F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Rapu-70 sanoi:
Mike Gascoyne has reportedly left the Toyota Formula One team as part of a major management reshuffle.
Jep, taitaa Ron olla jo teettänyt nimikyltit Miken officeen Paragonissa... :wink:
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Erimielisyydet Gascoynen Toyota-potkujen syy

Formula ykkösissä kilpaileva Toyota-talli vahvisti keskiviikkona, että sen tekninen johtaja Mike Gascoyne on saanut lähtöpassit tallista.
- Tallin teknistä toimintaa koskevien perusteellisten erimielisyyksien johdosta Toyota on toistaiseksi vapauttanut tehtävistään auton rungon suunnittelusta vastaavan teknisen johtajan Mike Gascoynen, Toyota tiedotti.
- Toyota ei tällä hetkellä kommentoi asiaa enempää, tallin tiedotteessa todettiin. (MTV3-Reuters)



Nyt on sitten ihan virallistakin tämä uutinen. Jäämme odottamaan Mclarenin pressitiedotetta... :p
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
butterfly sanoi:
No voi taivahan vallat! Ei taida porukka vielakaan ymmartaa etta toyotalla on sairaan hyvat sponsorisopimukset joten budjetti ei ole pelkastaan riippuvainen emoyhtion rahoista. Uskon etta ensi kaudelle budjetti tippuu koska talli kokonaisuudessaan rupeaa olemaan jo kasassa. Mutta siltikkin se on RIITTAVAN iso parjatakseen.
Voihan se olla että on sponssisopimuksia, mutta moottorista tuskin maksetaan ihan täyttä hintaa ja sponssisopimuksetkin varmaan neuvotellaan uudestaan jos Toyota esim vähentää omistustaan tallissa. Nythän F1-hankeesta ei varmastikaan saada sitä markkinoinnillista hyötyä, mitä tälle kaudelle on ajateltu.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Rapu-70 sanoi:
Voihan se olla että on sponssisopimuksia, mutta moottorista tuskin maksetaan ihan täyttä hintaa ja sponssisopimuksetkin varmaan neuvotellaan uudestaan jos Toyota esim vähentää omistustaan tallissa. Nythän F1-hankeesta ei varmastikaan saada sitä markkinoinnillista hyötyä, mitä tälle kaudelle on ajateltu.

Krhm. Miten toyota voi vahentaa omistustaan omasta tallistaan? Ja mita tarkoittaa etta tuskin moottorista tuskin maksetaan taytta hintaa?

Tuskin toyota on millaan muotoa irtautumassa fykkosista silla sehan sai just f1-kisankin jarjestettavakseen omalla radallaan aina vuoteen 2009 asti. Ja nyt kun tallin tilat ja itse talli on saatu kuntoon niin ei rahaa ei tarvita ihan ylettomia summia. Vaikka budjetti tippuisi puoleen niin siltikkin oltaisiin kilpailukykyisissa lukemissa. Ja se on hyva etta moottori ja runko tehaan saman katon alla jolloin ei tarvia ostaa ulkopuolelta mitaan. Ja se on kylla totta etta kun kausi menee perseelleen niin ei se ole kivaa ei. Mutta muuten aikamoista torttua on tuo "jos ei menestyta nyt ni jatetaan sarja"-juttu. Tuskin olisi tuolla asenteella yhtaan mitaan voitettu rallissa... :tongue:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Rapu-70 sanoi:
Voihan se olla että on sponssisopimuksia, mutta moottorista tuskin maksetaan ihan täyttä hintaa ja sponssisopimuksetkin varmaan neuvotellaan uudestaan jos Toyota esim vähentää omistustaan tallissa. Nythän F1-hankeesta ei varmastikaan saada sitä markkinoinnillista hyötyä, mitä tälle kaudelle on ajateltu.
Meinaat moottorin maksulla Midlandia?
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
äxä sanoi:
Erimielisyydet Gascoynen Toyota-potkujen syy

Formula ykkösissä kilpaileva Toyota-talli vahvisti keskiviikkona, että sen tekninen johtaja Mike Gascoyne on saanut lähtöpassit tallista.
- Tallin teknistä toimintaa koskevien perusteellisten erimielisyyksien johdosta Toyota on toistaiseksi vapauttanut tehtävistään auton rungon suunnittelusta vastaavan teknisen johtajan Mike Gascoynen, Toyota tiedotti.
- Toyota ei tällä hetkellä kommentoi asiaa enempää, tallin tiedotteessa todettiin. (MTV3-Reuters)



