F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kullan spekulaatiota aiheesta...

Puolitoista kiloa lisäbensaa kaikille

Sääntömuutos merkitsee, että jatkossa hidastuskierros täytyy ajaa yli 150 km/t keskinopeudella.

Esimerkiksi Malesiassa paalumies Felipe Massan keskinopeus oli 208 km/t. Uuden säännön mukaan hänen täytyy ajaa poistumiskierroksella vähintään 167 km/t keskinopeudella, kun nyt hidastaessa vauhti laski 60-70 kilometriin tunnissa.

Polttoainetta kuluu kierroksella GP-radoilla keskimäärin kolme kiloa. Ajamalla 60 km/t kulutus jää puoleen. Nyt sääntömuutos merkitsee, että bensiiniä ei pysty säästämään.

Käytännössä muutos ei ole dramaattinen. Kun hidastuskierroksella ei voi säästää bensiiniä, sitä tankataan ennen aika-ajofinaalia 1,5 kiloa enemmän kuin kahdessa avauskisassa.

Kun lisäys on sama kaikille, se ei muuta voimasuhteita mitenkään.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:650:1:2008-03-29;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:529650,1:0:0:0:0:0:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Torres sanoi:
Parempi ehdotus: Launtaina päivällä puolen tunnin aika-ajo kevyillä autoilla. Yhden stopin mittainen kisa iltapäivällä. Sunnuntaina lähdetään MM-tilanteen perusteella täysin käännetyssä järjestyksessä ja kisa olisi myös pidempi kuin lauantaina.
Pisteitä saisi lauantaina kuusi parasta vanhan kaavan mukaan. Sunnuntaina jaettaisiin pisteitä kahdeksalle parhaalle ja voittajalle 15 ja siitä alaspäin esim. 10,7,5,4,3,2,1. Pistelaskusysteemi tuli nyt hatusta, mutta jotain tuon tapaista.
Ääh, ihan liian keinotekoista näpertelyä minun makuun. Ei mulla nyt mitään syvällistä sanottavaa tuosta ole, mutta toivottavasti tollaseen säätämiseen ei päädytä.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Ei kai autot tarvitse jäähdyttelyä kun Spassa ajetaan donitsien jälkeen parkkiin, eli piirretään viiva esim. 500m ennen maalilinjaa josta otetaan aika. (Aika-ajoissa maaliviivan sijainnilla ei ole mitään väliä IMO) Hitaat pääsee varikolle nopeampien edestä. Samalla säästetään 1 kierros/yritys.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Q3 voitaisiin ajaa yksitellen 2003 tyyliin. Minusta siinä ei ollut mitään vikaa, päinvastoin, erittäin kutkuttavan jännittävää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jamminen sanoi:
Q3 voitaisiin ajaa yksitellen 2003 tyyliin. Minusta siinä ei ollut mitään vikaa, päinvastoin, erittäin kutkuttavan jännittävää.
Minä olen myös yksi kerrallaan aika-ajon kannattaja. Toki siinäkin on puutteensa, eritoten radan olosuhteiden muuttuminen. Kuivallakin rata paranee jonkin verran, mutta sateella se menee arpomiseksi. Se ei minua haittaa, koska en ole sitä mieltä, että aika-ajon tehtävä olisikaan saattaa kuskeja nopeusjärjestykseen (vaan selvittää jonkinlainen lähtöjärjestys), mutta monia se tuntuu haittaavan. Viimeistään siinä vaiheessa, kun oma suosikki kärsii tilanteesta. 15 min + 10 min + one lap shootout sopisi mainiosti (vaikka minulle kyllä kävisi ehkä vielä mielummin koko porukan yhden kierroksen aika-ajo).
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
WebSlave sanoi:
Minä olen myös yksi kerrallaan aika-ajon kannattaja. Toki siinäkin on puutteensa, eritoten radan olosuhteiden muuttuminen. Kuivallakin rata paranee jonkin verran, mutta sateella se menee arpomiseksi. Se ei minua haittaa, koska en ole sitä mieltä, että aika-ajon tehtävä olisikaan saattaa kuskeja nopeusjärjestykseen (vaan selvittää jonkinlainen lähtöjärjestys), mutta monia se tuntuu haittaavan. Viimeistään siinä vaiheessa, kun oma suosikki kärsii tilanteesta. 15 min + 10 min + one lap shootout sopisi mainiosti (vaikka minulle kyllä kävisi ehkä vielä mielummin koko porukan yhden kierroksen aika-ajo).
Joo ja sitten tuo yhden kierroksen ajojärjestys selviäisi Q2:ssa, eli se joka on Q2:ssa kärjessä nii ajaa viimesenä Q3:ssa.

Tai jos oikein halutaan tiukaksi ja jännäksi nii Q2:sen TOP10:n käänteinen järjestys Q3:seen. Eli jos joku on 10 q2:ssa nii ajais vikana q3:sen.. Olis suht tiukkaa ku ei kärsi täysillä paahtaa mutta ei parane palio löysäillä.

Tuo ensimmäinen vaihtoehto vois olla ihan hyvä.
 

Raibe

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
68
Äijällä vähän lähtenyt homma lapasesta....

- Häntä pitää rangaista enemmän! Mosley huutaa videolla saksalaisella korostuksella.

Tästä ei Mosleylle hyvä heilu.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Veti kyllä hiljaseksi.
"järkyttävissä natsiorgioissa..."
Tekis mieli heittää jotakin kommenttia, mutta ei kertakaikkiaan tuu mitään mieleen.
Keep up the good work, Max!:alppu:
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Hehe, erityisen pahaksihan tuon tekee tuo natsi- & keskitysleiritematiikka, Maxin ja tämän isukin historiaan suhteutettuna.. :nope: Jää Kanerva-kohut kakkosiksi :D

Maxin päivät ovat siis 100% luetut. Tuleeko tilalle Todt vai Dennis?

Ohessa juutuubi, kun näyttää olevan News of the Worldin nettisivut hieman jumissa: http://www.youtube.com/watch?v=DxvFADEX3us Vaikka kyseessä on siis noinkin gonzo-tason lehti, en uskoisi että heillä olisi pokkaa tehdä noin kovaa uutista jollei se olisi totta. Herjauksen korvaus kun olisi muuten miljoonaluokkaa...
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Sääliksi käy miesparkaa. Tosin vielä huonompi tilanne olisi, jos ne olisivatkin olleet HomoNatsiOrgiat.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
:ahem: Viisi tuntia - Mysli tuntuu olevan vetreässä kunnossa. Kaikenkaikkiaan haiskahtaa pahasti lavastukselle koko juttu :thumbdown
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös