F1-Uutisia 2020

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kyllähän kuljettajat hyvin nopeasti oppisivat varomaan hiekalle ajamista ja riskien otto vähenisi huomattavasti. Olisiko lopputulos hyvä vai huono, ei voi näkemättä tietää. Eihän hiekkaesteiden kulta-aikanakaan siellä jatkuvasti joku jumissa ollut.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2497
Kyllähän hiekkaesteet tekee sen, että virheet maksaa reilusti enemmän. Mutta toisaalta iso ongelma on myös siinä, että autoja ei kisassa ajeta lähimainkaan limitillä kuin hetkittäin, jolloin niitä virheitäkään ei tietysti tule niin paljoa. Eri juttu, jos pitäisi painaa täysiä alusta loppuun niin kuin joskus menneisyydessä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Vapaat rengasvalinnat tarkoittaisi sitä että muutaman kisan jälkeen kaikilla on identtiset renkaat ja Pirelli (tai kuka ikinä) tuo mestoille ihan turhaan satoja renkaita hävitettäväksi. Ei kovin kestävää kehitystä. Välitankkaukset tarkoittaisivat sitä että autot olisivat koko ajan lähellä ideaalia mikä ainakin teoriassa tekee niistä helpommmin ajettavia, jolloin virheiden määrä laskee. Se, että onko todellisuus tätä, en uskalla arvata. Mekaanisen pidon lisääminen aerodynamiikan kustannuksella saa minun kannatatukseni, silloin myös lähellä ajaminen ja sitä kautta ohittaminen helpottuu.

Asfaltoidut turva-alueet ovat tulleet jäädäkseen, niistä ei päästä eroon. Minä toivoisin sen sijaan raa'alla kädellä rangaistuksia rata-alueiden ylittämisestä. Jos ylität reunaviivat, saat aikarangaistuksen, ihan sama miksi ylitys tapahtuu. Se voitaisiin toteuttaa nykytekniikalla helposti siten, että kuskin tulee seuraavan kierroksen aikana ajaa X sekuntia hitaampaa. X lasketaan jollain kaavalla sen mukaan missä kohden rataa ylitys tapahtuu. Tällä tavoin ulosajo mikä hidastaa etenemistä luonnollisesti, ei olisi rangaistava koska kuskin vauhti hidastuu riittävästi jo rajojen ulkopuolella ollessa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kyllähän hiekkaesteet tekee sen, että virheet maksaa reilusti enemmän. Mutta toisaalta iso ongelma on myös siinä, että autoja ei kisassa ajeta lähimainkaan limitillä kuin hetkittäin, jolloin niitä virheitäkään ei tietysti tule niin paljoa. Eri juttu, jos pitäisi painaa täysiä alusta loppuun niin kuin joskus menneisyydessä.
Tuskin siellä muut voi kruisailla kuin ylivoimaiset kärjessä ajajat ja jostain syystä ison gäpin eteensä ja taaksensa saanee. Kyllä ne loput painaa niin lujaa kuin vehkeet antaa myöten. Nykyajan säästöajelut hoidetaan varikolta käsin ja ne kohdistuvat yksinomaan autoon, mutta ei tehojenpudotus tarkoita etteikö kuski kuitenkaan puristaisi itsestään ja autosta irti mitä lähtee. Eri asia on jarrujen ja renkaiden säästely, mutta se onkin huonoa lähinnä suunnittelua.

En tiedä puhummeko edes samasta asiasta, mutta en kyllä muista kuskien 10,20 tai edes 30 vuotta sitten painaneen koko kisaa läpi limitillä. Ajetaan siis niin riskillä, että kisa päättyy todennäköisimmin ulosajoon kuin maaliin. Eihän siinä olisi mitään järkeä edes. Ei nyt eikä silloin.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
En tiedä puhummeko edes samasta asiasta, mutta en kyllä muista kuskien 10,20 tai edes 30 vuotta sitten painaneen koko kisaa läpi limitillä. Ajetaan siis niin riskillä, että kisa päättyy todennäköisimmin ulosajoon kuin maaliin. Eihän siinä olisi mitään järkeä edes. Ei nyt eikä silloin.
Ja aina on pitänyt säästää renkaita ja autoja. Ei F1:ssä ole koskaan ollut renkaita joilla voi ajaa "täysii" koko kisan. En usko että sellaisia on edes mahdollista tehdä. Yhtä lailla myös autoa on pitänyt säästää. Eri tavalla toki kuin nykyään, kun ennen autot oli lähtökohtaisesti huonommin rakennettu, eikä niitä oltu myöskään tehty kestämään yhtä pitkään kuin nykyvehkeitä.

Mutta väitän että F1:ssä ei olla ikinä ajettu koko kisaa täysiä. Aika-ajoissa kylläkin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Mutta väitän että F1:ssä ei olla ikinä ajettu koko kisaa täysiä. Aika-ajoissa kylläkin.
Stirling Moss sanoi 1961 Monacosta ajaneensa. Vastustajan Ferrari oli paras auto.
Mika Salo sanoi 1997 Imolasta ajaneensa koko matkan täysillä.
Tiedä näistä sitten varmaksi :)
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2497
Onhan noita, kyllä väittäisin että välitankkauksien aikaan parhaimmillaan ainakin iso osa kisasta painettiin niin kovaa kuin pystyi. Nykyisin vaan himmaillaan että saadaan Pirellit kestämään se tietokoneen laskema optimaalinen strategia. Onhan tuosta itse kuskitkin valittanut.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Aika usein välitankkausten aikanakin kakkosen paras taktiikka oli vähän himmailla ja yrittää säästää polttoainetta niin, että saisi lopulta yhden kierroksen lisää kevyellä autolla. Suurimmaksi osaksi meno oli kuitenkin niin, että kevyt auto kuluneilla renkailla oli parempi kuin raskas auto tuoreilla kumeilla. Tein muuten jokin aika sitten myös laskelmia siitä, kuinka paljon erilaisia taktiikoita käytettiin tankkausten aikakaudella verrattuna nykyiseen vain renkaidenvaihtoja sisältävään aikakauteen ja loppujen lopuksi kun pysähdysten määrää katsoo niin ei se vaihtelu merkittävästi suurempaa ollut aikaisemmin.

Kärkikaksikko samalla määrällä pysähdyksiä:
1994-2009: 77,6%
2010-2019: 85,6%

Kärkikolmikko samalla määrällä pysähdyksiä:
1994-2009: 62,8%
2010-2019: 74,1%
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Niinhän se on. Jokin taktiikoista on aina laskennallisesti paras ja suurin osa päätyy siihen. Kaikki ovat niin lähellä toisiaan ja autot samanlaisia, ettei vaihtelulle oikein ole tilaa.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Kyllähän kuljettajat hyvin nopeasti oppisivat varomaan hiekalle ajamista ja riskien otto vähenisi huomattavasti. Olisiko lopputulos hyvä vai huono, ei voi näkemättä tietää. Eihän hiekkaesteiden kulta-aikanakaan siellä jatkuvasti joku jumissa ollut.
Joo, mutta siinä hävisi aikaa ja sijoituksia jos ajoi hiekalle tai jopa kisa oli siinä. Toisin kuin osalla nyky ratoja joissa jopa hyötyy rata viivojen ylityksestä.
Kyllähän hiekkaesteet tekee sen, että virheet maksaa reilusti enemmän. Mutta toisaalta iso ongelma on myös siinä, että autoja ei kisassa ajeta lähimainkaan limitillä kuin hetkittäin, jolloin niitä virheitäkään ei tietysti tule niin paljoa. Eri juttu, jos pitäisi painaa täysiä alusta loppuun niin kuin joskus menneisyydessä.
Totta. Nyky päivänä ei ajeta niin limitillä kuin ennen sääli.
Stirling Moss sanoi 1961 Monacosta ajaneensa. Vastustajan Ferrari oli paras auto.
Mika Salo sanoi 1997 Imolasta ajaneensa koko matkan täysillä.
Tiedä näistä sitten varmaksi :)
Salon aikoihin ajettiin enemmän täysillä totta kyllä. Voi pitää paikkaansa.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Onhan noita, kyllä väittäisin että välitankkauksien aikaan parhaimmillaan ainakin iso osa kisasta painettiin niin kovaa kuin pystyi. Nykyisin vaan himmaillaan että saadaan Pirellit kestämään se tietokoneen laskema optimaalinen strategia. Onhan tuosta itse kuskitkin valittanut.
Niin, totta että tänä päivänä simulaatio laskee taktiikat tarkasti ja yllätyksille ei jää niin paljon sijaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5159
Simut ovat kehittyneet mutta eipä niillä ole paljoa laskettavaakaan. Kun välitankkausta ei sallita ja bensan määräkin on vakio, niin mistä tulevat muuttujat? Edes rengasvalinta ei ole muuttuja, sillä kisaan on startattava aika-ajorenkailla, ja täten kaikki starttaavat kärjessä lähes aina pehmeällä seoksella. Kisan aikana lasketaan sitten prossut punaisina sitä, että kuka uskaltaa tehdä undercutin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5719
Simut ovat kehittyneet mutta eipä niillä ole paljoa laskettavaakaan. Kun välitankkausta ei sallita ja bensan määräkin on vakio, niin mistä tulevat muuttujat? Edes rengasvalinta ei ole muuttuja, sillä kisaan on startattava aika-ajorenkailla, ja täten kaikki starttaavat kärjessä lähes aina pehmeällä seoksella. Kisan aikana lasketaan sitten prossut punaisina sitä, että kuka uskaltaa tehdä undercutin.
En tajua, miksi nykyään ei lähdetä kisaan Q3 renkailla vaan piti vaihtaa Q2:seen. Nyt kärkitallien välillä ei nähdä yhtään eroja.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5159
No se muutos oli perusteltu juurikin urheilullisista syistä. Ja viihteellistä. Ehkä olet jo unohtanut, että usein top 10:stä 2–3 autoa jätti kokonaan Q3:n väliin, koska oli parempi säästää renkaat itse kisaan. Heti top 10:n ulkopuolella saa valita vapaasti rengastuksen, ja sitten itse starttaisit käytetyillä pehmeillä renkailla, jotka eivät edes kestä kovin montaa kierrosta, eli varikkotaktiikkakin menee vituiksi.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Simut ovat kehittyneet mutta eipä niillä ole paljoa laskettavaakaan. Kun välitankkausta ei sallita ja bensan määräkin on vakio, niin mistä tulevat muuttujat? Edes rengasvalinta ei ole muuttuja, sillä kisaan on startattava aika-ajorenkailla, ja täten kaikki starttaavat kärjessä lähes aina pehmeällä seoksella. Kisan aikana lasketaan sitten prossut punaisina sitä, että kuka uskaltaa tehdä undercutin.
Totta. Väli tankkaukset voisi sallia. Voisi tuoda lisää muuttujia kisa taktiikoihin. Ottamatta sen enempää kantaa nykyiseen rengas sääntöön.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5719
No se muutos oli perusteltu juurikin urheilullisista syistä. Ja viihteellistä. Ehkä olet jo unohtanut, että usein top 10:stä 2–3 autoa jätti kokonaan Q3:n väliin, koska oli parempi säästää renkaat itse kisaan. Heti top 10:n ulkopuolella saa valita vapaasti rengastuksen, ja sitten itse starttaisit käytetyillä pehmeillä renkailla, jotka eivät edes kestä kovin montaa kierrosta, eli varikkotaktiikkakin menee vituiksi.
Juu, totta. Olin unohtanut. Nykysysteemi ärsyttää myös keskikastin puolesta. Monilla radoilla sijat 11-15 on parempi paikka startata kuin 7-10.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Juu, totta. Olin unohtanut. Nykysysteemi ärsyttää myös keskikastin puolesta. Monilla radoilla sijat 11-15 on parempi paikka startata kuin 7-10.
Totta. Rengas taktikointi mahdollista kymmenennen lähtöruudun jälkeen. Ei okein reilu sääntö keskikastin tiimeille.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
FIA on pohtinut grid build-upien eli lähtövalmistelujen hylkäämistä.

https://www.motorsport.com/f1/news/fia-f1-could-abandon-grid-build-ups/4805449/
For example, if a risk analysis determines that having all teams on the grid in the build-up to the race risks too much contact between personnel, then a completely different approach could be taken.

The FIA says that one possible solution to avoid this situation would be to not have the traditional grid build-up at all – so cars go straight from their garages to the race start.

The document says: “It could be considered to remove the grid procedure from the event schedule and start the formation lap from the garages.”
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
Bahrainin tuplakisoista toinen voitaisiin ajaa eri layotilla. Ajetaankohan edes Lähi-Idässä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1-radalla-mahdollisuus-erikoiseen-tuplakisaan-kisat-kahdella-eri-reittivaihtoehdolla/7840990
Bahrain saattaa vielä ainakin olla mukana loppukaudesta. Saksalainen Motorsport-Total-sivusto kertoo, että Sakhirin radalla pystyttäisiin järjestämään Britannian ja Itävallan tavoin kaksi osakilpailua, joissa käyttöön voitaisiin ottaa kaksi eri ratavariaatiota.
Sakhirin radan neljännen ja 13. mutkan välissä on ylimääräinen lenkki, jolla on mahdollisuutta pidentää ratakierrosta hieman.
 
Ylös