F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
reason sanoi:
Ei se Alonso kaikille mekaanikoille maksanut, vaan omilleen. Ja stoppimiehet ei oo muuten mekaanikkoja.
Keitäs ne sitten ovat?
Ihme valittamista joka asiasta mitä Alonso tekee ilman mitään tietoa mistään. :thumbdown
Valittamista? Joka asiasta? En edes ole Alonsovastainen. Jos mies voittaa tänä vuonna mestaruuden kuten uskon, niin se on ansaittu.

Analysoin vain bonusasiaa tallin kannalta. Tilanne, jossa tallin toinen kuski maksaa henkilökunnalle siitä, että tallin toinen kuski häviää maksajalle ei ole tallin kannalta terve. Se luo vastakkainasettelua, joka ei ole tallin kannalta hedelmällistä.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
L4z! sanoi:
Näin taitaa olla. Käden voi huoletta laittaa kiehuvaan veteen ilman palovamman riskiä, mikäli vesi kiehuu alhaisessa lämpötilassa normaalista poikkeavassa paineessa.
on muuten härskin näköstä, näin ton joskus tv:ssä
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
reason sanoi:
Ei se Alonso kaikille mekaanikoille maksanut, vaan omilleen. Ja stoppimiehet ei oo muuten mekaanikkoja.
Niillä on reservissä äijät vain varikkokäyntejä varten? Pitävät niitä viikonlopun jossain motorhomen kellarissa ja ottavat esiin aika-ajoihin ja kisaan?

Ristus mitä settiä :D :D :D
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Hamilton ei ole kuulemma koskaan nähnytkään Fujin rataa. Toivoi pääsevänsä Suzukaan, kun kaikki sitä ovat kehuneet. Lievästi pettynyt siitä johtuen. Odottaa kuitenkin hyvää kisaa ja Jaappani on yksi miehen suosikkimaista. Tiukkaa mestaruustaistossa ja olis kuulemma kiva voittaa.

Linkki.

Niin, ja tosiaan. Hami odotti kovasti, että pääsee ohittelemaan Fujilla, kun pääsuora on niin turkasen pitkä. :rolleyes:


Ei varmaan montaa kymmentä tuntia oo mies taas simulaattorissa rataa tahkonnut ympäri ja ympäri. :D
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Banaani sanoi:
Niillä on reservissä äijät vain varikkokäyntejä varten? Pitävät niitä viikonlopun jossain motorhomen kellarissa ja ottavat esiin aika-ajoihin ja kisaan?

Ristus mitä settiä :D :D :D
Tiimiin kuuluu kisoissa noin 30 henkeä, en oo tarkistanu tarkasti mut muistelisin niin, päämekaanikot, jotka säätää auton, ei tosiaankaan vaihda renkaita.

Miksei täällä voi keskustella ilman että aina kommentin perään pitää laittaa joku loukkaava kommentti sitä kohtaan joka on eri mieltä jostain asiasta....?
Koskee kyllä itseänikin...
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Varikkotiimeistä oli just juttuakin jossain, en muista missä enkä viitti nyt lähtee hakeen linkkejä....mut muistelisin että tallista riippuen noin 12-15 henkeä kuuluu pit-stop-tiimiin. Sit ne loput noin 15 säätää autoo ja niistä puolet on esimerkiksi Alonsolla, joille Alonso maksoi, jos tuli menestystä.

Vaikka faktat on nyt vähän mutu-tuntumalla niin tarkoitan että Alonso ei maksanut koko varikkotiimille, niinkuin täällä ihmiset luulee, ja siitä johtuen syyttävät Alonsoa lahjonnasta, vaan "omalle" tiimilleen. Eli ne jotka säätävät Lewisin autoa eivät saaneet Lonsolta rahaa, vaikka Lewis hävisikin Lonsolle, eivätkä ketkään jotka ovat Lewisin auton kanssa tekemisissä, eli pit-stop-tiimi ei saa mitään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
reason sanoi:
Varikkotiimeistä oli just juttuakin jossain, en muista missä enkä viitti nyt lähtee hakeen linkkejä....mut muistelisin että tallista riippuen noin 12-15 henkeä kuuluu pit-stop-tiimiin. Sit ne loput noin 15 säätää autoo ja niistä puolet on esimerkiksi Alonsolla, joille Alonso maksoi, jos tuli menestystä.
Maikkarin mukaan Alonso tarjosi bonusta 15 tiimin henkilölle. Jos nuo kaikki ovat puhtaasti Alonson varikkotiimiä, jossa ei ole yhtään pitstop crewn jäsentä, niin mekaanikkojen kokonaismäärä olisi jo jotain 45.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/09/562367

Itse olen kyllä vakaasti sitä mieltä, ettei mitään erillistä pit stop crewta ole, vaan samat äijät ne hoitavat sen ja muut mekaanikonhommat. Itse en ainakaan palkkaisi pelkästään stoppeja varten eri henkilöitä, kun ei mekaanikoilla muuten ole kisan aikana muuta tekemistä kuin tuijottaa monitoreja.

Ja silloinen päämekaanikko Stepneyhän oli myös Ferrarin tikkarimies 2002, kun Schumi osui häneen varikkostopin yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
WebSlave sanoi:
Ja silloinen päämekaanikko Stepneyhän oli myös Ferrarin tikkarimies 2002, kun Schumi osui häneen varikkostopin yhteydessä.
Hmm. osuiko riittävän lujaa?
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Tuo Massan Toyota siirto olisi kyllä yllätys. Jos tieto neuvotteluiden avaamisesta pitää todella paikkansa, se on konkreettinen vihje sen suuntaan, että Ferrarin johdossa todella tapahtuu muutoksia. Brawn lienee sen verran kova nimi, ettei häntä kovin helppoa ole ohittaa tallipäälliköstä päätettäessä.

Massan siirtyminen Toyotalle jo ensi kaudeksi olisi kyllä ymmärretävää siinä mielessä, ettei kovin montaa tallipaikkaa maksukykyisissä talleissa välttämättä ole enää vuoden kuluttua aukeamassa. Sen verran paljon yli vuoden pituisia sopimuksia on vireillä.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
*Juppe* sanoi:
Ei kai?

Ideaalikaasun tilanyhtälöhän menee: pv=nRT, joten paine ja lämpötila ovat suorassa suhteessa toisiinsa riippumatta siitä mikä kaasu on kyseessä.
Totta. Ilmaisin itseäni huonosti. :thumbfh:

Lähinnä tarkoitin sitä, että käytettäessä "puhtaita kaasuja" normaalin ilman sijasta paineen muutos pysyy huomattavasti pienempänä johtuen ilman kosteudesta. Renkaassa olevan ilman lämmetessä reilusti, ilmassa oleva kosteus höyrystyy, jolloin renkaan paine nousee huomattavasti enemmän, kuin huomioitaessa pelkkä lämpötilan muutoksen vaikutus kaasun paineeseen.

Lisäksi isompimolekyyliset kaasut pysyvät paremmin renkaan sisällä, jolloin paineetkin säilyvät tasaisempina. Ja ehkä lämmönjohtavuuden eroilla saadaan myös aikaan muutoksia renkaan käytöksessä. Huonommin lämpiävä kaasu pitää kaasun kenties viileämpänä, vaikka itse renkaan pinta lämpiääkin haluttuun lämpöön ja tällöin renkaan paine muuttuu vähemmän. Mutta tämä on varmaan jo vaikutukseltaan melko marginaalista, joten päätän spekulointini täältä tähän. :)
 

*Juppe*

Member
Liittynyt
7.9.2006
Viestit
20
Mr Cale sanoi:
Totta. Ilmaisin itseäni huonosti. :thumbfh:

Lähinnä tarkoitin sitä, että käytettäessä "puhtaita kaasuja" normaalin ilman sijasta paineen muutos pysyy huomattavasti pienempänä johtuen ilman kosteudesta. Renkaassa olevan ilman lämmetessä reilusti, ilmassa oleva kosteus höyrystyy, jolloin renkaan paine nousee huomattavasti enemmän, kuin huomioitaessa pelkkä lämpötilan muutoksen vaikutus kaasun paineeseen.

Lisäksi isompimolekyyliset kaasut pysyvät paremmin renkaan sisällä, jolloin paineetkin säilyvät tasaisempina. Ja ehkä lämmönjohtavuuden eroilla saadaan myös aikaan muutoksia renkaan käytöksessä. Huonommin lämpiävä kaasu pitää kaasun kenties viileämpänä, vaikka itse renkaan pinta lämpiääkin haluttuun lämpöön ja tällöin renkaan paine muuttuu vähemmän. Mutta tämä on varmaan jo vaikutukseltaan melko marginaalista, joten päätän spekulointini täältä tähän. :)
OK, tuo kuulosti ihan järkeenkäyvältä. En tullutkaan ajatelleeksi tuota kosteuden vaikutusta. Vaikka kyllä kai ilmaakin käytettäessä sentään kuivaavat paineilman huolellisesti?

Tietysti hiilidioksidi on noin 1,5 kertaa painoltaan typpeen verrattuna, joten pikkusen se renkaan painoonkin vaikuttaa, mutta taitaa olla häviävän pieni tuo vaikutus.

Mutta tärkein asia, mikä minulle tuli mieleen on se, että hiilidioksidi on säteilevä kaasu, joten renkaan sisällä lämpötilaerot tasoittuvat myös säteilemällä toisin kuin siis typen tai hapen yhteydessä. Tästä syystä voisi kuvitella, että renkaan lämpötila pysyisi tasaisempana hiilidioksidia käytettäessä.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
Mediaprofeetta sanoi:
Tekikö Massa siis itse aloitteen Toyotan suuntaan? Jos nämä neuvottelut nyt edes pitävät paikkansa.
Massa ja Toyota neuvotteluissa 24.9.2007,10:37:02
Formula ykkösten sopimusneuvotteluissa saattaa syksyllä tapahtua todellinen yllätyskäänne, sillä Daily Mirror-lehden mukaan Felipe Massa olisi neuvotellut sopimuksesta Toyotan kanssa. Massalla on ensi kaudesta sopimus voimassa Ferrarin kanssa, mutta hän joutuu mahdollisesti tekemään tilaa Fernando Alonsolle. Renault ei ole saanut kerättyä riittävästi rahaa Alonson palkkavaatimuksia varten, mutta Ferrarilla rahaa riittää.

Toyota haluaa eroon Ralf Schumacherista ja Massalle olisi tallista sopivasti vapaa paikka tarjolla. Myös Toyotan tarjoama hyvä vuosipalkka houkuttelee Massaa. Mikäli Massa ei siirry Toyotalle vielä ensi kaudeksi, saattaa sopimus toteutua 2009.

tuossahan tuo
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
forti sanoi:
Massa ja Toyota neuvotteluissa 24.9.2007,10:37:02
Formula ykkösten sopimusneuvotteluissa saattaa syksyllä tapahtua todellinen yllätyskäänne, sillä Daily Mirror-lehden mukaan Felipe Massa olisi neuvotellut sopimuksesta Toyotan kanssa. Massalla on ensi kaudesta sopimus voimassa Ferrarin kanssa, mutta hän joutuu mahdollisesti tekemään tilaa Fernando Alonsolle. Renault ei ole saanut kerättyä riittävästi rahaa Alonson palkkavaatimuksia varten, mutta Ferrarilla rahaa riittää.

Toyota haluaa eroon Ralf Schumacherista ja Massalle olisi tallista sopivasti vapaa paikka tarjolla. Myös Toyotan tarjoama hyvä vuosipalkka houkuttelee Massaa. Mikäli Massa ei siirry Toyotalle vielä ensi kaudeksi, saattaa sopimus toteutua 2009.

tuossahan tuo
No ei kyllä taida olla. Kumpi sinun mielestä on tehnyt aloitteen tuon perusteella, Massa vai Toyota?
 

*Juppe*

Member
Liittynyt
7.9.2006
Viestit
20
*Juppe* sanoi:
OK, tuo kuulosti ihan järkeenkäyvältä. En tullutkaan ajatelleeksi tuota kosteuden vaikutusta. Vaikka kyllä kai ilmaakin käytettäessä sentään kuivaavat paineilman huolellisesti?

Tietysti hiilidioksidi on noin 1,5 kertaa painoltaan typpeen verrattuna, joten pikkusen se renkaan painoonkin vaikuttaa, mutta taitaa olla häviävän pieni tuo vaikutus.

Mutta tärkein asia, mikä minulle tuli mieleen on se, että hiilidioksidi on säteilevä kaasu, joten renkaan sisällä lämpötilaerot tasoittuvat myös säteilemällä toisin kuin siis typen tai hapen yhteydessä. Tästä syystä voisi kuvitella, että renkaan lämpötila pysyisi tasaisempana hiilidioksidia käytettäessä.
Jatkan synkkää yksinpuhelua ja korjaan itse itseäni. Eli kyllä siellä ilmallakin täytetyn renkaan sisällä tapahtuu säteilylämmönsiirtoa, mutta vain renkaan seinien välillä. Jos on täytetty hiilidioksidilla niin kaasu osallistuu tähän prosessiin ja absorpoi/emittoi säteilyä. Mikä tämän vaikutus sitten on renkaan käyttäytymiseen niin en nyt ihan varmasti osaa sanoa. Ehkä rengas tosiaankin lämpiää tasaisemmin, kun kaasu sisällä tasoittaa lämmönsiirtoa.

Osaakos joku sanoa kuinkaa kuumat nuo renkaat ovat käyttölämpötilassaan?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös