F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6338
Hirvee vinkuminen noin niinku yleisesti tuosta luistoneston poistumisesta. Vähän väliä uutisia jossa joku kuskeista kritisoi :D

Ne jotka eivät osaa hallita f1-autoa ilman luistonestoa, niin että pysyvät radalla, ovat väärässä sarjassa tällä hetkellä.

Ja kimihän se sano: Jos pelottaa voi ajaa hiljempaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Misa1 sanoi:
Tokihan hän sanoi mestareiden kisassa, ettei ole parhaimmillaan jos ei näe renkaita mutta eipä se kerro vielä siitä miten kovaa Ralf voi koppi autoilla mennä.
Tuon oli pakko olla jonkunlainen vitsi. Muuten olisi kyllä vaikea käsittää mestarin järjen juoksua. :doubtful:

Vai oliko Schumi jo unohtanut, että ennen F1:stä ajeli itsekin "koppiautolla" vähän kaukaisemmilta F1-vuosilta tutun Jochen Massin tallikaverina:

"Towards the end of 1990, along with his Formula 3 rivals Heinz-Harald Frentzen and Karl Wendlinger, he joined the Mercedes junior racing programme in the World Sports-Prototype Championship. This was an unusual move for a young driver: most of Schumacher's contemporaries would instead compete in Formula 3000 on their way to Formula One. However, Weber advised Schumacher that exposure to professional press conferences and driving powerful cars in long distance races would help his career.

He gained victory at the season finale at the Autódromo Hermanos Rodríguez in a Sauber-Mercedes C11 and finished fifth in the drivers' championship. He continued with the team in the 1991 season, winning again at the final race of the season at Autopolis in Japan with a Sauber-Mercedes-Benz C291, leading to a ninth place finish in the drivers championship."


Tuolta ajalta Schumilta on myös 5. sija vuoden 1991 Le Mansista.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Silk Cut Jaguar sanoi:
Tuon oli pakko olla jonkunlainen vitsi. Muuten olisi kyllä vaikea käsittää mestarin järjen juoksua. :doubtful:

Vai oliko Schumi jo unohtanut, että ennen F1:stä ajeli itsekin "koppiautolla" vähän kaukaisemmilta F1-vuosilta tutun Jochen Massin tallikaverina:

"Towards the end of 1990, along with his Formula 3 rivals Heinz-Harald Frentzen and Karl Wendlinger, he joined the Mercedes junior racing programme in the World Sports-Prototype Championship. This was an unusual move for a young driver: most of Schumacher's contemporaries would instead compete in Formula 3000 on their way to Formula One. However, Weber advised Schumacher that exposure to professional press conferences and driving powerful cars in long distance races would help his career.

He gained victory at the season finale at the Autódromo Hermanos Rodríguez in a Sauber-Mercedes C11 and finished fifth in the drivers' championship. He continued with the team in the 1991 season, winning again at the final race of the season at Autopolis in Japan with a Sauber-Mercedes-Benz C291, leading to a ninth place finish in the drivers championship."


Tuolta ajalta Schumilta on myös 5. sija vuoden 1991 Le Mansista.
Ei se mikään vitsi ollut, vaan ehta tunneälykommentti, jolla kerätään symppisipisteitä. Sumilla ei ole enää mitään todistettavaa, paitsi ns. hyvä-ihmisyys-aspekti. Se taisi saada muutamat kolaukset tuossa ajo-uran varrella...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
formulastara sanoi:
Ei se mikään vitsi ollut, vaan ehta tunneälykommentti, jolla kerätään symppisipisteitä. Sumilla ei ole enää mitään todistettavaa, paitsi ns. hyvä-ihmisyys-aspekti. Se taisi saada muutamat kolaukset tuossa ajo-uran varrella...
Viittasin tuohon "en osaa ajaa, jos en näe renkaita" kommenttiin, kuten sen quotesta boldasin. Jos tuo ei ollut humoristinen heitto, niin sitten olen ymmärtänyt F1:n ajamisesta jotain todella väärin...
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Silk Cut Jaguar sanoi:
Viittasin tuohon "en osaa ajaa, jos en näe renkaita" kommenttiin, kuten sen quotesta boldasin. Jos tuo ei ollut humoristinen heitto, niin sitten olen ymmärtänyt F1:n ajamisesta jotain todella väärin...
Mä uskon että toi ei välttämättä ole mikään vitsi. Formuloita ajetaan niin äärirajoilla ja tarkasti jossa ei ole varaa pienempäänkään virheeseen. Renkaiden näkeminen tai sivusilmällä havaitseminen jossa renkaan reuna kulkee auttaa ajamaan erittäin tarkasti. Nehän ovat kuitenkin formuloiden uloin osa autossa.

Tarkasti ja mahdollisimman nopeasti ajettaessa parasta mahdollista linjaa kurveissa, on erittäin tarkkaa puuhaa, että saadaan käytettyä koko radan leveys hyväkseen.

Jos ajaa esim. jotain realistista formulapeliä, jota itsekkin tahkonut paljon. niin mieluiten ajan aina kuva kulmasta joka on kuskin silmistä ja eturenkaat ovat näkyvillä. Sitten taas jos ajaa vaikka kuvakulmasta joka on suoraan kuvattu keulasta, ei pysty ajamaan lähellekkään niin tarkasti.

Eli väitän että siitä eturenkaiden näkemisestä on hyötyä.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Silk Cut Jaguar sanoi:
Viittasin tuohon "en osaa ajaa, jos en näe renkaita" kommenttiin, kuten sen quotesta boldasin. Jos tuo ei ollut humoristinen heitto, niin sitten olen ymmärtänyt F1:n ajamisesta jotain todella väärin...
Itse uskon että Mestarien kisalle tyypillisellä kapealla asfalttiuralla renkaiden näkemisestä voi olla niihin tottuneella suurta hyötyä. Häkkinenkin hehkutti joskus kertoessaan Monacossa ajamisesta, että joissain mutkissa täytyy hyvän kierrosajan vuoksi jättää renkaan ja seinän väliin sanomalehden mentävä aukko.

En tiedä oliko kuinka tosissaan, mutta varmasti Monacossa nuollaan useat mutkat niin läheltä kuin mahdollista. Ja formuloillahan se onnistuu, kun auton kulmat näkee harvinaisen hyvin.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
jupla sanoi:
MSa:n mukaan iso syy Mercedeksen haluun saada äänensä paremmin kuuluville oli McLarenin yritys saada Hamilton protestin kautta mestariksi. Teki huonoa imagolle.
Hyvinkin järkeenkäypää saattaa tämä olla. Tai sitten ei. Vaikea on vetää urheilullisuuden ja voitonmaksimoinnin suhteen ihan suoria vetoja. Mercedeksen imagotappiot ovat kuitenkin aika paljon suurempia ihan rahalla verrattuina McLaren konserniin, joka ei sekään mikään kynttiläpaja ole.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ronttu sanoi:
Mä uskon että toi ei välttämättä ole mikään vitsi. Formuloita ajetaan niin äärirajoilla ja tarkasti jossa ei ole varaa pienempäänkään virheeseen. Renkaiden näkeminen tai sivusilmällä havaitseminen jossa renkaan reuna kulkee auttaa ajamaan erittäin tarkasti. Nehän ovat kuitenkin formuloiden uloin osa autossa.

Tarkasti ja mahdollisimman nopeasti ajettaessa parasta mahdollista linjaa kurveissa, on erittäin tarkkaa puuhaa, että saadaan käytettyä koko radan leveys hyväkseen.
Ajattelet mun mielestä vähän liian monimutkaisesti. Kyllä sieltä koppiautostakin vissiin ulos näkee... ;) Kuski ei niitä renkaita kuitenkaan vahtaa koko aikaa ajon aikana, jos niin tekee niin on jo auto rengasvallissa.

Ja tässä se alkuperäinen kommentti, tosin MakkaraTV3:n tod. näk. vapaana käännöksenä ja Googlella en jaksa yrittää etsiä alkuperäiskielistä koska on jo kuukauden vanha juttu:

"En ollut erityisen hyvä Solution F:llä. Minulla on jonkin sellainen juttu, että minun täytyy nähdä pyöräni. En ole hyvä, jos en näe niitä. Olen aiemminkin ollut erittäin huono vakioautoilla."

Pakko olla enintään puolitosissaan heitetty kommentti, varsinkin ottaen huomioon ettei Race of Championsissa (josta tuo kommentti on) niin vakavasti naama irvistyksessä ajeta.

Eli väitän että siitä eturenkaiden näkemisestä on hyötyä.
Enhän mä niin väittänyt ettei siitä hyötyä olisi... mutta tietysti hyppäys siipiautosta katolliseen on suuri ja vaatii totuttelua, mutta silti kyse ammattikuskista. Kuka tahansa sellainen, saati sitten 7-kertainen mestari, pystyy muuntautumaan kunhan siihen tottuu.

Tulipa mitättömästä asiasta pitkä vääntö. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Kie

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
181
Silk Cut Jaguar sanoi:
Ja tässä se alkuperäinen kommentti, tosin MakkaraTV3:n tod. näk. vapaana käännöksenä ja Googlella en jaksa yrittää etsiä alkuperäiskielistä koska on jo kuukauden vanha juttu:

"En ollut erityisen hyvä Solution F:llä. Minulla on jonkin sellainen juttu, että minun täytyy nähdä pyöräni. En ole hyvä, jos en näe niitä. Olen aiemminkin ollut erittäin huono vakioautoilla."
Näin ja kuulin itse tämän, kun hän tuon sanoi. Eikä hän sitä todellakaan vitsillä sanonut.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Silk Cut Jaguar sanoi:
Tuon oli pakko olla jonkunlainen vitsi. Muuten olisi kyllä vaikea käsittää mestarin järjen juoksua. :doubtful:

Vai oliko Schumi jo unohtanut, että ennen F1:stä ajeli itsekin "koppiautolla" vähän kaukaisemmilta F1-vuosilta tutun Jochen Massin tallikaverina:

"Towards the end of 1990, along with his Formula 3 rivals Heinz-Harald Frentzen and Karl Wendlinger, he joined the Mercedes junior racing programme in the World Sports-Prototype Championship. This was an unusual move for a young driver: most of Schumacher's contemporaries would instead compete in Formula 3000 on their way to Formula One. However, Weber advised Schumacher that exposure to professional press conferences and driving powerful cars in long distance races would help his career.

He gained victory at the season finale at the Autódromo Hermanos Rodríguez in a Sauber-Mercedes C11 and finished fifth in the drivers' championship. He continued with the team in the 1991 season, winning again at the final race of the season at Autopolis in Japan with a Sauber-Mercedes-Benz C291, leading to a ninth place finish in the drivers championship."


Tuolta ajalta Schumilta on myös 5. sija vuoden 1991 Le Mansista.
No jaa, aikoinaan ennen ykkös uraa Schumi kokeile silloisilla DTM ajokeilla ajamista, eikä säväyttänyt ketään ratin takana. Schumi on parhaimmillaan nimenomaan siipiautoilla ja jos on puottanut yli vuosikymmenen menemään niillä kärkitasolla. Voi olla ettei ole ihan parhaimmillaan täysin erilaisilla autoilla. Eli ei se mikään vitsi ole. Schumi vaan ei ole niillä parhaimmillaan, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?

Jos Schumi sanoo ettei ole parhaimmillaan, se voi tarkoittaa sitä että hän ei pysty taistelemaan "omalla tasollaan" voitoista, vaan joutuu antamaan tasoitusta. Se voi tarkoittaa sitä että joutuu ajamaan mutkiin eri tavoin mikä hidastaa matkan tekoa. Ei se tarkoita sitä ettei Shumi kykenisi ajamaan esim. palkintosijoista.

Miten mustavalkoista porukka oikein on?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Heh, DC :)

Lähde: IL
Coulthardin sanalla pitäisi olla painoarvoa, sillä 36-vuotias skotti on ajanut F1-sarjassa jo 14 vuotta. Erityisen huolissaan konkari on kokemattomista nuorista kuljettajista, jotka joutuvat ilman kuljettajaa auttavaa tekniikkaa ajamaan vaikeissa olosuhteissa, kuten esimerkiksi Japanissa koetuissa monsuunisateissa.

- Moni kilpakumppaneistani on ollut vasta lastentarhassa, kun itse ajoin ilman näitä leluja, joten minulla ei ole ongelmia uusien sääntöjen kanssa, Coulthard totesi.
Hmm, eikös Kuti tuossa hieman puhu kummia, jos nyt suomennos pitää paikkaansa? Hän on siis omasta mielestään kyennyt silloin nuorena miehenä hyvinkin suoriutumaan ajohommista ilman apuvälineitä mutta ei luota että nykynuoret kykenevät samaan.

Sekin vielä, että siinä vaiheessa kun DC tuli ykkösiin, oli nämä TC:t ja muut avut kyllä jollain tapaa käytössä mutta piilossa.

Eli saattaa hyvinkin olla niin, että DC purnaa kun omat kyvyt eivät oikeesti riitä ;)

No ei sentään, asiaahan se puhuu, turvallisuus ennenkaikkea. Sitä Sennakin ajoi takaa ja miten kävikään :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Coulthard sanoi:
- Moni kilpakumppaneistani on ollut vasta lastentarhassa, kun itse ajoin ilman näitä leluja, joten minulla ei ole ongelmia uusien sääntöjen kanssa, Coulthard totesi.
DC siis myöntää, että Williams ja McLaren käyttivät luistonestoa, vaikka se oli kielletty 1994-2001? Tuskin hän kuitenkaan tarkoittaa kilpakumppaneiden olleen lastentarhassa 2001.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
78 miljoonaa näki Kimin voittavan mestaruuden
17.01.2008 13:49

Amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan loppuottelu Super Bowl oli Initiative Sports Futures -tutkimuslaitoksen mukaan vuoden 2007 katsotuin suora urheilulähetys maailmassa 97 miljoonalla tv-katsojallaan.

Tutkimukseen valituista 15 merkittävästä urheilutapahtumasta toiseksi eniten katsojia keräsi F1-kauden loppuhuipennus Brasiliassa. Kimi Räikkösen mestaruusjuhlat näki suorassa lähetyksessä 78 miljoonaa. Jalkapallon Mestarien liigan loppuottelu AC Milanin ja Liverpoolin välillä keräsi 72 miljoonan katsojan yleisön.

Neljänneksi listalla ylsi rugbyn MM-loppuottelu Etelä-Afrikka-Englanti (33 miljoonaa katsojaa) ja viidenneksi yleisurheilun MM-kilpailujen miesten 100 metrin loppukilpailu (24 miljoonaa katsojaa).

Initiative Sports Futures julkaisee tutkimustuloksensa vuosittain. Vuonna 2006 jalkapallon MM-loppuottelu Italia-Ranska veti tv-ruutujen ääreen 230 miljoonaa ihmistä.

(MTV3)
Ei yhtään huonosti ykkösiltä. Ja tuota super bowlin katsojistahan 99,9 %:a on jenkkejä...
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/01/601298
Whitmarsh mielissään McLarenin testityöstä 17.01.2008 15:17

McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh on mielissään siitä, kuinka hyvin tallin uuden F1-auton MP4-23:n kehitystyö on talvitesteissä alkanut.

- Me olemme nyt vieneet läpi kuusi täyttä ratapäivää kahdella MP4-23-autolla. Kilometrejä on koossa 4193. Kautta edeltävä testiohjelmamme on käynnistynyt erittäin tuloksekkaasti. Se antaa tallille vahvaa motivaatiota jatkaa eteenpäin, Whitmarsh sanoi.

Maanantain testeissä McLaren-miehistä Pedro de la Rosa oli joukon kolmanneksi nopein ja Heikki Kovalainen viidenneksi nopein. Tiistaina de la Rosa oli toinen ja Kovalainen kuudes. Keskiviikkona Kovalainen jatkoi kuudenneksi nopeimpana ja Lewis Hamilton ajoi toiseksi nopeimmin.

- On aivan liian aikaista arvioida vielä tässä vaiheessa, kuinka kilpailukykyinen automme on, mutta ensimmäinen kuljettajilta ja tallilla saatu palaute on ollut myönteistä. Meillä on valtava määrä data-tietoa, jonka pohjalta pystymme jatkamaan kehitysohjelmaamme, Whitmarsh summasi Jeresin tämänviikkoisten testien päätteeksi.
Pisti vähän mietityttämään, että mistäköhän nuo data-tiedot ovat peräisin :rolleyes:
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Misa1 sanoi:
No jaa, aikoinaan ennen ykkös uraa Schumi kokeile silloisilla DTM ajokeilla ajamista, eikä säväyttänyt ketään ratin takana. Schumi on parhaimmillaan nimenomaan siipiautoilla ja jos on puottanut yli vuosikymmenen menemään niillä kärkitasolla. Voi olla ettei ole ihan parhaimmillaan täysin erilaisilla autoilla. Eli ei se mikään vitsi ole. Schumi vaan ei ole niillä parhaimmillaan, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?

Jos Schumi sanoo ettei ole parhaimmillaan, se voi tarkoittaa sitä että hän ei pysty taistelemaan "omalla tasollaan" voitoista, vaan joutuu antamaan tasoitusta. Se voi tarkoittaa sitä että joutuu ajamaan mutkiin eri tavoin mikä hidastaa matkan tekoa. Ei se tarkoita sitä ettei Shumi kykenisi ajamaan esim. palkintosijoista.

Miten mustavalkoista porukka oikein on?
Juuri näin. Kyllähän se aika hyvin lienee kaikkien tiedossa, millä tasolla Schumin pitää mielestään pystyä ajamaan, että se hänelle itselleen kelpaa. Misa1 toi tän pointin mun mielestä tosi hyvin esiin tässä. :ahem:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
WebSlave sanoi:
DC siis myöntää, että Williams ja McLaren käyttivät luistonestoa, vaikka se oli kielletty 1994-2001? Tuskin hän kuitenkaan tarkoittaa kilpakumppaneiden olleen lastentarhassa 2001.
DC sanoi että ajoi ILMAN luistonestoa, kun kilpakumppanit oli lastentarhassa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös