F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Bernie E on kiistatta tehnyt F1:sille paljon hyvää menneinä vuosina, mutta nykyään mies kääntää kelloa urakalla taaksepäin.

Aika on ajanut reilusti ohi joka suhteessa.
En ole isekkään kovin suuri Berniefani, mutta mikä sinua nyt niin syö? B:n hinku noihin katuratoihin vai?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
En ole isekkään kovin suuri Berniefani, mutta mikä sinua nyt niin syö? B:n hinku noihin katuratoihin vai?
Muun muuassa.

Ja aivan kuten pikkunapoleon pelotteli, kohta ei taatusti ajeta EM-sarjaa, vaan F1 Asian Tour.

Siinä vaiheessa kun kalenterista lähtevät pysyvästi Spa, Silverstone, Monza sekä muutamat muut, allekirjoittaneen moottoriurheilun seuraaminen kuninkuusluokan osalta on ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tuosta ratojen hajauttamisesta ympäri maailmaa voidaan tietenkin olla montaa eri mieltä. Ja siitä lienee turha kinastella. Minusta on hyvä, ettei jäädä paikalleen polkemaan vaan mennään eteenpäin. Jos rakastuttaisiin kaikkiin vanhoihin traditionaalisiin ratoihin, oltaisiin jossain vaiheessa pulassa.

Jotenkin tuntuu, että radat jotka rankaisevat virheistä, tuottavat mielenkiintoisimpia kilpailuja (vrt Montreal). Monaco ei kuitenkaan näitä kriteerejä täytä. Eli optimaalinen olisi ehkä rata, joka sisältäisi mahdollisimman paljon ohituspaikkoja ja rankaisisi pienestäkin virheestä.

Bernie mainitsi kaupunkiradoista, että on hienoa astua hotellista suoraan radalle. Ehkä aika on todella ajanut Bernien ohi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Tuosta ratojen hajauttamisesta ympäri maailmaa voidaan tietenkin olla montaa eri mieltä. Ja siitä lienee turha kinastella. Minusta on hyvä, ettei jäädä paikalleen polkemaan vaan mennään eteenpäin. Jos rakastuttaisiin kaikkiin vanhoihin traditionaalisiin ratoihin, oltaisiin jossain vaiheessa pulassa.

Jotenkin tuntuu, että radat jotka rankaisevat virheistä, tuottavat mielenkiintoisimpia kilpailuja (vrt Montreal). Monaco ei kuitenkaan näitä kriteerejä täytä. Eli optimaalinen olisi ehkä rata, joka sisältäisi mahdollisimman paljon ohituspaikkoja ja rankaisisi pienestäkin virheestä.

Bernie mainitsi kaupunkiradoista, että on hienoa astua hotellista suoraan radalle. Ehkä aika on todella ajanut Bernien ohi.
Kehitys - mennään eteenpäin - ei pelkällä nimellään takaa vielä yhtään mitään. Nythän kehitys on se, että lähestulkoon jokainen jolla on tarpeeksi tuohta ja rata, saa F1-kisan kalenteriin. Mahdollisimman nopeasti, mahdollisimman paljon.

Ainahan ratoja ykkösissä on tullut ja mennyt. Siitä ei ole kysymys.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Nythän kehitys on se, että lähestulkoon jokainen jolla on tarpeeksi tuohta ja rata, saa F1-kisan kalenteriin. Mahdollisimman nopeasti, mahdollisimman paljon.
Joo, näin se F1-bisneksessä menee.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Törni sanoi:
Bernie mainitsi kaupunkiradoista, että on hienoa astua hotellista suoraan radalle. Ehkä aika on todella ajanut Bernien ohi.
Ihan selvä juttu: kohta Bööni alkaa olla jo niin raihnas, ettei jaksa kävellä sen pidempiä matkoja, joten rata pitää olla heti lähellä. :idea:

Vakavasti puhuen itseäni surettaisi jos nämä "legendaariset" "vanhat" radat lähtisivät pois, enkä katuradoista oikein tykkää. Yksi monaco riittää itselleni vallan hyvin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Ja aivan kuten pikkunapoleon pelotteli, kohta ei taatusti ajeta EM-sarjaa, vaan F1 Asian Tour.
Eihän eurooppalaiset radat nyt mikään itsetarkoitus saa olla. Uusilta radoilta muualla puuttuu tietenkin traditio, mutta kilpailullisesti ne ovat olleet vähintäänkin kohtalaisia. Vain Shanghai Tilken radoista on jättänyt minut kylmäksi ratana, ja sielläkin kuitenkin ohituksia nähdään.
Siinä vaiheessa kun kalenterista lähtevät pysyvästi Spa, Silverstone, Monza sekä muutamat muut, allekirjoittaneen moottoriurheilun seuraaminen kuninkuusluokan osalta on ohi.
Toisaalta, poistuneista juuri Imolan, Magny Coursin ja Indianapolisin radat ovat olleet sieltä haukutuimmasta päästä. Hockenkin uudistusta kritisoitiin. Vain Hungaroring menee selkeästi niiden edelle. Barcelona on toinen kalenterissa toistaiseksi oleva tylsiä kisoja tuottava rata.

Mutta entä jos ne seuraavaksi poistuvat ovatkin juuri Hungaroring ja Barcelona? Mitä uusiin katuratoihin tulee, niin en lähtisi tuomitsemaan niitä etukäteen. Sittenhän sen vasta näkee, kun niillä on kerran ajettu. Ainakin Valencian esittelyvideo näytti suht lupaavalta.

FIA kyseli sivuillaan 2005 minkä ratojen poistaminen eniten vähentäisi fanien kiinnostusta formula ykkösiä kohtaan. Tulos oli tällainen:

55% Monaco
53% Spa
49% Silverstone
43% Monza
38% Suzuka
35% Imola
29% Montreal
27% Hockenheim
27% Nurburgring
26% Melbourne
25% Indianapolis
24% Interlagos
23% Barcelona
20% Magny-Cours
18% Sepang
17% Hungaroring
15% Bahrain
14% Shanghai
9% Istanbul

Kansalliset intressit luonnollisesti vaikuttavat kyselyyn. Eikä sitä MM-sarjaa tietenkään pelkästään suomalaisten F1-fanien mieltymysten mukaan voi suunnitellakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
55% Monaco
53% Spa
49% Silverstone
43% Monza
38% Suzuka
35% Imola
29% Montreal
27% Hockenheim
27% Nurburgring
26% Melbourne
25% Indianapolis
24% Interlagos
23% Barcelona
20% Magny-Cours
18% Sepang
17% Hungaroring
15% Bahrain
14% Shanghai
9% Istanbul
Mielenkiintoista nähdä, miten paljon tunnetaso ja traditiot vaikuttavat. Toisaalta halutaan kiihkeästi pirun mielenkiintoisia kilpailuja, mutta sitten toisaalta kaikki "antiikki" pitäisi kuitenkin säilyttää. Vertaa esim. Imola 35% ja Istanbul 9%.

Pakko sanoa tuota taulukkoa katsellessa, että on se toisaalta ehkä hyvä, ettei ratoja valita yleisöäänestyksellä:alppu:

Edit: Tuo listahan mukailee melko hyvin ratojen F1-ikäjärjestystä :nope:
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Toisaalta, poistuneista juuri Imolan, Magny Coursin ja Indianapolisin radat ovat olleet sieltä haukutuimmasta päästä. Hockenkin uudistusta kritisoitiin. Vain Hungaroring menee selkeästi niiden edelle. Barcelona on toinen kalenterissa toistaiseksi oleva tylsiä kisoja tuottava rata.

Mutta entä jos ne seuraavaksi poistuvat ovatkin juuri Hungaroring ja Barcelona? Mitä uusiin katuratoihin tulee, niin en lähtisi tuomitsemaan niitä etukäteen. Sittenhän sen vasta näkee, kun niillä on kerran ajettu. Ainakin Valencian esittelyvideo näytti suht lupaavalta.

FIA kyseli sivuillaan 2005 minkä ratojen poistaminen eniten vähentäisi fanien kiinnostusta formula ykkösiä kohtaan. Tulos oli tällainen:

55% Monaco
53% Spa
49% Silverstone
43% Monza
38% Suzuka
35% Imola
29% Montreal
27% Hockenheim
27% Nurburgring
26% Melbourne
25% Indianapolis
24% Interlagos
23% Barcelona
20% Magny-Cours
18% Sepang
17% Hungaroring
15% Bahrain
14% Shanghai
9% Istanbul

Kansalliset intressit luonnollisesti vaikuttavat kyselyyn. Eikä sitä MM-sarjaa tietenkään pelkästään suomalaisten F1-fanien mieltymysten mukaan voi suunnitellakaan.
Imolan, Magny Coursin tai Indianapolisin perään nyt ei kannata hirveästi itkeä. Kuten ei myöskään Hungaroringin ja Barcelonan.

Katuratojen lisäämisessä tullaan jälleen monipuolisuuteen. Kyllä kalenterissa pitää olla syvyyttä, eikä loputonta kapeaa yksipuolisuutta. Esim, Ranskassa olisi taatusti oikeitakin korvaajia Magny Coursille, kuin mitä nyt suunniteltu.

Sangen odotettu lopputulos kyselyssä muuten. Imolaa nyt voi tosin hieman ihmetellä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Sangen odotettu lopputulos kyselyssä muuten. Imolaa nyt voi tosin hieman ihmetellä.
Tifosi effect. Tosin itsekin pidän Imolasta huonosta kisaviihteestä huolimatta.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Esim, Ranskassa olisi taatusti oikeitakin korvaajia Magny Coursille, kuin mitä nyt suunniteltu.
En tiedä tarkoitatko Paul Ricardia, mutta jostain muistaakseni luin että seuraava Ranskan GP-paikka olisi Pariisin liepeillä Eurodisneyn lähettyvillä. Sitä en tiedä onko siellä jotain rataa, vai onko se vasta suunnitteilla.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
En tiedä tarkoitatko Paul Ricardia, mutta jostain muistaakseni luin että seuraava Ranskan GP-paikka olisi Pariisin liepeillä Eurodisneyn lähettyvillä. Sitä en tiedä onko siellä jotain rataa, vai onko se vasta suunnitteilla.
Kylläpä vain, Paul Ricardia hain.

Eikös uusi rata ole vasta suunnitteilla. Näin muistelen.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Imolta onneksi päästi jo. Unkarin GP on hanurista. Sen saisi heittää jo menemään. Uudesta Hockenheimista en pidä. En yhtään. Saisi poistaa kalenterista minun puolestani. Vanha Hockenheim oli mahtava rata, mutta minkäs teet kun se piti mennä raiskamaan.

Itävallan A1-Ringin poistaminen sen sijaan oli vikatikki. Siellä on nähty paljon hyviä kisoja.

Spata ei saa missään nimessä poistaa. En ymmärrä miksi rataan tehdään koko ajan muutoksia ja huonompaan suuntaa. Legendaarinen bussipysäkkikin on nykyään aivan erilainen ja HUONOMPI kuin se alkuperäinen. Nykyään siinä ei enää ohitella kuten aikaisemmin.

Uusista rajoista Istanbul on loistava. Kuin uusi Spa. Tällaisia ratoja lisää, jossa on korkeuseroja kunnolla. Ei mitään Bahrainin ja Shanghain tapaisia pannukakkuratoja enää. Kiitos.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
En tiedä tarkoitatko Paul Ricardia, mutta jostain muistaakseni luin että seuraava Ranskan GP-paikka olisi Pariisin liepeillä Eurodisneyn lähettyvillä. Sitä en tiedä onko siellä jotain rataa, vai onko se vasta suunnitteilla.
Paul Ricard tietenkin vaatisi massiivisia investointeja katsomorakenteiden palauttamiseksi. Muita F1-tasoisia ratoja taitaa olla vaikea löytää. Eurodisney-suunnitelma ymmärtääkseni viittaa uuteen rataan (joka tietysti yhtä lailla vaatii suuria investointeja).
Ainakin simuilla se on mukava ajaa.
Senpä takia juuri. On sillä tietysti myös jokseenkin yhtä pitkä historia ykkösissä kuin minulla.
Karpow sanoi:
Uudesta Hockenheimista en pidä. En yhtään. Saisi poistaa kalenterista minun puolestani.
Poistui jo. Ainakin joka toiseksi vuodeksi. Omasta mielestäni uusi Hocke on kyllä parempi kuin nykyinen Nürburgring.
Itävallan A1-Ringin poistaminen sen sijaan oli vikatikki. Siellä on nähty paljon hyviä kisoja.
Niin ne mielipiteet vaihtelee. Itse en A1-Ringistä pitänyt. Vanha Österreichring sen sijaan oli upea.
Spata ei saa missään nimessä poistaa. En ymmärrä miksi rataan tehdään koko ajan muutoksia ja huonompaan suuntaa. Legendaarinen bussipysäkkikin on nykyään aivan erilainen ja HUONOMPI kuin se alkuperäinen. Nykyään siinä ei enää ohitella kuten aikaisemmin.
Kuskit ovat toista mieltä. Ja niin olen minäkin, bussipysäkki oli keinotekoisempi kuin uusi versio. Ohituksia siinä kyllä tullaan näkemään jatkossakin. Syyt muutoksiin olivat selvät, varikko oli aikansa elänyt ja se kerta kaikkiaan piti uudistaa. Ja sitä ei voitu tehdä pidentämättä lähtösuoraa.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Kylläpä vain, Paul Ricardia hain.

Eikös uusi rata ole vasta suunnitteilla. Näin muistelen.
No nyt sitten ilman sarvia ja hampaita (honestly). Miten voit tietää, että Paul Ricard on parempi vaihtoehto :rolleyes:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
No nyt sitten ilman sarvia ja hampaita (honestly). Miten voit tietää, että Paul Ricard on parempi vaihtoehto :rolleyes:
Rohkenen väittää, että mitään korvaamatonta, uutta, täysin erilaista, muuta kuin kymmeneen kertaan JO nähtyä jne, Eurodisneyn uusi rata ei varmasti tule tarjoamaan. Paul Ricard puolestaan tunnetaan läpikotaisin ja kyseessähän on varsin mainio kilparata.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Rohkenen väittää, että mitään korvaamatonta, uutta, täysin erilaista, muuta kuin kymmeneen kertaan JO nähtyä jne, Eurodisneyn uusi rata ei varmasti tule tarjoamaan. Paul Ricard puolestaan tunnetaan läpikotaisin ja kyseessähän on varsin mainio kilparata.
Heh, eihän Paul Ricardikaan mitään korvaamatonta, uutta, täysin erilaista ja yli kymmeneen kertaan jo nähtyä tule tarjoamaan. Legendaarinen Mistral-suorakin pätkittiin lyhyemmäksi vuodesta 1986 lähtien (toki se on edelleen palautettavissa, jos se katsotaan turvalliseksi).
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Heh, eihän Paul Ricardikaan mitään korvaamatonta, uutta, täysin erilaista ja yli kymmeneen kertaan jo nähtyä tule tarjoamaan. Legendaarinen Mistral-suorakin pätkittiin lyhyemmäksi vuodesta 1986 lähtien (toki se on edelleen palautettavissa, jos se katsotaan turvalliseksi).
Kyllä vain tarjoaa. Kyseessähän on oikea suht kovavauhtinen kilparata.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Kyllä vain tarjoaa. Kyseessähän on oikea suht kovavauhtinen kilparata.
Missasit pointin. Se on korvattu, vanha, ei mitenkään erilainen (paitsi ehkä turva-alueiden värityksen vuoksi) ja nähty 14 kertaa.

Eri asia sitten on millä konfiguraatiolla sitä mahdollisesti ajettaisiin. Mistral-suora toki on pitkä, muttei nykyratoihin verrattuna enää niin ylivoimaisen pitkä. Yli kilometrin suoria on muuallakin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös