F1-Uutisia 2023

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tuosta RB:n kahden tallin synergiaeduista puhuttaessa pakosta tulee mieleen tuo yhteisten osakomponenttien käyttöasteen maksimoiminen ja toisena kun työntekijöitä osapäiväistetään eri projekteihin, niin pystyisikö RB siirtämään henkilöstökuluja valmistuksesta 50/50 emon ja sisaren välille? Tai vaikka 60/40? Voiko osa aero/tuulitunnelivestä toimia samoin jotta sitä osuutta ei tarvitse seisottaa vajaatuotannolla rajoistusten vuoksi?
Tuolla resurssien jakamisella molemmat tiimit hyötyisivät, emo kulujen laskemisella ja sisar teknologisella osaamisella?
tietenkään työntekijät eivät saa käyttää siirtymisen välillä memoja, mutta muistinvaraisesti tietty tehdä
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5125
Hamilton haluaa kieltää talleja keskittymästä seuraavan kauden autoihin aikaisessa vaiheessa.

Hamilton: F1 should stop teams working on next year's car early - The Race (the-race.com)
Hamilton on kyllä jalo kun miettii lajin parasta. Ennen vuotta 2014 hän oli huolissaan Vettelin ylivoimasta joka kyllästyttää fanit. Sen jälkeen olikin herralle ihan ok seuraavat 7 vuotta kunnes taas Red Bull tappaa lajin. Sir Lewis Hamilton on hyvä ja ottaa nyt katsojan roolin; ollaan vasta toisessa kaudessa jossa Red Bull dominoi, vielä olisi tämän jälkeen 5 kautta jäljellä kunnes päästään Mersun vastaaviin lukuihin.

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Nopeasti unohtuu miten RB vaati lähes jokaista kehitysversiota ja osaa Mesen autosta tulkittavaksi laittomaksi, milloin minkäkin syyn takia ja moottoreita tutkittavan ym ym.

Mutta kaipa se on pelin henkeä ja toimittajat lisäävät sitten loput värikynillään.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5125
Nopeasti unohtuu miten RB vaati lähes jokaista kehitysversiota ja osaa Mesen autosta tulkittavaksi laittomaksi, milloin minkäkin syyn takia ja moottoreita tutkittavan ym ym.

Mutta kaipa se on pelin henkeä ja toimittajat lisäävät sitten loput värikynillään.
Tekopyhempää tahoa kuin F1 vaikea löytää. Toisaalta ymmärrän tallien kitinän toisista talleista, koska varsinkin tallipomojen työtä on kampittaa muita talleja ja puolustaa omiaan kuin Hanhi-emo vaikka asia tuntuisi kuinka naurettavalta. Hyviä esimerkkejä ovat Horner ja Wolff jotka ovat tehneet hyvää työtä tällä saralla.

Jos gridin kuskeista ihan joku muu kuin Hamilton olisi ottanut tämän Red Bullin ylivoiman pinnalle niin asia olisi ollut ihan ymmärrettävää. Mutta lajihistorian ainoa kuski joka on päässyt nauttimaan lajihistorian pisintä kalustodominointia jo toistamiseen voivottelee muiden ylivoimaa, on se hiukan surkuhupaisaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Red Bullilta on nyt nostettu esiin huolenaihe seuraavan sukupolven voimayksiköistä. Huolena on se, että kun hukkalämpöä sähköksi muuntava MGU-H poistetaan vaikka samalla sähköenergian osuutta voimansiirrossa kasvatetaan, niin hybriditeknologian kapasiteetti ei ehkä riitä tuottamaan riittävästi sähköenergiaa. Tällä voi olla pahimmassa tapauksessa useita sivuvaikutuksia, kuten autojen hyytyminen suoralla akkujen valahdettua tyhjiksi, tai epätoivoisiin mittasuhteisiin kasvava ilmanvastuksen minimointi, jolloin perässä ajavan imuefekti ja DRS-siiven hyöty pienenisi olemattomiin.

There are worries that plans for increased reliance on batteries – with a 50/50 split between combustion engine and electric power production – could backfire and leave cars unable to run flat out around a lap because they cannot produce enough energy.

[We need] to ensure that we're not creating a technical Frankenstein, which will require the chassis to compensate to such a degree with moveable aero and reduce the drag to such a level that the racing will be affected – and that there will be no tow effect and no DRS because effectively you're running like that at all points in time.

Plus, with the characteristics of these engines, that the combustion engine just doesn't become a generator to recharge a battery.
Jutun lopussa Horner valitteli vielä myös sitä, että autojen paino vaikuttaa jälleen kerran olevan kasvamassa, sillä suurempi akusto yksinään painaa 30 kg aiempaa enemmän.

You're looking at pretty much a 30-kilogramme swing, on cars that are already approaching the sort of sportscar type of weight through the cooling.
https://www.motorsport.com/f1/news/urgent-attention-needed-to-avoid-f1-2026-rules-ruining-racing-horner/10489536/
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Surullinen tapaus kyllä taas. Vaarallinen paikka edelleen. Ei varmaan kummoisessa sadekelissä ainakaan Spassa jatkossa radalle lähdetä, josko muuallakaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Red Bullilta on nyt nostettu esiin huolenaihe seuraavan sukupolven voimayksiköistä. Huolena on se, että kun hukkalämpöä sähköksi muuntava MGU-H poistetaan vaikka samalla sähköenergian osuutta voimansiirrossa kasvatetaan, niin hybriditeknologian kapasiteetti ei ehkä riitä tuottamaan riittävästi sähköenergiaa. Tällä voi olla pahimmassa tapauksessa useita sivuvaikutuksia, kuten autojen hyytyminen suoralla akkujen valahdettua tyhjiksi, tai epätoivoisiin mittasuhteisiin kasvava ilmanvastuksen minimointi, jolloin perässä ajavan imuefekti ja DRS-siiven hyöty pienenisi olemattomiin.
On muuten mielestäni tosi harhaanjohtava nimi tuo MGU-H, kun lämmöllä ei kauheasti ole sen kanssa tekemistä. Turbo sitä Hoota pyörittää.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Kyllä se lämpöenergia siihen vahvasti liittyy, kun se nimittäin pyörittää sitä turboa.
Melkein, pakokaasuvirtaus sitä pyörittää. Pyörisi kylmänäkin. Turbo ja sitä kautta H. Sama virtaus on pyörittämässä jarrulevyjä, joista kerätään Koo talteen.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1366
Surullinen tapaus kyllä taas. Vaarallinen paikka edelleen. Ei varmaan kummoisessa sadekelissä ainakaan Spassa jatkossa radalle lähdetä, josko muuallakaan.
Ongelmahan ei varsinaisesti ole sadekeli, vaan se, että autot kimpoavat takaisin radalle. Tuon suojavallin takana taisi olla jyrkkä rinne, eli sitä ei voi enää kasvattaa?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Melkein, pakokaasuvirtaus sitä pyörittää. Pyörisi kylmänäkin. Turbo ja sitä kautta H. Sama virtaus on pyörittämässä jarrulevyjä, joista kerätään Koo talteen.
Mitä kuumempaa pakokaasu on sitä suurempi on sen tilavuus ja sitä paremmin se turboa pyörittää. Ei niitä pakosarjoja turhaan kääritä rätteihin tai pinnoiteta niitä sisältä ja ulkoa.

K kerää kineettistä energiaa, siis liike-energiaa. Ehkäpä auto voi saavuttaa joissain tilanteissa suuremman nopeuden, kun pakokaasun energia syötetään kaikki turbon kautta polttomoottorille. Tämä siis vahva ehkä. Pakokaasun energiaa saadaan kuitenkin käyttöön myös silloin kun sitä ei tarvita turbon kompressorin pyörittämiseen. Sitä energiaa ei K saa ikinä hyödynnettyä. Ei ikinä. Lisäksi H voi hyödyntää energiaa, kun sillä hillitään turbon kierroslukua. Estetään siis turboa menemästä ylikierroksille, joka on säännöissä rajattu. Nämä kaikki joudutaan tulevaisuudessa hoitamaan hukkaportilla eli pakokaasun ylimääräinen energia päästetään pakoputken kautta harakoille. Sitäkään energiaa ei K saa kerättyä talteen.

Kyllä Horner tietää näistä asioista selvästi sua enemmän ja hänellä on ihan validi pointti sanomassaan.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Melkein, pakokaasuvirtaus sitä pyörittää. Pyörisi kylmänäkin. Turbo ja sitä kautta H. Sama virtaus on pyörittämässä jarrulevyjä, joista kerätään Koo talteen.
Pakokaasuvirtaus on lämpöenergiaa, lämpöenergia joka on syntynyt polttoaineen palaessa moottorin palotilassa ja kulkee luovuttaen lämpöenergiaa pakokaasuahtimen kautta. Sitä ei jokainen tavallinen pulliainen ihan heti tajua että kyseessä on lämpöenergia, sitä pitää hieman enemmän funtsia niin sen ymmärtää miksi.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
903
Pakokaasuvirtaus on lämpöenergiaa, lämpöenergia joka on syntynyt polttoaineen palaessa moottorin palotilassa ja kulkee luovuttaen lämpöenergiaa pakokaasuahtimen kautta. Sitä ei jokainen tavallinen pulliainen ihan heti tajua että kyseessä on lämpöenergia, sitä pitää hieman enemmän funtsia niin sen ymmärtää miksi.
Jos asia on kerran niin yksinkertainen, niin sitä ei vahingossakaan kannata selittää auki niin että tavallinenkin pulliainen sen tajuaisi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Pakokaasuvirtaus on lämpöenergiaa, lämpöenergia joka on syntynyt polttoaineen palaessa moottorin palotilassa ja kulkee luovuttaen lämpöenergiaa pakokaasuahtimen kautta. Sitä ei jokainen tavallinen pulliainen ihan heti tajua että kyseessä on lämpöenergia, sitä pitää hieman enemmän funtsia niin sen ymmärtää miksi.
Edelleen Hoota pyörittää akseli, joka tulee turbosta. Turbon toiminnan ymmärtää vissiin suunnilleen jokainen formuloita seuraava. Kannattaa tutustua aiheeseen tuosta Hoosta.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Kyllä ja mistä turboahdin ottaa energiansa pyöriäkseen?
Pakokaasusta. Kuten sanoin turbon toiminnan ymmärtää kaikki, mutta Hoon toiminta perustuu turbon kinetiikan hyödyntämiseen. Pakokaasut eivät suoraltaan pyöritä Hoota vaan turboa. Vähän sama kun polkupyörässä ihminen pyörittää eturatasta ja ketju takaratasta. Jos haluat että takarengas pyörii nopeammin, niin on poljettava nopeammin, oltava isompi eturatas tai pienempi takaratas. Sun hikoilu ja lämpö nousee silloin, muttei se lämmönnousu suoriltaan nosta tehoa.
 
Ylös