F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
f1. sanoi:
Ei muuta ku vanha aika-ajo systeemi takasin.. nykynen bensalasti pelleily on aivan naurettavaa..
Miksi sitä bensaa pitää lisätä aika-ajon jälkeen? Mikseivät autot voisi lähteä kilpailuun sillä bensalastilla, mikä niillä on aika-ajojen jälkeen tankissa, jäisi pois tuo turha bensan polttelu, muutoin tämä uus systeemi on hyvä.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Trullinkaasu sanoi:
Tämähän on aika-ajojen parasta antia!
Niin, varmaankin Trullille, kun tykkää pidellä muita takanaan :rolleyes: , muutenkin erittäin tylsää seurattavaa, muutenkin pitäisi tehdä jotain että noita jonossa ajeluja ei liiemmälti nähtäisiin :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Trullinkaasu sanoi:
Tämähän on aika-ajojen parasta antia!
Makunsa kullakin. Minua lähinnä kiinnostaisi tietää miten tuo lyhyempi loppujakso vaikuttaa polttoainesääntöön. Sitä ei IS Veikkaaja kerro. Jos se sääntö ei muutu, tarkoittaa se sitä, että ratkaiseva aika-ajo ajetaan entistä painavammalla autolla (koska tuskin kukaan sentään alle 10 kierroksen alkustinttejä tekee).
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Tämä polttoaine sekoilu aika-ajoissa on kyllä ihan täysin perseestä! Eihän tuossa ota selvää, että kuka on se nopein. Joku Hamilton ottaa niitä pr-paaluja :mad: :mad_old: :jaska:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
f1. sanoi:
Ei muuta ku vanha aika-ajo systeemi takasin.. nykynen bensalasti pelleily on aivan naurettavaa..
Näin on. Tämä "pudotuspeli"-systeemi on loistava, mutta viimeisen osion kisabensoilla ajaminen on täyttä tuubaa.
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
'Pride of India’

Q: Another thing that is eagerly awaited is the name of the team. Rumour has it that it could be called ‘Pride of India’. Have you decided on a team name yet?
VM: It is my vision that India is part of the name, yes. What it will be in the end is not decided yet so everybody will have to wait. The name is an integral part of the team identity. Everybody will have to be a little more patient.
Tama siis Formula1.comin Dr Vijay Mallyan haastattelusta...
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Mediaprofeetta sanoi:
Pride of India...joku India Racing nyt vielä menis, mutta Pride of India? Toivottavasti ei.
Toivottavasti ei tule tuollaista nimeä. Niin huonolta kun se kuulostaisi "Ja siellä on toinen Pride of Indioista ruohikolla!"
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Jason Voorhees sanoi:
Toivottavasti ei tule tuollaista nimeä. Niin huonolta kun se kuulostaisi "Ja siellä on toinen Pride of Indioista ruohikolla!"
Niimpa, ennemminkin olisi parempi, jos nimi olisi: Proud of India, ainakin olisi parempi syy valita/hankkia Indiaaneja :D kuljettajiksi
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
jokke79 sanoi:
Tämä polttoaine sekoilu aika-ajoissa on kyllä ihan täysin perseestä! Eihän tuossa ota selvää, että kuka on se nopein. Joku Hamilton ottaa niitä pr-paaluja :mad: :mad_old: :jaska:
Paskan marjat. Kisabensat tankissa viimeisessä osiossa on kaiken huippu!
Ajattele jos joka aika-ajon nopein talli olisi ensimmäisenä, sitten kaks seuraavaa ja kaks BMW:tä. Montako edes varikko ohitusta nähtäisiin kisassa??? HÄH?

Antaa ottaa Hamiltonin PR-paalut, mutta se tuskin kisan kannalta on järkevintä. Kimi tulee varikkokäynneillä ohi.

Ja jos ajettaisiin tyhjillä tankeilla, nii eiköhän paalumies lyö kisaan tankin täyteen ja aja tallikaverin kans kaksoisvoittoon.

Bensakikkailulla saadaan ei nopein lähtöjärjestys, eikö se ole kisan kannalta viihtyisämpää?

Nii jokkepokke.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
no en mä kyl ihan tuohon edellisen kommenttiin yhdy. ei se noin mene. kyllä tää nykyinen systeemi on ehkä hiukan huono, tai ainakin tuo kolmas osio. siihen nyt sais tulla muutoksia
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jokke79 sanoi:
Tämä polttoaine sekoilu aika-ajoissa on kyllä ihan täysin perseestä! Eihän tuossa ota selvää, että kuka on se nopein.
Jokaisella aika-ajotavalla selviää kyllä se, kuka on sillä tavalla nopein. Ei keveillä ajettu aika-ajo tarjoa mitenkään sen absoluuttisempaa tietoa kuka on nopein. Trulli ja Webber tuppaavat pärjäämään aika-ajoissa erityisen hyvin. Ovatko he siis jollain tavalla nopeampia tai parempia kuin ne, jotka pärjäävät kisassa paremmin? Onko sillä väliä?

Muutenkin tuossa nopein-ajatuksessa on kaksi vikaa. Ensinnäkin autothan sen järjestyksen enimmäkseen määrittelee, ei kuskit. Toiseksi aika-ajon perimmäinen tarkoitus ei ole selvittääkään kuka on nopein, vaan saada selville lähtöjärjestys. Mikä tahansa lähtöjärjestys.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Näinhän se menee. Huono kuski voi hyvällä autolla päästä kärkeen, mutta hyvä kuski huonolla autolla taas useimmiten ei.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Aika-ajon perimmäinen tarkoitus ei ole selvittää kuka on nopein, vaan saada selville lähtöjärjestys. Mikä tahansa lähtöjärjestys.
Tässä piilee syvällinen viisaus, joka tuppaa lähes aina unohtumaan :thumbup:
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
WebSlave sanoi:
Jokaisella aika-ajotavalla selviää kyllä se, kuka on sillä tavalla nopein. Ei keveillä ajettu aika-ajo tarjoa mitenkään sen absoluuttisempaa tietoa kuka on nopein. Trulli ja Webber tuppaavat pärjäämään aika-ajoissa erityisen hyvin. Ovatko he siis jollain tavalla nopeampia tai parempia kuin ne, jotka pärjäävät kisassa paremmin? Onko sillä väliä?

Muutenkin tuossa nopein-ajatuksessa on kaksi vikaa. Ensinnäkin autothan sen järjestyksen enimmäkseen määrittelee, ei kuskit. Toiseksi aika-ajon perimmäinen tarkoitus ei ole selvittääkään kuka on nopein, vaan saada selville lähtöjärjestys. Mikä tahansa lähtöjärjestys.
Ei nykyisellä aika-ajolla tasan selviä kuka on tällä tavalla nopein! Ajat vaikka yhden stopin taktiikalla ja muut kahden. Ok voit olla nopein omalla taktiikalla, mutta kukaan ei koskaan saa tietää kuinka nopea oikeasti olit.

eikä autot tosiaankaa määrää kuka on nopein! Niinkuin itse nostit esille Trulli ja Webber!? Entä Maikkeli ja Häkä? määräsikö autot heidän nopeutensa kun löivät tallikaverinsa ensimmäisissä aika-ajoissa?

Minä olen sitä mieltä että kaikenmaailman sääntöviilauksia on jouduttu tekemään vain sen takia kun autot on liian helppoja ajaa. Näin kuljettajan rooli/merkitys on vähentynyt.

Nyt kun ens kaudeksi lähtee suuri osa noista ajoavuista pois, niin ihan hyvin voitas palata vanhaan a-a systeemiin.

Mun mielestä a-a:n tarkoitus on juurikin selvittää kuka on absoluuttisesti nopein. Nykyään ei vertailua voi edes tehdä talli kaverusten kesken, kun eivät voi samaan aikaan tulla varikolle. Tätä kierroksen-kahden erotusta ei kukaan pysty kaikkine muuttujineen laskea.

Ja sitten vielä tuosta ettei aika-ajon tarkoituskaan olisi selvittää ketä on nopein. Itse voisin kuvitella että sääntöjä viilatessa joku on heittänyt tyyliin: Hei! Ajetaan sellainen harjoitus josta määrätään kuljettajat nopeus järjestyksessä sunnuntain kisaan ja saadaan näin lähtöjärjestys!

Jos ei haluta laittaa nopeus järjestykseen kuljettajia, niin ainahan voidaan arpoa järjestys!

Kysys nyt iseltäs miksi katsot aika-ajoa? Nykyään minä en ainakaan aina viitsi varata aikaa tälle. 90 luvulla varasin.

En yritä kertoa mitään diplomaattisen järkevää totuutta. Tämä on vain hk mielipide...makkarasta:D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
zUsT sanoi:
Ei nykyisellä aika-ajolla tasan selviä kuka on tällä tavalla nopein! Ajat vaikka yhden stopin taktiikalla ja muut kahden. Ok voit olla nopein omalla taktiikalla, mutta kukaan ei koskaan saa tietää kuinka nopea oikeasti olit.
Se, jolla on nopein aika, on nopein. Kisassakin se, joka käyttää kisamatkaan vähiten aikaa, on nopein. Tietenkin voi ajatella muitakin määritelmiä "nopeimmalle", mutta eivät ne ole sen oikeampia.
eikä autot tosiaankaa määrää kuka on nopein! Niinkuin itse nostit esille Trulli ja Webber!? Entä Maikkeli ja Häkä? määräsikö autot heidän nopeutensa kun löivät tallikaverinsa ensimmäisissä aika-ajoissa?
Luulen, että ymmärsit kyllä mitä tarkoitin. Autojen suorituskyky on merkittävämmässä roolissa kuin kuskien ajotaito. Myös pienet muuttujat, kuten renkaiden ilmanpaine, pienet säätöerot jne. vaikuttavat lopputulokseen. Harvoin edes tallikaverit ajavat identisillä säädöillä, eivätkä välttämättä samoilla säädöillä olisi edes parhaimmillaan.
Minä olen sitä mieltä että kaikenmaailman sääntöviilauksia on jouduttu tekemään vain sen takia kun autot on liian helppoja ajaa. Näin kuljettajan rooli/merkitys on vähentynyt.
Pikemminkin sääntöviilauksia on tehty, jotta kisoista saataisiin mielenkiintoisempia, eikä autot vain ajaisi nopeusjärjestyksessä maaliin keskinäisten erojen alati kasvaessa.
Mun mielestä a-a:n tarkoitus on juurikin selvittää kuka on absoluuttisesti nopein. Nykyään ei vertailua voi edes tehdä talli kaverusten kesken, kun eivät voi samaan aikaan tulla varikolle. Tätä kierroksen-kahden erotusta ei kukaan pysty kaikkine muuttujineen laskea.
Se on sinun näkemyksesi, mutta se on eri asia kuin se, mikä on aika-ajojen tehtävä. Fanit toki halusivat tiettyä glooriaa aika-ajoonkin, mutta ennenkin aika-ajosuoritusta määritteli esim. se, kenellä sattui olemaan tehokkain aika-ajomoottori.
Jos ei haluta laittaa nopeus järjestykseen kuljettajia, niin ainahan voidaan arpoa järjestys!
Niin voitaisiin. Tai lähteä MM-tilanteen mukaisesti. Tai edelliskisan lopputulosten järjestyksessä. Kaikki yhtä lailla tapoja määritellä lähtöjärjestys.
Kysys nyt iseltäs miksi katsot aika-ajoa?
Nähdäkseni mikä on sunnuntain lähtöjärjestys tietenkin. En elättele mitään illuusioita siitä, että aika-ajot kertoisivat jotain olennaista kuskien ajotaidoista. Jotain toki (varsinkin jos näkee ne suoritukset, kuten yksi-kerrallaan systeemissä parhaiten näki), mutta ei niitä tuloksista voi lukea, kuten ei voinut ennenkään.
 
Viimeksi muokattu:

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
WebSlave sanoi:
Pikemminkin sääntöviilauksia on tehty, jotta kisoista saataisiin mielenkiintoisempia, eikä autot vain ajaisi nopeusjärjestyksessä maaliin keskinäisten erojen alati kasvaessa.
Tätähän minä juurikin tarkoitin. Eli päin V"#%*a! Sääntöviilauksia ei olisi tarvinnut tehdä eikä erot olisi "alati" kasvaneet jos autot olisivat vaikeampia ajaa.

WebSlave sanoi:
Se on sinun näkemyksesi, mutta se on eri asia kuin se, mikä on aika-ajojen tehtävä. Fanit toki halusivat tiettyä glooriaa aika-ajoonkin, mutta ennenkin aika-ajosuoritusta määritteli esim. se, kenellä sattui olemaan tehokkain aika-ajomoottori.
Puhutko täällä nyt perustuslain asiantuntijana vaiko F1-fanina?
Oletko nyt ihan varma tuosta aika-ajon tehtävästä.
Tekstistäsi kun ei selviä onko se mielipiteesi vaiko kiveen hakattu juttu.

WebSlave sanoi:
Nähdäkseni mikä on sunnuntain lähtöjärjestys tietenkin. En elättele mitään illuusioita siitä, että aika-ajot kertoisivat jotain olennaista kuskien ajotaidoista. Jotain toki (varsinkin jos näkee ne suoritukset, kuten yksi-kerrallaan systeemissä parhaiten näki), mutta ei niitä tuloksista voi lukea, kuten ei voinut ennenkään.
Ja nykään vielä vähemmän.

Meidän pitäis varmaan mennä pihalle painiin ku ei tää vissiin oo F1-uutinen:p
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös