Mikä ihmeen itkuraivari tuolle Heikki Kullalle on oikein tullut? "Malesian palkintosijoituskin johtui enemmän vastustajien epäonnesta" on kyllä aika kovaa tavaraa, kun ottaa huomioon että Malesian kisa on tähän mennessä ollu ainoa kisa, jossa Jensen Button ei ole kärsinyt ongelmista. Silloin sitten oltiinkin samassa vauhdissa kuin Fernando Alonso. Toki se ei millään tavalla mairittele tallia, että 4 kisasta yhdessä on toinen kuljettaja onnistunut ajamaan ilman ongelmia. Siinä mielessä Hondalla ilman muuta on petrattavaa. Tuo "kriisipalaveri" on mielenkiintoinen sanavalinta sille että Jensen Button käy tehtaalla motivoimassa joukkoja.
Lähinnä tuo Heikki Kullan anuksesta ongittu sisäpiirimielipide vaikuttaa ajoituksensa puolesta lähinnä McLarenin ongelmien peittelyltä. Kuten minä jo Australian jälkeen sanoin, ei se kisa kertonut McLarenin kilpailukyvystä yhtään mitään. Nyt kun ajettiin vähän normaalimpi kisa, ladojen hitaus kävi jälleen harvinaisen selväksi. Se että aika-ajoissa on muutama kierros extra-bensaa ei ole hyvä selitys sille, että nopeus häviää Ralf Schumacherin Toyotalle. McLarenin surkeutta piilottaa tällä hetkellä hyvin juuri Hondan, Giancarlo Fisichellan ja Felipe Massan sähläys.
Mitä tulee Willisin asemaan, niin Honda on kuitenkin yhdessä Ferrarin kanssa varikon kärsivällisin talli. Tämä tarkoittaa sitä ettei Gascoynejä ole odotettavissa, mikäli ei ole myös laittaa tilalle jotain parempaa. Itse autohan Hondalla on erinomainen, aivan Ferrarin ja Renaultin tasoa. Siitä ei ole vain vielä saatu irti paljonkaan. Siinä mielessä tekninen johtaja saakin tuntea painetta tällaisen alkukauden jälkeen.
Mitä tulee näihin poistumisiin MM-sarjasta, on Hondan odotusarvo siinä suhteessa kuitenkin melko pieni. Todennäköisemmin lähteviä ovat ainakin Renault ja Toyota. Honda kuitenkin pisti paljon rahaa tähän kiinni vuosi sitten ja tulevaisuus on yksi sarjan valoisimmista. Tätä sirkusta on halvennettava nopeasti siten, että 100 - 150 miljoonaa euroa vuodessa riittää suurimmillekin talleille. Se vaatii palkkakattoja ja monia teknisiä ratkaisuja. Lienee taas melko helppo arvata ketä hankaa vastaan. Maikkarin uutisissa Ron Dennis haluaa lajin suosion kasvattamista sääntömuutosten primaari tarkoituksena. Eli siis antakaa mun polttaa lisää rahaa...