F1-Uutisia 2024

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Susie Wolfin (Susi Susi suomennos) vuoro haastaa FIA oikeuteen perättömistä syytteistä.
Hamilton tukee.
Ei taida Pyyhepää olla kovin suosittu.
En ylipäätänsä ymmärrä miksi sarja taannoin rummutti länsimaisesti #weraceasone tasa-arvon nimeen, sitten sinne laitetaan keulille tuollainen korruptoitunut Turbaanikeisari, jolla historiaa naisten syrjinnästä, sateenkaariliputkin ongelma. Koko sarja kallellaan lähi-itään dollarin kuvat silmissä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
En ylipäätänsä ymmärrä miksi sarja taannoin rummutti länsimaisesti #weraceasone tasa-arvon nimeen, sitten sinne laitetaan keulille tuollainen korruptoitunut Turbaanikeisari, jolla historiaa naisten syrjinnästä, sateenkaariliputkin ongelma. Koko sarja kallellaan lähi-itään dollarin kuvat silmissä.
Jostain on saatava katetta miljardiostokselle, turbaaneilla riittää paalua...
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
En ylipäätänsä ymmärrä miksi sarja taannoin rummutti länsimaisesti #weraceasone tasa-arvon nimeen, sitten sinne laitetaan keulille tuollainen korruptoitunut Turbaanikeisari, jolla historiaa naisten syrjinnästä, sateenkaariliputkin ongelma. Koko sarja kallellaan lähi-itään dollarin kuvat silmissä.
Hamilton alkoi antaa painetta pr-tempauksille rassismista vouhkatessaan. Sitten kun Hamiltonilta kysyttiin mielipidettä uiguurien massamurhasta Kiinan hallituksen toimesta, niin mies sanoikin vain, ettei ole kiinnostunut asiasta, joten ei halua kommentoida.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Ei ole uutinen, mutta hajatelmia jotka sopisivat kauden 2024 yleistopikkiin jota ei ole, niin laitetaan tänne
Alkanut kausi 2024 on kyllä ollut tasaisempi kuin aikoihin, vaikka yksi ja sama ukko on kerännyt voitot.
Aika-ajoissa suunnilleen puolet gridistä on sekunnin sisällä paaluajasta ja itse kisassa ei enää varvata häntäpään autoja usealla kierroksella.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
KERS palaamassa vuoden 2026 f1-moottoreihin.

https://www.motorsport.com/f1/news/f1-2026-engine-regs-kers-boost-system/10593023/

The first portion of Article 5.4.8 creates a glidepath for energy deployment from the ERS-K hybrid system up to 345km/h (215mph). The second portion covers what’s being dubbed by the FIA as an ‘override mode’, whereby the driver will be able deploy additional power to infill the energy created by the glidepath and provide a further boost up to 355km/h (220.5mph).
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Kerssihän autoissahan on nyttenkin MGU-K muodossa. Nyt sen käyttö muuttuu tulevaisuudessa, ja kerssin antamaa tehoa nostetaan, kun itse polttiksesta otetaan vähemmän tehoa. MGU-H hävittyä ja sen tehojen korvaamiseksi Kerssissä on myös "override mode" ohittelua varten.
(KERS - MGU-K on jarrujen kineettistä energiaa kierrättävä yksikkö)
Autot myös lyhenevät 20 senttiä ja kapenevat 10 senttiä, tuoden painon alenemaa 40-50 kiloa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Kerssihän autoissahan on nyttenkin MGU-K muodossa. Nyt sen käyttö muuttuu tulevaisuudessa, ja kerssin antamaa tehoa nostetaan, kun itse polttiksesta otetaan vähemmän tehoa. MGU-H hävittyä ja sen tehojen korvaamiseksi Kerssissä on myös "override mode" ohittelua varten.
Rattiin tulee uusi nappi, mutta on ihan eri asia, että kuka sitä voi käyttää. Jostain sen turbomoodin sähköenergian on tultava ja silloin se otetaan pois mutkista ulos kiihdyttäessä tarvittavasta reservistä. Sitä paitsi DRS on jo KERS:n korvaaja, joten mitä ihmettä tässä taas säädetään? DRS:stä saa isomman boostin ja se on vieläpä täysin ilmainen. Autoihinhan on tulossa myös aktiivista aeroa eli lisää nappeja ja vipuja, joiden hyöty on minimaalinen.

Mikäs tämä väite oli polttomoottorin kuristamisesta? En ole kuullut sellaisesta. Polttomoottoreihin ei tietääkseni ole tulossa muutosta. Sähkömoottorin tehoa halutaan nostaa vaikka samalla vähennetään hybridikomponentteja, joilla se ylimääräinen teho pitäisi tuottaa.... Hmm...
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Rattiin tulee uusi nappi, mutta on ihan eri asia, että kuka sitä voi käyttää. Jostain sen turbomoodin sähköenergian on tultava ja silloin se otetaan pois mutkista ulos kiihdyttäessä tarvittavasta reservistä. Sitä paitsi DRS on jo KERS:n korvaaja, joten mitä ihmettä tässä taas säädetään? DRS:stä saa isomman boostin ja se on vieläpä täysin ilmainen. Autoihinhan on tulossa myös aktiivista aeroa eli lisää nappeja ja vipuja, joiden hyöty on minimaalinen.

Mikäs tämä väite oli polttomoottorin kuristamisesta? En ole kuullut sellaisesta. Polttomoottoreihin ei tietääkseni ole tulossa muutosta. Sähkömoottorin tehoa halutaan nostaa vaikka samalla vähennetään hybridikomponentteja, joilla se ylimääräinen teho pitäisi tuottaa.... Hmm...
Ihan normaalia formulaa. Säädetään autoja ja asioita suuntaan ja toiseen ja toivotaan että tulis parempia kisoja niin voidaan radat pitää noissa mikkihiiripaikoissa mitkä maksetaan eniten.

Muutenkin jotenkin Formula on aika plaaah. En tiedä tykkääkö uudet fanit, mutta se että se nykysin arabien leikkikenttä ja omistukset siirtyy sinne suuntaan ja radat. Sinänsä ihan sama, mutta itselle formulat on ollu aina eurooppalainen sarja ja kilpailuun keskittyvä eikä politiikkaan ja show bisnekseen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Ei tuo nyt draamailulta omaan korvaani kuulosta. Keltaiset liput tulivat ulos liian hitaasti, piste. Ratavirkailijoiksi pitäisi palkata sen verran nohevia kavereita, että osaavat heittää lipun esiin vaikka kisamestarilla kestäisi hetki saada valoja päälle. Auton pysähtyminen radalle on aina vähintään keltaisen lipun arvoinen juttu, joten siinä ei ole mahdollisuutta virhearviollekaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Ei tuo nyt draamailulta omaan korvaani kuulosta. Keltaiset liput tulivat ulos liian hitaasti, piste. Ratavirkailijoiksi pitäisi palkata sen verran nohevia kavereita, että osaavat heittää lipun esiin vaikka kisamestarilla kestäisi hetki saada valoja päälle. Auton pysähtyminen radalle on aina vähintään keltaisen lipun arvoinen juttu, joten siinä ei ole mahdollisuutta virhearviollekaan.
Oletko kuullut sellaisesta termistä kuin ryhmäkuri ja esimies. Eiköhän virkailijoille ole terotettu, että he toimivat ohjeiden mukaisesti. Kaikkihan tuon älyää, että keltainen lippu tiskiin, mutta he odottelevat lupaa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Oletko kuullut sellaisesta termistä kuin ryhmäkuri ja esimies. Eiköhän virkailijoille ole terotettu, että he toimivat ohjeiden mukaisesti. Kaikkihan tuon älyää, että keltainen lippu tiskiin, mutta he odottelevat lupaa.
Tuo luvan odottelu voi pahimmillaan maksaa ihmishenkiä.

Russellin tapaus Australiassa on tavallaan samankaltainen kuin Hubertin Belgiassa. En ihmettele, jos Russelille tuli pelko puseroon, kun auto lojuu keskellä rataa pölypilven keskellä.

Sanoisin, että vastaavassa tilanteessa olisi turvallisempaa valita liputus linjaksi mieluummin ylivarovainen (aktiivinen liputus) ohjeistus, kuin liian jäykkä ja hidas.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Russellhan tuossa peräänkuulutti automaattista vsc:tä tuollaisessa tilanteessa, kun auto onnettomuuden jälkeen jää ajolinjalle. Ei varmaan nykytekniikalla mikään mahdottomuus olisi toteuttaa.. Nuo tilanteet tapahtuu kuitenkin äkkiä, ja jos siinä ratavirkailijalla parhaassakin tapauksessa menee useampi sekunti reagoidessa, niin saattaa useampi auto ehtiä ajaa samaan kasaan. Ihan validi pointti/ehdotus joka tapauksessa, eikä todellakaan mitään turhaa itkua.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Ei tuo nyt draamailulta omaan korvaani kuulosta. Keltaiset liput tulivat ulos liian hitaasti, piste. Ratavirkailijoiksi pitäisi palkata sen verran nohevia kavereita, että osaavat heittää lipun esiin vaikka kisamestarilla kestäisi hetki saada valoja päälle. Auton pysähtyminen radalle on aina vähintään keltaisen lipun arvoinen juttu, joten siinä ei ole mahdollisuutta virhearviollekaan.
Keltainen lippu liehuu ennen kuin auto on pysähtynyt. Lippumies on saanut luvan tai ei. Ennen ulosajoako se pitäisi liputtaa. Hyvin ovat olleet hereillä. Eli todennäköisesti saavatkin tehdä omia päätöksiä ja tässä on tehty.

Samoin Stroll taisi tulla mutkaan ekana ja sillä oli tiedossa keltaiset jo ennen mutkaan tuloa, joten onko tuo nyt ihan perseelleen hoidettu.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös