Jep, taitaa Ron olla jo teettänyt nimikyltit Miken officeen Paragonissa... :wink:Rapu-70 sanoi:Mike Gascoyne has reportedly left the Toyota Formula One team as part of a major management reshuffle.
Jep, taitaa Ron olla jo teettänyt nimikyltit Miken officeen Paragonissa... :wink:Rapu-70 sanoi:Mike Gascoyne has reportedly left the Toyota Formula One team as part of a major management reshuffle.
Voihan se olla että on sponssisopimuksia, mutta moottorista tuskin maksetaan ihan täyttä hintaa ja sponssisopimuksetkin varmaan neuvotellaan uudestaan jos Toyota esim vähentää omistustaan tallissa. Nythän F1-hankeesta ei varmastikaan saada sitä markkinoinnillista hyötyä, mitä tälle kaudelle on ajateltu.butterfly sanoi:No voi taivahan vallat! Ei taida porukka vielakaan ymmartaa etta toyotalla on sairaan hyvat sponsorisopimukset joten budjetti ei ole pelkastaan riippuvainen emoyhtion rahoista. Uskon etta ensi kaudelle budjetti tippuu koska talli kokonaisuudessaan rupeaa olemaan jo kasassa. Mutta siltikkin se on RIITTAVAN iso parjatakseen.
Rapu-70 sanoi:Voihan se olla että on sponssisopimuksia, mutta moottorista tuskin maksetaan ihan täyttä hintaa ja sponssisopimuksetkin varmaan neuvotellaan uudestaan jos Toyota esim vähentää omistustaan tallissa. Nythän F1-hankeesta ei varmastikaan saada sitä markkinoinnillista hyötyä, mitä tälle kaudelle on ajateltu.
Meinaat moottorin maksulla Midlandia?Rapu-70 sanoi:Voihan se olla että on sponssisopimuksia, mutta moottorista tuskin maksetaan ihan täyttä hintaa ja sponssisopimuksetkin varmaan neuvotellaan uudestaan jos Toyota esim vähentää omistustaan tallissa. Nythän F1-hankeesta ei varmastikaan saada sitä markkinoinnillista hyötyä, mitä tälle kaudelle on ajateltu.
Heh, Gascoyne erotettiin määräajaksi. Pahimmassa tapauksessa miehen ura on ohitse...äxä sanoi:Erimielisyydet Gascoynen Toyota-potkujen syy
Formula ykkösissä kilpaileva Toyota-talli vahvisti keskiviikkona, että sen tekninen johtaja Mike Gascoyne on saanut lähtöpassit tallista.
- Tallin teknistä toimintaa koskevien perusteellisten erimielisyyksien johdosta Toyota on toistaiseksi vapauttanut tehtävistään auton rungon suunnittelusta vastaavan teknisen johtajan Mike Gascoynen, Toyota tiedotti.
- Toyota ei tällä hetkellä kommentoi asiaa enempää, tallin tiedotteessa todettiin. (MTV3-Reuters)
Nyt on sitten ihan virallistakin tämä uutinen. Jäämme odottamaan Mclarenin pressitiedotetta...
Siten, että myy omistamiaan osakkeita vaikka sinulle. Moottorin kehityskuluja ei aktivoida täysimääräisenä Toyotan tiimille, vaan osa otetaan asiakasmoottoreiden hinnassa.butterfly sanoi:Krhm. Miten toyota voi vahentaa omistustaan omasta tallistaan? Ja mita tarkoittaa etta tuskin moottorista tuskin maksetaan taytta hintaa?:
Meinaakko, että mikään muu talli ei myöskään olisi tippaakaan kiinnostunut moisesta amatööristä?Ratahans sanoi:Heh, Gascoyne erotettiin määräajaksi. Pahimmassa tapauksessa miehen ura on ohitse...
Vaikka rahaa sattuisi Toyotalla tulemaan ainoastaan (johon en kyllä usko) parilta sponsorilta (Kärcher, Panasonic), se ei poista sitä faktaa että tulosta olisi pitänyt syntyä suurella budjetilla hyvinkin nopeasti.butterfly sanoi:No voi taivahan vallat! Ei taida porukka vielakaan ymmartaa etta toyotalla on sairaan hyvat sponsorisopimukset joten budjetti ei ole pelkastaan riippuvainen emoyhtion rahoista. Uskon etta ensi kaudelle budjetti tippuu koska talli kokonaisuudessaan rupeaa olemaan jo kasassa. Mutta siltikkin se on RIITTAVAN iso parjatakseen.
Yritanpa etsia vahvistusta talle tiedolle. Hullulta kuullostais.
Edit: Vahva huhu on ainakin. Voipi olla etta mike on lahtenyt mutta voipi olla etta ei ole. Missaan ei ole vahvistettu.
En. Jos Toyota haluaa tehdä kiusaa/varmistaa ettei kukaan muukaan saa kyseistä amatööriä, niin sehän joutuu olemaan sopimuksen loppuun Toyotalla. Tai jos mennään raastupaan, niin ne tuppaa venymään.Valde sanoi:Meinaakko, että mikään muu talli ei myöskään olisi tippaakaan kiinnostunut moisesta amatööristä?
Onneks tuo palkka on sen verran muhkea, että se lievittäisi pahinta vitutusta, vaikka joutuisi tyhjänpanttina olemaankin :thumbup:Ratahans sanoi:En. Jos Toyota haluaa tehdä kiusaa/varmistaa ettei kukaan muukaan saa kyseistä amatööriä, niin sehän joutuu olemaan sopimuksen loppuun Toyotalla. Tai jos mennään raastupaan, niin ne tuppaa venymään.
Toki mainitsin että pahimmassa tapauksessa, joskaan ei todennäköisimmässä.
Sopimushan loppuu käsittääkseni tämän vuoden lopussa, että tuskin tässä nyt ura sentään vaarassa on, eikä sapatistakaan tule järin pitkä.Ratahans sanoi:En. Jos Toyota haluaa tehdä kiusaa/varmistaa ettei kukaan muukaan saa kyseistä amatööriä, niin sehän joutuu olemaan sopimuksen loppuun Toyotalla. Tai jos mennään raastupaan, niin ne tuppaa venymään.
Toki mainitsin että pahimmassa tapauksessa, joskaan ei todennäköisimmässä.
Olihan tuossa aika suuri ero. Toyotalla oli pohjalla rallitalli, Benettonilta jäi vielä jokunen vuosi aiemmin voittoon kyenneen F1-tallin rippeet. Moottoripuolelle Toyota taas tarvitsi käsittääkseni varsin suuret investoinnit kun taas Renault oli vielä joitain vuosia aiemmin tehnyt F1-koneita ja oli Mecachromen toimesta edelleen jossain määrin mukana. Nuo eivät mitenkään ole verrattavissa, joskin Toyotan rahankäytön älykkyydestä en itsekään ihan varma olisi. Sitä on kuitenkin turha perustella Renaultiin vertaamalla.azai sanoi:Toyota on käyttänyt samassa ajassa neljä kertaa enemmän rahaa kuin Renault. Renaultkin lähti aika nolla pohjalta, sillä Benettonin rippeet olivat mitä olivat. Pettymyshän tuo Toyotan suorituskyky budjettiin nähden on.
Tuossa vaan herää kysymys että miksei Toyota ostanut Jordania, Arrowsia tai Minardia, ja olisi rakentanut sen pohjalla tallin kuin BAR teki Tyrrelillä aikoinaan? Uskottiinko Toyotalla kovalla budjetilla ja tyhjällä pohjalla pääsevän nopeammin tulokseen kuin vanhojen rippeiden pohjalta rakentamiseen? Aika hölmöä Toyotalta :jaska:Bobakki sanoi:Olihan tuossa aika suuri ero. Toyotalla oli pohjalla rallitalli, Benettonilta jäi vielä jokunen vuosi aiemmin voittoon kyenneen F1-tallin rippeet. Moottoripuolelle Toyota taas tarvitsi käsittääkseni varsin suuret investoinnit kun taas Renault oli vielä joitain vuosia aiemmin tehnyt F1-koneita ja oli Mecachromen toimesta edelleen jossain määrin mukana. Nuo eivät mitenkään ole verrattavissa, joskin Toyotan rahankäytön älykkyydestä en itsekään ihan varma olisi. Sitä on kuitenkin turha perustella Renaultiin vertaamalla.
B.A.R osti kyllä Tyrrellin mukana lähinnä osallistumisoikeuden, Tyrrellin henkilökunta sai enemmän tai vähemmän kokonaisuudessaan potkut (siirtyi Hondan F1-projektiin hetkeksi kunnes sekin loppui B.A.R-yhteistyöhön) ja rakensivatpa uuden tehtaankin. Tyrrellin vanhahan on nykyään Paul Stoddartin omistuksessa. Minä en usko, että pikkutallin ostamisella olisi päästy yhtään sen parempaan tulokseen, noista vaihtoehdoista kaikki kun olisivat vaatineet sen uuden tehtaan pistämisen pystyyn tai vanhan laajentamisen joka tapauksessa. Ja ilmeisesti haluttiin myös käyttää Toyota Team Europen työntekijöitä.azai sanoi:Tuossa vaan herää kysymys että miksei Toyota ostanut Jordania, Arrowsia tai Minardia, ja olisi rakentanut sen pohjalla tallin kuin BAR teki Tyrrelillä aikoinaan? Uskottiinko Toyotalla kovalla budjetilla ja tyhjällä pohjalla pääsevän nopeammin tulokseen kuin vanhojen rippeiden pohjalta rakentamiseen? Aika hölmöä Toyotalta :jaska:
Juurikin noin minakin olen asian ymmartanyt etta Toyota Team Europe oli se talli jolle fykkos talli perustettiin. Ja kait toyota halusi tehda samanlailla kuin ferrari etta koko paketti voidaan tehda samankaton alla ja siksi he halusivat perustaa oman tallin ei ostaa jotakin vanhaa. Ja rahaa on palanut tuon tehtaan rakentamiseen+tuulitunneleihin ja muihin tiloihin silla entiset tilat olivat erittain pienet. Ja mita renuuseen tulee niin onhan heilla kummiskin kokemusta aika lailla fykkosista. Ei missaan nimessa mistaan tyhjan paalta lahtenyt ei. Vaikeuksien kautta voittoon!Bobakki sanoi:B.A.R osti kyllä Tyrrellin mukana lähinnä osallistumisoikeuden, Tyrrellin henkilökunta sai enemmän tai vähemmän kokonaisuudessaan potkut (siirtyi Hondan F1-projektiin hetkeksi kunnes sekin loppui B.A.R-yhteistyöhön) ja rakensivatpa uuden tehtaankin. Tyrrellin vanhahan on nykyään Paul Stoddartin omistuksessa. Minä en usko, että pikkutallin ostamisella olisi päästy yhtään sen parempaan tulokseen, noista vaihtoehdoista kaikki kun olisivat vaatineet sen uuden tehtaan pistämisen pystyyn tai vanhan laajentamisen joka tapauksessa. Ja ilmeisesti haluttiin myös käyttää Toyota Team Europen työntekijöitä.
Mutta Renaulthan joutui laittamaan Benettonin ostaessa tehtaat remonttiin, ja millä tuloksin? Useita voittoja ja maailmanmestaruus! Kyllä sillä vanhalla pohjalla olisi ollut Toyotalle ehdottomasti hyötyä.Bobakki sanoi:B.A.R osti kyllä Tyrrellin mukana lähinnä osallistumisoikeuden, Tyrrellin henkilökunta sai enemmän tai vähemmän kokonaisuudessaan potkut (siirtyi Hondan F1-projektiin hetkeksi kunnes sekin loppui B.A.R-yhteistyöhön) ja rakensivatpa uuden tehtaankin. Tyrrellin vanhahan on nykyään Paul Stoddartin omistuksessa. Minä en usko, että pikkutallin ostamisella olisi päästy yhtään sen parempaan tulokseen, noista vaihtoehdoista kaikki kun olisivat vaatineet sen uuden tehtaan pistämisen pystyyn tai vanhan laajentamisen joka tapauksessa. Ja ilmeisesti haluttiin myös käyttää Toyota Team Europen työntekijöitä.
Gerhard Berger, Hockenheim 1997? Voisin kuvitella, että on vähän eri asia lähteä uudistamaan vajaat kymmenen vuotta vanhaa mitat täyttänyttä tehdasta (Enstone valmistui 1990-luvun alussa) kuin lähteä laajentamaan radikaalisti sellaista, joka ei koskaan ole ollut kilpailukykyinen. Minardin tehdashan on ihan kivikautinen ja sijaitsee vielä Italiassa, Jordanin taas on pikemminkin kokoonpanopaikka kuin tehdas, sillä valmistivat todella suuren osan palikoistaan alihankintana. Arrowsin tehdas olisi kaiketi ollut edistyksellisin, mutta olen ymmärtänyt senkin olevan aika pieni. Jos Toyotalla todella olisi ollut mahdollisuus päästä käsiksi Benettonin tehtaan kaltaisin tiloihin, niin sitten se olisi ollut hyvä vaihtoehto, nyt sellaisia ei kuitenkaan ollut.azai sanoi:Mutta Renaulthan joutui laittamaan Benettonin ostaessa tehtaat remonttiin, ja millä tuloksin? Useita voittoja ja maailmanmestaruus! Kyllä sillä vanhalla pohjalla olisi ollut Toyotalle ehdottomasti hyötyä.
Benettonin viimeisin voitto on kuitenkin vuodelta 1995, kun Renault hyppäsi remmiin takaisin 6 vuoden jälkeen meni mestaruuteen neljä vuotta.
Kyllä 6 vuodessa kuitenkin taso romahti Benettonilla aivan surkeaksi. BMW ei ole onneksi tekemässä samaa virhettä kuin Toyota. Mersukin olisi periaatteessa pystynyt rakentamaan uuden tallin, mutta lähti McLarenin kanssa yhteistyöhön jolloin tulostakin syntyi parin vuoden jälkeen parilla maailmanmestaruudella.
Tässä juuri näkee tämän muun muassa mersunkin miten sen nyt sanois, ylimielisyyden ja tyhmyyden. Sauberhan oli aikoinaan yksi menestyksekkäimpiä tulokastalleja, mutta edes se ei riittänyt, vaan Mersu todellakin kuvitteli, että maailmanmestareita pitää olla heti ensimmäisellä kaudella muuten ei lähdetä leikkiin mukaan. Itse väitänkin, että Mclarenin-Mercedes paketin mestaruuksista suurinta vastuuta kantoi ne Mclaren ja Häkkinen nimisen tahot. 2000-luvulla tuo mersu on ollut lähinnä rasite kuin etu Mclarenille.Bobakki sanoi:Periaatteessahan suunnitelma toteutuikin viimein 1993/4, mutta huomattavasti matalammalla profiililla kuin aikoivat ja Sauberin toivottua huonompi menestys sai harkitsemaan yhteistyökuvioita uudelleen.