F1-Uutisia 2021

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Carlos Reutemann on kuollut.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/entinen-f1-kuljettaja-carlos-reutemann-on-kuollut/8186384
200px-Reutemann_1981.jpg220px-Reutemann_Monaco_1979.jpg220px-Carlos_Reutemann_Walkins_Glen_Ferrari_1978.jpg220px-1974_Brands_Hatch_Race_of_Champions_Reutemann_Brabham_BT44.jpgimages.jpeg
15417ed1c983709fa0d23719a2b241c0.jpg

F1-tilastoja:

1 -ura
Aktiivivuodet19721982
Talli(t)Brabham, Ferrari, Lotus, Williams
Kilpailuja146
Maailmanmestaruuksia0
Voittoja12
Palkintosijoja45
Paalupaikkoja6
Nopeimpia kierroksia6
MM-pisteitä298 (310)
Ensimmäinen kilpailuArgentiinan Grand Prix 1972
Ensimmäinen voittoEtelä-Afrikan Grand Prix 1974
Viimeinen voittoBelgian Grand Prix 1981
Viimeinen kilpailuBrasilian Grand Prix 1982

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/8c4114ed-c4a7-4e71-a20c-46e1716b1143
 
Viimeksi muokattu:

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
609
No toi nyt on ainakin ihan naurettava idea. Ajakoot mun puolesta vaikka 70v kuskit jos pärjäävät tai joku talli haluaa ajattaa. Alaikärajan enemmän ymmärtäisi, mutta en kannata sitäkään missään nimessä. Niin kauan kun lisenssi on hyväksytty ajakoot kuskit oli ikä mitä tahansa. Vaikka 90v!
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Vittu mitä paskaa. Mitä nuo järjestäjät oikein odottivat jos nykyisenkaltainen hyvä korona tilanne ei riitä, jossa noin suuressa maassa tartuntoja on päivittäin ehkä joku 10.
Olisivat vain peruneet koko paskan suoraan ja todenneet ettei kisaa järjestetä ellei korona ole hävinnyt koko maailmassa ja sirkus saavu paikalle sateenkaaria oksentaen.
Eiköhän Australiakin joudu aika pian korjaamaan strategiaansa, ei korona ole mihinkään katoamassa, sen kanssa vaan pitää pystyä elämään (tai kuolemaan).
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Niin oli ja muuttivat koko leiskan zerosize-konseptista mentyään Mersun malliin. Mutta minä en ole missään vaiheessa epäillyt, etteikö Honda nousisi kärkeen. Se raha on vaan niin ihmeellinen asia.

Ferrari muuten on nyt päättänyt mitä konseptia lähtevät kehittämään eteenpäin. Sielläkin oli pari eri vaihtoehtoa uudesta voimayksiköstä.
Mitenkä kalliiksi nuo nykymoottorit ovat muodostuneet? Pitäiskö konseptia yksinkertaistaa, jotta saataisiin enemmän valmistajia mukaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4564
Mitenkä kalliiksi nuo nykymoottorit ovat muodostuneet? Pitäiskö konseptia yksinkertaistaa, jotta saataisiin enemmän valmistajia mukaan.
No se MGU-H on ihan turha ja aiheuttaa eniten ongelmia tiimeille. Kun katsoo miten se toimii, niin mitään lisäarvoa se ei tuo myöskään ekologisuuteen.

Mutta jää siis pois seuraavassa moottorikonseptissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Ei se nyt vielä ole varmaa, että MGU-H pudotetaan pois. Se vain olisi loogisin vaihtoehto, jos moottoreista halutaan halvempia sekä helpompia uusille valmistajille omaksuttavaksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Minulle vielä vähän epäselvää, että kuinka pitkälle uudet autot on standardoitu. Onko sääntöihin jäänyt tilaa persoonallisuudelle ollenkaan vai näyttävätkö kaikki jatkossa samoilta?
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2070
Minulle vielä vähän epäselvää, että kuinka pitkälle uudet autot on standardoitu. Onko sääntöihin jäänyt tilaa persoonallisuudelle ollenkaan vai näyttävätkö kaikki jatkossa samoilta?
Ihan hatusta heitän, mutta luulisi että kun on näin suuria muutoksia, niin porsaanreikiäkin löytyy ihan sopivasti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Porsaanreikiä pyrittiin tukkimaan sillä, että FIA avoimesti pyysi talleja raportoimaan kaikista heidän insinööriensä havaitsemista epäkohdista. Harvoin mitään selkeästi näkyviä juttuja säännöistä on muutenkaan keksitty.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Porsaanreikiä pyrittiin tukkimaan sillä, että FIA avoimesti pyysi talleja raportoimaan kaikista heidän insinööriensä havaitsemista epäkohdista. Harvoin mitään selkeästi näkyviä juttuja säännöistä on muutenkaan keksitty.
Adrian varmaan kertoo jos jotain jekkua on käytettävissä.... :cool:
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
Minulle vielä vähän epäselvää, että kuinka pitkälle uudet autot on standardoitu. Onko sääntöihin jäänyt tilaa persoonallisuudelle ollenkaan vai näyttävätkö kaikki jatkossa samoilta?
itse standardoisin etusiiven(sisältää nokkapalan), takasiiven ja vaikka tuon lokarin eturenkaiden päällä
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
https://www.suomif1.com/2021/07/tassa-on-kauden-2022-f1-auto-10-asiaa-jotka-sinun-tulee-tietaa-uudistuneesta-menopelista/

Aerodynamiikkamuutosten lisäksi autoissa on useita muita muutoksia. F1-sarja listasi tiedotteessaan kymmenen tärkeintä uudistusta.


1. Suunniteltu parempaa kisaamista varten
Teknisten sääntöjen suunnittelussa on pyritty siihen, että autoilla olisi helpompi ajaa kilpaa ja lähellä toisia autoja. Tämän tavoitteen uskotaan tuottavan myös lisää ohituksia.

2. Lokasuojat ja umpinaiset vanteet
Yksi iso muutos liittyy renkaiden ulkonäköön. Ensi vuonna käyttöön tulevissa autoissa vanteet ovat umpinaiset ja renkaiden päällä on lokasuojat.

3. 18-tuumaiset renkaat
Vanteiden lisäksi myös renkaat ovat uudenlaiset. Ensi kaudella nähdään isommat 18-tuumaiset renkaat, joiden avulla pyritään vähentämään renkaiden ylikuumenemista. Tämä osaltaan mahdollistaan kovemman kilvanajamisen.

4. Etusiipi ja keula
Vaikka autojen etusiivet ovat muuttuneet viimeisten kausien aikana yksinkertaisimmiksi, kauden 2022 autojen keulat kokevat ison muodonmuutoksen yksinkertaistetumpaan suuntaan.

5. Maaefektiaerodynamiikka
Autot käyttävät aerodynamiikassaan hyödykseen maaefektiä ensimmäistä kertaa sitten 70-luvun. Auto saadaan pysymään tiessä niiden pohjasta löytyvien ”tunnelien” avulla. Autojen aerodynaamisia ominaisuuksia ei enää siis luoda ulkoisilla siivekkeillä.

6. Takasiiven muutokset
Takasiiven malli muuttuu merkittävästi, mikä helpottaa perässä ajavaa autoa. Autot eivät jätä jälkeensä niin isoa aluetta likaista ilmaa, vaan perässä tuleva pääsee jahtaamaan edellä ajavaa puhtaassa ilmassa. DRS-ominaisuus säilyy autoissa.

7. Moottorit pysyvät samana
Vaikka useita muutoksia tulee, moottorit pysyvät muuttumattomina. F1-sarjan moottorikehitys jäädytetään tämän kauden jälkeen, joten tallien tulee ajaa nykyisen kauden malleilla vielä pitkään.

8. Polttoaine ympäristön kannalta kestävämpää
F1:n tavoitteena on kehittää 100-prosenttinen biopolttoaine tulevaisuudessa. Ensi kaudesta lähtien autojen polttoaineen on sisällettävä kymmenen prosenttia biokomponenteilla tehtyä bensaa. Tänä vuonna vastaava luku on vajaat kuusi prosenttia.

9. Turvallisuus paranee
Autoja on kehitetty myös turvallisuustekijät huomioiden. Tulevien autojen tulee kestää merkittävästi kovempia iskuja sekä keulan että perän osalta kuin tänä vuonna.

10. Autolla tehty yli 7500 simulaatiota
Formula 1 kertoo, että se on testannut uutta autoa ja ominaisuuksia yli 7500 simulaatiolla. Simulaatioissa on kertynyt dataa noin puolen petabitin verran. Yksi petabitti sisältää 1024 terabittiä. Jotta tämän saa järkevään vertailtavaan muotoon, niin nykyaikaisissa moderneissa tietokoneissa on tallennustilaa 0,5-1 terabitin verran.


Lähde: Formula1.com
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Kimin ilme oli kanssa kyllä aika masentuneen näköinen autoa katsellessa. Kuva löytyy esim. Alfan instagramissa.
 
Ylös