F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mediaprofeetta sanoi:
uskoisin, että lajin pitkän linjan fanien kannalta ei välttämättä ole hyvä että vanhat klassiset radat korvataan uusilla, tietokoneella suunnitelluilla muoviradoilla.
Puhuinkin lajin edusta, en joidenkin fanien. F1:n fanipohja kasvaa, kun kisoja viedään uusiin maihin. Se on hyvä asia. Pitkän linjan fanit nurisevat, mutta harva oikeasti lakkaa seuraamasta ykkösiä ratojen vaihtumisen takia. Ja pitkän linjan fanina voin sanoa, että ratoja on tippunut ja tullut mukaan lähes joka vuosi sekä Bernien aikana että ennen häntä. Se on ihan normaalia kehitystä, eikä ole tähän päivään mennessä ainakaan lajin menestystä estänyt.

Siitä, kun minä aloitin ykkösten seuraamisen oli ratoja jäljellä tällä kaudella viisi, eikä ainakaan minua haittaa yhtään. Minusta on ihan mukava nähdä F1 uusilla radoilla. Jopa toivon joidenkin ratojen tippuvan tai joutuvan vuorotteluun. Oikeastaan mikään rata ei ole niin tärkeä, että siellä olisi pakko käydä joka vuosi.
 
Viimeksi muokattu:

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Mitä hemmettiä? Onko Bernie tullut vanhuudenhöperöksi? :yuck: (Vai lieneekö sitä jo ennestään...?) Schumi ei varmasti palaa Ykkösiin, eikä sen enempää tule ajamaan ikinä McLarenilla. Se mies ei rahaa tarvi, joten on tuskin ostettavissa. Syön piponi, jos näin tapahtuu. :frank:

:jaska:

Mut ainahan sitä saapi spekuloida... :rolleyes:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
WebSlave sanoi:
Puhuinkin lajin edusta, en joidenkin fanien. F1:n fanipohja kasvaa, kun kisoja viedään uusiin maihin. Se on hyvä asia. Pitkän linjan fanit nurisevat, mutta harva oikeasti lakkaa seuraamasta ykkösiä ratojen vaihtumisen takia. Ja pitkän linjan fanina voin sanoa, että ratoja on tippunut ja tullut mukaan lähes joka vuosi sekä Bernien aikana että ennen häntä. Se on ihan normaalia kehitystä, eikä ole tähän päivään mennessä ainakaan lajin menestystä estänyt.

Siitä, kun minä aloitin ykkösten seuraamisen oli ratoja jäljellä tällä kaudella viisi, eikä ainakaan minua haittaa yhtään. Minusta on ihan mukava nähdä F1 uusilla radoilla. Jopa toivon joidenkin ratojen tippuvan tai joutuvan vuorotteluun. Oikeastaan mikään rata ei ole niin tärkeä, että siellä olisi pakko käydä joka vuosi.
Näinkö Kiinassa, Malesiassa ja Bahrainissakin on käynyt? Minulla on ainakin sellainen muistikuva, että on saanut lukea juttuja tyhjistä lehtereistä lähes joka ikinen vuosi. :thumbfh:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jeeves sanoi:
Näinkö Kiinassa, Malesiassa ja Bahrainissakin on käynyt? Minulla on ainakin sellainen muistikuva, että on saanut lukea juttuja tyhjistä lehtereistä lähes joka ikinen vuosi. :thumbfh:
Ei se tapahdu hetkessä. Enemmän siitä on apua fanipohjan kasvattamisessa kuin siitä, ettei siellä ajettaisi. Saksan tai Italian toisen kisan poistaminen taas tuskin syö kyseisten maitten fanipohjaa olennaisesti.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
WebSlave sanoi:
Ei se tapahdu hetkessä. Enemmän siitä on apua fanipohjan kasvattamisessa kuin siitä, ettei siellä ajettaisi. Saksan tai Italian toisen kisan poistaminen taas tuskin syö kyseisten maitten fanipohjaa olennaisesti.
No ei tietenkään, mutta mietipäs miten Malesiassa on käynyt. Kisoja on siellä ajettu kumminkin nyt jo yhdeksänä vuonna. Sitäpaitsi mitä järkeä on viedä formuloiden kaltaista elitistien viihdettä maihin, joissa keskiansiot ovat kaukana euroopan maista. Aika fani saat olla, jos siitä palkasta sijoitat vielä melkoisen osan yhden kisaviikonlopun menoihin.

Itse olen sitä mieltä, että jo lajin historian vuoksi suurin osa kisoista kuuluu eurooppaan (no, ei unohdeta Japania). Loppuja voi sitten vaihdella vaikka keskenään vaikka vuorovuosin. Yhdentekeviä kaikenmaailman vinku-intiat yms. Mitättömiä kärpäsenjätöksiä formulamaailman kartalla. Toki Bernie on eri mieltä. Ilmeisesti ei ole rahasäiliön metrimittari vielä tapissaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jeeves sanoi:
No ei tietenkään, mutta mietipäs miten Malesiassa on käynyt. Kisoja on siellä ajettu kumminkin nyt jo yhdeksänä vuonna. Sitäpaitsi mitä järkeä on viedä formuloiden kaltaista elitistien viihdettä maihin, joissa keskiansiot ovat kaukana euroopan maista. Aika fani saat olla, jos siitä palkasta sijoitat vielä melkoisen osan yhden kisaviikonlopun menoihin.
Malesia kieltämättä on epäonnistunut innostuksen kasvattamisessa. Syitä en tiedä, mutta vika saattaa olla markkinoinnissakin. Sikäläinen yritysmaailma kyllä on lähtenyt mukaan kansainväliseen moottoriurheiluun, Petronas tietysti etunenässä.

Keskiansioilla ei ehkä jossain Kiinan tai Intian kokoisissa maissa ole hirvittävästi väliä kun yksi hiekanjyvänen kokonaisväestöstä riittää täyttämään F1-katsomon. Siellä alkaa sitä rikastakin porukkaa olla jo kohtalaisesti.
Itse olen sitä mieltä, että jo lajin historian vuoksi suurin osa kisoista kuuluu eurooppaan (no, ei unohdeta Japania). Loppuja voi sitten vaihdella vaikka keskenään vaikka vuorovuosin.
Minä taas en takerru menneisyyteen. Mielestäni kaikkia kisoja voisi vuorotella, jos halukkaita on riittävästi. Eri asia sitten on, onko se järjestäjille taloudellisesti järkevää.

Japania minä pidän myöhäisenä tulokkaana. Eihän siellä säännöllisesti ole ajettu vasta kuin vuodesta 1987. (Fujissa vain piipahdettiin 76-77.) Kuinka legendaariseksi Kiinan GP ehtisi muotoutua samassa 20 vuodessa, kun rata tarjoaa keskimäärin eniten ohituksia. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9278
Kyllä jossain määrin uusiin paikkoihin meneminen on hyvä asia, mutta pitääkö esimerkiksi joka vuosi ajaa sekä Malesiassa että Singaporessa? Tai Bahrainissa ja Abu Dhabissa? Näissä tapauksissa tosin toinen on nyt kalenterissa ja toinen tulossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bleu sanoi:
Kyllä jossain määrin uusiin paikkoihin meneminen on hyvä asia, mutta pitääkö esimerkiksi joka vuosi ajaa sekä Malesiassa että Singaporessa? Tai Bahrainissa ja Abu Dhabissa? Näissä tapauksissa tosin toinen on nyt kalenterissa ja toinen tulossa.
Ei tietenkään välttämättä tarvitsisi. Luultavasti juuri nuo kisat maksavat eniten oikeuksistaan, joten sikäli niitä on paha pudottaakaan (Bernien kannalta, tietenkin).
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Heikin siirtyminen McLarenille vaatii Alonson siirtymistä Renaultille, jep, mutta Nico voi siirtyä Mäkille meni Alonso mihin tahansa.

Totta puhuen pidän Nicoa todennäköisimpänä McLarenille siirtyjänä. Toivon kuitenkin Heikille sitä paikkaa. Ihan vain jottei Heikki jää Alonson kakkoskamuks. Lewisin kaverina on vähän enempi tsäänssejä, saa jopa välillä voittaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oberfeldwebel sanoi:
Totta puhuen pidän Nicoa todennäköisimpänä McLarenille siirtyjänä. Toivon kuitenkin Heikille sitä paikkaa. Ihan vain jottei Heikki jää Alonson kakkoskamuks. Lewisin kaverina on vähän enempi tsäänssejä, saa jopa välillä voittaa.
Minä en usko tähän. Jos Williamsilla ei olla ihan eksyksissä, niin Nicosta pyydetään todella isoa rahaa ja sitä McLarenilla ei juuri nyt ole. Itse epäilen, että katsovat sarjan muut lupaukset läpi ja jos näistä yhtäkään ei saada helpolla irti, ottavat kokeneen ja halvan vaihtoehdon mallia Stefan Johansson aikanaan. Mikäli todella tahtovat Rosbergin, niin tämä saattaa olla saatavilla jo vuoden päästä huomattavasti halvemmalla.

Williams on hyvinkin pitkälti lirissä, mikäli Nico lähtee. Jatkuvuus olisi mennyttä, samantasoista korvaajaa ei varmuudella löydy ja tallin täytyisi tyytyä tason Fisichella - Schumacher - Liuzzi suhareihin. Samaten puheet uudesta noususta kokisivat aikamoisen kolauksen noin uskottavuuden kannalta. Toisin sanoen hintalappu lienee huikea.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Headin kommentista voisi päätellä, ettei Rosberg lähde halvalla. Niin toivotonta että 'hakekaa ennemmin vaikka Schumacher'.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
M. Schumacher testaa Ferraria vielä tämän vuoden puolella. Tarkoituksena on hyödyntää hänen kokemustaan ilman kuljettaja-apuja ajamisesta.
http://www.iltasanomat .fi/urheilu/uutinen.asp?id=1451906
(poista välilyönti osoitteesta)
 
Viimeksi muokattu:

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
SOKO sanoi:
M. Schumacher testaa Ferraria vielä tämän vuoden puolella. Tarkoituksena on hyödyntää hänen kokemustaan ilman kuljettaja-apuja ajamisesta.
http://www.iltasanomat .fi/urheilu/uutinen.asp?id=1451906
(poista välilyönti osoitteesta)
Tsiisus, juuri kun Kimi sai muutettua auton mieleisekseen, se tulee taas.:thumbfh:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Noh, ei kannata murehtia. Tokihan Schumi saa vanhoilla päivillään ajella, varsinkin vanhalla mallilla jos haluaa. Ihan siinä missä Häkäkin ajeli!

Nyt sitten vitsi(tämä pitää mainita ettei jollain mene herne nenään): Katsokaa miten McLaren menestyi tällä kaudella, kun Häkä kävi ensin vähän testaamassa. Ajatelkaa sitten mitä Schumin testaaminen vaikuttaa? Ensi kaudella ei Ferraria pysäytä mikään! :D
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Ei se tapahdu hetkessä. Enemmän siitä on apua fanipohjan kasvattamisessa kuin siitä, ettei siellä ajettaisi. Saksan tai Italian toisen kisan poistaminen taas tuskin syö kyseisten maitten fanipohjaa olennaisesti.
Mä en ymmärrä miten kisojen järjestäminen uusissa maissa jotenkin olennaisesti kasvattaisi ko. alueen innostumista lajiin - kai ne kisat näkyy sielläkin myös tv:ssä mistä valtaosa niitä seuraa muuallakin? Ehkä enemmänkin voisi vaikuttaa sikäläisen kuskin saaminen johonkin edes kohtalaiseen talliin ja lisäksi vielä sopiva julkisuuskampanja jotta meidän kaltaiset leveäotsaiset työläiset saa tietoa mistä lajista on oikein kyse. Samanlaisiin suhteellisiin katsojalukuihin EU:n kanssa ei suurissa maissa kuten Kiina, Intia ja Pakistan tulla koskaan pääsemään koska puuttuu lajin kulttuuri ja valtaväestöllä saattaa olla muutakin mietittävää mahdollisena vapaa-aikanaan...
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
En myös usko suosion merkittävään lisääntymiseen sillä, että ajetaan kisoja maissa, joissa kiinnostusta ei perinteisesti juuri ole. Tuskin esim. nascarin suosio mitenkään räjähtäisi euroopassa, vaikka ne kävisivät yhden kisan kaudessa jossain täällä ajamassa. Jos ei touhu alunperin kiinnosta, ei se muutu sen kiinnostavammaksi, vaikka sitä ajettaisiin omalla takapihalla. Varsinkaan jos lipun hinta vastaa puolen vuoden palkkaa paikalliselle potentiaaliselle katsojalle. Ainoa mikä lisää nopeasti ja merkittävästi lajin suosiota on katsojien omaa kansallisuuta edustava kuski tai tiimi, mielellään vielä menestyksekäs sellainen.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Iltasanomissa on juttua Alonson siirtymisestä Rellulle. Tiedä sitten miten luotettavia nuo uutiset ovat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kessel sanoi:
Mä en ymmärrä miten kisojen järjestäminen uusissa maissa jotenkin olennaisesti kasvattaisi ko. alueen innostumista lajiin - kai ne kisat näkyy sielläkin myös tv:ssä mistä valtaosa niitä seuraa muuallakin?
Näkyy toki, mutta omassa maassa käytävä kisa kiinnostaa enemmän kuin jossain vinkuintiassa käytävä. ;) Kyllähän Suomessakin kotimaassa käytävät kansainväliset kisat saavat enemmän medianäkyvyyttä kuin samojen lajien samanarvoiset kisat muualla.
Ehkä enemmänkin voisi vaikuttaa sikäläisen kuskin saaminen johonkin edes kohtalaiseen talliin ja lisäksi vielä sopiva julkisuuskampanja jotta meidän kaltaiset leveäotsaiset työläiset saa tietoa mistä lajista on oikein kyse. Samanlaisiin suhteellisiin katsojalukuihin EU:n kanssa ei suurissa maissa kuten Kiina, Intia ja Pakistan tulla koskaan pääsemään koska puuttuu lajin kulttuuri ja valtaväestöllä saattaa olla muutakin mietittävää mahdollisena vapaa-aikanaan...
Kulttuuria ei koskaan voida luodakaan, jos ei sen luomista joskus aloiteta. Oma kuski olisi tietysti lottovoitto, mutta ensin täytyy luoda halu ja puitteet, joilla ykkösiin noustaan.

Intiassa ja Kiinassa ei luonnollisestikaan edes tarvitse pyrkiä samanlaisiin suhteellisiin katsojamääriin. Pienempikin innostus saa helposti aikaan keskikokoista Euroopan valtiota suuremmat katsojaluvut.
trotwood sanoi:
Varsinkaan jos lipun hinta vastaa puolen vuoden palkkaa paikalliselle potentiaaliselle katsojalle.
Ei se köyhempi kansanosa ole potentiaalista katsojakuntaa, vaan se paremmin toimeentuleva. Toisaalta, maksaahan moni suomalainenkin itsensä kipeäksi päästäkseen katsomaan F1-kisoja ulkomaille (enkä nyt väitä, että se olisi täysin verrannollista).
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
V12 sanoi:
Iltasanomissa on juttua Alonson siirtymisestä Rellulle. Tiedä sitten miten luotettavia nuo uutiset ovat.
Toivottavasti tänään kuitenkin tapahtuu se ratkaisu.

Vaikuttaa kuitenki ihan järkevältä nuitten kirjotukset.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös