F1-Uutisia 2023

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Pakokaasusta. Kuten sanoin turbon toiminnan ymmärtää kaikki, mutta Hoon toiminta perustuu turbon kinetiikan hyödyntämiseen. Pakokaasut eivät suoraltaan pyöritä Hoota vaan turboa. Vähän sama kun polkupyörässä ihminen pyörittää eturatasta ja ketju takaratasta. Jos haluat että takarengas pyörii nopeammin, niin on poljettava nopeammin, oltava isompi eturatas tai pienempi takaratas. Sun hikoilu ja lämpö nousee silloin, muttei se lämmönnousu suoriltaan nosta tehoa.
Niin lähellä...
Pakokaasut pyörittävät turboahdinta joka sattuu F1-sarjassa olemaan myös varustettu sillä energian talteenotolla, se on yksi ja sama paketti joka saa energiansa pakokaasuista jotka muuten menisi hukkalämpönä ympäröivään ilmaan.
MGU-H on äärimmäisen hienostunut turboahdin, ei mikään erillinen systeemi mikä ottaa voimansa turboahtimen akselilta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Niin lähellä...
Pakokaasut pyörittävät turboahdinta joka sattuu F1-sarjassa olemaan myös varustettu sillä energian talteenotolla, se on yksi ja sama paketti joka saa energiansa pakokaasuista jotka muuten menisi hukkalämpönä ympäröivään ilmaan.
MGU-H on äärimmäisen hienostunut turboahdin, ei mikään erillinen systeemi mikä ottaa voimansa turboahtimen akselilta.
Vastaavastihan MGU-K:n eli "kineettisen energian keräimen" talteenottama energia menisi muuten luontoon hukkalämpönä jarrujen kautta...

Tavallinen lämmöstä energiaa tuottava laitos toimii niin, että esimerkiksi hiiltä polttamalla tai ydinreaktion kautta tuotetaan lämpöä, jolla kuumennetaan erillistä vesipataa, josta kumpuavan höyryn voimalla pyöritetään turbiinia / generaattoria. Tämän MGU-H:n kohdallahan turbiinia pyöritetään suoraan pakokaasujen virtauksen avulla, mikä mielestäni ei ole sama asia. Eikös tuo ole lähempänä tuulivoimaa?

Vähän hupsusti koko hybridihärpättimen jäähdytys on hirveän monimutkaista ja kriittistä vaikka samalla kovasti toitetaan sitä, että F1-autot keräävät lämpöenergian talteen ja tekevät siitä sähköä...
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Edelleenkin se pakokaasu on lämpöenergiaa. Ei se ole mitään tuulivoimaa pakoputkessa. Turbon toiminnan ilmeisesti yrittää kaikki ymmärtää, mutta silti ei kuitenkaan ymmärrä. Mitä kuumempaa pakokaasu on sitä suurempi on sen energia pyörittää turbiinia. Johan se tuossa Booriksen linkkaamassa videossakin sanoi, että MGU-H ottaa pakokaasun lämpöenergiaa talteen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5345
Edelleenkin se pakokaasu on lämpöenergiaa. Ei se ole mitään tuulivoimaa pakoputkessa. Turbon toiminnan ilmeisesti yrittää kaikki ymmärtää, mutta silti ei kuitenkaan ymmärrä. Mitä kuumempaa pakokaasu on sitä suurempi on sen energia pyörittää turbiinia. Johan se tuossa Booriksen linkkaamassa videossakin sanoi, että MGU-H ottaa pakokaasun lämpöenergiaa talteen.
Kyllä teoriassa. Mutta turbo pyörisi myös kylmällä ilmalla. Pakokaasu nyt sattuu palotapahtuman takia olemaan kuumaa, kuumassa ilmassa paine kasvaa. Ja turbon tehtävä on siis ahtaa ilmaa sylinteriin.
Itse Hoota pyörittää akseli, ei pakokaasuvirtaus, kuten turbon turbiinisiipeä pyörittää. Koska turboahdin kuumenee, myös ahtoilma lämpenee ja sitä joudutaan jäähdyttämään ennen sylinteriin syöttöä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kyllä teoriassa. Mutta turbo pyörisi myös kylmällä ilmalla. Pakokaasu nyt sattuu palotapahtuman takia olemaan kuumaa, kuumassa ilmassa paine kasvaa. Ja turbon tehtävä on siis ahtaa ilmaa sylinteriin.
Itse Hoota pyörittää akseli, ei pakokaasuvirtaus, kuten turbon turbiinisiipeä pyörittää. Koska turboahdin kuumenee, myös ahtoilma lämpenee ja sitä joudutaan jäähdyttämään ennen sylinteriin syöttöä.
Juu, kyllähän se pyörii kylmälläkin pakokaasulla, jos siinä on jotain energiaa jäljellä. Jotain energiaa tarvitaan saamaan kuitenkin se ilma liikkeelle. Siihen tarvitaan lämpötilaeroa eli lämpöenergiaa, painetta tai jotain ropelia siirtämään ilmaa.

Tuo on taas saivartelua, että akseli pyörittää H:ta. Niinhän sitä kompressoriakin pyörittää akseli eikä pakokaasu. Onko se silloin oikeasti mekaaninen ahdin?

Se että ilma lämpenee johtuu suurimmaksi osin siitä kasaan puristamisesta. Kompressorikotelo on kuitenkin kohtuu viileä verrattuna pakopesään ihan normaalissakin turbossa. Puhumattakaan F1:n turbosta, jossa kompura on puolen metrin päässä pakopesästä.

Edit: Jatketaas vielä.
Jos asia on kerran niin yksinkertainen, niin sitä ei vahingossakaan kannata selittää auki niin että tavallinenkin pulliainen sen tajuaisi.
Termodynamiikan toinen pääsääntö sanoo, että lämpötilaerot pyrkivät tasoittumaan. Ja nimen omaan siten, että lämmin ilma virtaa kylmempään. Lisäksi siinä on mukana sylinteriin jäänyt palotapahtuman jäännöspaine sekä tietenkin männän avustava liike poistotahdissa. Nämä kaikki yhdessä saavat pakokaasun virtaamaan. Pakokaasun virtaus ei siis ole syy vaan seuraus. Tämä menee melko teoreettiselle tasolle ja above my paygrade eli joku fyysikko voi tarkentaa, jos sellainen joukossamme viihtyy.
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3416
Pakokaasun virtaus ei siis ole syy vaan seuraus. Tämä menee melko teoreettiselle tasolle ja above my paygrade eli joku fyysikko voi tarkentaa, jos sellainen joukossamme viihtyy.
Fyysikko olen, mutta en ole juurikaan lukenut fysiikkaa, enkä ymmärrä miten formulan moottori toimii.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4134
Mäkin logot on vaihtaneet väriä hopeisiksi. Tulisipa "hopeanuoli" takaisin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6138
Mäkin logot on vaihtaneet väriä hopeisiksi. Tulisipa "hopeanuoli" takaisin.
Mäkillä on niin paljon sponsoreita jotka kaikki haluavat oman palansa kakkua, että todennäköisesti tulee olemaan samanlainen värioksennus ainakin lähivuodet. Toki jotkut spesiaaliväritykset saattaa mennä läpi.

Ehkä Chrome voisi ostaa muut pääsponsorit pilalle ja laittaa kromivärityksen autoon?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5345
Voi vittu (sori) kun ei osata pysyä yhdessä linjassa. Tämähän on kohta kuin BAR-Honda viritelmä Lucky Striken ja 555:n kanssa. Saatana! 🤮
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3416
Jotain rajoituksia pitäisi saada näille McLarenin liveryille. Sama oksennus oltava koko vuoden.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5345
Jos toi kinneri olisi koko oranssi, niin olisi ihan tyylikäs.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4975
Lokarit testiin Silverstonen GP:n jälkeen.

https://www.motorsport.com/f1/news/norris-rain-visibility-biggest-safety-topics/10490443/?utm_source=RSS&utm_medium=referral&utm_campaign=RSS-F1&utm_term=News&utm_content=www
F1 and the FIA are working on wheel arches or 'mudguards' which would be only used in the rain, with a test taking place at Silverstone after the British Grand Prix.

"I think is a good thing that we're doing the test in Silverstone because you may as well close your eyes half the time going through turn two," said Norris, whose team is involved in the trial.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4175
Aivan naurettavan pöhöttynyt tuo kalenteri.
Saas vielä nähdä, että miten paljon tulee sprintti-kisoja siihen päälle pitkien kisojen oheen.

Kiinan paluu kyllä hyvä juttu, pidän radasta. Suzukan siirto kauden alkupuolelle voi olla ihan järkevä siirto
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3383
Sijainti
F1-fanikatsomo
Suzuka ja Baku vaihtoivat paikkaa.
Hyvältä näyttää kalenteri. Alussa tuplavklp jonka jälkeen joka 2.vklp kisa, juhannuksesta heinäkuun loppuun 5 kisaa/6vklp 😍 em lisäksi 4x kahtena peräkkäisenä viikonloppuina kisoja ja 2x tripla vklp
Parempi kuin tällä kaudella jolloin oli heti alussa 4vk breikki (peruttu Kiina)
 
Ylös