F1-Uutisia 2021

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Mitenköhän kaikki moottorisäännöt vai ajellaanko sprinttikisat 10% tehoilla jotta laitteet pysyy kasassa...sellainen haisu että muutama sprinttikisa lisää moottorille ja muulle tekniikalle sataa enemmän mersun kuin epävakaan RB:n / Hondan laariin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Mitenköhän kaikki moottorisäännöt vai ajellaanko sprinttikisat 10% tehoilla jotta laitteet pysyy kasassa...sellainen haisu että muutama sprinttikisa lisää moottorille ja muulle tekniikalle sataa enemmän mersun kuin epävakaan RB:n / Hondan laariin.
Sprinttikisa efektiivisesti korvaa osan vapaista harjoituksista, joten kilometrimääräisesti moottoreiden rasitus ei kasva. Ongelmaksi voi muodostua se, että otetaanko koneista sitten tehoja irti yhtään enempää vai ajetaanko ns. harjoitusmoodissa. Pisteitä ei jaeta kovin paljoa, joten en usko, että kuljettajillakaan on intressiä suuriin riskeihin. Vitsihän tuo on, että kisamitta on noin kolmasosan normaalista GP:stä mutta pisteitä jaetaan 3–2–1.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tuli mieleeni, jos pisteitä jaetaan vain 3-2-1, niin niitä pystyy realistisesti tavoittelemaan vain Mersu ja Redbull?
Muiden kannattaa säästellä autoja ja ottaa muutenkin vähemmän riskejä? :unsure:
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Tuli mieleeni, jos pisteitä jaetaan vain 3-2-1, niin niitä pystyy realistisesti tavoittelemaan vain Mersu ja Redbull?
Muiden kannattaa säästellä autoja ja ottaa muutenkin vähemmän riskejä? :unsure:
Ellei sitten lähtöpaikka GP:hen kiinnosta? Noin yleisesti, niin kisassa kuitenkin ajetaan aika ”munat kainalossa” verraten aika-ajoon.
Ehkä tämä vie vähän sitä aika-ajojen yllätyksellisyyttä pois, jos aikiksessa epäonnistunut kuski saa mahdollisuuden parantaa lähtöpaikkaansa sprintissä GP:hen? Eli nopeat on aina keulilla lähtöruudukossa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Siitähän se ainakin riemu repeää kun tulee näitä tilanteita, että joku kärkipään kuski kolkataan vaikka pihalle sprinttikisasta ja joutuu viimeiseen ruutuun varsinaiseen kisaan. Tällaisia kun vaikkapa Lewisille tai Maxille osuu kohdalle, niin voi mestaruustaisto saada nopeita käänteitä.

Vähän kyllä muutenkin skeptinen tuon formaatin suhteen kun nykyformuloilla kisaaminen ja ohittaminen on mitä on. mutta saapa nähdä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2070
Mietin että periaatteessa joku keskikastin talli voisi laittaa kaikki munat koriin sprinttikisan suhteen, mutta toisaalta TOP3 jollekin Alpinelle on aika kaukainen haave vaikka miten äärirajoille pistäisi tekniikan. Plus sitten se pistehyöty on kuitenkin aika pieni.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Montreal vaihtui Turkkiin. Talleille parempi näin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Sääli sinänsä kun Montrealin osakilpailussa on nähty vuosikymmenten ajan jännittäviä kisoja jossa on enemmän tai vähemmän sattunut ja tapahtunut:(
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Turkki on aika hyvä korvaaja niistä vaihtoehdoista, jotka vielä olivat vapaana, kun esimerkiksi Imola ja Portimao ovat jo normaalissa kalenterissa mukana.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ja onko tämä sen ansiota, kun Mersu sai silloin itse olla mukana sääntöjä päättämässä? Eikös tällaista puhetta ole ollut? Onhan se "helppo" pitää etumatkaa, kun kaudella saa ajella vain puolivaloilla ja rauhassa suunnitella tulevaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
No mikä se salaisuus oli? Että teki paremman moottorin kuin muut? Ei lie salaisuus se kellekään joka lajia on seurannut.
Salaisuus oli se ettei mitään partymodea koskaan ollut, kysymys oli harjoitusten, Q1, Q2 ja kisan aikaisesta moottoritehon kuristamisesta. Jottei FIA ala touhuamaan sääntöjen parissa. Kummallista on kyllä se että kun Ferrari löysi oman partymodensa niin tätä rajoitettiin heti. Polttihan se Mersukin moottoriöljyä ensimmisillä kausillaan...
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Salaisuus oli se ettei mitään partymodea koskaan ollut, kysymys oli harjoitusten, Q1, Q2 ja kisan aikaisesta moottoritehon kuristamisesta. Jottei FIA ala touhuamaan sääntöjen parissa. Kummallista on kyllä se että kun Ferrari löysi oman partymodensa niin tätä rajoitettiin heti. Polttihan se Mersukin moottoriöljyä ensimmisillä kausillaan...
Ylivoiman salaisuus, johon viittasit ekassa postauksessa oli se, että Mersu teki parempaa työtä kuin muut reilulla erolla. Totuus on, että Mersulla oli monta erillistä tiimiä suunnittelemassa itsenäisesti voimayksikköä. Lopulta rinnakkain oli kaksi erilaisella lay outilla olevaa voimayksikköä, joista lopulta lähdettiin työstämään nykyistä versiota. Taitaa kaikki nykyään käyttää lähelle tuota olevaa leiskaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Mersuhan se "naulasi" tämän moottorikonseptin sataprosenttisesti heti ensimmäisellä yrittämällä. Muut tallit / valmistajat kikkailivat pienen fyysisen koon suhteen mutta Mersu optimoi välittömästi jäähdytyksen ja tehon puolesta. "Split turbo" oli heillä käytössä jo 2014, kun esimerkiksi Honda sai sen implementoitua vasta tälle kaudelle. Renault seurannee perässä ensi vuonna.

Mutta! Ei tuo ole mitenkään uutta, että jokin moottori on täysin suvereeni muihin nähden. Esimerkiksi kun kaudella 2004 (2003?) alettiin puhua siitä, että kaudella 2005 moottoreiden elinikää pidennetään– niitä tulisi käyttää kaksi viikonloppua putkeen – niin huhut alkoivat nopeasti kertoa, että jo Ferrarin silloinen moottori täyttäisi tulevat vaatimukset kevyesti. Siitä ei vaan kisoissa koskaan otettu kaikkea irti, koska luotettavuus haluttiin maksimoida.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Kummallista on kyllä se että kun Ferrari löysi oman partymodensa niin tätä rajoitettiin heti. Polttihan se Mersukin moottoriöljyä ensimmisillä kausillaan...
Erona näissä on se, että Mersun moottori on ollut aina laillinen (tai ainakaan mitään ei ole löytynyt), Ferrarin ei.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13711
Ilmankos Toto on iloinen, kun Hamiltonille varmistetaan sprinttikisojen avulla mestaruus.
Avaas vielä, miksi juuri Toto ja spotter90 tietävät tarkemmin, mitä sprinttikisojen kanssa tulee tapahtumaan.
 
Ylös