zUsT sanoi:
Ei nykyisellä aika-ajolla tasan selviä kuka on tällä tavalla nopein! Ajat vaikka yhden stopin taktiikalla ja muut kahden. Ok voit olla nopein omalla taktiikalla, mutta kukaan ei koskaan saa tietää kuinka nopea oikeasti olit.
Se, jolla on nopein aika, on nopein. Kisassakin se, joka käyttää kisamatkaan vähiten aikaa, on nopein. Tietenkin voi ajatella muitakin määritelmiä "nopeimmalle", mutta eivät ne ole sen oikeampia.
eikä autot tosiaankaa määrää kuka on nopein! Niinkuin itse nostit esille Trulli ja Webber!? Entä Maikkeli ja Häkä? määräsikö autot heidän nopeutensa kun löivät tallikaverinsa ensimmäisissä aika-ajoissa?
Luulen, että ymmärsit kyllä mitä tarkoitin. Autojen suorituskyky on merkittävämmässä roolissa kuin kuskien ajotaito. Myös pienet muuttujat, kuten renkaiden ilmanpaine, pienet säätöerot jne. vaikuttavat lopputulokseen. Harvoin edes tallikaverit ajavat identisillä säädöillä, eivätkä välttämättä samoilla säädöillä olisi edes parhaimmillaan.
Minä olen sitä mieltä että kaikenmaailman sääntöviilauksia on jouduttu tekemään vain sen takia kun autot on liian helppoja ajaa. Näin kuljettajan rooli/merkitys on vähentynyt.
Pikemminkin sääntöviilauksia on tehty, jotta kisoista saataisiin mielenkiintoisempia, eikä autot vain ajaisi nopeusjärjestyksessä maaliin keskinäisten erojen alati kasvaessa.
Mun mielestä a-a:n tarkoitus on juurikin selvittää kuka on absoluuttisesti nopein. Nykyään ei vertailua voi edes tehdä talli kaverusten kesken, kun eivät voi samaan aikaan tulla varikolle. Tätä kierroksen-kahden erotusta ei kukaan pysty kaikkine muuttujineen laskea.
Se on sinun näkemyksesi, mutta se on eri asia kuin se, mikä on aika-ajojen tehtävä. Fanit toki halusivat tiettyä glooriaa aika-ajoonkin, mutta ennenkin aika-ajosuoritusta määritteli esim. se, kenellä sattui olemaan tehokkain aika-ajomoottori.
Jos ei haluta laittaa nopeus järjestykseen kuljettajia, niin ainahan voidaan arpoa järjestys!
Niin voitaisiin. Tai lähteä MM-tilanteen mukaisesti. Tai edelliskisan lopputulosten järjestyksessä. Kaikki yhtä lailla tapoja määritellä lähtöjärjestys.
Kysys nyt iseltäs miksi katsot aika-ajoa?
Nähdäkseni mikä on sunnuntain lähtöjärjestys tietenkin. En elättele mitään illuusioita siitä, että aika-ajot kertoisivat jotain olennaista kuskien ajotaidoista. Jotain toki (varsinkin jos näkee ne suoritukset, kuten yksi-kerrallaan systeemissä parhaiten näki), mutta ei niitä tuloksista voi lukea, kuten ei voinut ennenkään.