F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Balthazar sanoi:
Ei sillä, että kiinnostaisi yhtään puolustaa IS:n journalistista etiikkaa, mutta Autosportin jutussa, jonka veikkaan olevan alkuperäinen, kerrotaan Massan sanoneen näin:
Siis tuo Autosportin versio oli juurikin se toinen johon vertasin, ja siinähän tuo "He should have scored maximum points and he wasn't able to do so." -kohta on juuri samoin kuin The Sunissakin, ja tuo alkuperäinen lainaus oli tuossa mun aikaisemmassakin viestissäni. Menikö jotain ohi? :doubtful:

Mielestäni siis "maksimipisteet" -kohdassa IS ei mokannut, vaan se on sangen suora käännös alkuperäisestä. Niinkuin Troy McLurekin totesi, tuosta englanninkielisestä versiosta vaan ehkä hieman paremmin on aistittavissa se, mitä Massa kaiken järjen mukaan todellisuudessa kyseisessä kohdassa tarkoitti.
Trone sanoi:
Myöskään lausetta "Hänen olisi pitänyt ajaa maksimipisteet, mutta hän ei onnistunut siinä", ei kannata tulkita niin, että Massa olisi sanonut, että Hamilton olisi tarvinnut 20 pistettä viimeisestä kahdesta kisasta voittaakseen mestaruuden. Tässä kohden IS-käännös on uskollinen alkuperäiselle ("He should have scored maximum points and he wasn’t able to do so."), mutta ehkä tuosta englanninkielisestä versiosta voi aavistuksen verran helpommin aistia sen (ainakin minun mielestäni) merkityksen, jota Massa tartavoitteli: Hamiltonin olisi pitänyt napata parhaat saatavilla olevat pisteet, minkä olisi pitänyt aikaisempien kisojen perusteella olevan todennäköistä.
Journalistisen etiikan suhteen tuo IS-uutinen oli taatusti ok, kyseessähän oli pelkkä harmiton fiba, kun "asiantuntijatoimittaja" oli täydentänyt Massan lauseeseen mielestään oikean tiedon Hamiltonin voittojen lukumäärästä. Tai no, jos tiukkapipoisesti katsoo, niin onhan se ei aina eettisestä arveluttavaa, kun muutetaan pätkääkään tekstiä, joka sitten laitetaan suorana sitaattina uutiseen.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Niin kuin lähes kaikissa sodissa niin Ferrari-McLaren -vihanpidossakin on vanhoja aineksia. Jossakin lehdessä kerrottiin, että Montezemolo suuttui Fujin kisassa 1976 McLarenille, kun eivät keskeyttäneet Laudan tavoin kisaansa ja Hunt vei mestaruuden. Tästä ja myöhemmistäkin syistä Montez. kantaa kaunaa edelleen :nope:
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
jupla sanoi:
Niin kuin lähes kaikissa sodissa niin Ferrari-McLaren -vihanpidossakin on vanhoja aineksia. Jossakin lehdessä kerrottiin, että Montezemolo suuttui Fujin kisassa 1976 McLarenille, kun eivät keskeyttäneet Laudan tavoin kisaansa ja Hunt vei mestaruuden. Tästä ja myöhemmistäkin syistä Montez. kantaa kaunaa edelleen :nope:
Tokkopa tuossa on pätkääkään perää. Laudahan teki itse keskytyspäätöksensä ("my life is worth more than a title"), mitä korostaa sekin että toinen Ferrari-kuski Regazzoni ajoi kisan loppuun ja sijoittui viidenneksi.

Fujin kisaa ennen käytiin kovaa keskustelua siitä, pitäisikö moisessa kelissä ajaa lainkaan. Saattaa toki olla, että Ferrari ja McLaren olivat tästä asiasta keskenään eri mieltä, ja viittaamassasi jutussa puhuttiin jostakin tämän tapaisesta. Koska 1976 McLaren oli käytännössä vielä osittain eri talli kuin nykyään (Dennisin Project 4 -tallia ei oltu vielä fuusioitu McLarenin kanssa), epäilen kyllä tältäkin osin, että Fujin tapahtumista olisi pätkän vertaa enää Montezemololla hampaankolossa McLarenin suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Trone sanoi:
Tokkopa tuossa on pätkääkään perää. Laudahan teki itse keskytyspäätöksensä ("my life is worth more than a title"), mitä korostaa sekin että toinen Ferrari-kuski Regazzoni ajoi kisan loppuun ja sijoittui viidenneksi.

Fujin kisaa ennen käytiin kovaa keskustelua siitä, pitäisikö moisessa kelissä ajaa lainkaan. Saattaa toki olla, että Ferrari ja McLaren olivat tästä asiasta keskenään eri mieltä, ja viittaamassasi jutussa puhuttiin jostakin tämän tapaisesta. Koska 1976 McLaren oli käytännössä vielä osittain eri talli kuin nykyään (Dennisin Project 4 -tallia ei oltu vielä fuusioitu McLarenin kanssa), epäilen kyllä tältäkin osin, että Fujin tapahtumista olisi pätkän vertaa enää Montezemololla hampaankolossa McLarenin suuntaan.
Siinä artikkelissa oli kattavasti kaikki em. tallien väliset riidat ja hyvin selostettu esim. McLarenin sen aikainen organisaatio. Ihmetytti itseäkin toimittajan spekulaatio, mutta kyllä Monty varsin pitkävihaiselta vaikuttaa eli ehkä kenties jotain jäi hampaankoloon tuolloin. Enkä muista oliko jutussa mainittu kiistasta jo ennen kisaa. Toimittajan näkemys yhtä kaikki.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Se ladapoika älähtää, johon kalikka kalahtaa.. Montezemololla on täysi oikeus olla katkera. FIA:n toimintaa tapauksessa kun oli niin onnetonta hyssyttelyä, ilman tietoakaan puolueettomasta oikeudesta. Jos rangaistuksia ei olisi päätetty McLarenin ja FIA:n kesken nolossa kabinettihomostelutilaisuudessa, McLaren olisi ulkona ja näin pitäisi olla.

Ja se on ihan sama mistä muista syistä hopeaa voisi käyttää. McLaren vaihtoa aikanaan väritystään sponsorisyistä ja hopea on profiloitunut tupakkamerkkiin. Ilmiselvä piilomainos. Ihmiset kuolee, McLarenia ei kiinnosta, piste.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Troy McLure sanoi:
Kääntäminenkään ei ole aina ongelmatonta. Varsinkin "pitäisi" ja "should" ovat vaikeita tapauksia, mutta sanottakoon suomenkielen olevan tältä(kin)osin englantia huomattavasti monimuotoisempaa ilmaisun suhteen. Taitava kirjoittaja osannee käyttää kieltä.
Minä näkisin ton "pitäisi" -lausunnon niin, että kauden aikaisempien kilpailujen valossa Hamiltonin nimenomaan olisi pitänyt ottaa maksimipisteet vaikka niitä ei maailmanmestaruuden voittamiseen tarvittu. Eli helvetinmoinen pudotus tuli suoritustasoon jostain syystä, alkoi vissiin palella tai jotain.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Yuri Borzenokóv sanoi:
Se ladapoika älähtää, johon kalikka kalahtaa.. Montezemololla on täysi oikeus olla katkera. FIA:n toimintaa tapauksessa kun oli niin onnetonta hyssyttelyä, ilman tietoakaan puolueettomasta oikeudesta. Jos rangaistuksia ei olisi päätetty McLarenin ja FIA:n kesken nolossa kabinettihomostelutilaisuudessa, McLaren olisi ulkona ja näin pitäisi olla.
Näin on. Kummallista että monien mielestä McLaren sai rangaistuksen. Selvisivät rahalla. Käsittämätöntä. Sama kuin Suomen hiihtoliiton olisi vain pitänyt maksaa vähän fyrkkaa Lahden skandaalin jälkeen, mutta Myllylä & Co. olisivat saaneet pitää mitalinsa ja jatkaa kilpailemista kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sitten ei saisi mitään sanoakaan. Jep jep. Ollaan sitten ihan hiljaa vaan kaikesta mitä menneisyydessä on tapahunut, niinkö?
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Calvin sanoi:
Näin on. Kummallista että monien mielestä McLaren sai rangaistuksen. Selvisivät rahalla.
Koska tässä pelissä on vain ja ainoastaan kyse rahasta ja maineesta. Jotkut (Honda) yrittävät päästä päämäärään ylenpalttisella ja järjettömällä rahan poltolla. Onneksi ammattitaidottomuus tulee vastaan näillä rahan polttajilla (Honda, Toyota)
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Yuri Borzenokóv sanoi:
Ja se on ihan sama mistä muista syistä hopeaa voisi käyttää. McLaren vaihtoa aikanaan väritystään sponsorisyistä ja hopea on profiloitunut tupakkamerkkiin. Ilmiselvä piilomainos. Ihmiset kuolee, McLarenia ei kiinnosta, piste.
Ja Hondalta puuttuu pääsponsori, koska ketään ei kiinnosta tuhlata rahaa sellaiseen ammattitaidottomaan paskalafkaan. Tehdään Hondat, eli peitetään oma ammattitaidottomuus PR-taidossa ja maalataan auto maapallon kuvalla.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
Williamsin uusi auto myöhästyy
11.01.2008 12:32

Williamsin F1-tallin uusi FW30-auto ei valmistu alkuperäisen aikataulun mukaisesti. Asiasta kertoo auto motor und sport -lehti.

Williamsin oli tarkoitus ajaa uudella autolla ensi viikolla Jerezin testeissä, mutta auton debyytti lykkääntyy viikolla.

- Sen sijaan että kiirehtisimme autoa Jereziin, valmistaudumme mieluummin huolellisesti Valenciassa ajettavaan seuraavaan testiin, Williamsin tekninen johtaja Sam Michael sanoi.

(MTV3)
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1039
Nelosen urheiluaamussa oli Häkkisen haastattelu. Haastattelu meni jotenkin seuraavasti.

Kysyttiin voisiko Heikki voittaa tulokaskaudellaan MM:n?
-Kyllä voi. Tunnen ja myös tiedän että McLaren on todella kovassa ja kauden aikana voi sattua mitä vain Hamiltonille, joten kaikki on mahdollista. Sitä en tiedä millaisessa vauhdissa Ferrari on, mutta mikäli he pääsevät McLarenin vauhtiin niin MM:stä taistelee 4 kuljettajaa.

Mieluummin Heikki kuin Hamilton?
-tottakai, tietysti :p

Kumpaako kuljettajaa kannustat eli kummalle kuljettajalle toivot menestystä, Heikille vai Kimille?
-Toivon molemmille menestystä yhtäpaljon, mutta monta vuona McLarenilla ja Mercedeksellä ajaneena sydän sykkii McLarenin puolesta.

Lisäksi Häkkinen sanoi ajavansa kilpaa harrastusmielessä eikä enää tosissaan, mutta hänen mukaansa koskaan ei pidä sanoa ei.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllähän tuosta Montezemolosta paistaa vahvasti läpi italialainen järjetön tunnelmointi, johon ei kuulu asialliset argumentit tahi edes näennäisen objektiiviset näkemykset.

Minusta tässä Lucan mielipiteessä kuitenkin piilee hänelle harvinainen oikea pointti. Ihmisillä on kova tarve saada asioille jonkunlainen päätös, ns. closer -jotta päästäisiin jatkamaan ikään kuin puhtaalta pöydältä. F1 bisneksenä heijastaa tottakai tätä ihmisten tarvetta. Kisat halutaan pitää urheilullisesti valideina, jotta niitä on mukava seurata ilman jatkuvia salaliittoepäilyjä jne. Reilu meininki on siis hakusessa.

Henkilökohtaisesti en kuitenkaan pitäisi Ron Dennisin ilmoitusta "kolmen kohdan kehityksen jäädyttämisestä" kovin uskottavana selityksenä siitä, etteikö Ferrarilta saaduista tiedoista voisi olla jotain hyötyä mp4-23:n kehitykseen. Niin tai näin, Monte voisi pitää jo suunsa kiinni. Se nyt ei vaan ole mediamielessä fiksua jarnata enää tästä asiasta, vaikka kuinka olisi parman kinkkua hampaan kolossa. Kuten todettua, ei se Ferrarikaan aina niin puhtoisesti ole tätä lajia eteenpäin vienyt.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Q & A with David Coulthard by Jonathan Noble

Yllä olevasta linkistä aukeaa David Coulthardin haastattelu Autosportin sivuilta. En lähtenyt sitä tähän avaamaan koska kyseessä on aika pitkä juttu, mutta kysymyksien aiheena on mm. talvitauko ja testit, sääntömuutokset kaudelle 2008 joista erityisesti luistoneston ja moottorijarrun poistuminen, standardi ECU, lajin vaarat, RBR:n uusi auto ja menestysodotukset, ensimmäinen yökisa, Michael Schumacher, Adrian Newey, Coulthardin oma kirja, Silverstonen GP:n tulevaisuus ja oma tulevaisuus F1:n jälkeen.

Ihan asiallisia kommentteja päästelee. Toki eipä Coulthardilta varmaan vähempääkään voisi odottaa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
MTV3 sanoi:
Fisichella: Minulla oli vaihtoehtoja

Renault'n F1-tallin kuljettajasta Force India -kuskiksi siirtynyt Giancarlo Fisichella vakuuttaa, ettei sarjan häntäpään talleihin lukeutuva intialaistalli ollut hänen ainoa vaihtoehtonsa ensi kaudelle.

- Toisin kuin ihmiset saattavat luulla, tämä ei ollut minun ainoa vaihtoehtoni. Tämä oli paras vaihtoehto. Kun tallilla on uudet omistajat ja kilpailukykyinen budjetti, niin uskon meidän pystyvän sekoittamaan pakkaa ensi kaudella. Minä olen motivoitunut ja valmis auttamaan Force Indiaa säännöllisesti pisteille, Fisichella sanoi.

Force India tunnettiin viime kaudella Spyker-tallina. Tallin uusi pääomistaja on upporikas intialainen Vijay Mallya.
Saahan sitä uskotella itselleen.. Mitä ne huonommat vaihtoehdot lie sitten olleet?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
kouvotsvoni sanoi:
Saahan sitä uskotella itselleen.. Mitä ne huonommat vaihtoehdot lie sitten olleet?
No eiköhän jostain olisi löytynyt Fisille testikuskin paikka...
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ehdottaa kaikille F1-talleille 150 miljoonan dollarin (noin 101 miljoonan euron) vuosittaista budjettikattoa auton kehittämiseen ja ajattamiseen vuodesta 2009 lähtien. Rikkaimmat tallit käyttävät nykyisellään jopa tuplasti sen verran rahaa.

Asiasta kertoo auto motor und sport -lehti.

Tallit keskustelivat Mosleyn ehdotuksesta perjantaina Pariisissa. Päätöksiä on tarkoitus tehdä helmikuussa. Moottorista aiheutuvat kustannukset jäisivät ehdotuksen mukaan budjettirajoituksen ulkopuolelle.

Talleista ainoastaan Ferrari vastustaa budjettikattoa. Ferrari tukee Mosleyn edellistä kustannussäästöehdotusta, jonka mukaan tuulitunnelin ja tietokonesimulaatioiden käyttöä rajoitettaisiin.
Kuten täälläkin on ollut puhetta, tuon valvominenhan voi olla vaikeaa ja miltei mahdotonta (vaikka kuinka pyrittäisiin tilintarkastustason valvontamekanismeihin). Mutta jäädään mielenkiinnolla odottamaan..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös