F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
kouvotsvoni sanoi:
Saahan sitä uskotella itselleen.. Mitä ne huonommat vaihtoehdot lie sitten olleet?
Kyllä ihan rehellisesti uskon, että Fisillä on ollut vaihtoehtoja testikuskipuolella.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Trone sanoi:
Kuten täälläkin on ollut puhetta, tuon valvominenhan voi olla vaikeaa ja miltei mahdotonta (vaikka kuinka pyrittäisiin tilintarkastustason valvontamekanismeihin). Mutta jäädään mielenkiinnolla odottamaan..
Mosley :thumbup:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Moottorista aiheutuvat kustannukset jäisivät ehdotuksen mukaan budjettirajoituksen ulkopuolelle.
Tarkoittaisiko tuo sitä että moottorijäädytys/pitkäikäiset moottorit eivät olisi enää pakollisia vai jatkuisivatko ne budjettikatosta huolimatta? :doubtful:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Huhu: Williams-tallille islantilaisomistaja
12.01.2008 20:31

Kolmasosa Williamsin F1-tallista on huhujen mukaan siirtynyt islantilaisomistukseen, kertoo Crash.net. Williams-talli ei ole virallisesti vahvistanut kauppaa.

Williamsin uusi osaomistaja on huhun mukaan islantilaisen Jón Ásgeir Jóhannessonin sijoitusyhtiö Baugur Group. Yhtiö omistaa muun muassa maailman suurimpiin lelukauppoihin kuuluvan Hamleysin, joka on jo ennestään Williamsin sponsori.

Williams on tähän asti pysynyt kokonaan Frank Williamsin ja Patrick Headin omistuksessa.

(MTV3)
Eli Williamsin väritys saattaa muuttua ensikaudella.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Williamsin kaupasta oli myös Turkkarissa:
Williams-talli siirtyy islantilaisomistukseen
Viimeiseen asti formula 1 -tallinsa omistanut Frank Williams myy 30 prosentin osakkuuden yhtiöstään islantilaiselle Baugur Group-sijoitusryhmälle.
Baugur Group on investoinut rutkasti 3,5 vuoden ajan Lontoon kuuluisan Cityn ja myös Skandinavian pörssimarkkinoille.

Ei ole mikään salaisuus, että Frank Williams on jo pidempään etsinyt taloudellista varmuutta kilpatallilleen. 65-vuotias Williams halvaantui 22 vuotta sitten, mutta on pystynyt ihailtavasti johtamaan yritystään.

Sir Frank tietää, ettei mikään kestä ikuisesti ja hän on pyrkinyt välttämään muutamien tuttujen tallijohtajien tekemät virheet varmistaakseen pitkän tähtäimen tulevaisuuden elämäntyölleen. Esimerkiksi Ken Tyrrell myi nimikkotallinsa kiireesti BAT-tupakkajätille huokeaan hintaan.

Williams on kolmen vuoden ajan hakenut markkinoilta taloudellisen varmuuden tallille takaavaa partneria. Nyt sellainen on löytynyt.

Aluksi Baugur Group lunastaa 30 prosentin vähemmistöosuuden, mutta saa takeet myös koko osakekannan hankkimiseksi, mihin kuuluu myös toisen omistajan Patrick Headin osuus. Kauppa tehdään, kun Williams päättää väistyä pääjohtajan paikalta tai kun hän ei muuten enää pysty johtamaan tallia.

Viime kesänä Williams neuvotteli Abu Dhabista käsin toimivan arabiryhmän kanssa, mutta kauppa kariutui syyskuussa. Uutta partneria etsiessään Williams tapasi värikkyydestään tunnetun islantilaisen Gunnar Sigurössonin, joka johtaa nuorta ja kunnianhimoista sijoitusyhtiöön.

75000 ihmistä ympäri maailmaa työllistävä ja liki kymmenen miljardin dollarin liikevaihdon omaava Baugur Group pysyy lähiajat brittitallin hiljaisena yhtiökumppanina ja antaa Williamsin sekä Headin johtaa kuten tähän astikin. Sadan prosentin osakekanta siirtyy yhtiölle, kun Frank Williams lopettaa.

Ennen Williamsia Baugur Group ehti neuvotteluissa pitkälle David Richardsin kanssa. Jos Prodrive olisi päässyt MM-sarjaan, islantilaisyhtiö olisi toiminut uuden brittitallin nimikkosponsorina.

Williamsilla ei ennen tätä osakekauppaa olisi löytynyt virallista nimikkotukijaa, vaikka talli pystyisikin pitämään viime vuoden avokätisimmät partnerinsa ja lisäämään yhteistyötä moottoritoimittaja Toyotan kanssa entisestään.
Joko tälle uutiselle on virallistakin vahvistusta?

Bobakki totesi toisaalla, että hänestä "tuossa kaupassa ei tosin ole mitään erityistä keskusteltavaa, vähemmistöosuuden myyminen kun ei vaikuta toimintaan vielä juuri mitenkään muuten kuin että rahaa voi olla hieman enempi." Omasta mielestäni taas kyseessä hieman isompikin juttu, jos tuon Turkkarin uutinen 100% osuuden osto-optiosta pitää paikkansa. Fränk piti kynsin ja hampain kiinni tallistaan eikä suostunut myymään siitä murustakaan moottorikumppani-BMW:lle. Ja nyt sitten myy 30% tallista ja myöhemmässä vaiheessa luopuu lopuistakin? Eikä edes millekään autotehtaalle vaan islantilaissijoittajille? :eek: Islantilaiset nähtävästi haistavat rahan, jonka voisivat netota myöhemmin myydessään tallin autotehtaalle (Toyota, GM, Kia Motors, ...), mutta itseäni pelottaa että tallille voi tulevaisuudessa käydä Midlandit/Spykerit/BARit. Toivottavasti siis uutinen on ankka, ainakin tuon osto-option osalta!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Kyllähän tuosta Montezemolosta paistaa vahvasti läpi italialainen järjetön tunnelmointi, johon ei kuulu asialliset argumentit tahi edes näennäisen objektiiviset näkemykset.

Minusta tässä Lucan mielipiteessä kuitenkin piilee hänelle harvinainen oikea pointti. Ihmisillä on kova tarve saada asioille jonkunlainen päätös, ns. closer -jotta päästäisiin jatkamaan ikään kuin puhtaalta pöydältä. F1 bisneksenä heijastaa tottakai tätä ihmisten tarvetta. Kisat halutaan pitää urheilullisesti valideina, jotta niitä on mukava seurata ilman jatkuvia salaliittoepäilyjä jne. Reilu meininki on siis hakusessa.

Henkilökohtaisesti en kuitenkaan pitäisi Ron Dennisin ilmoitusta "kolmen kohdan kehityksen jäädyttämisestä" kovin uskottavana selityksenä siitä, etteikö Ferrarilta saaduista tiedoista voisi olla jotain hyötyä mp4-23:n kehitykseen. Niin tai näin, Monte voisi pitää jo suunsa kiinni. Se nyt ei vaan ole mediamielessä fiksua jarnata enää tästä asiasta, vaikka kuinka olisi parman kinkkua hampaan kolossa. Kuten todettua, ei se Ferrarikaan aina niin puhtoisesti ole tätä lajia eteenpäin vienyt.
Jep, closer. Eipä taida jäädä tuohon, sepä se ongelma onkin, ettei Montelle näyttä riittävän mikään closeriksi. Tuota jarnausta se tulee jatkamaan koko tämän kauden ajan. Aina kun McLaren päihittää Ferrarin, niin sieltähän tulee taas italiaanon asiantunteva ja asiallinen lausunto hopeisesta Ferrarista. Mikä on sinällään naurettavaa kun autojen konseptit ovat selkeästi erilaiset. Joten jossain vaiheessa kautta kehitysurat menevät taatusti aivan erilinjoille! Tästäkin huolimatta nämä italiaanot pikku Napoleonin kera jatkavat kälätystään :jaska:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jason Voorhees sanoi:
Ja sitten pikkuyllätys; FIA kutistaa moottorikehityksen jäädyttämisen takaisin 5 vuoteen: :eek!: :rolleyes:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64660
No huono vitsihän tuo viidenkin vuoden jäädytys on... :dunno:

"...with the FIA to start work on a new engine concept that will be ready for the start of 2013. It is understood this new engine will aim to be more environmentally friendly and more cost-efficient than the current 2.4-litre V8 power unit, with provisional engine regulations due to be presented to the teams within the next two years."

Tulee ainakin kova kiire yhtäkkiä hypätä vihreämmän moottoriurheilun ykköseksi, jollei juna ole jo mennyt siinä vaiheessa.

Miten tämä FIA:n byrokratia muuten menee tämän suhteen, kun tiimeillä on tässä viimeinen sana?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Misa1 sanoi:
Jep, closer. Eipä taida jäädä tuohon, sepä se ongelma onkin, ettei Montelle näyttä riittävän mikään closeriksi.
Sana jota haetaan, on luultavasti closure.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Miksi piti edes lähteä tuohon 2,4l V8-hölmöilyyn alunperin? Olis ajettu vaikka niillä v-kympeillä sen aikaa, että saadaan keksittyä sopiva konsepti ekohengessä kuitenkin tehoja vähentämättä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Heh, Schumacherit

Suosittelisitko Ralfille siirtymistä DTM-sarjaan, jos hän kysyisi siitä?

- Varmasti en.

Miksi et?

- Mielestäni Ralfilla ja minulla ei ole riittävästi lahjakkuutta olla todella nopeita DTM-autolla.

Siis mitä?

- Juuri niin. Olen liian hidas DTM-autolla ja ajattelen samoin Ralfista. Olen ajanut DTM-autoa. Jos siihen käyttäisi paljon aikaa, se saattaisi onnistua. Useimmat kuljettajat, jotka ovat siirtyneet formula ykkösistä DTM-sarjaan, ovat saavuttaneet siellä aika vähän menestystä. DTM on täysin eri maailma. Siellä on työskenneltävä yhtä kova kuin formula ykkösissä, mutta sitä autoa ei voi säätää itselleen niin kuin formula 1 -autoa.

Lähde: Auto Motor und Sport.
Formula ykköset taakseen jättänyt saksalaiskuljettaja Ralf Schumacher testaa Mercedeksen DTM-koppiautosarjan ajokkia. Asiasta kerrotaan DTM-sarjan nettisivuilla.

Ralf nousee AMG Mercedes C-Klasse -auton rattiin keskiviikkona ja torstaina Portugalissa Estorilin radalla.

Viime kaudella Ralf ajoi Toyotan riveissä F1:ssä, muttei saanut jatkosopimusta.

(MTV3)
Saapa nähdä onko isoveli oikeessa. Tosin mistäpä isoveli sitä tietää miten kovaa pikkuveli koppiautoilla vetää? Eivät tietääkseni ole vastaan toisiaan ajaneet noilla ja isoveli taitaa vetää johtopäätökset pärjäämisestä DTM-sarjassa Häkkisen ja Alesin ajelujen pohjalta? Tokihan hän sanoi mestareiden kisassa, ettei ole parhaimmillaan jos ei näe renkaita mutta eipä se kerro vielä siitä miten kovaa Ralf voi koppi autoilla mennä.

Mutta ymmärrän ison Schumin ajatukset siitä ettei varmasti motivaatio riitä rämpiä kyseisessä sarjassa kun on dominoinut usean vuoden ajan kuninkuusluokassa. Tässäkin suhteessa Ralf on kuitenkin täysin eriasemassa. Ralf on ajanut ykkösissä vähän samantasoisesti kuin Häkä DTM:ssä, joten Ralfilla voi hyvinkin riittää potkua vielä DTM:n.

Liekkö sitten Schumi rupatellut Häkän kans miten hommat DTM:ssä menee?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Jos F1 ja DTM on niiiin erilaisia, niin miks Paffet sitten ajaa kisaa DTM:ssä ja toimii testikuskina Mäkkärillä ykkösissä. Eikös tää saksalaisasiantuntija suunnilleen sanonut, että nää kaks luokkaa ei sovellu samalla kuskille. Onko Paffet sitten F1-kuskeja suurempi monilahjakkuus?

Sinänsä vaan outoa, että eiköhän F1 kuskit ole joutuneet aika monenlaisilla autoilla sijoittumaan sarjojen kärkisijoille ennen pääsemistään ykkösiin, varmaan pikkuformulat ja kartingautotkin eroavat hieman ykkösistä, puhumattakaan jos on luonut uraansa koppiautojen tai muiden erikoisempien vaihtoehtojen kautta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Skenejeesus sanoi:
Jos F1 ja DTM on niiiin erilaisia, niin miks Paffet sitten ajaa kisaa DTM:ssä ja toimii testikuskina Mäkkärillä ykkösissä. Eikös tää saksalaisasiantuntija suunnilleen sanonut, että nää kaks luokkaa ei sovellu samalla kuskille. Onko Paffet sitten F1-kuskeja suurempi monilahjakkuus?

Sinänsä vaan outoa, että eiköhän F1 kuskit ole joutuneet aika monenlaisilla autoilla sijoittumaan sarjojen kärkisijoille ennen pääsemistään ykkösiin, varmaan pikkuformulat ja kartingautotkin eroavat hieman ykkösistä, puhumattakaan jos on luonut uraansa koppiautojen tai muiden erikoisempien vaihtoehtojen kautta.
No eipä tuo Paffet vielä ole noussut, kuten ei kovin moni muukaan DTM:stä ykkösiin kisakuskiksi(ei tule nyt heti muita mieleen kuin Magnussen joka paikkasi Häkää parissa kisassa). Jos minulta kysytään, niin ei koskaan tule nousemaan kärkikuskien tasolle, saa ehkä jonkun kauden ajaksi paikan jossain Force India tapaisessa tallissa. Kyllä ne ykkösiin nousijat tulevat nimenomaan "siipiautosarjoista".

Toki voi soveltua molemmat sarjat yhdelle kuskille hyvinkin mutta se, että esim. Schumi lähtisi yrittämään menestystä tarkoittaisi sellaista omistautumista, ettei enää motivaatio riitä.

Koppiauto menestyjä, joka on Ralfin kans hieman samoilla linjoilla myös ykkösissä saavutettujen tilastojen valossa on Montoya.

Eli kyllä niitäkin on jotka menestyy molemmissa mutta menestymistä on montaa lajia. Schumi on hieman eri kategoriassa noiden suhteen. Siinä missä velipoika Ralf on ottanut muutaman voiton, ajanut näennäisesti olevinaan jopa mestaruudesta ykkösissä. Sillehän siis riittää se sama taso DTM:ssä, muutama voitto jne. Eli samat suoritukset mitä Häkä teki.

Mutta riittikö ne saavutukset Häkälle, saatikka riittäisikö ne Schumille? No ei ja juuri siitä on kyse.

Mutta mun mielestä iso Schumi on väärässä veljensä suhteen. Jonka pikku Schumi melko varmasti tulee todistamaan vääräksi.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Misa1 sanoi:
Koppiauto menestyjä, joka on Ralfin kans hieman samoilla linjoilla myös ykkösissä saavutettujen tilastojen valossa on Montoya.
Enpä nyt vielä pitäisi tilastojen valossa Montoyaa erityisemmin koppiautomenestyjänä.

Montoyan sijoitukset kaudella 2007: 19, 26, 22, 5, 32, 16, 8, 33, 31, 26, 23, 28, 31, 20, 43, 1, 19, 32, 15, 2, 16, 39, 26, 17, 33, 41, 23, 10, 28, 15, 37, 8, 34, 25, 17, 15. Eli kuusi kertaa TOP10:ssä 36:ssa kisassa, yhteensä 3487 pistettä ja sarjan 20. tila. Lisäksi Juan Pablolla on plakkarissaan 16. sija Silverstonen ITC-kisasta (DTM) vuodelta 1996.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Fisichella on ollut hyvä sekä DTM:ssä (tai vastaavassa) että F1:ssä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Trone sanoi:
Enpä nyt vielä pitäisi tilastojen valossa Montoyaa erityisemmin koppiautomenestyjänä.

Montoyan sijoitukset kaudella 2007: 19, 26, 22, 5, 32, 16, 8, 33, 31, 26, 23, 28, 31, 20, 43, 1, 19, 32, 15, 2, 16, 39, 26, 17, 33, 41, 23, 10, 28, 15, 37, 8, 34, 25, 17, 15. Eli kuusi kertaa TOP10:ssä 36:ssa kisassa, yhteensä 3487 pistettä ja sarjan 20. tila. Lisäksi Juan Pablolla on plakkarissaan 16. sija Silverstonen ITC-kisasta (DTM) vuodelta 1996.
Ok, ehkä "menestyjä" oli hieman liioittelua mutta onhan sieltä kuitenkin hieman "menestystä" tullut jos on voittoon yltänyt ja kerran ollu kakkonen. Mut varmaan löytyy enemmänkin ja parempia esimerkkejä, kunhan joku tietäjä heittää faktoja pöytään :)
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Mites Heinz-Harald Frentzen F1 sekä DTM?

Mielestäni ihan kelpo ratin vääntäjä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös