Kyllä teoriassa. Mutta turbo pyörisi myös kylmällä ilmalla. Pakokaasu nyt sattuu palotapahtuman takia olemaan kuumaa, kuumassa ilmassa paine kasvaa. Ja turbon tehtävä on siis ahtaa ilmaa sylinteriin.
Itse Hoota pyörittää akseli, ei pakokaasuvirtaus, kuten turbon turbiinisiipeä pyörittää. Koska turboahdin kuumenee, myös ahtoilma lämpenee ja sitä joudutaan jäähdyttämään ennen sylinteriin syöttöä.
Juu, kyllähän se pyörii kylmälläkin pakokaasulla, jos siinä on jotain energiaa jäljellä. Jotain energiaa tarvitaan saamaan kuitenkin se ilma liikkeelle. Siihen tarvitaan lämpötilaeroa eli lämpöenergiaa, painetta tai jotain ropelia siirtämään ilmaa.
Tuo on taas saivartelua, että akseli pyörittää H:ta. Niinhän sitä kompressoriakin pyörittää akseli eikä pakokaasu. Onko se silloin oikeasti mekaaninen ahdin?
Se että ilma lämpenee johtuu suurimmaksi osin siitä kasaan puristamisesta. Kompressorikotelo on kuitenkin kohtuu viileä verrattuna pakopesään ihan normaalissakin turbossa. Puhumattakaan F1:n turbosta, jossa kompura on puolen metrin päässä pakopesästä.
Edit: Jatketaas vielä.
Jos asia on kerran niin yksinkertainen, niin sitä ei vahingossakaan kannata selittää auki niin että tavallinenkin pulliainen sen tajuaisi.
Termodynamiikan toinen pääsääntö sanoo, että lämpötilaerot pyrkivät tasoittumaan. Ja nimen omaan siten, että lämmin ilma virtaa kylmempään. Lisäksi siinä on mukana sylinteriin jäänyt palotapahtuman jäännöspaine sekä tietenkin männän avustava liike poistotahdissa. Nämä kaikki yhdessä saavat pakokaasun virtaamaan. Pakokaasun virtaus ei siis ole syy vaan seuraus. Tämä menee melko teoreettiselle tasolle ja above my paygrade eli joku fyysikko voi tarkentaa, jos sellainen joukossamme viihtyy.