Ehkä kuitenkin olisi syytä erottaa keskustelu aika-ajosysteemistä ja autojen ajon vaikeudesta. Olivat autot helppoja tai vaikeita, jos autot laitetaan eksaktiin nopeusjärjestykseen jo aika-ajoissa, ohittelu vähenee. Ajamisen vaikeus toki lisää virheitä ja keskeytyksiä, mutta ei olennaisesti ohituksia, koska se nopeampi kuitenkin ajaa väistämättä karkuun.zUsT sanoi:Tätähän minä juurikin tarkoitin. Eli päin V"#%*a! Sääntöviilauksia ei olisi tarvinnut tehdä eikä erot olisi "alati" kasvaneet jos autot olisivat vaikeampia ajaa.
Puhun kyynisenä F1-fanina. Olen varma tuosta aika-ajon tehtävästä. Se nopeimman kuskin etsiminen on puhtaasti fanien, ei FIA:n määrittelemä lisämerkitys (ei tehtävä), ja sellaisenankin valheellinen, koska "nopeinkaan" kuski ei huonolla autolla osoittaudu nopeimmaksi aika-ajossa.Puhutko täällä nyt perustuslain asiantuntijana vaiko F1-fanina?
Oletko nyt ihan varma tuosta aika-ajon tehtävästä.
Tekstistäsi kun ei selviä onko se mielipiteesi vaiko kiveen hakattu juttu.
aarghh! Nyt tajuan miks ollaan eri planeetoilta. Sä puhut kokoajan autoista ja mä yritän korostaa kuljettajan merkitystä. Autojahan ei voi laittaa nopeusjärjestykseen ellei niitä aja robootti. Lähelle ollaan kyllä päästy kun on kaikenlaisia ajoapuja ja kierros limittikin vielä. Nyt kun ensi vuonna avut on poissa, uskon että lähtöjärjestyskin on enemmän kuljettajan taitoja korostava. Paitsi jos tätä bensa kikkailua vielä jatketaan mutta silti parempaan suuntaan ollaan menossa. Mieti nyt vaikka asiaa kärjistettyna niin jotta laitetaan 100 tyyppiä jäälle jarrutus kilpailuun. 50 tyypillä on lada ja 50 tyypillä ferrari. Molemmissa autoissa on abs jarrut. tulosluottelo ei varmastikkaan paljon yllätyksiä toisi? Sitten laitetaankin pientä bensa kikkailua kehiin ja VOILAA! Saadaankin hiukan erillainen järjestys ja lisää mielenkiintoa. Eikö tähän samaan päästäisi myös kun unohdetaan toi bensa kikkailu ja otetaankin abs pois?WebSlave sanoi:Ehkä kuitenkin olisi syytä erottaa keskustelu aika-ajosysteemistä ja autojen ajon vaikeudesta. Olivat autot helppoja tai vaikeita, jos autot laitetaan eksaktiin nopeusjärjestykseen jo aika-ajoissa, ohittelu vähenee. Ajamisen vaikeus toki lisää virheitä ja keskeytyksiä, mutta ei olennaisesti ohituksia, koska se nopeampi kuitenkin ajaa väistämättä karkuun.
Kyse on tietenkin molempien muodostamasta yhtälöstä. Mutta koska auton merkitys on suurempi (luultavasti yli 90%), päätin tuossa tietoisesti puhua vain autoista. Juuri tuon merkityksen suuruuden takia autot menevät aika lailla nopeusjärjestykseen ajoi niitä kuka tahansa F1-tasolle päässeistä kuskeista. Tällä hetkellä tosin keskikasti on niin tasainen, että jopa kuskien suorituksilla on muiden pikkumuuttujien ohessa suuri vaikutus aika-ajosijoitukseen.zUsT sanoi:aarghh! Nyt tajuan miks ollaan eri planeetoilta. Sä puhut kokoajan autoista ja mä yritän korostaa kuljettajan merkitystä. Autojahan ei voi laittaa nopeusjärjestykseen ellei niitä aja robootti.
Kuljettajien virheitä korostava pikemmin, koska virheet lisääntyvät. Ja virheitä sattuu taitavimmillekin. Aika-ajospesialisteja, joilla ilmeisesti on keskimääräistä parempi kyky keskittyä yhteen nopeaan kierrokseen ajoapujen poistuminen luultavasti suosii, mutta samalla se sitten tietänee myös lisää trullijunia.Nyt kun ensi vuonna avut on poissa, uskon että lähtöjärjestyskin on enemmän kuljettajan taitoja korostava.
Eikö vielä suurempaan yllätyksellisyyteen ja mielenkiintoon päästä, jos otetaan abs pois, mutta säilytetään bensakikkailu? Eli kuten ensi vuonna F1:ssä ilmeisesti tehdään?Sitten laitetaankin pientä bensa kikkailua kehiin ja VOILAA! Saadaankin hiukan erillainen järjestys ja lisää mielenkiintoa. Eikö tähän samaan päästäisi myös kun unohdetaan toi bensa kikkailu ja otetaankin abs pois?
Palailen tähän asiaan joka vuosi, mutta viljelen filosofiaani aina yhtä innolla ja varmuudella kun samaan asiaan palataan yhtä varmasti joka vuosi.WebSlave sanoi:Kyse on tietenkin molempien muodostamasta yhtälöstä. Mutta koska auton merkitys on suurempi (luultavasti yli 90%), päätin tuossa tietoisesti puhua vain autoista.
No jos aika-ajolla ei ole mitään muuta syytä nykymaailman formuloissa kuin ehkäistä kisan tylsyys = luoda randomia lähtöjärjestykseen, niin miksei samantien arvota noita lähtöruutuja, tai vaikka ekassa kisassa on aika-ajot ja kaikissa lopuissa kisoissa seuvaaran kisan lähtöjärjestys on edellisen kisan maaliintulojärjestys käännettynä?WebSlave sanoi:...Eikö vielä suurempaan yllätyksellisyyteen ja mielenkiintoon päästä, jos otetaan abs pois, mutta säilytetään bensakikkailu? Eli kuten ensi vuonna F1:ssä ilmeisesti tehdään?...
Kyllä näin voitaisiinkin tehdä, mutta erillinen aika-ajo tuo enemmän televisio- ja muuta medianäkyvyyttä ja sitä kautta rahaa.retypeNick sanoi:No jos aika-ajolla ei ole mitään muuta syytä nykymaailman formuloissa kuin ehkäistä kisan tylsyys = luoda randomia lähtöjärjestykseen, niin miksei samantien arvota noita lähtöruutuja, tai vaikka ekassa kisassa on aika-ajot ja kaikissa lopuissa kisoissa seuvaaran kisan lähtöjärjestys on edellisen kisan maaliintulojärjestys käännettynä?
Suomeksi aika-ajo tosiaan kertoo oikeastaan vain sen, että ajetaan kelloa eikä mies miestä vastaan. Englanniksihan se on Qualifying (Practice), eli karsinta(harjoitus). Sen perusteella perimmäisenä tarkoituksena ei ole lähtö- saati nopeusjärjestykseen saattaminen, vaan ainoastaan mukaan kelpaamattomien karsiminen joukosta.Minun mielestäni aika-ajo, jo sanan varsinaisessa määrityksessä, kertoo kuka on nopein... ajetaan kisaa aikaa vastaan.
Mukavasti saataisiin tilanteita syntymään ja tapahtumia radalle. Turvallisuuden kannalta tuo on huono, aika-ajojen tarkoitus on mielestäni nimenomaan saada autot nopeusjärjestykseen.WebSlave sanoi:Kyllä näin voitaisiinkin tehdä (luoda satunnainen lähtöjärjestys, retypeNICK), mutta erillinen aika-ajo tuo enemmän televisio- ja muuta medianäkyvyyttä ja sitä kautta rahaa.
Tässä taas on huonona puolena se, että huonolla tuurilla kun ensimmäisessä kisassa tulee moottorivaihto tai pari yms., niin paikkaat tilannetta seuraavissa kisoissa hampaat irvessä muiden karatessa. Lisäksi riski takaa tai keskeltä lähtiessä joutua kolariin on suurempi.WebSlave sanoi:Jos taas halutaan randomista pois, MM-tilanteen mukaisesti lähteminen olisi jopa jossain määrin perustellumpaa kuin pakkaa tarpeettomasti sekoittava aika-ajo.
Kyllä, juuri tästä aika-ajossa on kysymys, ajetaan kelloa vastaan. Englantilainen termi varmasti juontaa juurensa menneisyydestä, kun harjoitukset olivat yhtäkuin aika-ajot.WebSlave sanoi:Suomeksi aika-ajo tosiaan kertoo oikeastaan vain sen, että ajetaan kelloa eikä mies miestä vastaan. Englanniksihan se on Qualifying (Practice), eli karsinta(harjoitus).
Totta toinen puoli, eli haluttiin karsia hitaat poissa, mutta samalla myös saattaa autot nopeusjärjestykseen.WebSlave sanoi:Sen perusteella perimmäisenä tarkoituksena ei ole lähtö- saati nopeusjärjestykseen saattaminen, vaan ainoastaan mukaan kelpaamattomien karsiminen joukosta.
Tuohon liittyen oli mielenkiintoinen kirjoitus Pitpassissa.Reef sanoi:
Kiitos linkistä:thumbup:Tomacu sanoi:Tuohon liittyen oli mielenkiintoinen kirjoitus Pitpassissa.
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=33145
Aika luonnollinen seuraus, kun F1 puolella autot on suuniteltu samassa paikassaTekniikka&Talous sanoi:Saksalainen autonvalmistaja Mercedes-Benz sekä italialainen autokonserni Fiat neuvottelevat yhteistyöstä, kertoo Automotive News -lehti. Neuvotteluiden perussyy on saksalaisvalmistajan tarve saada osaamista pienissä ja keskisuurissa autoissa. Erityisesti apua tarvitaan Mercedeksen seuraavan sukupolven A- ja B-mallistojen kehittämisessä.
Fiatin kaupallisesti menestyksekkäin osaaminen on pienissä automalleissa. Yhtiön toimitusjohtajan Sergio Marchonnen mukaan neuvotteluja käydään myös muiden autonvalmistajien kanssa.
Fiat on tervehtynyt voitolliseksi pitkän ja vaikean tappioputken jälkeen ja ennakoi konsernin kuluvan vuoden liikevoitoksi peräti 2,7 miljardia euroa. Muutos on huima, sillä vielä reilut kolme vuotta sitten Fiatia pidettiin konkurssikypsänä.
Viime vuonna yhtiö tuotti voittoa ensi kertaa viiteen vuoteen.
Mersu tarvitsee tasapainoa päästöilleen
Mercedes-Benz taistelee puolestaan rajusti laskeakseen automallistonsa päästökeskiarvoja. Yhtiön myydyimmät mallit ovat isoja ja tehokkaita autoja, joiden päästöt ovat pikkuautoihin verrattuna suuria.
Yhtiön pieni Smart-malli ei yksin riitä Mercedes-Benzille mallistonsa päästökeskiarvon pudottamiseen ja uudet moottoritekniikat häämöttävät vasta tulevaisuudessa.
Daimler-yhtiö ei ota kantaa yhteistyökeskusteluihin, mutta myöntää olevansa periaatteessa valmis keskustelemaan yhteistyöstä muiden autonvalmistajien kanssa.
Myös saksalaisen BMW:n ja ranskalaisen PSA-konsernin (Peugeot-Citroën) on arvioitu olevan potentiaalisia yhteistyökumppaneita pikkuautojen ja pienten autonmoottoreiden valmistamisessa. Vahvistusta tähän ei ole saatu.
Toisaalta sen jälkeen, kun Mercedes-Benz ja Chrysler purkivat Daimler-Chrysler-yhtiön on myös spekuloitu BMW:n ja Mercedeksen mahdollista liittoa.
Kuitenkaan nimenomaan yhdelläkään brittitallilla ei ole brittiläistä moottoria. Ja brittikuskikin vain McLarenilla.talakem sanoi:Kyllä F1 touhussa on yhä enemmän tulossa nationalismi esiin... Menossa tähän Italia, Englanti, Saksa, ym.
Hassua että se on Britit jotka vetävät touhua siihen suuntaan...
Jos Red Bull lasketaan brittitalliksi, niin siinä tapauksessa myös Toyotalla ja Hondalla on omanmaalaisensa kilpakuljettaja.WebSlave sanoi:Ferrarilla, Hondalla , Toyotalla ja BMW:llä on sentään koko auto omaa tuotantoa, ja siten omasta maasta, mutta omanmaalaista kisakuskia ei ole kuin BMW:llä. Super Agurilla on myös kuski ja moottori omasta maasta. (Red Bullilla ja Toro Rossolla on myös omanmaalainen kuski, jos skotti lasketaan britiksi.)
Nationalismi on ehkä turhan voimakas ja poliittisesti värittynyt termi, mutta jos tarkoitetaan oman kansan ja kansalaisten asettamista jotenkin etusijalle, niin en kyllä näe tuollaista kehitystä. Aikaisemmin F1-talleilla oli paljon kansallimepi identiteetti kuin nyt. Puhumattakaan ajasta, jolloin ajettiin omaan maan väreissä.