siksi että FOM maksaa sille tiskin alta "menestysbonuksia", joilla ei ole mitään tekemistä menestyksen kanssa.

Mutta näillä asioillahan ei tietenkään ole mitään väliä, eikä Mercedesin tarvitse osoittaa solidaarisuutta vastineeksi muilta talleilta varastamistaan rahoista.

Vitun idiootit.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
On sitten muutosehdotus tms mikä hyvänsä, on yksinomaan puute ja vahingollista että yksi voi kaataa ehdotuksia. Joko niin että enemmistö tai sitten niin että sarjan johto sanelee ja tallit suostuvat tai itkevät ja suostuvat.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
On sitten muutosehdotus tms mikä hyvänsä, on yksinomaan puute ja vahingollista että yksi voi kaataa ehdotuksia. Joko niin että enemmistö tai sitten niin että sarjan johto sanelee ja tallit suostuvat tai itkevät ja suostuvat.
Joo, joissain sääntö uudistuksissa tuo systeemi toimisi paremmin kuin tämä nykyinen.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kun mikään ei ole koskaan hyvä...

Ironista tässä on se, että usein toivotaan kisoihin lisää muuttujia ja epävarmuustekijöitä, koska kisat ovat liian ennalta arvattavia. Nyt kun niitä muuttujia ja epävarmuustekijöitä tarjotaan, niin ei se olekaan hyvä asia.
Tehdään autoista haastavampia ajaa, vähennetään downforcea ja löysätään polttoainerajoitusta. Välitankkaukset takaisin, saa tankata, jos haluaa.
Otetaan koko rengaspaletti käyttöön, saa käyttää niin montaa seosta kun haluaa.
Hiekkaa ja nurmikkoa turva-alueille.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Siinä ei ole mitään pleikkarointia minun osaltani, että Wolff on nyt kahden todistajan mukaan sanonut neuvottelutilanteessa olevansa muutosta vastaan, koska hänen tallinsa on paras eikä hän siksi hyväksy sitä, että ehdotus potentiaalisesti vaikeuttaa mestaruuksien voittamista. Brawn tähdensi vielä sitä, että Woflfin oma julkinen lausunto asiasta oli hänen mielestään pelkkää harhautusta. Wolffin syyt vastustaa muutosta eivät ole urheilullisia vaan poliittisia, ja hän pelkää rehellistä kilvanajoa.

https://www.autosport.com/f1/news/149798/brawn-moots-reverse-grid-replacement-idea
Mikä tuossa meni väärin?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tehdään autoista haastavampia ajaa, vähennetään downforcea ja löysätään polttoainerajoitusta. Välitankkaukset takaisin, saa tankata, jos haluaa.
Otetaan koko rengaspaletti käyttöön, saa käyttää niin montaa seosta kun haluaa.
Hiekkaa ja nurmikkoa turva-alueille.
Niin? Miten tämä muuttaa tilannetta suuntaan tai toiseen? Edelleen kaikki valitsevat sen taktiikan minkä tietokoneet ovat laskeneet nopeimmaksi. Edelleen siellä kärjessä on muutama nopea talli ja muut seuraa perässä, jonossa. Parhaiten asiansa hoitanut talli dominoi ja kansa on tyytyväinen, kun paras(?) voitti.
 

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
Niin? Miten tämä muuttaa tilannetta suuntaan tai toiseen? Edelleen kaikki valitsevat sen taktiikan minkä tietokoneet ovat laskeneet nopeimmaksi. Edelleen siellä kärjessä on muutama nopea talli ja muut seuraa perässä, jonossa. Parhaiten asiansa hoitanut talli dominoi ja kansa on tyytyväinen, kun paras(?) voitti.
Mekaanista pitoa autoihin renkaita leventämällä ja aeropaskaa karsimalla, ja vain hyviä ohitusratoja kalenteriin (Monaco säilyköön). Noilla saisi kunnon shown eikä mitään keinotekoista kikkailua tarvittaisi, inflaation se kärsii kuitenkin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Silti Mersu tai Ferrari pääsisivät muilta karkuun. Kärki- ja häntäpään tallit kuuluvat myös lajin perinteisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mekaanista pitoa autoihin renkaita leventämällä ja aeropaskaa karsimalla, ja vain hyviä ohitusratoja kalenteriin (Monaco säilyköön). Noilla saisi kunnon shown eikä mitään keinotekoista kikkailua tarvittaisi, inflaation se kärsii kuitenkin.
Mekaanisen pidon lisääminen aeron kustannuksella saattaisi ehkä mahdollisesti tuoda lisää ohituksia, jos eri tallien autot ovat riittävän tasaväkisiä.

Ratojen rajaaminen muutamaan hyvän ohituspaikan tarjoavaan ei ole mahdollista. Raha puhuu liikaa. Silti täytyy kysyä, että nytkö se show onkin tärkeää ja vielä kikkailemalla muutamalla radalla? Ihan yhtä utopistista kuin lähtöruudukkoarvontagiggailukin.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Tehdään autoista haastavampia ajaa, vähennetään downforcea ja löysätään polttoainerajoitusta. Välitankkaukset takaisin, saa tankata, jos haluaa.
Otetaan koko rengaspaletti käyttöön, saa käyttää niin montaa seosta kun haluaa.
Hiekkaa ja nurmikkoa turva-alueille.
Hiekkaa ja nurmikkoa turva-alueille olisi kilpailullisesti hyvä juttu. Ei tarvitsisi rata viivoja ja niiden ylittämistä vatvoa ja seurata niin paljon kuin joillain nyky radoilla on pakko.
 
Ylös