Nyt on sitten ihan virallistakin tämä uutinen. Jäämme odottamaan Mclarenin pressitiedotetta... :p
Heh, Gascoyne erotettiin määräajaksi. Pahimmassa tapauksessa miehen ura on ohitse...
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
butterfly sanoi:
Krhm. Miten toyota voi vahentaa omistustaan omasta tallistaan? Ja mita tarkoittaa etta tuskin moottorista tuskin maksetaan taytta hintaa?:
Siten, että myy omistamiaan osakkeita vaikka sinulle. Moottorin kehityskuluja ei aktivoida täysimääräisenä Toyotan tiimille, vaan osa otetaan asiakasmoottoreiden hinnassa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ratahans sanoi:
Heh, Gascoyne erotettiin määräajaksi. Pahimmassa tapauksessa miehen ura on ohitse...
Meinaakko, että mikään muu talli ei myöskään olisi tippaakaan kiinnostunut moisesta amatööristä?
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
butterfly sanoi:
No voi taivahan vallat! Ei taida porukka vielakaan ymmartaa etta toyotalla on sairaan hyvat sponsorisopimukset joten budjetti ei ole pelkastaan riippuvainen emoyhtion rahoista. Uskon etta ensi kaudelle budjetti tippuu koska talli kokonaisuudessaan rupeaa olemaan jo kasassa. Mutta siltikkin se on RIITTAVAN iso parjatakseen.

Yritanpa etsia vahvistusta talle tiedolle. Hullulta kuullostais.

Edit: Vahva huhu on ainakin. Voipi olla etta mike on lahtenyt mutta voipi olla etta ei ole. Missaan ei ole vahvistettu.
Vaikka rahaa sattuisi Toyotalla tulemaan ainoastaan (johon en kyllä usko) parilta sponsorilta (Kärcher, Panasonic), se ei poista sitä faktaa että tulosta olisi pitänyt syntyä suurella budjetilla hyvinkin nopeasti.
Yllättäen Gascoyne nautti Toyotalla suurinta palkkaa teknisissä johtajissa varikolla. Kyllä se minusta kertoo aika paljon että Toyotalla käytetään rahaa tähän tolkuttomasti.
McLarenilla on enemmän ja huomattavasti rahakkaampia sponsoreita kuin Toyotalla. Silti McLarenin budjetti jää Toyotalle noin puolet. Kyllä Toyota aivan varmasti käyttää omaa rahaa.
Toyota on käyttänyt samassa ajassa neljä kertaa enemmän rahaa kuin Renault. Renaultkin lähti aika nolla pohjalta, sillä Benettonin rippeet olivat mitä olivat. Pettymyshän tuo Toyotan suorituskyky budjettiin nähden on.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Valde sanoi:
Meinaakko, että mikään muu talli ei myöskään olisi tippaakaan kiinnostunut moisesta amatööristä?
En. Jos Toyota haluaa tehdä kiusaa/varmistaa ettei kukaan muukaan saa kyseistä amatööriä, niin sehän joutuu olemaan sopimuksen loppuun Toyotalla. Tai jos mennään raastupaan, niin ne tuppaa venymään.

Toki mainitsin että pahimmassa tapauksessa, joskaan ei todennäköisimmässä.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ratahans sanoi:
En. Jos Toyota haluaa tehdä kiusaa/varmistaa ettei kukaan muukaan saa kyseistä amatööriä, niin sehän joutuu olemaan sopimuksen loppuun Toyotalla. Tai jos mennään raastupaan, niin ne tuppaa venymään.

Toki mainitsin että pahimmassa tapauksessa, joskaan ei todennäköisimmässä.
Onneks tuo palkka on sen verran muhkea, että se lievittäisi pahinta vitutusta, vaikka joutuisi tyhjänpanttina olemaankin :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ratahans sanoi:
En. Jos Toyota haluaa tehdä kiusaa/varmistaa ettei kukaan muukaan saa kyseistä amatööriä, niin sehän joutuu olemaan sopimuksen loppuun Toyotalla. Tai jos mennään raastupaan, niin ne tuppaa venymään.

Toki mainitsin että pahimmassa tapauksessa, joskaan ei todennäköisimmässä.
Sopimushan loppuu käsittääkseni tämän vuoden lopussa, että tuskin tässä nyt ura sentään vaarassa on, eikä sapatistakaan tule järin pitkä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
azai sanoi:
Toyota on käyttänyt samassa ajassa neljä kertaa enemmän rahaa kuin Renault. Renaultkin lähti aika nolla pohjalta, sillä Benettonin rippeet olivat mitä olivat. Pettymyshän tuo Toyotan suorituskyky budjettiin nähden on.
Olihan tuossa aika suuri ero. Toyotalla oli pohjalla rallitalli, Benettonilta jäi vielä jokunen vuosi aiemmin voittoon kyenneen F1-tallin rippeet. Moottoripuolelle Toyota taas tarvitsi käsittääkseni varsin suuret investoinnit kun taas Renault oli vielä joitain vuosia aiemmin tehnyt F1-koneita ja oli Mecachromen toimesta edelleen jossain määrin mukana. Nuo eivät mitenkään ole verrattavissa, joskin Toyotan rahankäytön älykkyydestä en itsekään ihan varma olisi. Sitä on kuitenkin turha perustella Renaultiin vertaamalla.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Bobakki sanoi:
Olihan tuossa aika suuri ero. Toyotalla oli pohjalla rallitalli, Benettonilta jäi vielä jokunen vuosi aiemmin voittoon kyenneen F1-tallin rippeet. Moottoripuolelle Toyota taas tarvitsi käsittääkseni varsin suuret investoinnit kun taas Renault oli vielä joitain vuosia aiemmin tehnyt F1-koneita ja oli Mecachromen toimesta edelleen jossain määrin mukana. Nuo eivät mitenkään ole verrattavissa, joskin Toyotan rahankäytön älykkyydestä en itsekään ihan varma olisi. Sitä on kuitenkin turha perustella Renaultiin vertaamalla.
Tuossa vaan herää kysymys että miksei Toyota ostanut Jordania, Arrowsia tai Minardia, ja olisi rakentanut sen pohjalla tallin kuin BAR teki Tyrrelillä aikoinaan? Uskottiinko Toyotalla kovalla budjetilla ja tyhjällä pohjalla pääsevän nopeammin tulokseen kuin vanhojen rippeiden pohjalta rakentamiseen? Aika hölmöä Toyotalta :jaska:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
azai sanoi:
Tuossa vaan herää kysymys että miksei Toyota ostanut Jordania, Arrowsia tai Minardia, ja olisi rakentanut sen pohjalla tallin kuin BAR teki Tyrrelillä aikoinaan? Uskottiinko Toyotalla kovalla budjetilla ja tyhjällä pohjalla pääsevän nopeammin tulokseen kuin vanhojen rippeiden pohjalta rakentamiseen? Aika hölmöä Toyotalta :jaska:
B.A.R osti kyllä Tyrrellin mukana lähinnä osallistumisoikeuden, Tyrrellin henkilökunta sai enemmän tai vähemmän kokonaisuudessaan potkut (siirtyi Hondan F1-projektiin hetkeksi kunnes sekin loppui B.A.R-yhteistyöhön) ja rakensivatpa uuden tehtaankin. Tyrrellin vanhahan on nykyään Paul Stoddartin omistuksessa. Minä en usko, että pikkutallin ostamisella olisi päästy yhtään sen parempaan tulokseen, noista vaihtoehdoista kaikki kun olisivat vaatineet sen uuden tehtaan pistämisen pystyyn tai vanhan laajentamisen joka tapauksessa. Ja ilmeisesti haluttiin myös käyttää Toyota Team Europen työntekijöitä.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Bobakki sanoi:
B.A.R osti kyllä Tyrrellin mukana lähinnä osallistumisoikeuden, Tyrrellin henkilökunta sai enemmän tai vähemmän kokonaisuudessaan potkut (siirtyi Hondan F1-projektiin hetkeksi kunnes sekin loppui B.A.R-yhteistyöhön) ja rakensivatpa uuden tehtaankin. Tyrrellin vanhahan on nykyään Paul Stoddartin omistuksessa. Minä en usko, että pikkutallin ostamisella olisi päästy yhtään sen parempaan tulokseen, noista vaihtoehdoista kaikki kun olisivat vaatineet sen uuden tehtaan pistämisen pystyyn tai vanhan laajentamisen joka tapauksessa. Ja ilmeisesti haluttiin myös käyttää Toyota Team Europen työntekijöitä.
Juurikin noin minakin olen asian ymmartanyt etta Toyota Team Europe oli se talli jolle fykkos talli perustettiin. Ja kait toyota halusi tehda samanlailla kuin ferrari etta koko paketti voidaan tehda samankaton alla ja siksi he halusivat perustaa oman tallin ei ostaa jotakin vanhaa. Ja rahaa on palanut tuon tehtaan rakentamiseen+tuulitunneleihin ja muihin tiloihin silla entiset tilat olivat erittain pienet. Ja mita renuuseen tulee niin onhan heilla kummiskin kokemusta aika lailla fykkosista. Ei missaan nimessa mistaan tyhjan paalta lahtenyt ei. Vaikeuksien kautta voittoon!
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Bobakki sanoi:
B.A.R osti kyllä Tyrrellin mukana lähinnä osallistumisoikeuden, Tyrrellin henkilökunta sai enemmän tai vähemmän kokonaisuudessaan potkut (siirtyi Hondan F1-projektiin hetkeksi kunnes sekin loppui B.A.R-yhteistyöhön) ja rakensivatpa uuden tehtaankin. Tyrrellin vanhahan on nykyään Paul Stoddartin omistuksessa. Minä en usko, että pikkutallin ostamisella olisi päästy yhtään sen parempaan tulokseen, noista vaihtoehdoista kaikki kun olisivat vaatineet sen uuden tehtaan pistämisen pystyyn tai vanhan laajentamisen joka tapauksessa. Ja ilmeisesti haluttiin myös käyttää Toyota Team Europen työntekijöitä.
Mutta Renaulthan joutui laittamaan Benettonin ostaessa tehtaat remonttiin, ja millä tuloksin? Useita voittoja ja maailmanmestaruus! Kyllä sillä vanhalla pohjalla olisi ollut Toyotalle ehdottomasti hyötyä.
Benettonin viimeisin voitto on kuitenkin vuodelta 1995, kun Renault hyppäsi remmiin takaisin 6 vuoden jälkeen meni mestaruuteen neljä vuotta.
Kyllä 6 vuodessa kuitenkin taso romahti Benettonilla aivan surkeaksi. BMW ei ole onneksi tekemässä samaa virhettä kuin Toyota. Mersukin olisi periaatteessa pystynyt rakentamaan uuden tallin, mutta lähti McLarenin kanssa yhteistyöhön jolloin tulostakin syntyi parin vuoden jälkeen parilla maailmanmestaruudella.

Kyllä se vain asia on niin että Toyotan johtoporras lähti liian ylimielisesti F1:siin, uskoessaan luoda muutamassa kaudessa voittaja-auto, ja nyt viime aikaisen (ja pitkän ajan) huonon menestymisen takia syy heitetään Mike Gascoynen syliin, koska Toyotan johtoporras ei voi myöntää virheitä. Esimerkki tapaus on viime vuosilta Mika Salon potkut kaudella 2002, kun Salo sattui hieman arvostelemaan Toyotaa. Toyotalla olisi toki hyvät edellytykset menestykseen, jos johtava elin vaihtuisi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
azai sanoi:
Mutta Renaulthan joutui laittamaan Benettonin ostaessa tehtaat remonttiin, ja millä tuloksin? Useita voittoja ja maailmanmestaruus! Kyllä sillä vanhalla pohjalla olisi ollut Toyotalle ehdottomasti hyötyä.
Benettonin viimeisin voitto on kuitenkin vuodelta 1995, kun Renault hyppäsi remmiin takaisin 6 vuoden jälkeen meni mestaruuteen neljä vuotta.
Kyllä 6 vuodessa kuitenkin taso romahti Benettonilla aivan surkeaksi. BMW ei ole onneksi tekemässä samaa virhettä kuin Toyota. Mersukin olisi periaatteessa pystynyt rakentamaan uuden tallin, mutta lähti McLarenin kanssa yhteistyöhön jolloin tulostakin syntyi parin vuoden jälkeen parilla maailmanmestaruudella.
Gerhard Berger, Hockenheim 1997? Voisin kuvitella, että on vähän eri asia lähteä uudistamaan vajaat kymmenen vuotta vanhaa mitat täyttänyttä tehdasta (Enstone valmistui 1990-luvun alussa) kuin lähteä laajentamaan radikaalisti sellaista, joka ei koskaan ole ollut kilpailukykyinen. Minardin tehdashan on ihan kivikautinen ja sijaitsee vielä Italiassa, Jordanin taas on pikemminkin kokoonpanopaikka kuin tehdas, sillä valmistivat todella suuren osan palikoistaan alihankintana. Arrowsin tehdas olisi kaiketi ollut edistyksellisin, mutta olen ymmärtänyt senkin olevan aika pieni. Jos Toyotalla todella olisi ollut mahdollisuus päästä käsiksi Benettonin tehtaan kaltaisin tiloihin, niin sitten se olisi ollut hyvä vaihtoehto, nyt sellaisia ei kuitenkaan ollut.

Mercedeshän oli tekemässä omaa F1-tallia 1990-luvun alussa kunnes lama sai heidät laittamaan jarrua suunnitelmille. Tarkoitus oli, että urheiluautoissa menestyksekäs Sauber-Mercedes-kaksikko olisi tullut tehdastallina mukaan 1991 tai 1992. Periaatteessahan suunnitelma toteutuikin viimein 1993/4, mutta huomattavasti matalammalla profiililla kuin aikoivat ja Sauberin toivottua huonompi menestys sai harkitsemaan yhteistyökuvioita uudelleen. Sauberin päämaja Hinwilissä on joka tapauksessa Mercedesin rahoittama, mikä onkin varsin hilpeä juttu asioiden nykytila huomioiden :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Täällähän puhutaan niin kuin TTE:n tilat olisivat olleet pienet ennen F1-projektia...

Käsittääkseni tämä ei kuitenkaan juuri ollut asian laita. Harvalla rallitallilla oli vuonna 1988 yhtä isot tilat kuin TTE:llä ja eiköhän ne vuosien varrella kasvaneet ihan kivaa tahtia. Pitää muistaa, että samassa pihapiirissä kuitenkin rakennettiin yhteen aikaan sekä WRC Corolloja että Le Mans GT-Oneja.

Mitä Gascoyneen tulee, niin harvoinhan mies on enää tallissa ollut siinä vaiheessa kun menestystä on tullut, vaikka perustan onkin luonut. Varmaan voisi löytää aika monta kirjoitusta ajalta jolloin miehen Tojo-soppari julkaistiin, jossa epäiltiin miehen "istuvuutta" talliin.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Bobakki sanoi:
Periaatteessahan suunnitelma toteutuikin viimein 1993/4, mutta huomattavasti matalammalla profiililla kuin aikoivat ja Sauberin toivottua huonompi menestys sai harkitsemaan yhteistyökuvioita uudelleen.
Tässä juuri näkee tämän muun muassa mersunkin miten sen nyt sanois, ylimielisyyden ja tyhmyyden. Sauberhan oli aikoinaan yksi menestyksekkäimpiä tulokastalleja, mutta edes se ei riittänyt, vaan Mersu todellakin kuvitteli, että maailmanmestareita pitää olla heti ensimmäisellä kaudella muuten ei lähdetä leikkiin mukaan. Itse väitänkin, että Mclarenin-Mercedes paketin mestaruuksista suurinta vastuuta kantoi ne Mclaren ja Häkkinen nimisen tahot. 2000-luvulla tuo mersu on ollut lähinnä rasite kuin etu Mclarenille.

Aivan samaa kukkoilua se on ollut Toyotallakin. Muistan aivan selvästi silloin joskus, että Toyotan tavoitteena oli olla voittajatatalli viimeistään vuonna 2003. :D Suuria puheita, pieniä tekoja.

Ford nyt oli kaikkein suurin vitsi sarjassamme suuret autotehtaat ja mestaruus heti ensimmäisellä kaudella. Stewart oli aitona yksityistiiminä nousujohteisen uransa huipentumana saanut ensimmäisen voittonsa jo kolmannella kaudellaan 1999 ja oli valmistajien sarjassa lopulta neljäs. Taakse jäivät mm. sellaiset mahtitallit kuin Williams ja Benetton. Fordin tullessa tilalle moninkertaisemalla budjeteilla menestys lopahti kuin seinään. Sen verran fiksua kaveria siellä sentään oltiin, että tajuttiin lopettaa homma ajoissa.

Kaikkein säälittävin viritelmä kaikista oli kuitenkin tämä B.A.R aikoinaan, vaikka ei autotehtaisiin kuulunutkaan. Voittoja piti tulla heti ensimmäisellä kaudella, mutta talli hävisi jopa Minardille kauden lopussa. :D Jälleen kerran suuria puheita, pieniä tekoja.

Ainoat valmistajat, joita voidaan jollain tavalla sanoa menestyksekkäiksi on BMW ja Renoo ja niino Mercedes. Näitä menstyjiä kuitenkin yhdistää muutama asia. Niiden taustalta löytyy ykkösissä monia vuosia hallineita ja voittoja/mestaruuksia kyenneitä talleja - Williams, Mclaren ja Benetton.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös