F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Prof. Tuhatkauno

Well-known member
Liittynyt
30.7.2007
Viestit
49
mustakaari sanoi:
Ja kaikista tehokkain sääntö...jäädyttää autoa koskevat säännöt 5 vuodeksi täysin. Tehdä säännöistä niin selkeitä että ne ei anna tulkitsemisen varaa. Standardoida kehityskustannuksiltaan kalliita osia jne. Kaikki sääntöjen kanssa pelleily aiheuttaa muutoksia ja muutokset maksaa rahaa.
Häntäpään autojättejä tuskin kiinnostaisi ajella seuraavia 5 vuotta yhä häntäpäässä ilman pienintäkään toivoa paremmasta. Jos tuollainen sääntö lyötäisiin nyt lukkoon, niin ainakaan Toyotaa, Hondaa ja Renaultia olisi turha haikailla ensi kauden lähtöruudukkoon.

Oikeasti hyviä säästösääntöjä onkin todella vaikea keksiä. Kannattaisi luultavasti tähdätä sääntöihin jotka tasoittaisivat tallien välisiä voimasuhteita. Tällöin ei välttämättä kannattaisi käyttää niin järjettömästi rahaa autonkehitykseen. Tämä lisäisi urheilullisuuttakin.

Eri asia sitten on, että millaisia nämä säännöt ovat ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oberfeldwebel sanoi:
Ei sillä, että kulut oikiasti laskisivat, vaan että nyt myös pikkutallilla on mahdollisuus pienellä budjetilla menestyä!
Eikös tämä ole se mitä FIA hakee? (kulut tuskin laskee, vaikka sitä haluavatkin)
Tämä ilmeisesti on tavoitteena. Tosin se on tavoitteena hieman ongelmallinen sikäli, että jos tehtaat eivät saa satsauksilleen vastinetta ja pienen budjetin pikkutallit menestyvät paremmin, alkaa F1 olla markkinointivälineenä heille aika onneton. Tehdastallien lähtö ei ole kenenkään muiden kuin yksityistallientusiastien etu ja heitä ei ole riittävästi pitämään F1:n taloutta pystyssä.

(Toyota ja Honda tosin osoittavat logiikkani vääräksi, koska heikko menestys ei ainakaan vielä ole ehtinyt niitä säikäyttää.)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mediaprofeetta sanoi:
vitunhaistot FIA:lle

koko järjestö täynnä vanhoja mulkkuja joilla on sata vuotta vanhat paskat housussa
Ei pidä paikkaansa. Champ Car - sarjan kilpailunjohtaja ja varapresidentti Tony Cotman nimettiin vastikään FIA:n Circuits & Safety -komissioon. ;)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
CARTer sanoi:
Ei pidä paikkaansa. Champ Car - sarjan kilpailunjohtaja ja varapresidentti Tony Cotman nimettiin vastikään FIA:n Circuits & Safety -komissioon. ;)
aivan, tällä kaverilla onkin housussa 50 vuotta vanhat amerikkalaiset paskat.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mediaprofeetta sanoi:
vitunhaistot FIA:lle

koko järjestö täynnä vanhoja mulkkuja joilla on sata vuotta vanhat paskat housussa
Ei hitto, tää oli kyllä jo avautuminen sarjaa legendaarinen. Melkein signature-kamaa ;) Repesin ihan huolella (oon tosin myös kännissä).
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Meinaatko valvoa Mayweather - Hatton matsiin?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jason Voorhees sanoi:
Sen toisenhan voi vaikka myydä.
Näin on. Minun tietääkseni tuollaisia high-tech -tuulitunneleita ei ole kovinkaan monia F1-tiimien omien lisäksi Euroopassa, mutta siellä testattavaa tavaraa kyllä riittäisi. Varmasti löytyy alivuokralaisia kun vaan hinnoista sovitaan.
 

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
CamoN sanoi:
Näin on. Minun tietääkseni tuollaisia high-tech -tuulitunneleita ei ole kovinkaan monia F1-tiimien omien lisäksi Euroopassa, mutta siellä testattavaa tavaraa kyllä riittäisi. Varmasti löytyy alivuokralaisia kun vaan hinnoista sovitaan.
Ja sit kun sitä vuokrataan, niin siitä tulee rahaa... ja jos on 2 vuokrattavaa tunnelia, niin tulee enemmän rahaa... rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy :rolleyes:
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Gessle sanoi:
Ja sit kun sitä vuokrataan, niin siitä tulee rahaa... ja jos on 2 vuokrattavaa tunnelia, niin tulee enemmän rahaa... rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.
No sit FIA verottaa myyntituloista ja niinku jakaa ne rahat köyhille pikkutalleille vähä niinku Robin Hood. :rolleyes:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Prof. Tuhatkauno sanoi:
Oikeasti hyviä säästösääntöjä onkin todella vaikea keksiä. Kannattaisi luultavasti tähdätä sääntöihin jotka tasoittaisivat tallien välisiä voimasuhteita. Tällöin ei välttämättä kannattaisi käyttää niin järjettömästi rahaa autonkehitykseen. Tämä lisäisi urheilullisuuttakin.

Eri asia sitten on, että millaisia nämä säännöt ovat ;)
Se on hyvä kysymys. Jotenkin vaan luulisi ja kuvittelisi, että sääntöjen muuttaminen aiheuttaa suuria muutosta ja suuret muutokset maksaa ja kenellä on eniten paalua selviää muutoksista parhaiten. Joten eikö sääntöjen jäädyttämisellä päästäisi kohti parempaa tasavertaisuutta, koska se ei estä ns. perinteistä kehittämistä. Ei kai sääntöjen jäädyttäminen tarkoita sitä että nyt valtavilla budjeteilla olevat tallit toyota, honda jne. jäävät junnaamaan paikoilleen? Kehitys toki sallitaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mustakaari sanoi:
Joten eikö sääntöjen jäädyttämisellä päästäisi kohti parempaa tasavertaisuutta, koska se ei estä ns. perinteistä kehittämistä. Ei kai sääntöjen jäädyttäminen tarkoita sitä että nyt valtavilla budjeteilla olevat tallit toyota, honda jne. jäävät junnaamaan paikoilleen? Kehitys toki sallitaan.
Sääntömuutokset kuitenkin tuovat suurempia vaihteluita voimasuhteissa, mikä on lajin kannalta hyvä asia. Haukotuttavan tylsä Ferrariylivoima ei pitemmän päälle jaksanut kiinnostaa edes Schumin maanmiehiä. Suurempien sääntömullistusten yhteydessä pikkutalleilla on suurempi mahdollisuus haastaa isoiset, koska suoralinjaisella kehityksellä kuilu vain koko ajan kasvaa. Nollatakseen, tai edes hetkellisesti pienentääkseen tasoeroja on välillä kaikkien lähdettävä uudelleen tyhjältä pöydältä (siis ainakin jonkin säännön osalta).
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
WebSlave sanoi:
Sääntömuutokset kuitenkin tuovat suurempia vaihteluita voimasuhteissa, mikä on lajin kannalta hyvä asia. Haukotuttavan tylsä Ferrariylivoima ei pitemmän päälle jaksanut kiinnostaa edes Schumin maanmiehiä. Suurempien sääntömullistusten yhteydessä pikkutalleilla on suurempi mahdollisuus haastaa isoiset, koska suoralinjaisella kehityksellä kuilu vain koko ajan kasvaa. Nollatakseen, tai edes hetkellisesti pienentääkseen tasoeroja on välillä kaikkien lähdettävä uudelleen tyhjältä pöydältä (siis ainakin jonkin säännön osalta).
Totta, mutta tuo perustuu sille, että joku pikkutalleista onnistuu "sattumalta". Harvemmin isot kuitenkin menevät metsään. Jos muutosta halutaan, niin eikö esim. rengasvalmistajan vaihdolla saada samaa aikaan? Kaikki joutuu lähtemään periaatteessa uudelta pöydältä. Tai jos FIA vaihtaa kaikille saman stadardoidun osa. Vaikkapa siipi. Sääntöjä ei tarvitse muokata. Kumpi on halvempaa, rakentaa täysin uusi moottori kerran kolmessa vuodessa (sääntömuutos) vai "virittää" auto rengasmuutoksen myötä tai vaikkapa takasiiven vaihdolla? Muutos on hyväksi, mutta onko se tehtävä vaikeimman kautta...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mustakaari sanoi:
Totta, mutta tuo perustuu sille, että joku pikkutalleista onnistuu "sattumalta". Harvemmin isot kuitenkin menevät metsään. Jos muutosta halutaan, niin eikö esim. rengasvalmistajan vaihdolla saada samaa aikaan? Kaikki joutuu lähtemään periaatteessa uudelta pöydältä. Tai jos FIA vaihtaa kaikille saman stadardoidun osa. Vaikkapa siipi. Sääntöjä ei tarvitse muokata. Kumpi on halvempaa, rakentaa täysin uusi moottori kerran kolmessa vuodessa (sääntömuutos) vai "virittää" auto rengasmuutoksen myötä tai vaikkapa takasiiven vaihdolla? Muutos on hyväksi, mutta onko se tehtävä vaikeimman kautta...
Kyllä standardoitu takasiipi on sääntömuutos siinä kuin moottorikoon vaihtokin. Rengasvalmistajia FIA taas ei voi mielensä mukaan vaihtaa, tai rengastehtaita lakkaa kiinnostamasta moinen tempoilu. Helpompaa on muuttaa rengassääntöjä. Mitä suurempi muutos, sitä varmemmin pakka sekoittuu.

Isot eivät yleensä floppaa rajusti, mutta jo parin sijan tippuminen tarkoittaa pienempien tallien nousua lähemmäs kärkeä.
 
Viimeksi muokattu:

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Mitäköhän epäilyttävää on mcladasta löytynyt kun päätös siirrettiin helmikuulle???(autosportista)

Although the exact reasons for the fresh hearing have not been specified, Mosley has hinted that something cropped up during the FIA's investigation of the 2008 McLaren.

Speaking in an interview with Auto Motor Und Sport, Mosley said: "It would be unfair of me to speak currently about the case. We would gladly today have liked to end this unfortunate chapter, but there was a report that makes a second hearing necessary.

"Believe me, if we let 26 people from around the world fly in, then we have good reasons for it."

Mosley said that McLaren had been made aware of the issues that will be discussed, and suggested that there was plenty of time for them to react to the matter before February.

"McLaren were informed early on about our doubts," he said. "They have sufficient time to react, should the doubt be confirmed."
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Tuskin sieltä mitään epäilyttävää on löytynyt. Luulen, että sieltä on löytynyt kaikenlaista kivaa ja kiinnostavaa, minkä FIA haluaa tarjota Ferrarille selvitettäväksi, tutkittavaksi ja testattavaksi Schumin toimesta. Mitä pidemmälle he saavat tutkia, sitä enemmän Ferrari saa tarvittavaa materiaalia käytettäväkseen :D
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
http://www.f1way.com/news/2007/december/11/schumacher-may-be-germanys-fastest-taxi-driver

Schumacher may be Germany´s fastest taxi driver


BERLIN, Dec 11, 2007 (AFP) - Michael Schumacher may well be the fastest taxi driver in Germany after the seven-times world champion shocked a cab driver by taking over the wheel in order to be on time for a flight.

Schumacher, 38, flew into the aerodrome at the Bavarian town of Coburg on Saturday and took a taxi to the village of Gehuelz, 30 kilometres away, to pick up a new puppy - an Australian Shepherd dog called "Ed".

But when the former Formula One ace, plus his wife and two children, caught a taxi back to the airport they were short on time and, afer a polite request, cab driver Tuncer Yilmaz watched in wonder as Schumacher took the wheel.

"I found myself in the passenger seat, which was strange enough, but to have "Schumi" behind the wheel of my cab was incredible," Mr Yilmaz told the Muenchner Abendzeitung.

"He drove at full throttle around the corners and over-took in some unbelievable places."

Mr Yilmaz was well rewarded for the unusual journey - on top of the 60 euros (88 US dollars) fare, he was also given a 100 euros (146 US dollars) tip.

Schumacher´s spokesperson Sabine Kehm later confirmed the story.

The German track ace, who now lives in Switzerland, retired from Formula One in 2006 after a glittering career and, despite test drives for his old team Ferarri, has insisted there is no chance of a return to racing.
:eek!:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös