F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Siis mitä VITTUA?!

ihme touhua täytyy sanoa. Niskalaukaus noille FIA:n päättäjille niin loppuu nämä paskat päätökset. Haistakoon vitun koko paskajärjestö.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Niinhän se menee. Suuret tallit varmasti löytävät aina uusia kohteita rahoilleen joista voisivat nähdä olevan hyötyä. Mielestäni jonkinlainen suora budjettikatto olisi hyvä, mutta erittäin vaikea valvottava.

Seuraava tapa onkin vain kieltää erinnäisiä juttuja kun niitä tulee esille.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mediaprofeetta sanoi:
Veikkaan että seuraavaksi FIA kieltää renkaat
Siinähän niitä kieltoja on....

As part of the total 10-year freeze on engine development, only engines which have been homologated by the FIA and delivered no later than 31 March 2008* may be used at an Event during the 2008-2017 Championships. Any such engine must include all the parts described in the 2008 F1 Technical Regulations and be identical to one which has completed two race Events during the 2007 Championship season.

* Or at the first opportunity in the event that a competitor has no engine available which has completed two race Events in the 2008 Championship season.

A number of principles for cost reduction were agreed for the FIA Formula One World Championship.

The following aerodynamic testing restrictions will be applied from 2008:

• Teams to use no more than one wind tunnel.
• Test fluid to be air at atmospheric pressure.
• Maximum test section wind speed 50m/sec.
• Maximum model scale 60%.
• No more than one model to be tested during a run.
• Maximum usage to be equivalent to 15 runs per 8 hour day on 5 days per week for team F1 purposes. Tunnel may be contracted out at other times.
• Aerodynamic testing may only take place in wind tunnels if at reduced scale or at FIA approved test tracks if full scale. Full size testing to be subject to the F1 testing agreement.
• Full scale specific aerodynamic testing is to be reduced to 5 days/year.
• Restrictions will be imposed to stop shift of resource from wind tunnel testing to CFD.
• The number of people involved in CFD development will be limited to a number to be agreed.
• CFD computer systems will be characterised in order to set hardware performance limits but growth will be allowed year-on-year to allow for hardware / software development.

Other restrictions will be placed on Rig Testing, Design and Manufacturing, Suspension and Brakes, Hydraulic Systems, Bodywork, Weight Distribution, Circuit Testing and the number of personnel at races.

Further details of these restrictions will be given to the teams at a meeting on 11 January 2008 and detailed regulations based on these principles will be put forward at the spring meeting of the WMSC.

The Kinetic Energy Recovery System (KERS), to be introduced in 2009, will continue to be an entirely open technology. As such, the use of any type of KERS storage/transmission technology will be permitted.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
talakem sanoi:
• CFD computer systems will be characterised in order to set hardware performance limits but growth will be allowed year-on-year to allow for hardware / software development.
Hmm :confused:

Käytetäänköhän virtauslaskennassa aluksi kuusnepaa?
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Kyllä homma menee aivan perseelleen.
Varmaan vuonna 2010 saa kuskit nähdä autot vasta ennen kisaa ja insinöörit saavat rakentaa korkeintaa 30% kokoisen kopion tulevan vuoden autosta ja testata sitä vain FiA:n hyväksymällä hiekkalaatikolla yksi kerrallaan.:ahem:
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6338
Heheheh ihmettelen suuresti miten tuota valvotaan, että tuulitunnelia käytetään vain kahdeksan tuntia päivässä :D :D
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mikko_A sanoi:
Heheheh ihmettelen suuresti miten tuota valvotaan, että tuulitunnelia käytetään vain kahdeksan tuntia päivässä :D :D
Nekun taitaa olla senverran fiksuja laitteita että kaikki testitulokset ja käyttö dokumentoituu.
Ja yksi loikkaava insinööri paljastuksineen hoitaa loput... tai kiristää.
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Mikko_A sanoi:
Heheheh ihmettelen suuresti miten tuota valvotaan, että tuulitunnelia käytetään vain kahdeksan tuntia päivässä :D :D
Ne laittaa tuulitunneleihin tuulimittarit, joista lähtee aina radiosignaaleja FIAn päämajaan. Siellä ne sitten laskee ajan, kuinka kauan sitä laitetta pidetään päällä. Jos tulee mikrosekunttikin ylimääräistä aikaa käytettyä niin ei muutakuin tallipisteet pois ja 100 miljoonan dollarin sakot tallilta joka näin toimii. :thumbup:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
J.Hunt sanoi:
F1-talleille vain yksi tuulitunneli

Suurilla talleilla on tällä hetkellä käytössään kaksi tuulitunnelia, joita käytetään ympärivuorokautisesti. Jatkossa tuulitunnelin käyttö on sallittua vain kahdeksan tunnin ajan viitenä päivänä viikossa.

FIA tekee myös rajoituksia, jotka estävät talleja siirtämästä resurssejaan tuulitunnelien sijaan laskennalliseen virtausdynamiikkaan.

FIA teki samalla myös muita rajoituksia, joiden on tarkoitus alentaa F1-tallien kustannuksia. FIA aikoo jatkossa rajoittaa mm. tallien kisapaikkakunnille tuoman henkilökunnan määrää.

(MTV3)
Montakohan ihmistä FIA tekee työttömiksi näillä tempuilla? Ei muuta kuin, ammattiliitot; lakkovaroitus päälle!:thumbdown
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
HÖYNÄ sanoi:
Montakohan ihmistä FIA tekee työttömiksi näillä tempuilla? Ei muuta kuin, ammattiliitot; lakkovaroitus päälle!:thumbdown
Aika monta ihmistä joutuu työttömäksi myös, mikäli F1 lakkaa olemasta. Kulunkien rajoittaminen on fiksu idea, joskin ennemmin näkisin budjettikaton. Nyt, kun tallit ovat suurimmilta osin suuryritysten omistuksessa, ei tuo enää tunnu ihan mahdottomalta ajatukselta.
 

Prof. Tuhatkauno

Well-known member
Liittynyt
30.7.2007
Viestit
49
Onko se sitten säästöä, kun niillä talleilla, joilla oli jo kaksi tuulitunnelia, on nyt yksi jota ei saa käyttää?

Muutenkaan nämä FIA:n "säästötoimenpiteet" eivät paljoa luo säästöjä, sillä jos autotehtaat haluavat käyttää miljardin ollakseen parhaita, se käytetään.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Sue_me sanoi:
Hmm :confused:

Käytetäänköhän virtauslaskennassa aluksi kuusnepaa?
Varmaan ensin käytetään omia sormia, jonka jälkeen siirrytään laskutikkuun jne.......... :thumbup: .
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ison budjetin omaavat tallit tuskin paljoa budjettejaan laskevat uusienkaan rajoitusten myötä. Suuren budjetin tuoma hyöty auton suorituskyvyssä kuitenkin pienenee lähivuosien uudistusten myötä ja pienemmälläkin budjetilla voidaan saavuttaa vertailukelpoisia tuloksia.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Bobakki sanoi:
Aika monta ihmistä joutuu työttömäksi myös, mikäli F1 lakkaa olemasta. Kulunkien rajoittaminen on fiksu idea, joskin ennemmin näkisin budjettikaton. Nyt, kun tallit ovat suurimmilta osin suuryritysten omistuksessa, ei tuo enää tunnu ihan mahdottomalta ajatukselta.
No eiköhän nämä älyttömät "säästösäännöt" juuri tapa F!:set. Ei ehkä heti mutta pikkuhiljaa.
Luulenpa että kun Berniestä aika jättää niin ykköset hajovat vähitellen useiksi keskenään tappeleviksi pikkusarjoiksi, ihan niin kuin jenkkilässä.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1039
Idea kulujen karsimisesta on helvetin hyvä, mutta toteutus ontuu. Keksikääs ite parempia ideoita? Eihän tuo tuulitunnelijuttu niin älyttömän typerä sääntö ole, mutta mielestäni sääntöön olisi riittänyt että talleilla saa olla käytössää vain yksi tuulitunneli. Tuntirajoitus naurettava.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niin, minusta tämä FIA:n toiminta on hyvä. Ei sillä, että kulut oikiasti laskisivat, vaan että nyt myös pikkutallilla on mahdollisuus pienellä budjetilla menestyä!
Eikös tämä ole se mitä FIA hakee? (kulut tuskin laskee, vaikka sitä haluavatkin)
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Oberfeldwebel sanoi:
Niin, minusta tämä FIA:n toiminta on hyvä. Ei sillä, että kulut oikiasti laskisivat, vaan että nyt myös pikkutallilla on mahdollisuus pienellä budjetilla menestyä!
Eikös tämä ole se mitä FIA hakee? (kulut tuskin laskee, vaikka sitä haluavatkin)
Tarkoitus on hyvä, mutta sääntö itsessään on täysi typerä. Ensinnäkin sen valvonta on käytännössä mahdotonta ilman FIAn 24/7 valvovaa silmää tallien tuulitunneleissa. Kukaan ei estä eikä voi estää F1-talleja harrastamasta liiketoimintaa ja vuokrata tuulitunneliaan jollekin muulle taholle "luppoaikana", joten kuka valvoo mitä tuolla tehdään ja kenelle tuota vuokrataan vai vuokrataanko ollenkaan. Toki voidaan rakentaa tallentava videovalvonta FIAa varten jne jne. mutta menee jo aika pitkälle...

Toiseksi tietokoneavusteinen suunnittelu ja simulointi. Kuka voi oikeasti valvoa mitä talli tekee? Resursseja voidaan ostaa vaikka Bahamalta ja suorittaa simuloinnit siella. Kuka tätä voi valvoa? Ei kukaan. Ainoa keino saada tuollaiset kiinni on tarjota 100M$ palkkio ilmiannosta... joka seuraisi muutenkin FIAn linjaa.

Erittäin tehokas kustannuksia rajoittava ja tallien mittasuhteita tasaava keino, olisi siirtyä yhden toimittajan runkoon. Kaikilla olisi näin sama runko johon voisi sitten rakentaa aerodynamiikka rungon rajoitteiden puitteissa. Tai edes jotenkin vapauttaa sääntöjä, joiden avulla tallit voisivat tai olisivat pakotettuja myydä edelliskauden runkoja kilpailukäyttöön pikkutalleille.

Ja kaikista tehokkain sääntö...jäädyttää autoa koskevat säännöt 5 vuodeksi täysin. Tehdä säännöistä niin selkeitä että ne ei anna tulkitsemisen varaa. Standardoida kehityskustannuksiltaan kalliita osia jne. Kaikki sääntöjen kanssa pelleily aiheuttaa muutoksia ja muutokset maksaa rahaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös