F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Heh, Massa tojolle,mun puolesta saa luvan kyllä :D

Ei varmasti Massa lähde kuin pakon edessä. Tuskin se dollareista Massalla toi homma oo kiinni. Jos Ferkulta joutuu lähtee ni se on kova paikka, kelle tahansa.

Sitten taas, Alonso voi olla hankala henkilö myös Ferkulla. Kimille se on kyllä varmaa ihan sama. Kimi on sen verran fiksu kaveri ettei välitä muutenkaa toisten puheista eikä tekemisistä ja jättää turhat selittelyt kokonaan pois. Niin mitäs väliä sillä sitten on kuka sitä toista autoa ajaa.

Hmmm..vai onko Skummeli tulossa bäkkiin sittenkin? Skumi ja Kimble. Hallintopäällikkö ja kerppenin rehtori ensi vuonna samassa tallissa, ken tietää:D
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
*Juppe* sanoi:
Osaakos joku sanoa kuinkaa kuumat nuo renkaat ovat käyttölämpötilassaan?
Ainakin useissa simulaattoreissa (mm. rFactor, GTR 1&2, F1 Challenge 99-02) kilpa-autojen renkaat käy normaalitilanteissa 80-110 asteisina minun kokemukseni mukaan, sisä- ja ulkolaidan välillä eroa yleensä 5-10 astetta jos rengas ei ole erityisen ali- tai ylipaineistettu. Vaan on aika vaikea sanoa missä lämpötilassa tallit pyrkivät renkaitaan käyttämään, ja miten suuri se paras käyttölämpötila-alue mahtaa olla.

Ilmeisesti formuloiden renkaanlämmittimillä päästään 70 asteeseen, eli lämpötilat ajossa ovat joka tapauksessa sen yläpuolella.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Koviksen jatkosopimus vahvistettu.

Renault-pomo Briatore: Kovalaisella sopimus
24.09.2007 20:19

F1-kuljettaja Heikki Kovalaisella on ensi kaudesta sopimus Renault-tallin kanssa, tallin päällikkö Flavio Briatore vahvisti saksalaisen Sport-Auto-lehden haastattelussa.

- Meillä on optio Giancarlo Fisichellan sopimuksessa sekä sopimus Kovalaisen ja (testikuljettaja) Nelson Piquet juniorin kanssa. Tällä hetkellä en tiedä mikä olisi paras kuljettajapari, Briatore tuumi.

- Fisichellan puolesta puhuu kokemus. Positiivista on, että Kovalainen on parantanut joka kilpailussa. Juuri tällaista kuljettajaa olemme hänestä odottaneet, Briatore jatkoi.

Kovalainen ajaa ensimmäistä MM-kauttaan ja pitää kuljettajien pistekilpailussa seitsemättä sijaa 22 pisteellään. Fisichella seuraa kahdeksantena viiden pisteen päässä.

(MTV3-STT)
Ei ollut kyllä iso yllätys.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
*Juppe* sanoi:
Jatkan synkkää yksinpuhelua ja korjaan itse itseäni. Eli kyllä siellä ilmallakin täytetyn renkaan sisällä tapahtuu säteilylämmönsiirtoa, mutta vain renkaan seinien välillä. Jos on täytetty hiilidioksidilla niin kaasu osallistuu tähän prosessiin ja absorpoi/emittoi säteilyä. Mikä tämän vaikutus sitten on renkaan käyttäytymiseen niin en nyt ihan varmasti osaa sanoa. Ehkä rengas tosiaankin lämpiää tasaisemmin, kun kaasu sisällä tasoittaa lämmönsiirtoa...
Hmm, onkohan säteilylämmönsiirrolla mitään merkitystä renkaan sisällä? Sehän pyörii hurjaa vauhtia, ja suunnanmuutoksia on paljon. Toisin sanoen kaasu sekoittunee hyvin renkaan sisällä eikä lämmön säteilyllä liene niin suurta osuutta.

Uskoisin että erotus löytyy kaasujen muista ominaisuuksista. Lämpökapasiteetti tilavuuteen suhteutettuna on hiilidioksidilla lähes puolet ilman tai typen vastaavasta, 0,42 J/(L*K) vs typen 0,73 J/(L*K). Lisäksi saattaa olla ettei CO2 ole niin ideaali kaasu kuin esimerkiksi typpi tai happi, tosin tähän en oikein löytänyt varmistusta.
 
Viimeksi muokattu:

Pyranha

Well-known member
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
73
CamoN sanoi:
Vaan on aika vaikea sanoa missä lämpötilassa tallit pyrkivät renkaitaan käyttämään, ja miten suuri se paras käyttölämpötila-alue mahtaa olla.

Ilmeisesti formuloiden renkaanlämmittimillä päästään 70 asteeseen, eli lämpötilat ajossa ovat joka tapauksessa sen yläpuolella.
Michelinsportin mukaan F1 gummien ideaalilämpö on noin 100 celsiusta. Ja jos noihin mainitsemiisi simuihin on uskominen niin pari reilua slaidia nostaa lämpöjä 20 astetta ja pidosta häviää kymmeniä prosentteja. Ja miksei olisi uskominen, siellähän on niitä fia gt kuskeja mukana pelitiimissä.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jason Voorhees sanoi:
Koviksen jatkosopimus vahvistettu.
Niin no, Kovalaisella voi olla vaikka sellainen sopimus että tarvittaessa lähtee käskystä vuokralle Toyotalle jos tallin tilanne sitä vaatii, tai vuodeksi takaisin testikuskiksi kun osasi sen homman niin hyvin.

Ennen en nuolaise ennen kuin kisakuskin homma virallistetaan. :doubtful:
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
CamoN sanoi:
Niin no, Kovalaisella voi olla vaikka sellainen sopimus että tarvittaessa lähtee käskystä vuokralle Toyotalle jos tallin tilanne sitä vaatii, tai vuodeksi takaisin testikuskiksi kun osasi sen homman niin hyvin.

Ennen en nuolaise ennen kuin kisakuskin homma virallistetaan. :doubtful:
Niinpä. Noi Briatoren hommat on aika hämäriä tällä hetkellä. Se sopimus voi todellakin tarkoittaa aika paljon eri juttuja. Tyhmää ois pistää Kovis muualle. Selkeesti näyttäny kaapin paikan todella kokeneelle siankallolle.

Saa nähdä miten kaikki huhut pitää sitten paikkansa, vai pitääkö ollenkaan. Alonson mahdollinen siirto varmaan vaikuttaa moneen asiaan. Jos se nyt pitää paikkaansa mitenkään.

Noilla näytöillä Koviksella ei todellakaan oo mitään hätää. Ottajia varmasti löytyis sen tason kaverille.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Briatore voi tehdä tiliä mukavasti myös vuokraamalla Koviksen. Täytyy ottaa huomioon myös Pikee juniorin mahdollinen ajattaminen.

Tosin huhujen mukaan jos Alonso tulisi rellulle bäkkiin niin nimen omaan haluisi siankallon tallikaveriks. Taitaa pelkää Lewis episodin jälkeen kaikkia nopeita tulokkaita:D ei kelpaa Kovis eikä pikee juniori kaveriks. Vaan tasasen nopee siankallo jonka saa piestä joka kisassa. Siin on yks paine vähemmän sillon.
 

*Juppe*

Member
Liittynyt
7.9.2006
Viestit
20
Toni_V sanoi:
Hmm, onkohan säteilylämmönsiirrolla mitään merkitystä renkaan sisällä? Sehän pyörii hurjaa vauhtia, ja suunnanmuutoksia on paljon. Toisin sanoen kaasu sekoittunee hyvin renkaan sisällä eikä lämmön säteilyllä liene niin suurta osuutta.

Uskoisin että erotus löytyy kaasujen muista ominaisuuksista. Lämpökapasiteetti tilavuuteen suhteutettuna on hiilidioksidilla lähes puolet ilman tai typen vastaavasta, 0,42 J/(L*K) vs typen 0,73 J/(L*K). Lisäksi saattaa olla ettei CO2 ole niin ideaali kaasu kuin esimerkiksi typpi tai happi, tosin tähän en oikein löytänyt varmistusta.
Voi olla, että ei ole merkitystä. Normaalistihan tuollaisissa sadan asteen lämpötiloissa säteilylämmönsiirto on merkittävässä roolissa, mutta tässä tapauksessa pitäisi tosiaan tietää miten tuo kaasu käyttäytyy renkaaseen nähden. Eli, jos auto kulkisi tasaista vauhtia koko ajan, pyörisi kaasu lopulta samaa vauhtia renkaan kanssa ja siirtäisi varsin huonosti lämpöä, koska siis ei liikkuisi renkaaseen nähden.

Mutta kuten sanoit tapahtuu koko ajan kiihtymistä ja hidastumista joten kaasulla on keskimäärin joku nopeusero varmaankin renkaaseen nähden.

Lisäksihän olisi mahdollista, että esimerkiksi vanteessa on jonkinlaisia ulokkeita sotkemassa kaasua entisestään. En ole päässyt näkemään, että onko vanteen sisäpinta ihan sileä vai ei.

Asialla ei liene suurempaa merkitystä, mutta minä olin kyllä katsovinani, että hiilidioksilla olisi isompi lämpökapasiteetti tilavuutta kohde kuin typellä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mosley lataa J.Stewartille....

There's one particular ex-driver who because he never stops talking, never has the chance to listen — so he doesn't know what's going on," Mosley was quoted as saying by The Daily Mail.

Olen samaa mieltä. Perunan suuhun voisi työntää seuraville ex-F1 kuskeille. Eikä syyttä.

Stuck, Stewart, Fittipaldi, Häkkinen, Brundle (On tosin vielä managerina) Lauda nyt saa laukoa mitä mielii... mutta on kyllä samassa sakissa.

Lopulla on pysynyt ammattitaito hyppysissä eikä ylilyöntejä ole tapahtunut, tai kotiinpäin vetoja...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
McLaren may yet be banned warns Mosley
Posted 25 September 2007 at 18:36 GMT

F1's espionage saga involving McLaren may not yet be over, Max Mosley has warned.

Fearing infection by Ferrari secrets, the FIA president said inspectors will enter the team's Woking factory before its 2008 car is allowed to race.

"They could be banned for 2008," he clarified to the Daily Mirror.

"If there is serious evidence the information has influenced the design then we would have to look very seriously at their involvement in 2008. I hope that it won't happen."

In the World Motor Sport Council transcripts, McLaren boss Ron Dennis is quoted as urging Mosley to begin the inspections as soon as possible.

"I care only about the McLaren name," he told Mosley, who chaired the hearings in which a record $100m fine and expulsion from the constructors' championship was imposed.

Dennis added: "Once that inspection has been proven to be devoid of anything that could possibly be related to Ferrari intellectual property, I would like that in the public domain as quickly as possible."

Mosley, however, this week dismissed theories that the spy scandal is the extension of a clash of personalities between himself - a lawyer, physicist and son of a notorious British figure - and former

Cooper mechanic Dennis.

"I don't hate Ron," he told the Evening Standard. "We have disagreed (in the past), but that doesn't mean there is personal animus."

Mosley is however openly critical of the British government, saying it will be their fault if the country loses its annual grand prix due to a lack of funding.

"The government has lost its virginity over the Olympics. The grand prix is far more important. If Britain loses it, the government will have to take the blame," he said.

So bee it...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
talakem sanoi:
McLaren may yet be banned warns Mosley
Posted 25 September 2007 at 18:36 GMT

F1's espionage saga involving McLaren may not yet be over, Max Mosley has warned.

Fearing infection by Ferrari secrets, the FIA president said inspectors will enter the team's Woking factory before its 2008 car is allowed to race.

"They could be banned for 2008," he clarified to the Daily Mirror.

"If there is serious evidence the information has influenced the design then we would have to look very seriously at their involvement in 2008. I hope that it won't happen."

In the World Motor Sport Council transcripts, McLaren boss Ron Dennis is quoted as urging Mosley to begin the inspections as soon as possible.

"I care only about the McLaren name," he told Mosley, who chaired the hearings in which a record $100m fine and expulsion from the constructors' championship was imposed.

Dennis added: "Once that inspection has been proven to be devoid of anything that could possibly be related to Ferrari intellectual property, I would like that in the public domain as quickly as possible."

Mosley, however, this week dismissed theories that the spy scandal is the extension of a clash of personalities between himself - a lawyer, physicist and son of a notorious British figure - and former

Cooper mechanic Dennis.

"I don't hate Ron," he told the Evening Standard. "We have disagreed (in the past), but that doesn't mean there is personal animus."

Mosley is however openly critical of the British government, saying it will be their fault if the country loses its annual grand prix due to a lack of funding.

"The government has lost its virginity over the Olympics. The grand prix is far more important. If Britain loses it, the government will have to take the blame," he said.

So bee it...
Aika jännää ettei Mosleytä kiinnostanut lainkaan tarkistaa tämän kauden McLarenia, vaikka rangaistukset tulivat juuri tälle kaudelle. Olisi voinut olla hankala antaa rangaistuksia, jos mitään ei olisi löydetty autosta.
 

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
talakem sanoi:
Olen samaa mieltä. Perunan suuhun voisi työntää seuraville ex-F1 kuskeille. Eikä syyttä.

Stuck, Stewart, Fittipaldi, Häkkinen, Brundle (On tosin vielä managerina) Lauda nyt saa laukoa mitä mielii... mutta on kyllä samassa sakissa.

Lopulla on pysynyt ammattitaito hyppysissä eikä ylilyöntejä ole tapahtunut, tai kotiinpäin vetoja...
Irvine..
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
talakem sanoi:
Stuck, Stewart, Fittipaldi, Häkkinen,

Lopulla on pysynyt ammattitaito hyppysissä eikä ylilyöntejä ole tapahtunut, tai kotiinpäin vetoja...
Näistä neljästä vähän sama fiilis. Steward vetää Britanniaan kovasti, Häkkinen mersulle ja Fittibalti sekä Stuck sitten ihan mitä huvittaa. Ihan omien intressiensä mukaan. Vielä kilpaa ajavista Häkän yltiöuskollisuus entistä talliaan kohtaan F1 piireistä oli jossain määrin ärsyttävää. Nythän ei ole puhunut mitään. Parempi näin.

Vanhoilla mestareilla parhaiten ammattitaito on pysynyt Kekellä, joka ei kehu edes omaa poikaansa, vaan analysoi aina kaikki tilanteet tyypilliseen pessimistiseen sävyynsä. Käy mulle ainakin ihan mainiosti tämä asenne.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/09/564881

- Eräs tietty ex-kuljettaja ei koskaan lopeta puhumista, joten hänellä ei ole tilaisuutta kuunnella - joten hän ei tiedä, mitä on meneillään. On ärsyttävää, että jotkut sponsorit kuuntelevat häntä, koska hän voitti muutaman maailmanmestaruuden. Kukaan muu formula ykkösissä ei kuuntele häntä - eivät tallit eivätkä kuljettajat. Kuljettajien keskuudessa häntä pidetään huvittavana hahmona, Mosley tylytti Stewartia Daily Mail -lehden mukaan.

- Hän kulkee pukeutuneena kuin 1930-luvun varietee-tähti. Hän on todistetusti hölmö, Mosley täräytti.

:thumbup: :D
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Joni sanoi:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/09/564881

- Eräs tietty ex-kuljettaja ei koskaan lopeta puhumista, joten hänellä ei ole tilaisuutta kuunnella - joten hän ei tiedä, mitä on meneillään. On ärsyttävää, että jotkut sponsorit kuuntelevat häntä, koska hän voitti muutaman maailmanmestaruuden. Kukaan muu formula ykkösissä ei kuuntele häntä - eivät tallit eivätkä kuljettajat. Kuljettajien keskuudessa häntä pidetään huvittavana hahmona, Mosley tylytti Stewartia Daily Mail -lehden mukaan.

- Hän kulkee pukeutuneena kuin 1930-luvun varietee-tähti. Hän on todistetusti hölmö, Mosley täräytti.

:thumbup: :D
Mosley sanoi ääneen sen mitä kaikki hiljaa mielessään ajattelee :thumbup: Näyttää Madmaxilla olevan munaa :ahem:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Jeeves sanoi:
Ei varmaan montaa kymmentä tuntia oo mies taas simulaattorissa rataa tahkonnut ympäri ja ympäri. :D
Simulaattori ei ole Räikkösen juttu eli lahjattomat harjoittelee:D

Kimi Räikkönen kertoo verkkosivujensa kolumnissaan, ettei hän ole harjoitellut Fujin rataa simulaattorissa. Räikkönen ilmoittaa suoraan sävyyn, "ettei simulaattori ole mun juttu, koska niissä tulee huono olo".

- Jo ihan pikkujunnusta asti mä oon pystynyt omaksumaan kaikki uudet radat tosi nopeesti. Se on sellainen mun juttu ja siksi on aina kivaa, kun mennään uusiin paikkoihin, kertoo Räikkönen.

Fujissa Räikkönen sanoo jatkavansa taistelua siitä, mihin Spassa jäätiin

- Ei mulla oo edelleenkään mitään hävittävää. McLarenin äijät on selvästi edellä, mutta niillä ei oo varaa sählätä tai ne menettää sen etunsa nopeesti. Me pystytään ottaa riskiä ja yrittää vaan voittaa. Vastustajan täytyy varmana olla varovaisempi, Räikkönen kertoo.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Juzo sanoi:
Aika jännää ettei Mosleytä kiinnostanut lainkaan tarkistaa tämän kauden McLarenia, vaikka rangaistukset tulivat juuri tälle kaudelle. Olisi voinut olla hankala antaa rangaistuksia, jos mitään ei olisi löydetty autosta.
Ei ne sais toimimaan tämän vuoden autoa Ferrarilta tuoduilla ratkaisuilla. Koko auto pitää suunnitella uudelleen, ja siksi liipasimella on ensi kauden auto. Pohjautuuko se Ferrarin konseptiin vai ei.

Toki noi painojakaumat ja jarrujärjestelmät saa kopsattua vanhaankin autoon.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös