F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Pilkunviilauksen lisäksi mulla oli asiaakin... Jossain määrin F1:n voisi kyllä nähdä menneen hieman enemmän siihen suuntaan, että kansallisuuksilla on jotain merkitystä ainakin verrattuna parinkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen lähinnä siksi, että Italialla, Ranskalla, Saksalla ja Japanilla on nyt autonvalmistajan ylläpitämä talli ja näillä taas kohtuullisen vahva kansallinen identiteetti.
Omasta mielestäni Renaultilla ja Ferrarilla oli (reilu) parikymmentä vuotta sitten vahvempi kansallinen identiteetti kuin nyt. Renault oli oikeasti ranskalainen talli ja myös käytti ranskalaisia kuskeja ja sponsoreita (sama juttu Ligierillä vielä ollessaan mukana). Ferrarikin oli henkilöstöltään italialaisempi kuin nyt, vaikka suunta Brawnin ja Byrnen poistuttua onkin mennyt takaisin italialaisempaan suuntaan. Italialaiskuskeja Ferrari ei ole kovin paljon käyttänyt viime vuosikymmeninä, mutta 20 vuotta sitten mukana oli Alboreto.

Japanilaisilla on nykyään kansallisempi ote kuin talleilla keskimäärin, mutta pidän sitä pitkälti japanilaisena ilmiönä. BMW:n saksalaisuutta en näe yhtä tarkoitushakuisena.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
WebSlave sanoi:
Omasta mielestäni Renaultilla ja Ferrarilla oli (reilu) parikymmentä vuotta sitten vahvempi kansallinen identiteetti kuin nyt. Renault oli oikeasti ranskalainen talli ja myös käytti ranskalaisia kuskeja ja sponsoreita (sama juttu Ligierillä vielä ollessaan mukana). Ferrarikin oli henkilöstöltään italialaisempi kuin nyt, vaikka suunta Brawnin ja Byrnen poistuttua onkin mennyt takaisin italialaisempaan suuntaan. Italialaiskuskeja Ferrari ei ole kovin paljon käyttänyt viime vuosikymmeninä, mutta 20 vuotta sitten mukana oli Alboreto.

Japanilaisilla on nykyään kansallisempi ote kuin talleilla keskimäärin, mutta pidän sitä pitkälti japanilaisena ilmiönä. BMW:n saksalaisuutta en näe yhtä tarkoitushakuisena.
Olihan vielä parikymmentä vuotta sitten sekä Rellu että Fiat suojeltuja kansallisikoneita ennenkuin EUn vapaakauppapaatos alkoi jyllätä autoalalla. Rellu oli valtionyhtiö suojatullein taatulla vahvalla kotimaan markkinaosuudella ja Fiat yksityisyhtiö suojatullein taatulla vahvalla kotimaan markkinaosuudella. Nyt on tullit pois ja Rellu yksityistetty (ainakin osittain) ja Fiatkin joutuu pärjäämään omillaan ja parhaat kuskit mielellään valitaan vaikka tulisivat hevon vitusta esim. :thumbup: Suomesta.
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Rip3 sanoi:
Aika luonnollinen seuraus, kun F1 puolella autot on suuniteltu samassa paikassa:D
Siis entinen Daimler Benz, sittemmin Daimler Chrysler, nykyinen Daimler nolla, on ensi viikon Daimler Fiat.:p
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
talakem sanoi:
Kyllä F1 touhussa on yhä enemmän tulossa nationalismi esiin... Menossa tähän Italia, Englanti, Saksa, ym.

Hassua että se on Britit jotka vetävät touhua siihen suuntaan...

Nyt viimeisimmät Stirling Mossin kommentit me muodossa... , muilta lajinkanssa tekemisissä olevilta näitä on kuultu jo aikaisemmin.

"Ferrari have got a good team, great cars and two jolly good drivers too. But I am afraid not quite as good as ours. What can you say?"


http://www.autosport.com/news/report.php/id/63239
Nyt annetaan liikaa painoarvoa yhden miehen puheille, mutta avainhenkilöt ja inssit useimmissa talleissa vaikuttavat aika brittipainotteisilta, johtuneeko kieliavusta (eivät vaikuta niin tyhmiltä enkkua puhuessaan kun muunmaalaiset) ja siitä että on helppo majoittua Englantiin kun ei tarvitse maksaa veroja lainkaan. :mad_old:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jehu da Drifter sanoi:
Nyt annetaan liikaa painoarvoa yhden miehen puheille, mutta avainhenkilöt ja inssit useimmissa talleissa vaikuttavat aika brittipainotteisilta, johtuneeko kieliavusta (eivät vaikuta niin tyhmiltä enkkua puhuessaan kun muunmaalaiset) ja siitä että on helppo majoittua Englantiin kun ei tarvitse maksaa veroja lainkaan. :mad_old:
Kyllä se johtuu siitä, että F1 on 60-luvulta asti ollut enemmän tai vähemmän brittisentristä ja yhdestätoista F1-tallista seitsemän pitää nytkin päämajaansa Englannissa. Ja mitähän ihmettä tuo vero-osuus tarkoittaa?
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Bobakki sanoi:
Kyllä se johtuu siitä, että F1 on 60-luvulta asti ollut enemmän tai vähemmän brittisentristä ja yhdestätoista F1-tallista seitsemän pitää nytkin päämajaansa Englannissa. Ja mitähän ihmettä tuo vero-osuus tarkoittaa?
Neljä, viisi vuosikymmentä sitten Englannilla oli vielä vahva ja perinteikäs autoteollisuus ja kisatalleille oli varmaan myös aika luonnollista majoittua sinne. Sittemmin autoteollisuus kuoli pois mutta racing-teollisuus jäi henkiin. Siihen tärkeimmät syyt ovat luullakseni kieli ja veropolitiikka.

Englannissa asuvat ulkomaalaiset jotka saavat tulonsa ulkomailta eivät maksa tulo-, osinko-, tai omaisuusveroa Englantiin tai entiseen kotimaahansa. En tiedä tarvitseeko tehdä jotain silmänkääntötemppuja tämän efektin saamiseen mutta jos tarvitsee, ne eivät voi olla vaikeita koska sadat tuhannet näin ovat tehneet. Tämä (ja kieli) ovat syinä siihen että Lontoo on rikkaiden suosiossa ympäri maailman, pätee varmasti myös ulkomaalaisiin autofirmoihin ja yksityistalleihin.:dunno:
 

f1.

Well-known member
Liittynyt
17.3.2006
Viestit
899
Sijainti
Different World

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
f1. sanoi:
Nuo vanhat pierut sais saatana pitää turpasa kiinni... ovat kokoajan äänessä jotakin haukkumassa tai ylistämässä..
Niin, aivan samalla tavalla he kritisoivat ja kehuskelevat asioita kuin F1-foorumin väkikin, mutta he vain sattuvat puhumaan medialle :rolleyes:

Ei minuakaan kiinnosta Hamiltonin kehuskelut noiden 'legendojen' sanomina, muttei toisaalta nämä foorumin kimifanien jututkaan oikein sytytä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jehu da Drifter sanoi:
Neljä, viisi vuosikymmentä sitten Englannilla oli vielä vahva ja perinteikäs autoteollisuus ja kisatalleille oli varmaan myös aika luonnollista majoittua sinne. Sittemmin autoteollisuus kuoli pois mutta racing-teollisuus jäi henkiin. Siihen tärkeimmät syyt ovat luullakseni kieli ja veropolitiikka.

Englannissa asuvat ulkomaalaiset jotka saavat tulonsa ulkomailta eivät maksa tulo-, osinko-, tai omaisuusveroa Englantiin tai entiseen kotimaahansa. En tiedä tarvitseeko tehdä jotain silmänkääntötemppuja tämän efektin saamiseen mutta jos tarvitsee, ne eivät voi olla vaikeita koska sadat tuhannet näin ovat tehneet. Tämä (ja kieli) ovat syinä siihen että Lontoo on rikkaiden suosiossa ympäri maailman, pätee varmasti myös ulkomaalaisiin autofirmoihin ja yksityistalleihin.:dunno:
F1-talleilla ja Englannin autoteollisuudella ei taida olla loppujen lopuksi juurikaan tekemistä keskenään. Englannin F1-tallien historiahan menee tosi tylysti yksinkertaistettuna niin, että Manner-Euroopalle (loppujen lopuksi käytännössä Italialle) vastatakseen Britteihin syntyi parin suuremman ja epäonnistuneen yrityksen (ERA ja Aston Martin) jälkeen iso kasa yksityistalleja ("Garagistas"), jotka olivat aluksi poikkeuksetta muutaman miehen nyrkkipajoja ja tekivät käytännössä vain runkonsa itse. Cosworth DFV:n jälkeen F1 toimi sitä yhtä punaista poikkeusta lukuun ottamatta liki täysin tällä periaatteella toista vuosikymmentä ja näiltä juurilta ponnistavat liki kaikki Isossa-Britanniassa majaansa pitävät tallit (toki omistus on vaihtunut lukemattomia kertoja ja mitä vielä).

Nykyisin tallit ovat maassa pitkälti myös sen takia, että autoista osa tehdään yhä edelleen alihankintana ja vähemmän yllättäen aiheeseen erikoistuneet yritykset ovat edelleen sijoittuneet maan alueelle. Nykymaailmassa tämän merkitys on varmasti vähäisempi, mutta ainakin Renault'n ja Red Bullin on pitänyt maassa tallin edellisen omistajan tekemä tehdasinvestointi, jota ei ole katsottu järkeväksi hylätä.

Verotuksen osuutta en ymmärrä siksi, että loppujen lopuksi voisin kuvitella varsin harvan ulkomaalaisen muuttavan Isoon-Britanniaan F1:n takia, suurin osa työvoimasta kun on edelleen sieltä. Britit itse kun eivät kertomastasi verokuviosta hyödy, vaan maan kuljettajatähdet ovat perinteisesti olleet veropakolaisia aina James Huntista lähtien.
 
Viimeksi muokattu:

masapi

Active member
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
40
Sijainti
Kemi
Jos Rosberg laskettas suomalaiseks suomi johtais enemmän tossa maapiste laskusysteemissä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
WebSlave sanoi:
Omasta mielestäni Renaultilla ja Ferrarilla oli (reilu) parikymmentä vuotta sitten vahvempi kansallinen identiteetti kuin nyt. Renault oli oikeasti ranskalainen talli ja myös käytti ranskalaisia kuskeja ja sponsoreita (sama juttu Ligierillä vielä ollessaan mukana). Ferrarikin oli henkilöstöltään italialaisempi kuin nyt, vaikka suunta Brawnin ja Byrnen poistuttua onkin mennyt takaisin italialaisempaan suuntaan. Italialaiskuskeja Ferrari ei ole kovin paljon käyttänyt viime vuosikymmeninä, mutta 20 vuotta sitten mukana oli Alboreto.

Japanilaisilla on nykyään kansallisempi ote kuin talleilla keskimäärin, mutta pidän sitä pitkälti japanilaisena ilmiönä. BMW:n saksalaisuutta en näe yhtä tarkoitushakuisena.
Jep, olen tehnyt samat havainnot. Ja mielestäni trendi on ehdottomasti oikea. Mikään ei ole typerämpää kuin nationalismi ja juuri sellainen oman maan suosiminen, että valitaan kuskitkin vain passin perusteella. Mutta onhan tottakai nykyaikana sitten sama asia havaittavissa sponsoreiden johdosta, jotka usein toivovat kuskilta tiettyä kansalaisuutta markkinointitoimenpiteiden takia. Silloin siinä on sentään joku rationaalinen tarkoitusperä toisin kuin noissa nationalistisissa haahuiluissa. Mielestäni myös koko A1GP on ajatuksenakin idioottimainen.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Onkohan tää väärä paikka kysyä, mutta tietääkö kukaan, miksi McLaren on vaihtanut mustista asuista valkoisiin? (Ja vanhanaikaisemman näköisiin kuteisiin?)
Näyttäis olevan jotenkin tutut asut heppujen päällä, vaikka mustia pukuja on pidetty jo vuodesta 1998 lähtien. Vai lähtikö Westin mukana mustat puvut?
Tuntuisi jotenkin oudolta.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
arzipuppy sanoi:
Onkohan tää väärä paikka kysyä, mutta tietääkö kukaan, miksi McLaren on vaihtanut mustista asuista valkoisiin? (Ja vanhanaikaisemman näköisiin kuteisiin?)
Näyttäis olevan jotenkin tutut asut heppujen päällä, vaikka mustia pukuja on pidetty jo vuodesta 1998 lähtien. Vai lähtikö Westin mukana mustat puvut?
Tuntuisi jotenkin oudolta.
Öh, media tutkimus toi esille että talli on kylmä kun kuollut kala. Sen jälkeen Dennisin vaimo ja tyttäret on pyörinyt varikolla... ja näköjään meni puvut uusuksi ...:D
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Saksalaislehti: Rosberg Toyotalle huippupalkalla
14.10.2007 17:38

Saksalaisen Welt am Sonntag -lehden mukaan suomalaissaksalainen F1-kuljettaja Nico Rosberg ajaa ensi vuodesta lähtien Toyotalla. Uuden sopimuksen kesto olisi kolme vuotta ja Rosberg kuittaisi mahtavan 15 miljoonan euron suuruisen vuosipalkan.

Tällä kaudella Williamsilla ajava Rosberg pääsee saksalaislehden tietojen mukaan irti nykytallistaan, kun Toyota lupaa toimittaa Williamsille seuraavan kolmen vuoden ajan moottorit veloituksetta.

Suomalaisen F1-maailmanmestari Keke Rosbergin poika on huhuissa liitetty myös McLaren-Mercedekseen, josta hallitseva tittelinhaltija Fernando Alonso on vahvasti lähtökuopissa.

Welt am Sonntag -lehden Nico Rosbergin lähipiiristä saamien tietojen mukaan Rosberg ei kuitenkaan mielellään ajaisi kilpaa samassa tallissa hyvän ystävänsä Lewis Hamiltonin kanssa.

Toyotalla Rosberg korvaisi moninkertaisen maailmanmestarin Michael Schumacherin pikkuveljen Ralfin, joka ei kolmessa vuodessa ole onnistunut täyttämään japanilaisen työnantajan toiveita.


http://www.***************/urheilu/uutinen.asp?id=1444936
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Onko hatusta vedetty juttu vai ihan tottakin?

Kukaan ei ole tainnutkaan spekuloida Rosbergin siirtoa Tojolaseihin? "Mäkille se menee koska keke osaa noi hommat ja nicoki on sakemani"

Saa nähdä miten ruletti jatkuu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös