Black Leopard sanoi:
Ja aivan kuten pikkunapoleon pelotteli, kohta ei taatusti ajeta EM-sarjaa, vaan F1 Asian Tour.
Eihän eurooppalaiset radat nyt mikään itsetarkoitus saa olla. Uusilta radoilta muualla puuttuu tietenkin traditio, mutta kilpailullisesti ne ovat olleet vähintäänkin kohtalaisia. Vain Shanghai Tilken radoista on jättänyt minut kylmäksi
ratana, ja sielläkin kuitenkin ohituksia nähdään.
Siinä vaiheessa kun kalenterista lähtevät pysyvästi Spa, Silverstone, Monza sekä muutamat muut, allekirjoittaneen moottoriurheilun seuraaminen kuninkuusluokan osalta on ohi.
Toisaalta, poistuneista juuri Imolan, Magny Coursin ja Indianapolisin radat ovat olleet sieltä haukutuimmasta päästä. Hockenkin uudistusta kritisoitiin. Vain Hungaroring menee selkeästi niiden edelle. Barcelona on toinen kalenterissa toistaiseksi oleva tylsiä kisoja tuottava rata.
Mutta entä jos ne seuraavaksi poistuvat ovatkin juuri Hungaroring ja Barcelona? Mitä uusiin katuratoihin tulee, niin en lähtisi tuomitsemaan niitä etukäteen. Sittenhän sen vasta näkee, kun niillä on kerran ajettu. Ainakin Valencian esittelyvideo näytti suht lupaavalta.
FIA kyseli sivuillaan 2005 minkä ratojen poistaminen eniten vähentäisi fanien kiinnostusta formula ykkösiä kohtaan. Tulos oli tällainen:
55% Monaco
53% Spa
49% Silverstone
43% Monza
38% Suzuka
35% Imola
29% Montreal
27% Hockenheim
27% Nurburgring
26% Melbourne
25% Indianapolis
24% Interlagos
23% Barcelona
20% Magny-Cours
18% Sepang
17% Hungaroring
15% Bahrain
14% Shanghai
9% Istanbul
Kansalliset intressit luonnollisesti vaikuttavat kyselyyn. Eikä sitä MM-sarjaa tietenkään pelkästään suomalaisten F1-fanien mieltymysten mukaan voi suunnitellakaan.