Sääntö on kuitenkin johdonmukainen. Ei aika-ajojen nopein normaalistikaan saa paalua, jos autoon vaikka vaihdetaan moottori ja siitä seuraa lähtöruuturangaistus. Paalupaikka menee tällöin myös tilastoissa jollekin hitaammalle. Turhaa nipotusta siis. Ja kymmenen vuotta sitten ajettiin aika-ajotkin kisabensat tankissa, ja kisataktiikka ratkaisi paalupaikankin osalta enemmän kuin raaka nopeus.
Tässä hyvin koottuna pointteja. Mielestäni oikein tuo lähtöruuturangaistus, koska ehkäpä paalu on saatu siksi, että moottoria on viritetty liian "kireälle" tai muuten "teknisesti epäonnistuttu". Ja itsestäni tuo kymmenen vuoden takainen kisabensa aika-ajoformaatti oli todella epäonnistunut juuri siksi, että menetettiin aito aika-ajo ja sen ajan tilastot "saastuneita"
. Epäonnistunut oli myös se kokeilu, että kukin kuski ajaa kierroksen itsekseen, oli todella tylsää ja yksi virhe ratkaisi liikaa. Itse tykkään nykyisestä aika-ajo systeemistä aika paljonkin, toiseksi paras vanha kunnon 12 kierrosta tunnissa (kasautui loppuun kierrokset, mutta so what). Aika-ajolla formuloissa tietty perinne ja tuo sprinttikisa ehkä siitä kauimpana, ei se liity mitenkään aika-ajon ajatukseen eli yhteen nopeaan kierrokseen. Mutta eipä pari tällaista kaudessa toki vielä paljoa muuta. Ja eihän ne sijoituksetkaan kauheasti muuttuneet, toki tulee sitten aina joku totaalinen putoaminen tyyliin Perez.