talakem
Iltalehden toimitus
- Liittynyt
- 4.3.2002
- Viestit
- 3610
"Kohua..."PekPoy sanoi:En ymmärrä tuosta sääntömuutoksesta täällä noussutta kohua. Järki käteen nyt! On hieman eri asia nopealla kierroksella olevien kannalta, ajelevatko muut bensaa säästellen kuuttakymppiä vai "jäähdyttelykierrosvauhtia" kuten ennen vanhaan.
Ja aivan satavarmaa on, että yksikään maailmanmestaruus ei tuohon tule ratkemaan, ellei kuljettaja oikeasti törttöile oikein huolella. Johan sen järkikin sanelee, että mikäli teknisen vian vuoksi joutuu matelemaan varikolle, ei rangaistusta varmasti anneta. Tällöin näyttövelvollisuus teknisestä viasta on tietenkin tallilla.
On aivan selvä että tilanne missä joku matelee 60km tunnissa ja joku tulee yli 250 koota takaa on hengenvaarallinen. Eihän siihen ole kuollut kuin Gilles Villeneuve... Tilanteelle jota ei olisi pitänyt päästää syntymään on tietenkin tehtävä jotain...
Jos kun tämä menee taas siihen että jos et ole jonkun 120% sisällä jollain kierroksella aika-ajoissa (voidaanko tässä nyt erotella Q1, Q2 ja Q3 ?) tulee hylkäys? Eli tarkoittaa ehkä sitä että nopean jälkeen kun auto hyytyy radalle tekniseen vikaan tai pyörähdykseen hylätään??? (Koska muutenhan kaikilla hitailla on aina tekninen vika tai pitää pyörähtää ettei hylätä..)
Tai vielä parempaa, Q3:ssa lähdetään radalle, autossa jotain vikaa ja joudutaan vetämään hidas rundi jolla ollaan jonkun edessä... päästään varikolle ja vedetään paaluaika mutta tuo hidas kierros oli puolet hitaampi. Hylkäyskö? Millä FIA erottelee ne hitaat kierrokset?
Onneksi FIA ei ole vielä julkistanut lopullista sääntöään. Toivon todella että mitä julkistavat Bahrainiin on sellainen sääntö mitä ei tarvitse enään muuttaa mutta varmaan petyn...