F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
PekPoy sanoi:
En ymmärrä tuosta sääntömuutoksesta täällä noussutta kohua. Järki käteen nyt! On hieman eri asia nopealla kierroksella olevien kannalta, ajelevatko muut bensaa säästellen kuuttakymppiä vai "jäähdyttelykierrosvauhtia" kuten ennen vanhaan.

Ja aivan satavarmaa on, että yksikään maailmanmestaruus ei tuohon tule ratkemaan, ellei kuljettaja oikeasti törttöile oikein huolella. Johan sen järkikin sanelee, että mikäli teknisen vian vuoksi joutuu matelemaan varikolle, ei rangaistusta varmasti anneta. Tällöin näyttövelvollisuus teknisestä viasta on tietenkin tallilla.
"Kohua..."

On aivan selvä että tilanne missä joku matelee 60km tunnissa ja joku tulee yli 250 koota takaa on hengenvaarallinen. Eihän siihen ole kuollut kuin Gilles Villeneuve... Tilanteelle jota ei olisi pitänyt päästää syntymään on tietenkin tehtävä jotain...

Jos kun tämä menee taas siihen että jos et ole jonkun 120% sisällä jollain kierroksella aika-ajoissa (voidaanko tässä nyt erotella Q1, Q2 ja Q3 ?) tulee hylkäys? Eli tarkoittaa ehkä sitä että nopean jälkeen kun auto hyytyy radalle tekniseen vikaan tai pyörähdykseen hylätään??? (Koska muutenhan kaikilla hitailla on aina tekninen vika tai pitää pyörähtää ettei hylätä..)

Tai vielä parempaa, Q3:ssa lähdetään radalle, autossa jotain vikaa ja joudutaan vetämään hidas rundi jolla ollaan jonkun edessä... päästään varikolle ja vedetään paaluaika mutta tuo hidas kierros oli puolet hitaampi. Hylkäyskö? Millä FIA erottelee ne hitaat kierrokset?

Onneksi FIA ei ole vielä julkistanut lopullista sääntöään. Toivon todella että mitä julkistavat Bahrainiin on sellainen sääntö mitä ei tarvitse enään muuttaa mutta varmaan petyn...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
talakem sanoi:
Jos kun tämä menee taas siihen että jos et ole jonkun 120% sisällä jollain kierroksella aika-ajoissa (voidaanko tässä nyt erotella Q1, Q2 ja Q3 ?) tulee hylkäys? Eli tarkoittaa ehkä sitä että nopean jälkeen kun auto hyytyy radalle tekniseen vikaan tai pyörähdykseen hylätään??? (Koska muutenhan kaikilla hitailla on aina tekninen vika tai pitää pyörähtää ettei hylätä..)

Tai vielä parempaa, Q3:ssa lähdetään radalle, autossa jotain vikaa ja joudutaan vetämään hidas rundi jolla ollaan jonkun edessä... päästään varikolle ja vedetään paaluaika mutta tuo hidas kierros oli puolet hitaampi. Hylkäyskö? Millä FIA erottelee ne hitaat kierrokset?
No eiköhän tekniset viat ja pyörähdykset ole ihan asia erikseen. Edes FIA ei voi olla niin tyhmä päätöksissään, että jos auto hajoaa sisääntulokierrokselle, niin päälle lyödään rangaistus.

Ihan maalaisjärkikin sen jo kertoo, miten nuo erotellaan. Jos ajat ehjällä autolla sisään liaan hitaasti, rangaistus. That's it. Mikä siinä nyt on niin hankala ymmärtää? Ja luulisi koskevan kaikkia varikolletulokierroksia aika-ajon aikana.

Tuo 120% kierros on muuten naurettavan hidas. Voisivat jättää koko säännön tekemättä, jos se jätetään silti noin hitaaksi. 120% kierros Malesian Q3 olisi ollut n. 20 sekuntia hitaampi. Sekö sitten turvaa, ettei ole hitaampia tiellä? 105% olisi täysin riittävä. Silläkin olisi ollut Malesiassa varaa hidastella n. 4 sekuntia, mikä on sekin jo varsin hidas kierros.

Toivotaan, ettei sääntöä jätetä kiirreessä täysin torsoksi. Jokin muutos tuohon köröttelyyn olisi joka tapauksessa saatava.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
talakem sanoi:
Jos kun tämä menee taas siihen että jos et ole jonkun 120% sisällä jollain kierroksella aika-ajoissa (voidaanko tässä nyt erotella Q1, Q2 ja Q3 ?) tulee hylkäys?
Maikkarin uutisessa ei säännön rikkomisesta aiheutuvaa sanktiota ole kerrottu. Hylkäys on ihan tämän foorumin omaa keksintöä.

Tämä sääntökorjaus ei ole mitään uutta ja ihmeellistä. 107 prosentin sääntö oli aikoinaan ja viime kaudella ei jonkun tietyn prosentin (en muista minkä) ylittäviltä kierroksilta saanut bensoja takaisin. Tämän tyyppinen sääntö on ainut järkevä mahdollisuus jos katsotaan, ettei pelkkä ohjeistus riitä. Se, mistä FIA:a toki voi vähän kritisoida on, ettei ongelmaa osattu nähdä etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4950
Sijainti
Vantaa
Toi ratkeis ihan helposti silleen, että ajettais vika osio kanssa "tyhjillä tankeilla" ja tankattais kisabensat vasta aika-ajon jälkeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renessanssinero sanoi:
Toi ratkeis ihan helposti silleen, että ajettais vika osio kanssa "tyhjillä tankeilla" ja tankattais kisabensat vasta aika-ajon jälkeen.
Tuon luokan sääntömuutoksia ei tehdä seuraavaan kisaan. Eikä se itse ongelmaa edes poistisi. Jos ajaa oikein tyhjällä tankilla, pitää madella hiljaa että selviää takaisin varikolle.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Täytyy asennoitua positiivisesti....

Tulee yksi jännäyskohde lisää kun aikojen lisäksi päästään jännittämään sitäkin hyväksytäänkö aika. Tai onko radalla matelevalla autolla oikeasti tekninenvika ja saako kuski pitää aikansa. Tästä voidaan tietenkin pitää oma lehdistökokous ym. Lisäksi edistyneemmät tallit voivat kehitellä omia "tekninenvika" nappuloita. McLarenillahan se on jo valmiina.:D

Rajattomasti uusia mahdollisuuksia... kun alkaa sade kesken ym. :rolleyes:

Vakavasti ottaen toivon että jonkinlainen minimi tulee mutta kilpailun tuomaristo valvoo asiaa kuten tähän mennessä. Ilman kenenkään suosimisia...
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
talakem sanoi:
Täytyy asennoitua positiivisesti....

Tulee yksi jännäyskohde lisää kun aikojen lisäksi päästään jännittämään sitäkin hyväksytäänkö aika.
Hyvä jos pystyy asennoitumaan positiivisesti taas tällaiseen vatvomiseen. Vähän vaikeaa se välillä on. Sääntömuutoksia ja korjauksia tulee sellaisella tahdilla ettei perässä meinaa pysyä. Ehkä se on tarkoituksellisesti osa tätä sirkusta, mutta eipä tuonkaltaista tilannetta mitä kuvailit juurikaan halua nähdä. Ihan kiva olisi, että se mitä omilla silmillään näkee on myös totta, eikä sitä mikään tuomaristo muuta toiseksi totuudeksi vähän myöhemmin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Q3 keveillä autoilla kiitos.

Säälittäviä sääntömuutoksia ei tarvita, kun saa ladata niin lujaa mitä vehkeistä irtoaa...

Vielä kun ajettaisiin se Q2:n top 10:n käännetyssä järjestyksessä yksitellen niin aina vain paranisi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
talakem sanoi:
Täytyy asennoitua positiivisesti....

Tulee yksi jännäyskohde lisää kun aikojen lisäksi päästään jännittämään sitäkin hyväksytäänkö aika. Tai onko radalla matelevalla autolla oikeasti tekninenvika ja saako kuski pitää aikansa. Tästä voidaan tietenkin pitää oma lehdistökokous ym. Lisäksi edistyneemmät tallit voivat kehitellä omia "tekninenvika" nappuloita. McLarenillahan se on jo valmiina.:D

Rajattomasti uusia mahdollisuuksia... kun alkaa sade kesken ym. :rolleyes:

Vakavasti ottaen toivon että jonkinlainen minimi tulee mutta kilpailun tuomaristo valvoo asiaa kuten tähän mennessä. Ilman kenenkään suosimisia...
Haloo hei.

Nykyisin jos tulee tekninen vika niin se tietää jo melkein varmasti lähtöruudun pudottamista, joten ei ole mitään tarvetta olla rakaisematta vaikka auto lasahtaisikin matkalla jos joku pöljä sen kerran varikolle ajaa.

On ihan sama onko kyseessä bensan säästö vai tekninen vika, jos kerta ajaa 60 kmh. Eli mun mielestä aina vaan rangaistusta peliin (5 lähtödruudun pudotus) jos aika ei ole 120%. Jos jollekin käy niin että auto lasahtaa nii parempi jäädä radan varteen jolloin kierrosta ei ole ajanut loppuun ja ongelmaa hidastamisesta ei ole jos sen kerta työntää niin syvälle ku osaa..

Tietysti nyt alat spekuloia että Massallahan se auto lasahtaa ja jää tietysti puoleksi asfaltille jolloin kukaan ei saisi keltasten lippujen alla ajaa hana pohjassa.

Ei ne niin pellejä oo ku luulet. Selvät rikkeet pois, ei mulle tulis ainakaa mieleen rueta pelleilee jollain auton hajottamisella tms ettei vaa joku sais ajettua aivan puhasta kierrosta. Vähän ryhtiä siihen olemukseen talakem..
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Oberfeldwebel sanoi:
Senkö takia että kisasta tulisi Varmasti tylsä! :nope:
How about lottoarvonta sitten ilman ajamista. Varmasti turvallista eikä kisasta taatusti jännitystä puutu.

Aika-ajot ovat menettäneet merkityksensä näitten bensaspedeilyjen takia, enää ei nopein aika-ajaja välttämättä saa paalua taktiikan takia.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Oberfeldwebel sanoi:
Senkö takia että kisasta tulisi Varmasti tylsä! :nope:
Aika-ajon luonteeseen mielestäni kuuluu mahdollisimman nopeassa kunnossa (=kevyt) oleva ajopeli. Sitten vapaat bensataktiikat kisaan takaavat sen että lähtöruudukossa on kevyempiä autoja, esim. 3 ruudun auto on paalupaikan autoa kevyempi jne...
 

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
Torres sanoi:
.

Tuo 120% kierros on muuten naurettavan hidas. Voisivat jättää koko säännön tekemättä, jos se jätetään silti noin hitaaksi. 120% kierros Malesian Q3 olisi ollut n. 20 sekuntia hitaampi. Sekö sitten turvaa, ettei ole hitaampia tiellä? 105% olisi täysin riittävä. Silläkin olisi ollut Malesiassa varaa hidastella n. 4 sekuntia, mikä on sekin jo varsin hidas kierros.
Kaikki autot ajavat varmaan sen kierroksen n. 115 prosenttiin etteivät vain jäisi takariviin lähdössä.
Silloin keskinopeuden ollessa vaikka 200 km/h niin se varikolle palaava ajaa 200km/h*100%/115 = 174 km/h. Sehän tuntuu aika turvalliselta kun nopeuseroa on vain noin 26 km/h.(suorilla enemmän ja mutkissa vähemmän)
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Cmoney sanoi:
Aika-ajon luonteeseen mielestäni kuuluu mahdollisimman nopeassa kunnossa (=kevyt) oleva ajopeli. Sitten vapaat bensataktiikat kisaan takaavat sen että lähtöruudukossa on kevyempiä autoja, esim. 3 ruudun auto on paalupaikan autoa kevyempi jne...
Joo, mutta kun ohittaminen on - lähtöä lukuun ottamatta - usein mahdotonta, niin ei siitä kolmannen ruudun kevyemmästä autosta ole mitään iloa. Todennäköistä on, että kevyet autot kuu-kolmosessa toisi taas pelkkiä paalulta voittoon-kisoja ja se jos mikä on perseestä. Mielestäni, mitä vähemmän kisa ratkeaa jo lauantaina sitä parempi.

Ehdotus: kuu-kolmosen bensamäärä tankataan missä vaiheessa kisaa tahansa. Joku kisainssin vikaa omaava voi kertoa, olisiko tuossa mitään järkeä.

Parempi ehdotus: Launtaina päivällä puolen tunnin aika-ajo kevyillä autoilla. Yhden stopin mittainen kisa iltapäivällä. Sunnuntaina lähdetään MM-tilanteen perusteella täysin käännetyssä järjestyksessä ja kisa olisi myös pidempi kuin lauantaina.
Pisteitä saisi lauantaina kuusi parasta vanhan kaavan mukaan. Sunnuntaina jaettaisiin pisteitä kahdeksalle parhaalle ja voittajalle 15 ja siitä alaspäin esim. 10,7,5,4,3,2,1. Pistelaskusysteemi tuli nyt hatusta, mutta jotain tuon tapaista.

Voi laittaa tämän myös muutosehdotus-topikkiin, jos tuntuu herättävän keskustelua.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Torres sanoi:
Tuo 120% kierros on muuten naurettavan hidas. Voisivat jättää koko säännön tekemättä, jos se jätetään silti noin hitaaksi. 120% kierros Malesian Q3 olisi ollut n. 20 sekuntia hitaampi. Sekö sitten turvaa, ettei ole hitaampia tiellä? 105% olisi täysin riittävä. Silläkin olisi ollut Malesiassa varaa hidastella n. 4 sekuntia, mikä on sekin jo varsin hidas kierros.
Tuo 105 % olisi ihan ääliömäisen tiukka. Kävisi todella helposti niin, että aika ei sallisi takaa tulevien ohi päästämistä, jos raja laitettaisiin noin tiukaksi ja huonoon paikkaan sattunut ei voisi välttyä rangaistukselta. Tuollaiset parikymmentä sekuntia hitaampia ne kierrokset ovat "normaalisti" olleet ennen bensansäästökikkailuja.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Cerevisiae sanoi:
Edit: Bobakki ehti ensin.

Ei käsitellyt sun tätä pointtia..

Ja kaiken lisäksi eikö sisääntulokierros tule täyteen vasta varikon portilla jolloin kierros on muutenkin normaalia hitaampi?
Radoista riippuen toikin hieman vaihtelee joten pitää erikseen ottaa huomioon. No, saavat kisainssit ja kuskit lisää päänvaivaa kun ynnäillään koska pitää olla "sisällä".

Estelystähän on tietty nytkin tullut rangaistus joten FIA voisi laittaa jäitä hattuun...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Radoista riippuen toikin hieman vaihtelee joten pitää erikseen ottaa huomioon. No, saavat kisainssit ja kuskit lisää päänvaivaa kun ynnäillään koska pitää olla "sisällä".

Estelystähän on tietty nytkin tullut rangaistus joten FIA voisi laittaa jäitä hattuun...
Vois kuvitella, että asia olisi mahdollista hoitaa niin, että sisääntulokierroksella mitattaisiin aikaa varikon portille pääsyyn, jolloin ratojen välinen ero pienenee jos oikein hahmotan. Mummielestä joku sääntö tähän asiaan oli ehdottoman tarpeellinen ja vaikka tässä versiossa onkin omat ongelmansa, niin enpä toistaiseksi ole kuullut yhtään toimivampaa ehdotusta bensapelleilyn poistamisen lisäksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
talakem sanoi:
Estelystähän on tietty nytkin tullut rangaistus joten FIA voisi laittaa jäitä hattuun...
Vaikka sääntöuudistus Heidfeldin ja Alonson aika-ajon häirinnästä Malesiassa onkin saanut alkunsa, niin veikkaisin varsinaisen syyn kuitenkin olevan turvallisuus (suuri vauhtiero). Sikäli sillä, että estelystä on tähänkin asti saanut rangaistuksen ei ole merkitystä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös